Inovovaný ultrazoom Panasonic Lumix FZ48

Inovovaný ultrazoom Panasonic Lumix FZ48
, , aktualita
Panasonic dnes představil inovovaný ultrazoom Lumix FZ48, který proti předchůdci přináší pár zajímavých věcí navíc. Překvapí snížené rozlišení na 12 megapixelů. K dispozici jsou nově i Full HD videa, bohužel se dočkáme i nepříjemného překvapení.
K oblíbeným
reklama
Nový Panasonic Lumix FZ48 (na některých trzích FZ47) staví na základu úspěšného modelu Lumix FZ45, který je alespoň dle našich testů asi aktuálně nejlepším ultrazoomem na trhu. Dnes se představila nová verze Lumix FZ48, která přináší do stejného těla se stejným objektivem pár zajímavých vylepšení. Už v dubnu 2010 se v roadmapě objevil mysteriózní 12MPx čip, kde vedle připravovaných 16MPx a 18MPx čipů působil jako pěst na oko. Patrně právě tento čip najdete v nové FZ48.





Má tradiční 1/2,33" úhlopříčku a při těchto malých rozměrech potěší relativně nízkým rozlišením 12 megapixelů. Šum by tedy mohl být o něco nižší než u předchůdce, neboť se snížila pixelová hustota z 50 na 43 MPx/cm2. Jde o Hi-Speed CCD čip, což znamená, že za dobrého světla by měl mít velmi nízký šum, otázkou bude, jak na tom bude u vyšších citlivostí (CCD čipy mají většinou proti CMOS čipům nižší šum na nízkých ISO, ale zpravidla vyšší na těch vyšších). Možná i proto nám Panasonic připravil velmi nepříjemné překvapení v podobě absence RAWu.

Že by spoléhal na kvalitnější čip a procesor Venus Engine FHD? Většina zákazníků patrně fotí do JPEGu, ale osobně i ve třídě ultrazoomů fotím do RAWu a tohle by byl docela vážný důvod pro uvažování o starším modelu FZ45 (protože jinak vypadá být FZ48 aspoň papírově přesnou trefou do černého, co je ve třídě středních ultrazoomů potřeba). Nicméně uvidíme, možná budou JPEGy opravdu kvalitní a snad se RAWu na nátlak zákazníků dočkáme v příštím firmwaru (a že nátlak bude, to si můžeme být téměř jisti). Nebo že by to byl zase nějaký nesmyslný marketingový krok, kterému nerozumím? Zvlášť v době, kdy se RAW probojovává i do kapesních ultrazoomů, mi takový krok přijde jako poněkud riskantní.





Výhodou Hi-Speed CCD čipu je schopnost natáčet Full HD video a FZ48 je tak jedním z mála CCD kompaktů, který něco takového dokáže. Zvládne tedy rozlišení 1920×1080 pixelů při 60 prokládaných snímcích za sekundu, v HD rozlišení 1280×720 pixelů pak 60 progresivních. Ať tak či onak, samotný čip vždy produkuje 30p video a jiná snímkovací frekvence v AVCHD kodeku je záležitostí softwaru. Točíte-li do QuickTime, vždy se dočkáte 30p videa. Stejně jako u předchůdce, i zde zůstala možnost nastavení expozice u videa a při natáčení lze nově pořizovat i 3,5MPx snímky. Zvuk je stereo s automatickým větrným filtrem. Podporováno je snímání 3D fotografií.

Rychlost sekvenčního snímání je nyní 3,7 fps v plném rozlišení, což není na CCD čip vůbec špatné. Dokonce se zvýšil počet snímků, které lze takto pořídit z velmi nízkých 3 (příp. 5 v horší kvalitě) na nynějších 7. I to je velmi málo, ale aspoň už má sekvenční snímání trochu smysl. V rozlišení do 3 megapixelů lze využít dokonce 7 fps nebo 10 fps. Devizou přístroje má být rychlost. Odezva na zmáčknutí spouště je jen 0,005 sekundy (o 35 % lepší než u FZ45) a prodleva mezi snímky (bez započítání autofokusu je pouhých 0,3 sekundy).





Objektiv známe už z FZ45, kde se projevil jako velmi kvalitní. Má dostatečný 24× optický zoom v rozsahu od velmi širokoúhlých 25 mm po maximálních 600 mm. Světelnost F2,8 je na nejširším ohnisku dobrá, totéž platí o F5,2 na nejdelším. Navíc, průběh světelnosti je ve své třídě jeden z nejlepších. K dispozici je i optická stabilizace POWER O.I.S. Inteligentní zoom pak rozšiřuje zoom na 32×. Ostřit je možno od 30 cm, resp. od dvou metrů na nejdelším ohnisku. V makro režimu se tyto vzdálenosti snižují na 1, resp. 100 centimetrů. Nechybí podpora manuálního ostření.

Samozřejmě jsou k dispozici režimy automatiky i priority clony, času a plný manuál. Časy lze nastavit od 1/2000 s do výborných 60 sekund. Clona je irisová, nastavitelná od hodnot světelnosti objektivu do F8. V režimu videa lze nastavit 1/20000 s až 1/8 sekundy. Korekce expozice je v rozmezí až -3 EV do +3 EV, citlivosti pak mají klasický rozsah ISO 100 až ISO 1600 v plném rozlišení a ISO 1600 až ISO 6400 v rozlišení 3 megapixelů.





Malý EVF hledáček má jen 0,2" úhlopříčku a rozlišení 201.600 bodů. Nepředpokládám tedy, že by se dal nějak moc pohodlně využívat, jak je v této třídě typické. Naproti tomu potěší 3,0" LCD displej, který dostal zvýšené rozlišení na 460.800 bodů (320×480 pixelů). Podporovány jsou SD, SDHC a SDXC karty, vnitřní paměť má kapacitu 70 MB. O napájení se stará Li-Ion akumulátor s napětím 7,2 V a kapacitou 895 mAh, vystačit má na 400 snímků. Prodej začne v srpnu tohoto roku, cena by měla být zhruba na úrovni letošního modelu. Opravdu škoda toho RAWu.

Zdroj: www.dpreview.com, www.panasonic.net
Nejnovější články
Širokoúhlý Viltrox 20mm f/1.8 nyní i pro Nikon Z Širokoúhlý Viltrox 20mm f/1.8 nyní i pro Nikon Z
Viltrox rozšiřuje počet podporovaných bajonetů svého nového manuálního širokoúhlého objektivu 20mm f/1.8 o další. Oznámil totiž, že tento model bude k dispozici i pro full frame fotoaparáty Nikon Z.
Včera, aktualita, Milan Šurkala
Sigma a Tamron získávají 2 ceny EISA 2019 Sigma a Tamron získávají 2 ceny EISA 2019
K dalším společnostem, které v letošní anketě EISA Awards 2019 vyhrály nějaké to ocenění, patří Sigma a Tamron. Není překvapivé, že v tomto případě šlo vždy o objektivy. Pro tento rok to byly jenom ty zoomvací.
Včera, aktualita, Milan Šurkala
Dvě ceny EISA 2019 pro Fujifilm a Nikon Dvě ceny EISA 2019 pro Fujifilm a Nikon
Po dvou oceněních EISA Awards 2019 získalo několik společností. Nyní se podíváme na dvě z nich, Fujifilm a Nikon. Zde byly oceněny především CSC fotoaparáty s různými velikostmi snímačů a jeden objektiv.
18.8.2019, aktualita, Milan Šurkala
Canon dosáhl na 5 cen EISA 2019 Canon dosáhl na 5 cen EISA 2019
Společnost Canon patřila v letošních cenách EISA Awards 2019 jednoznačně k těm nejúspěšnějším. Odnesla si totiž celkem pět cen. Dařilo se především objektivům, které si odnesly rovnou 4 ocenění.
18.8.2019, aktualita, Milan Šurkala
Leica uvedla APO-Summicron-SL 50mm f/2 Leica uvedla APO-Summicron-SL 50mm f/2
Novinkou pro systém L-Mount je objektiv z dílen Leicy, model APO-Summicron-SL 50mm f/2. Tato světelná padesátka nabídne odolnou konstrukci i velmi rychlý autofokus díky technologii Dual Syncro Drive.
17.8.2019, aktualita, Milan Šurkala1 komentář