www.digimanie.cz
>
>
>

Jak na HDR panoramata nejen v Zoneru 16

Jak na HDR panoramata nejen v Zoneru 16
, , návod
Vytvořit HDR snímek je jednoduché. Vytvořit panorama také. Ale jak pomocí běžných programů vytvořit obojí zároveň? V dnešním článku se podíváme, jak si můžete udělat HDR panorama v Zoneru Photo Studio 16 i jiných programech.
K oblíbeným
reklama
Skládání expozic se dá používat k mnoha zajímavým účelům. Někteří využívají různě exponované snímky ke tvorbě HDR snímků pro rozšíření dynamického rozsahu, jiní zase jednotlivé expozice posouvají a rozšiřují úhel záběru pro vytvoření panoramat. Více expozic se dá použít i pro snížení digitálního šumu. My se dnes podíváme na to, jak se dají vytvářet HDR panoramata. Tedy skládání expozic posunutých jak expozičně, tak i záběrem jako takovým. Budeme používat aplikaci Zoner Photo Studio 16, nicméně podobná technika se dá využít i s jinými aplikacemi.




klikněte pro zvětšení



Předpokládejme tedy, že víte, jakou scénu chcete vyfotit. Jak ale vyfotit snímky tak, abyste mohli vyrobit HDR panorama? Je to v podstatě jednoduché. Na HDR potřebujete více snímků jedné scény s různou expozicí, v našem případě to budou tři expozice s rozdílem 1,3 EV. Vy jich můžete vyfotit více a s jinými expozičními rozdíly. Na panorama potřebujete jednu scénu poskládat z více různých fotografií, v našem případě to budou čtyři pohledy pro rozšíření úhlu záběru. Jednoduchá matematika říká, že budeme potřebovat 4×3 snímků. Tedy 4 snímky pro panorama a každý z nich při 3 různých expozičních nastaveních. Pokud chcete co nejvyšší kvalitu (rozlišení), je dobré fotit snímky na výšku.

Pro představu... Testovací fotoaparát má rozlišení 4592×3096 pixelů. Při snímání s fotoaparátem na šířku tedy vaše panorama může mít na výšku oněch 3096 pixelů. Pokud ale fotíte s fotoaparátem otočeným na výšku, bude mít v tomto směru 4592 pixelů a ne jen 3096. Na druhou stranu je nutné počítat s tím, že musíte vyfotit mnohem větší počet fotografií. Zde bylo potřebných 12 snímků pro vytvoření HDR panoramatu. Doporučuji ponechat manuální zaostření (např. zaostřit autofokusem a zapnout manuální ostření, aby se už neměnilo), manuální expozici a expoziční bracketing.








Jak tedy na to? Pokud máte panorama např. ze 7 snímků, nejspíše vás napadne nejprve složit tmavé panorama, pak normální a pak nejsvětlejší. Tento postup má však jedno hodně nepříjemné úskalí.




normální panorama, 9207×5430 pixelů





tmavé panorama, 9230×5556 pixelů





světlé panorama, 9173×5442 pixelů



Pokud nefotíte ze stativu, každý snímek vyfocený pomocí bracketingu je jinak posunutý a každé panorama je tedy vytvářeno z jiných zdrojových dat. Proto i výsledky jsou jiné a výsledná panoramata mají jiné rozlišení, jiné poskládání snímků a mohou se tedy lehce lišit zkreslením, perspektivou a případnými skládacími artefakty. ZPS 16 si pak s různě velkými snímky neví rady a nesloží je (nemluvě o tom, že různorodě pokroucená perspektiva mezi jednotlivými panoramaty dá na frak každé aplikaci). Takže tudy cesta skutečně nevede. Naopak, je dobré nejprve vytvořit pro každý snímek do panoramatu jeho HDR verzi a teprve tyto HDR snímky panoramaticky složit do výsledku.




klikněte pro zvětšení



Prvním krokem je tedy vytvoření HDR snímků. Jaký program k tomu použijete, je už na vás. V Zoner Photo Studio 16 stačí ve Správci označit potřebné tři snímky (nebo tolik, kolik jste jich vyfotili expozičním bracketingem) a v menu Vytvořit dát jednu ze dvou voleb vytváření HDR. V našem případě použijeme HDR mapováním tonality.




klikněte pro zvětšení



Aplikace se znovu zeptá, zda chcete složit vybrané tři snímky, pokračujte dále.




klikněte pro zvětšení



Pak už jen stačí posunovat hejblátky pro vytvoření požadovaného efektu. Zde je nutné podotknout, že to, co vypadá dobře na jednom snímku, ani zdaleka nemusí vypadat dobře na druhém. To může být problém pro panoramata např. se sluncem v záběru, kde bude ideální jiné nastavení pro snímek s oním sluncem a úplně jiné pro snímek třeba v rohu panoramatu. Proto doporučuji na ladění parametrů vybrat takový snímek z celého panoramatu, který je expozičně někde uprostřed. Takový, který nemá ani největší, ale ani nejmenší dynamický rozsah v celém panoramatu. Ideálně třeba ten, který je vedle snímku se sluncem.





Toto nastavení použijete, vytvoříte první HDR snímek a stejným způsobem vytvoříte i všechny ostatní snímky do panoramatu. Zoner Photo Studio 16 má možnost při dalším HDR snímku využít přechozí, tzn. poslední použité nastavení (viz obrázek výše), takže všechny snímky budou složeny se stejným nastavením. Protože ale vytváření HDR efektu závisí na každé konkrétní scéně, mohou být jednotlivé snímky i přesto lehce jasově a barevně posunuté. Viz modrá obloha na prvních dvou snímcích a více fialové ladění u dalších dvou.




Tak a nyní máme ze 12 snímků vytvořeny čtyři HDR snímky. Můžeme začít skládat panoramata.




klikněte pro zvětšení



Ve Správci nyní vyberete čtyři HDR snímky, v menu Vytvořit nyní zvolíte Panorama a legrace začíná. Zoner Photo Studio 16 sám rozpozná rozložení snímků a ohniskovou vzdálenost.




klikněte pro zvětšení



Tady už vidíte složené panorama, bohužel v případě ZPS16 není skládání zrovna nejlepší, zejména pokud skládáte hodně širokoúhlé snímky. Rozhodně tedy doporučuji manuální skládání. Stačí jen kliknout do červených obdélníků, kterým spustíte manuální výběr korespondence bodů.




klikněte pro zvětšení



Ručně vyklikáte jednotlivé pozice do jednoho i druhého obrázku. Program většinou sám najde korespondující bod v druhém obraze, ale občas se stane právě to, že se netrefí a vy musíte pozici upravovat. Než to doladíte, chvíli to můžete trvat, ale po troše praxe už budete vědět, co se Zoneru líbí a co ne a jak ho přinutit, aby panorama složil s minimálními artefakty.




klikněte pro zvětšení



Toto je už složené panorama. Patrně bude potřeba trochu srovnat horizont, protože ne každý (a já rozhodně ne :-)) dokáže vyfotit panorama natolik rovně, aby se složilo pěkně do roviny.




klikněte pro zvětšení



Ke slovu může přijít i lehké natažení rohů (deformací scény, využít lze i funkci korekce zkreslení objektivu), aby bylo více místa pro ořez. I proto doporučuji fotit panorama na trochu širší úhel záběru, než je ten požadovaný. To abyste nemuseli řezat více, než potřebujete.




finální výsledek, klikněte pro zvětšení



A zde máte výsledek. Bohužel i přes pečlivé manuální zásahy se mi nepodařilo zbavit se všech skládacích artefaktů. V tomto je nutné uznat, že např. produkty od Adobe dokážou skládat mnohem kvalitněji bez těchto nežádoucích efektů, podobně na tom budete i s Microsoft ICE, který je zdarma. Oba zmíněné programy umí navíc skládat maticově, tedy nejen v jednom směru, ale i v matici, např. 3×3.

V dnešním článku jste se tak dozvěděli, jak vytvořit panorama s HDR efektem, problémy, se kterými se při jejich tvorbě můžete setkat a jak se jich případně vyvarovat.
Nejnovější články
Joby uvedlo kovový stativ GorillaPod 3K PRO Joby uvedlo kovový stativ GorillaPod 3K PRO
Oblíbené stativy GorillaPod od společnosti Joby existují ve velkém množství variant a nyní se představuje další novinka. Jmenuje se GorillaPod 3K PRO a představuje kovovou variantu již známého modelu.
15.4.2019, aktualita, Milan Šurkala
Sony Cyber-shot HX99: postřehy z praxe Sony Cyber-shot HX99: postřehy z praxe
Sony pokračuje s výrobou kapesních ultrazoomů a jeho nový model Cyber-shot HX99 míří trochu výš. Přináší totiž např. podporu RAWu, má i dotykový displej a nezapomnělo se ani na populární 4K videosekvence.
15.4.2019, recenze, Milan Šurkala14 komentářů
Nejlepší foto monitory na TIPA 2019 má LG a BenQ Nejlepší foto monitory na TIPA 2019 má LG a BenQ
Poslední kategorií, na kterou se v rámci aknety TIPA Awards 2019 podíváme, jsou monitory pro fotografy. Zde letos bodovaly dvě společnosti, BenQ v levnější kategorii a LG v té více profesionální.
14.4.2019, aktualita, Milan Šurkala1 komentář
Ceny TIPA 2019 pro Tokinu, Tamron a Manfrotto Ceny TIPA 2019 pro Tokinu, Tamron a Manfrotto
Po jednom titulu z cen TIPA Awards 2019 si odnesly i další tři společnosti. Nyní se podíváme na širokoúhlé objektivy od Tamronu a Tokiny se světelností F2,8 a karbonový stativ italské společnosti Manfrotto.
13.4.2019, aktualita, Milan Šurkala
Nové sklo pro CSC Nikonu: Samyang MF 85mm F1.4 Z Nové sklo pro CSC Nikonu: Samyang MF 85mm F1.4 Z
Pro full frame CSC od Nikonu si společnost Samyang připravila dva nové manuální objektivy. Vedle 14mm F2.8 objektivu je to také objektiv s 85mm ohniskovou vzdáleností a velmi dobrou světelností F1.4.
13.4.2019, aktualita, Milan Šurkala