Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně
25.6.2008, Roman Pihan, návod
V minulém díle jsme začali naší klasifikaci digitálních fotoaparátů s cílem seznámit se s nabídkou na trhu, zorientovat se v ní a tím usnadnit výběr a pořízení fotoaparátu. Nyní budeme pokračovat vyššími třídami fotoaparátů určených k již vážnější práci.
tom.hanek | 27.6.200812:29
Když už se tady ta diskuze tak pěkně rozběhla a sešli se tu zrcadlovkáři, rád bych si ujasnil jednu věc. Na základě předchozí diskuze jsem začal vážněji uvažovat o zrcadlu, ale přece jen bych rád zachoval komfort, jaký přináší EVF zrcadlovky, a to především veliký zoom objektivu. Představoval bych si tak 28 ­- 135 ­(jsou to minimální hodnoty­). Je ale fakt, že tyto objektivy zpravidla zase neumožňují makro? Budu muset opravdu nosit min. dva objektivy?
Odpovědět0  0
Libb76 | 27.6.200812:48
Můžeš použít mezikroužky ­(2000 Kč asi­) a ty umožní fotit makro i objektivem ,který to sám neumí, ale zase snížíš světelnost. Makro na zrcadlu je dost jiné než na EVF, mje malinká hloubka ostrosti a tak.
Jnak jsou i objektivy 18­-200 ­(typicky 28­-300 po přepočtu­), ale nejsou tak kvalitní, obecně čím větší rozsah zoomu, tím horší kresba.
Odpovědět0  0
Hirogen (769) | 27.6.200816:13
Každému ­(pokud to není profík, nebo již se zrcadlovkou již fotil­), kdo mi přijde na prodejnu, že chce zrcadlovku radím toto: Neřešte jaký objektiv! Se zrcadlovkou se fotí jinak, než s klasickým kompaktem! Osobně doporučuji řešit objektiv tak po půl roce focení. Až to získáte do ruky, zjistíte, že možná chcete něco úplně jiného. Běžně jsou k mání objektivy 28­-90, ovšem nové zrcadlovky mají navíc takové rozlišení, že případný výřez na fotce A4 není znatelný. Chcete­-li přesto řešit objektiv většího rozsahu, odpovězte si nejdříve otázku, jestli jeden s větším rozsahem, nebo dva s menším, ale zase lepší kresbou.
PS ­- momentálně je v akci Canon EOS 40D + EF­-S 17­-85 IS USM. Je to velmi dobrá kombinace a v přepočtu dává právě těch 28­-135...
Odpovědět0  0
Pavel Fajgl | 25.6.200811:50
Inspirativní článek. Vím, že nabídka je výrazně širší, ale přesto se domnívám, že minimálně v odstavci Pokročilé kompakty mohla být zmíněna značka Fuji. Mám S 9600 a je to docela výkonný kousek.
Odpovědět0  0
Libb76 | 25.6.200817:29
Nerad vám kazím náladu, ale pokud se od dob S9500 nezměnilo opravdu hodně, je to největší shit, co jsem měl v ruce ­(měl jsem to asi rok­). Hrozně šumí a software se snaží to spravit, výsledkem jsou zubaté a slité fotky i za slunečného dne na ISO :­-­(

Jinak bych rád doplnil pana Pihana, že nejen reakce na spoušť, ale hlavně rychlost a spolehlivost ostření jsou věci, kde zrcadlovka suverénně vede.
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (6625) | 25.6.200821:09
Možná, že pan Pihan měl na mysli právě rychlost ostření. Samotná reakce na spoušť ­(namáčknutou­) je u většiny fotoaparátů prakticky okamžitá. S výjimkou fotoaparátů BenQ, které jsem testoval a měly časy kolem 0,2 s, jsem neměl fotoaparát, který by měl prodlevu větší než 0,1 s a to je v podstatě okamžité focení. Otázkou je hlavně rychlost ostření, což je v podstatě odezva na plně zmáčknutou spoušť. Alespoň u mě se zdají být docela pohotové fotoaparáty s časy do 0,6 s. Zatím nejrychlejší kompakt byl Canon A590 IS s časem 0,4 s.
Odpovědět0  0
tom.hanek | 25.6.20088:44
Mohl by mi někdo prosím vysvětlit, proč jsou pravé zrcadlovky lepší pro práci s hloubkou ostrosti, než EVF ­"zrcadlovky­". Já měl za to, že hloubka ostrosti se řídí clonou, a její rozsah mi přijde u těchto dvou typů fotoaparátů shodný. Např. Panasonic DMC­-FZ50 je rozsah F2.8­-F11.0. Děkuji ale za vyvedení z omylu.
Odpovědět0  0
Pavel Černík | 25.6.200810:05
pokud vím, tak je to dané velikostí čipu ­- čím větší čip, tím menší hloubka ostrosti...
a běžné zrcadlovky mají stále větší čip než EVF.
Odpovědět0  0
Igor | 25.6.200811:03
Ano, nejen clona, ale i velikost snímače. I s některými EVF se ale dá docela dobře pracovat s hloubkou ostrosti. Mám FZ50 a při použití nejnižšího clonového čísla, odstupu tak 3­-4 metry od objektu a následném zazoomování se krásně pozadí rozmaže ­(musí být samozřejmě za objektem volný prostor)
Odpovědět0  0
Hirogen (769) | 25.6.200812:28
Souvisí to s tím, ale velikost čipu vysloveně ne. Ohnisková vzdálenost na to má vliv. Logicky ale ­- čím větší čip, tím větší fyzické ohniskové vzdálenosti.
Odpovědět0  0
Hirogen (769) | 25.6.200812:29
PS ­- tím sis vlastně odpověděl, proč tím zazoomováním na FZ50 to pomůže taky.
Odpovědět0  0
Hanus | 25.6.200811:17
Odpověď najdeš dobře popsánu od stejného autora v článku na jeho webu.
Odpovědět0  0
tom.hanek | 26.6.20088:08
Tak vám všem moc děkuji za odpovědi. Ale moc jste mne nepotěšili. Právě na práci s hloubkou ostrosti jsem se nejvíce těšil, až si pořídím nový foťák. Zatím jsem uvažoval o Lumixu FZ50.
Odpovědět0  0
Hirogen (769) | 26.6.20089:04
Tady máš srovnání s Canonem EOS 350D ­(o 2MPx méně­) na ISO 100 http:­/­/www.dpreview.com­/reviews­/PanasonicFZ50­/page16.asp a na ISO 1600 http:­/­/www.dpreview.com­/reviews­/PanasonicFZ50­/page17.asp
FZ50 je dobrý univerzální fotoaparát. Uvažuješ­-li ale tošku více o focení, není to vhodná volba. Navíc jeho velikost vůbec není zanedbatelná a se zmíňeným Canonem srovnatelná. Co se týče hloubky ostrosti, máš na SLR mnohonásobně větší možnosti. Koupíš si například EF­-50mm f1,8 za 2500 s DPH a můžeš dělat portréty s ostrým okem a rozmazaným uchem... :­-)
Odpovědět0  0
Eny | 26.6.200811:53
Moc pěkné srovnání. Navíc doporučuji si všimnou rozdílných časů focení. například při ISO 1600, udělá Canon fotku za mnohem kratčí čas, a to má ještě větší clonu. Je to dáno tím, že větčí čip zachytí více světla. I proto se víc zrcadlovka hodí na smímky za horších světelných podmínek.
Odpovědět0  0
tom.hanek | 26.6.200812:25
Ještě nejsem definitivně rozhodnut, zvlášť ne teď :­-­). Když už zrcadlovku, tak jsem uvažoval spíše o Pentaxu K110 s 6 MPix. Je mi něm sympatické především to, že je na tužkové baterie.
Odpovědět0  0
Hirogen (769) | 26.6.200815:34
Jestliže je toto ten důležitý parametr, pak věz, že aku do EOS 350D­/400D koupíš za 300,­- ­(Hanhel, GP...­) a nafotíš s ním 600 fotek na zátah.
Jedna strašně důležitá věc:
Při koupi zrcadlovky MUSÍM mít na paměti, že neinvestuji jen momentálně do fotoaparátu. Jednou, je jedno jestli za rok nebo tři, si budu chtít koupit příslušenství ­(může to být cokoli­). Pak musím mít jistotu v několika věcech:
1 ­- chci mít jistotu, že to za ten čas pořídím ­(opřu se jen o větší firmy ­- Canon, Nikon, Sony­)
2 ­- chci mít jistotu, že to bude pasovat ­(pořídím si tu značku, která na paticích dělá co nejméně změn ­- Canon, trochu Nikon­)
3 ­- chci mít jistotu, že mě to ve finále nevyjde podstatně dráž ­(nebudu šetřit tisícovku na těle, když objektivy jsou 2x dražší!!!­) Srovnej ceny u Canonu s Nikonem ­- srovnatelné +­- a koukni na ceny u Sony ­- 2x dražší...
Netvrdím, že Pentax dělá špatné zrcadlovky, naopak. Stejně ale s nimi hraje spíše druhé housle, to je fakt.
Odpovědět0  0
Libb76 | 26.6.200815:56
No já sice jsem hrdý majitel Canon 40D, ale kamarádi mají Pentaxy a jsou spokojení. Pentax nedělá změny v bajonetu, fungují i staré objektivy, což naopak u Canonu, který kouzlí s EF­-S apod. říct nejde ­(třeba mně nejde seťák s mezikroužky­).
Pentax má stabilizaci čipu a celkem slušný hledáček ­(teď teda mluvím o K10 tuším­), ale zrovna ty tužkovky jsou hrozná NEVÝHODA! Já mám do 40D aku za 400 Kč od Hamy a dám na to asi 1200 fotek, u 400D jsem měl aku za 350 Hähnel a dal asi 600 fotek, je to malé, lehké, přímo na míru... dřív jsem bral tužkovky jako výhodu,a le co jsem zažil aku, tak jedině to.

Jinak ad 1, Pentax se rozjel a na západě je hodně oblíbený, myslím, že tu pobude. Ale Canon a Nikon jsou určitě ­"spolehlivější­"
ad 2 viz výše
Ad 3 souhlas
Odpovědět0  0
Hirogen (769) | 26.6.200816:54
EF­/EF­-S je trochu problém, to ano. Ale pokud toto beru jako problém, pak jej mají všichni výrobci!. A co mají říkat Nikoňáci, kteří navíc na D40­/40x­/60 nasadí jen polovinu objektivů, nemluvě o Sony, kde nic staršího jak 5 let nefunguje vůbec.
Obecně považuji systém EF­/EOS za nejstabilnější systém z dlouhodobého hlediska. Tedy nejen do minulosti, ale i do budoucnosti. A o tu tu jde především.
add tužkovky:
Přesně tak. Tužkovky doporučuji lidem do kompaktu. Tam jsou univerzální a koupí se v každé sámošce. To je vpohodě. Ale do zrcadlovky? Když už s sebou táhnu tu velkou krávu, dva objektivy, dálkovou spoušť, clony, filtry, karty ­(to všechno se za ty roky nastřádá :­-­( ­), tak mě 2 aku navíc, který jsou fakt dobrý rozhodně nezabijou. A když jdou někam jen s foťákem, tak si ho nabiju a vydrží mi strašně dlouho... Rozhodně víc, než abych si z toho dělal vrásky.
PS ­- manželce jsem koupil kameru na stejný aku, to je taky výhoda! Když nám na výletě dojde šťáva ve foťáku, vyrvu jí aku z kamery... :­-)
Odpovědět0  0
tom.hanek | 27.6.20087:42
Jen bych rád zareagoval na ty tuzkovky. Jak to tak ctu, prestavam o aku uvazovat jako o nevyhode, nicmene varianta tuzkovek neprijde jako spatna. Nejde totiz jen jeden aku navic v brasne, ale take o nabijecku. S fotakem budu hodne cestovat, kolikrat nebud kde nabit baterie. Ale nabijecich tuzkovek jsem uz nastradal tolik, ze mne to prirozene vede toho vyuzit a koupit si fotak na tuzkovky. Nicmene Pentax umoznuje umoznit i aku, viz tento popis ze specifikace:
dvě lithiové baterie ­(CR­-V3­) ­- nebo 4x AA ­(lithiové, Ni­-Mh nebo alkalické­), volitelný adaptér AC, Kapacita baterií CR­-V3 ­(20°C bez blesku­) 1000 snímků, NiMh = 450, alkalické = 110

Jinak souhlasim, ze Pentax mi prijde jako stabilni znacka, a o moznosti vyuzit ­"prehistoricke­" objektivy jsem uz take slysel. Dokonce lze udajne pouzit i objektivy z Practiky :­-­) ­(?)
Odpovědět0  0
Libb76 | 27.6.20088:03
Tužkovky se nabíjejí nevím už ani jak dlouho, ale baterka do 40D asi hodinu a pak fotí celý den. Jedna náhradní baterka a kromě případů dovolené nemusíte nabíječku řešit. Ale náhradní nabíječky nestojí zas tolik. Prostě ano,je to investice navíc, ale v řádu stokorun a stojí za to.
Odpovědět0  0
Busy | 27.6.200813:06
S tym AKU uplny suhlas. Do svojho kompaktu pouzivam tuzkove dobijacie NiMH uz od roku 2001, ale odkedy som si pred cca rokom kupil dobijatelnu Li­-ion CR­-V3, kvalita a pohodlie prace sa mi vyrazne zlepsili. Napriklad na jedno dobitie CR­-V3 ­(1200 mAh­) spravim hadam este viac fotiek ako na dve plne dobite NiMH 2400 mAh. Dalej, nemusim sa bat, ze ked sa mi baterka po mesiaci­-dvoch vybije, a vlozim nahradnu, ze aj ta bude vybita, hoci som ju pred mesiacom­-dvomi plne nabil ­(a odvtedy ani raz nepouzil­). A tiez, dobijacie NiMH maju okrem velkeho samovybijania este jednu nevyhodu ­- menovite napetie iba 1.2V. Fotak mi na 2.4V ­(dve AA­) sice funguje spolahlivo, ale na poctive 3V ­(jedna CRV3­) funguje celkovo sviznejsie, hlavne blesk sa ovela rychlejsie nabija. Takze, kazdemu, kto ma fotak na 2xAA, urcite doporucujem dobijaciu CRV3.
Odpovědět0  0
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.