Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Jak si vybrat kompakt: objektiv

22.6.2010, Milan Šurkala, článek
V tomto článku se budeme věnovat vlastnostem objektivů, které jsou důležité při výběru kompaktu. Víte, co to jsou ohniskové vzdálenosti, jak se projevují a co vlastně znamená optický zoom? Jak důležitá je světelnost a jak se projevuje v praxi?
Už víme, co to jsou ohniska, co je optický zoom, a proto nyní přejděme k dalšímu důležitému údaji, a to světelnosti objektivu. Ta hovoří o tom, kolik světla je objektiv schopen poslat na snímač. Čím lepší světelnost, tím kratší expoziční čas lze zvolit (a dosáhnout lepší ostrosti), případně je možno zvolit nižší ISO citlivost, čímž se sníží šum a opět zvýší ostrost a detailnost.



Jak vidíte z předchozího obrázku, např. F4 má proti F2 poloviční průměr, ale jen čtvrtinovou plochu. Čtvrtinová plocha znamená čtvrtinové množství procházejícího světla, a tedy nutno 4krát déle snímat (což snadno způsobí pohybovou neostrost) nebo zvolit 4krát vyšší ISO. To znamená mnohem vyšší šum. Samozřejmě je možné třeba zvolit 2× vyšší ISO a zároveň 2× delší čas. Menší F-číslo je tedy lepší!

U objektivů jsou uváděny většinou dvě hodnoty, např. F2,8-5,6. První hodnota platí pro široké ohnisko, druhá pak pro nejdelší (tedy na největší přiblížení). Nyní si spočtěme, kolikrát je to horší. 5,6 / 2,8 = 2. Tolikrát je relativně (vůči ohnisku) menší průměr clonového otvoru, plocha je tedy 2×2 = 4krát menší! Co to znamená v praxi? Pokud třeba na nejširším ohnisku fotoaparát s F2,8 zvolí čas 1/100 s, což je dostatečné pro většinu ostrých snímků, na nejdelším ohnisku s 5,6 bude čas 4krát delší, tedy 1/25 s. A za takto dlouhou dobu už může vzniknout pohybová neostrost.


Objektiv se světelností F2,8-6,9, výborný na širokém ohnisku, ale jen těžko použitelný na nejdelším

Ještě je dobré zmínit, že z ruky se dá udržet čas v podobě převrácené hodnoty ohniska (zanedbáme-li stabilizaci). Tedy při 25mm ohnisku není problém mít ostré snímky při 1/25 s, při 100mm ohnisku už je třeba kratší čas 1/100 s a podobně. A nyní si vezměme např. ukázkový objektiv z předchozích řádků, tedy 25-100 mm s již zmíněnou světelností F2,8-5,6.

Řekněme, že při světelnosti F2,8 fotoaparát požaduje čas 1/25 sekundy. Při našem 25mm ohnisku je 1/25 sekundy dostatečný čas pro ostrou fotografii. Nicméně zazoomujme na maximum, na 100mm ohnisko. To bychom už potřebovali 1/100 sekundy. Jenže my jsme měli 1/25 s při F2,8. Na nejdelším ohnisku je světelnost F5,6, tedy 4krát horší. Pokud fotoaparát chtěl při F2,8 čas 1/25 s, při F5,6 už bude chtít 1/6 sekundy, aby zvládl posbírat dostatek světla. Vidíte ten nesoulad? Máme 100mm ohnisko a jen 1/6 sekundy, fotografie bude určitě velmi neostrá. To je důvod, proč kompakty tak špatně fotí na nejdelším ohnisku. Je to záležitost nejen světelnosti, ale i ohniska.

A také je to ideální návod, jak dosáhnout větší ostrosti. Stačí trochu zmenšit zoom, čímž se sníží ohnisko a pro ideální ostrost bude stačit i delší čas (např. snížením ohniska na 80 mm nám vystačí už delší čas 1/80 sekundy). Na kratším ohnisku bude také lehce lepší světelnost, což zkrátí skutečný expoziční čas (např. tam bude F5, takže fotoaparát zvolí 1/8 sekundy místo původní šestiny), se kterým fotoaparát bude snímat tak či tak. Dojde však ke sblížení ideálního času a skutečného, což se projeví na lepší ostrosti.



Ukážeme si další zajímavou věc. Pokud mají různé fotoaparáty objektivy se světelností např. F2,8-5,2, neznamená to, že se budou chovat totožně. Např. Samsung PL51 má jen 3× zoom 35-105 mm a Sony Cyber-shot HX1 20× zoom 28-560 mm. Sony má tedy tuto světelnost roztaženou do delšího ohniskového rozsahu. V praxi to znamená, že zatímco PL51 má oněch F5,2 na svém maximálním ohnisku 105 mm, HX1 ji má až na svých 560 mm. Na 105mm ohnisku má Sony jen F4, je tedy o dobrých 70 % světelnější. A to mají stejnou udávanou světelnost.



Další zajímavostí jsou dva ultrazoomy Fujifilm FinePix F70EXR/F80EXR a Nikon Coolpix P8000. Prvně jmenovaný má světelnost F3,3-5,6, druhý pak F3,5-5,6. Vypadá to tedy, že Nikon má trochu horší začátek, ale jinak jsou na tom oba objektivy stejně. Chyba lávky! Průběh světelnosti objektivu u Fujifilmu je v téměř celém rozsahu ohnisek o 30-50 % horší, ačkoli papírově vypadá lépe. Inu, není to tak jednoduché, jak to vypadá. Každopádně dle hodnot uvedených výrobcem si lze aspoň rámcově domyslet, který fotoaparát bude dobrý a kterému se raději vyhnout.


Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.