Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně
6.12.2017, Milan Šurkala, aktualita
Internetem čí dál častěji kolují zprávy o připravovaném fotoaparátu X-H1. Mělo by jít o první CSC fotoaparát Fujifilmu s mechanickou stabilizací v těle. Výrobce také zapracuje na schopnostech natáčení videa. Update: Bude 1080p120.
kolyy (362) | 6.12.20170:51
Stabilizácia v tele je veľká vec, ktorá rieši podstatnú slabinu X­-systému. Pevné sklá nie sú stabilizované, podobne ako širokouhlý zoom 10­-24mm a v neposlednom rade svetelný 16­-55­/2.8.

Samozrejme, veľmi otázna je účinnosť stabilizácie. Systém M43 počítal so stabilizáciou od svojho návrhu, kým Sony E a teraz Fuji X ju dostávajú dodatočne. To je dôležité z toho dôvodu, že objektívy musia byť pre stabilizáciu stavané, keďže musia osvetliť väčšiu oblasť ako iba samotný senzor. Je to teda určité hľadanie rezerv, prípadne obetovanie optickej kvality ­(vinetácia atď­). Som veľmi zvedavý ako sa s tým Fuji popasuje.
Odpovědět2  0
busy (4706) | 6.12.20179:01
Dalsia nevyhoda stabilizacie v tele sa prejavi pri dlhsich ohniskach ­- cim je ohnisko dlhsie, tym po vecsej drahe sa snimac musi pohybovat aby ustabilizoval dane chvenie fotoaparatu.
Odpovědět0  0
Sakini (772) | 6.12.20179:15
A na to pak máš u delších objektivů hodně účinnou stabilizaci v nich. Tak jako to začal dělat Olympus.
Odpovědět1  0
Sakini (772) | 6.12.20179:13
10­-24 má stabilizaci, v pohodě se dá udržet sekunda, ale ta v těle by mohla být lepší, a 16­-55­/2.8 s 8­-16­/2.8 by ji dobře využily. To a rozšířené možnosti videa pro mě budou hlavní argumenty proč ji koupit, pokud tedy bude vše jak má a podařilo se jim to ukočírovat. A úplně živě si dovedu představit doplnění dual funkce firmwarem po několika měsících, ať už plánovaně nebo následkem dalšího vývoje, na takové zvyšování hodnoty jsou u Fuji vysazení.
Odpovědět1  0
kolyy (362) | 6.12.201713:55
Áno, s 10­-24 máš samozrejme pravdu, ďakujem za opravu.
Odpovědět0  0
mlsný amatér (775) | 6.12.201712:22
O jaké délce drah pohybu se bavíme? Setinách mm, nebo do 2 mm? Ono je důležitější spíš jak rychle a jak přesně bude to hejblátko s tím senzorem cvičit. A pro dlouhá skla lze, když se to umí, spřáhnout stabilizaci čipu se stabilizací v těle objektivu. Každopádně je stabilizace čipů výhodná v tom, že funguje se všemi skly, tedy i s plně manuálními, nebo pravěkými, nasazenými přes prostý redukční kroužek, Každopádně to vidím jako krok žádoucím směrem, je otázka, jak moc se zadaří a kdy se povede spolupráce se stabilizátorem ve skle. ­(Oly už to umí a velice dobře­).
Odpovědět0  0
kolyy (362) | 6.12.201714:05
Na mojom Panasonicu GX80 to určite chodí rádovo v mm, je to ľahko viditeľné, ak sa dá objektív dole. Našiel som video, ako to chodí pri G80:

https:­/­/youtu.be­/­-uZBnl­-BgSU
Odpovědět0  0
busy (4706) | 7.12.201713:46
Dlzka drahy po ktorej sa snimac musi pohybovat sa da velmi lahko urcit. Pomer tejto dlzky voci velkosti snimaca musi byt taky isty ako je pomer uhlovej vychylky sposobenej trasenim ruk voci uhlu zaberu. Priklad: majme 50mm objektiv, ktory ma horizontalnu sirku zaberu 40°, a snimaci cip o sirke 36mm. Ak sa nam ­(dajme tomu­) ruky trasu tak, ze fotoaparatom vo vodorovnej rovine nahodne pohybujeme v rozsahu 2°, potom pre snimac to znamena ze sa musi pohybovat po drahe 36mm * 2° ­/ 40° = 1.8 mm.

Toto platilo pre najviac kriticky prejav trasenia ruk ­- uhlove naklananie fotaku, ked nevieme udrzat os objektivu ­"zabodnutu­" do presneho stredu fotenej sceny.

Pre ­"linearne­" pohyby fotakom ­(priamociary pohyb hore­/dole a do stran bez otacania­) a pre otacanie okolo osi objektivu ­(naklananie horizontu­) musi snimac pre kompenzaciu urobit presne taky isty protipohyb v opacnom smere, t.j. tu musi byt draha snimaca rovnako velka ako linearny pohyb fotaku a uhlove natocenie snimaca musi byt zase rovnake ako natocenie fotaku okolo osi objektivu.

Samostatnou kapitolou je kompenzacia pohybov vpred a vzad. Pri normalnom foteni je pasmo ostrosti ­(obvykle­) ovela vecsie nez pohyb fotaku dosledkom trasenia ruk, objekt ­(obvykle­) stale zostava v pasme ostrosti a kompenzacia tohto pohybu preto ­(obvykle­) nie je potrebna. Horsie je to u makra s velkym zvecsenim a velmi malym pasmom ostrosti. Vo vseobecnosti tu velmi priblize plati nieco podobne ako pri uhlovom naklanani fotaku: pre udrzanie roviny ostrosti musi byt pomer velkosti pohybov snimaca vpred a vzad k fyzickej ohniskovej vzdialenosti objektivu rovnaky ako pomer velkosti pohybu celeho fotaku kvoli traseniu ruk k vzdialenosti roviny ostrosti.
Odpovědět0  0
kolyy (362) | 7.12.201714:32
Pekne rozpísané, až na to, že vpred a vzad sa žiadny snímač nepohybuje ­(na to slúži ostriaci mechanizmus­). Tým si to tak trochu zabil... ;)
Odpovědět0  0
busy (4706) | 7.12.201716:42
Pisal som iba co by to obnasalo stabilizovat vsetko vylucne iba pohybom snimaca :)
Odpovědět0  0
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.