Jak si vybrat kompakt: objektiv
22.6.2010, Milan Šurkala, článek
V tomto článku se budeme věnovat vlastnostem objektivů, které jsou důležité při výběru kompaktu. Víte, co to jsou ohniskové vzdálenosti, jak se projevují a co vlastně znamená optický zoom? Jak důležitá je světelnost a jak se projevuje v praxi?
Kapitoly článku:
Není makro jako makro
Oblíbenou mýlkou je také to, že objektiv ostřící od 0 centimetrů je pro makro nejvhodnější. Vůbec to nemusí být pravda. Naopak, objektiv s ostřením od 10 centimetrů může být klidně lepší. Pro makro je totiž důležitá nejen ostřící vzdálenost, ale také ohnisko, se kterým se fotí. Tyto dvě veličiny pak významnou měrou ovlivní celkové zvětšení. Ohnisko také ovlivní úhel záběru a je nutno říci, že makro z 0 cm na 24mm ohnisku je docela na nic.

vzdálenost cca 1 cm, 27mm ohnisko
Na tomto snímku to sami vidíte. Ano, můžu být hodně blízko, ale díky velmi krátkému ohnisku mám v záběru obrovskou spoustu objektů, které se mi tam nelíbí, překáží a hloubka ostrosti je stále poměrně velká (pozadí není příliš rozmazané).

vzdálenost cca 1 cm, 57mm ohnisko
Když ale vezmu jiný fotoaparát, který je schopen také ostřit z jednoho centimetru, ale na podstatně delším ohnisku (tedy se zoomem), v pozadí záběru už mám mnohem méně "nepořádku", to je i více rozmazané a samotný objekt je i větší.

vzdálenost cca 5 cm, 100mm ohnisko
Na posledním snímku ostřím už z pěti centimetrů. Co je to proti jednomu centimetru? A přesto je výsledek lepší. Bylo zde totiž použito 100mm ohnisko proti původním 27 milimetrům. Úhel záběru se výrazně zmenšil, v záběru mám jen to, co potřebuji, pozadí neruší, neboť je příjemně rozmazané.
Závěr
Dnešní delší povídání o objektivech vám snad napovědělo, čím se při volbě kompaktu řídit. Objektiv je zrádná věc a pokud rozumíte několika jeho technickým údajům, dokážete velmi dobře odhadnout, co vám vlastně může nabídnout. Už je jasné, že optický zoom je poměrná veličina, která nehovoří příliš o tom, kolik objektiv přiblíží (vyprávět by o tom mohli např. uživatelé zrcadlovek). Také je jasné, že světelnost neradno podceňovat a může být pro výsledný snímek a jeho ostrost dost kritická. Víme však také, že technické údaje nic nehovoří o jejím průběhu a papírově světelnější objektiv na tom může být dokonce hůře než ten papírově méně světelný.
Podívali jsme se také na několik optických vad. Ty mohou být vážné, ale při běžném tisku se vůbec nemusí projevit. Někdy ale mohou, a to velmi výrazně, zejména pokud snímky rádi upravujete. Před koupí fotoaparátu je tedy dobré vybrat ty fotoaparáty, které jsou dobré podle papírových specifikací, ale také si pak přečíst nějaké recenze. Ne vše je v praxi stejně tak dobré jako na papíře. V posledním díle se podíváme na jednodušší záležitosti jako je stabilizace, displeje a podobně.