www.digimanie.cz
>
>

Fotografování lidí – 13.díl: portrét

Fotografování lidí – 13.díl: portrét
, , článek
V minulém díle jsme se zaměřili na fotografování části postav neboli torza. Dnes se podíváme na královskou disciplínu a sice portréty a skupiny osob.



reklama

Portrét


Těsný ořez pouze obličeje fotografovaného se nazývá portrét, přičemž hranice mezi snímky typu „hlava a ramena“ a portrétem není pochopitelně nijak ostrá. Vyplněním celého políčka snímku obličejem ale klade obrovský důraz na výraz fotografovaného, jsou silně vidět všechny doplňky, šperky atp. a jsou také zřejmé veškeré vady pleti a nedostatky líčení. Portrét klade také vysoké nároky na světlo, ohnisko a další technické aspekty. Portrét patří mezi nejintimnější kompozici při snímcích lidí.



Portrét může mít celou řadu podob – od klasických „na občanku“ až po zcela netradiční pojetí. Je to jen a pouze o nápadu a následné ochotě ho realizovat.

Velmi oblíbenou technikou je těsný ořez portrétu, kdy ani hlava není na snímku celá a jsou oříznuty i vlasy či temeno hlavy. Plocha pro obličej a výraz tak opět stoupá a navíc není třeba příliš řešit pozadí – obvykle z něj nic nezbude. Je-li portrét dostatečně těsný, není ani místo na řeč těla a pózu fotografovaného a tak například v domácích podmínkách improvizovaného ateliéru to je nejsnazší disciplína. Co je však třeba bezpodmínečně řešit je světlo – mělo by být dostatečně měkké (difúzní) aby nevytvářelo ostré stíny. Pochopitelně je třeba řešit i barvu světla a podle použitých světel vyvážit bílou barvu.



Těsný ořez umožní zvětšit plochu na to nejdůležitější a sice obličej. Současně zcela či téměř zcela zbaví snímek pozadí a tak ho není třeba řešit ani svítit.

Nejčastější kompozicí portrétu je snímání na výšku a zachycení celé hlavy. Je to sice klasické ale bohužel i nejméně atraktivní. Snímáním na šířku či zajímavým ořezem relativně k poloze hlavy modelu lze často vytvořit zajímavější snímek.



Tradičním pojetím na výšku nic u portrétu nezkazíte. Jiné kompozice jsou sice „odvážnější“, ale často zajímavější – netradiční.

Nejdůležitější části portrétu jsou oči, na které každý pozorovatel intuitivně a okamžitě zaměří svojí pozornost. Proto portrét musí mít oči ostré a to i v případě, že pracujete s malou hloubkou ostrosti a např. uši či vlasy na ramenou mohou již být rozostřeny. Ostření na oči je tak klíčovým ale přitom jednoduchým pravidlem. Snímky s neostrýma očima rovnou smažte. Pozor! Při výraznějším natočení modelu a malé hloubce ostrosti (běžně teleobjektivy nad 200 mm a clony kolem f/4 a menší) dokonce hrozí, že jedno oko bude ostré a druhé již ne!



Všimněte si velmi malé hloubky ostrosti – levé oko, vlasy a bižuterie jsou již rozostřeny. Tento snímek byl pořízen objektivem Canon EF 85 mm f/1.2L při cloně f/1.2 a tím pádem s hloubkou ostrosti kolem 2 cm!

Pamatujte také, že pokud nevytváříte vysloveně umělecké snímky, tak při portrétech je nezbytné čelní světlo – obvykle mírně shora a z úhlu. Další světla jsou vykrývací (fill-in) a vykrývají zastíněná místa. U studiových portrétů se často používá třetí světlo, které zezadu svítí do vlasů portrétovaného a tím rozzáří jeho vlasy a odpíchne je od pozadí. Zejména u světlých vlasů je to velmi žádoucí. Ty jsou totiž bez zadního světla obvykle šedé až „špinavé“. Jasné a světlé barvy lze dosáhnout právě zadním světlem. Dalším případným světlem je potom světlo osvětlující pozadí.


Typické svícení portrétů. Hlavní (čelní ) světlo M svítí do tváře portrétovanému. Světlo H je obvykle plošně velké vykrývací světlo. Místo světla H lze použít i odraznou desku a tím využít světla M odraženého do stínů modelu. Úzce směrové světlo B2 (komínek) slouží k nasvícení vlasů a světlo B1 k nasvícení pozadí.

Abyste si zadním světlem do vlasů nesvítili do objektivu, je obvyklé směrovat zadní světlo shora a mírně z boku (obvykle z opačné strany než je hlavní přední světlo) a opravdu jen do vlasů. K tomu se používá ve studiu tzv. komínek – světlo umožňující úzké směrování a tím zabraňující odleskům v objektivu. Pokud zezadu nasměruje na model silné normální světlo (např. halogen), můžete mít problémy jednak s ostrými stíny, s přepaly ale též s odlesky v objektivu.


Detail


Občas se podaří nalézt zajímavý detail lidské postavy či tváře, který bude sám o sobě zajímavý. Podstata síly detailů je v tom, že malý předmět vyplňující políčko fotografie působí velmi silně. Zaměření se na detail obvykle vyžaduje teleobjektiv nebo dokonce makroobjektiv. Počítejte také s velmi krátkými snímacími vzdálenostmi a tak model by měl vědět co a proč provádíte.



Zaměření se na detail lidské postavy či tváře (ruce, oči, rty atp.) může vytvořit zajímavý a působivý snímek i když pochopitelně model zůstane často anonymní.


Skupiny osob


Na opačném pólu portrétů či dokonce detailů stojí fotografování skupiny osob. Zatímco dvojice či trojice vyžadují určitý kompoziční plán a záměr (dá se mluvit o dvojportrétu či trojportrétu), velké skupiny osob vyžadují spíše zvládnutí skupiny a její rozumné uspořádání.



Fotografování skupin lze pojmout i vysloveně netradičně. V takovém případě nepůjde tolik o konkrétní lidi, ale spíše o nápad a záměr.

Při snímání dvojic či trojic se obvykle očekává, že mezi nimi je nějaký důvěrný vztah – např. otec a syn, sourozenci, přátelé, spolupracovníci, manželé atp. Charakter tohoto vztahu se logicky promítne do fotografie a určí vhodné a nevhodné kompozice. Nejsnazší, neutrální ale nejobyčejnější je uspořádání postav či hlav vedle sebe. Nudné kompozice se lze zbavit uspořádáním hlav do různých výšek, např. tím, že jeden sedí a druhý stojí za ním. Tímto způsobem lze vhodně uspořádat i trojici se stojícím členem uprostřed atd. Pokud mezi portrétovanými je důvěrný vztah (přátelé, rodina atp.) lze volit méně tradiční a těsné kompozice – hlavy u sebe, těsně se dotýkající těla, důvěrné objetí atp.



U dvojic a trojic jde zejména o vzájemný vztah aktérů. Vztah skutečný se potom logicky promítne do vztahů na fotografii.

Při fotografování velké skupiny osob se úloha fotografa mění hlavně na manažera, který se snaží neukázněnou a z fotografování lehce nervózní skupinu nějak usměrnit a uspořádat. Se snímkem není možné příliš otálet – skupina obvykle dlouho nevydrží. Aranžmá skupin je vhodné provádět symetricky od středu. Ve středu skupiny by tedy měli být umístěny nejdůležitější osoby – např. novomanželé a okolo nich symetricky ostatní svatebčané alespoň částečně podle jejich vztahů (např. rodiče u novomanželů atp.). Logicky také menší lidé by měli být vepředu.


U velkých skupin bude fotograf spíše organizátor/manažer. Jednat je třeba rychle, skupina dlouho pohromadě nevydrží.

Snímkům skupin často sluší mírný nadhled – navíc se snadněji zachytí všechny obličeje. Máte-li možnost, malé schůzky k nadhledu pomohou. Navíc pamatujte, že ve velké skupině vždy někdo mrkne, pořizujte tedy vždy 2 nebo i 3 snímky. Na skupinové fotografii bude také hodně vidět ISO šum, nastavte tedy ISO na rozumně malé hodnoty. U hodně širokoúhlých ohnisek navíc pozor na zkreslení na okrajích snímku. Proto pozor na objektivy zejména pod cca 28 mm. Pozor také na hloubku ostrosti – všichni ve skupině by měli být ostří!

Příště se podíváme na make-up a postprocessing.
Autor: Roman Pihan

Vystudoval ČVUT Fakultu elektrotechnickou. Po nástupu digitální fotografie se stal jedním z propagátorů jejího využití v komerční i amatérské praxi. Pravidelně přispívá fotografickými články do řady odborných časopisů, lektoruje a přednáší fotografii na konferencích. Vydal úspěšné knihy „Mistrovství práce s DSLR“ a „Mistrovství práce se světlem“.

Nejnovější články
Leica TL2 má problém s hledáčkem Visoflex, může zničit fotoaparát Leica TL2 má problém s hledáčkem Visoflex, může zničit fotoaparát
Leica má nemalý problém se svým novým CSC fotoaparátem TL2. Ten může využívat externího hledáčku Visoflex, tato kombinace ale není zrovna stabilní. V některých případech totiž může nenávratně poškodit fotoaparát.
21.7.2017,  aktualita, Milan Šurkala
Google uvádí Pohyblivé fotky pro Android Google uvádí Pohyblivé fotky pro Android
Google nyní zveřejnil aplikaci Pohyblivé fotky i pro Android. Díky tomuto prográmku můžete natáčet krátká videa, která se mohou uložit do podoby GIFu, navíc jsou upravena speciální formou stabilizace.
21.7.2017,  aktualita, Milan Šurkala
Adobe Camera Raw 9.12 vylepšuje rychlost pomocí GPU akcelerace Adobe Camera Raw 9.12 vylepšuje rychlost pomocí GPU akcelerace
Nový Adobe Camera Raw 9.12 přináší vyšší rychlost aplikace díky vylepšení GPU akcelerace vybraných efektů. Pochopitelně se rozšířila i podpora nových fotoaparátů a byly opraveny některé chyby.
20.7.2017,  aktualita, Milan Šurkala,  2 komentáře
Nová generace mobilní tiskárny Canon Selphy CP1300 Nová generace mobilní tiskárny Canon Selphy CP1300
Společnost Canon představila novou přenosnou fototiskárnu Selphy CP1300. Novinka přináší např. větší displej nebo Party Shuffle Print pro vícenásobné připojení více mobilních zařízení najednou pro výtisk společných fotografií. 
20.7.2017,  aktualita, Milan Šurkala
Portrétní objektiv Busch Glaukar F3.1 se vrací Portrétní objektiv Busch Glaukar F3.1 se vrací
Máme zde další znovuzrození starého objektivu pomocí kampaně na Kickstarteru. Tentokrát jde o pevný portrétní objektiv Glaukar 97mm F3.1, který vychází z někdejšího Glaukaru 3.1/210 pro 4"×5" fotoaparáty.
19.7.2017,  aktualita, Milan Šurkala,  6 komentářů