Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Japonští výrobci předpokládají letos 61,5 miliónů prodaných DF

25.6.2004, Michal Spáčil, aktualita
Prudká expanze digitální fotografie se nejsilněji projevila v digitální zemi zaslíbené, v Japonsku. Tamní trh je tradičně napřed a jako předzvěst budoucích věcí se zde přes obrovský obrat začínají projevovat první nesmělé náznaky nasycení trhu. Pokud chcete znát čísla, čtěte dál.
Nejvýznamější japonští výrobci digitálních fotoaparátů zveřejnili finanční výsledky za fiskální rok 2003 (který skončil březnem 2004) a oznámili objem prodeje digitálních fotoaparátů za rok 2003 a prognózu prodeje pro rok 2004. Konečné prodejní číslo pro “velkou šestku” je za uplynulý rok 40,45 miliónů prodaných kousků, což je proti předloňsku nárůst o 71%. Předpokládaný prodej pro příští rok má činí 61,5 miliónů digitálů při meziročním růstu o 52%. To je zhruba ve shodě s čísly zveřejněnými v lednu 2004 společností Camera & Imaging Products Association (CIPA), která počátkem ledna 2004 odhadovala počet letos prodaných kousků na 60,9 miliónů.

Při pohledu na čísla je zřejmé, že zejména v Canonu si mohou mnout ruce. Výrobce původně zveřejnil střílzlivou prognózu pro kalendářní rok 2004 ve svých letošních lednových materiálech, v březnu však své předpoklady musel revidovat, a to směrem nahoru - na 15,2 miliónů prodaných digitálů za rok 2004. Pro loňský rok zaznamenal Canon v tomto segmentu meziroční růst o 100%, pro příští rok očekává skromě jen 76,7%. Jde o nejrychlejší růst ze všech výrobců v tomto segmentu. Podobně nadějné výsledky vykazuje i Sony. Prodeje v tomto roce by se měly vyšplhat na 15 miliónů kousků. V těsném závěsu za nimi následuje Olympus s předpokladem 11 miliónů prodaných digitálů při meziročním růstu 48.6%

Sanyo je hlavním OEM výrobcem digitálních fotoaparátů a pod nejrůznějšími značkami nacházíme často produkty právě této firmy. Z toho vyplývají i optimistické vyhlídky značky do tohoto roku. Za fiskální rok 2003 opustilo brány závodu 11,1 miliónů digitálních fotoaparátů při meziročním nárůstu 85% a do letošního roku vstoupilo Sanyo s očekáváním 20 miliónů vyrobených DF. Co do objemu produkce překračuje i Canon a jeho růst je větší než u jeho hlavních OEM partnerů Olympusu a Nikonu. Pro Sanyo ovšem nebude snadné si vysoký růst udržet, neboť Olympus učinil strategické rozhodnutí o posilování podílu vlastní produkce. Podle výkonného viceprezidenta Sanya (Yoichiro Furuse) jsou připraveny dohody s blíže neurčenými výrobci v zámoří opět na principu OEM.

Trh s digitálními fotoaparáty v Japonsku začíná projevovat první známky nasycení, na což reagují japonští výrobci zvýšenou pozorností směrem k zámořským trhům. Experti z CIPA předpovídají celkový růst vývozu DF z Japonska o 84,5%. Nejvíce vavřínů ve vývozu sklidil Nikon s 86% růstem, naopak nejhůře si vedlo Casio, což je však velmi relativní, protože i zde činil nárůst celých 61%.


Autor: Michal Spáčil
Začínal v roce 1995 jako novinář se zájmem o IT, po dokončení právnické fakulty působil jako tiskový mluvčí Ústavního soudu a Státní zemědělské a potravinářské inspekce. V letech 2003-2004 byl v redakčním týmu Digimanie.cz. Nyní pracuje jako právník ve veřejné správě a kromě občasných příspěvků pro naše magazíny píše i do odborných periodik o právních vztazích k nemovitostem a o aktuální judikatuře.