Docela bych rád věděl, zda to 10-bitové N-Log video je při vzorkování 4:2:2 nebo 4:2:0. Kupodivu to nikde nepíšou, takže asi hádám spíš to druhé, protože kdyby to bylo lepší 4:2:2, tak by se tím asi chlubili.
Bohužel v momentě kdy jsem chtěl začít aplikaci používat (kdy jsem si koupil vhodný mobil) jí postihla ta velká změna - začali používat předplatné. Tak jsem si místo ní nainstaloval Mcpro24fps a jsem spokojený. Jediná nevýhoda za mně je, že v pokročilém módu (kde je i 10-bitové Log video) nejde použít automatické vyvážení bílé. Jinak asi v pohodě.
"patrně půjde o stejný 1/1,3" čip z modelů Pro ... Ten má 1,22µm pixely" To je omyl, snímač v nePročkových iPhonech je menší, má jen 1,0µm pixely takže půjde o nějaký +- 1/1.5' snímač a ne 1/1.28' jako u iPhonů 14 a 15 Pro a Pro Max.
Dvojnásobný zoom s 12 MPx je podle mně u mobilu s hlavním 50 MPx snímačem úplně zbytečný, protože jeho roli bohatě zastane 12 MPx výřez z hlavního 50 MPx snímače. Obzvlášť pokud je hlavním snímačem právě palcový senzor. Smysl by to dávalo, pokud by byl hlavní snímač např. 1/1.56' a telemodul např. 1/1.76' - prostě aby kvalita snímku z telemodulu byla výrazně vyšší než výřez z hlavního snímače.
Tak v ideálním smartphonu bych viděl (více než)palcový LYT900 jako hlavní snímač, LYT700 jako širokoúhlý snímač a "půlpalcový" LYT600 jako 4x až 5x Tele snímač. U LYT800 bych počkal na to jak si povede první Exmor T snímač v Sony Xperia 1 V a ten pidi LYT500 si strčte do... mobilů za 3 tisíce...
Zatím to vypadá, že tato služba bude dostupná jen v Japonsku a USA, minimálně prozatím. Nebo je to tak, že tam je služba dostupná už teď a k nám přijde právě až na jaře?
Za mně je otázka špatně položená. Vezme AI práci fotografům na fotobankách během následujícího roku? Jednoznačně ne. Vezme AI práci fotografům na fotobankách v tomto století? Jednoznačně ano. Během následujících 10 let? Nooo, těžko říct, tam je to za mně 50/50..
Na tohle jsem dlouho čekal. Konečně má Sony ve svém APS-C portfoliu jak kvalitní tělo pro focení (Sony A6400-A6600), tak pro natáčení (chybělo především 4K v 60 fps a v 10-bitových barvách) a k tomu velký výběr objektivů od různých výrobců (velká výhoda oproti Canonu, Nikonu a zatím i Fujifilmu). Navíc $1.800 dolarů je velmi konkurenceschopná cena, ať už se podíváme na Fujifilm (X-H2, X-H2S), Panasonic (GH6) nebo Canon (R7). Samozřejmě, nejde o hybrid jako výše zmíněné fotoaparáty, ale o kameru, nicméně už to značí, že APS-C u Sony není mrtvé a snad se dříve či později dočkáme i nějaké té Sony A6700/A7000. :-)
Cením 10-bitové video, ale zajímalo by mně, zda se bude moci využít nějaký plochý Log profil, nebo alespoň HLG, nebo zda to bude něco jako HDR10 či jiné "pěkně vypadající" HDR, ale pro postprodukci k ničemu.
Hmmm, horší teleobjektiv, než u (2,5 roku starého!) před-předchůdce Xperie 5 II (menší zoom i snímač), a o dost horší než u předchůdce (menší snímač, zoom s jednou pozicí a to s menším zoomem a horší světelností!), stejný problémový procesor jako v Xperii 1 IV v menším těle = min. stejné nebo horší přehřívání a to i u 1 IV byl obrovský problém a tak jedinné zlepšení oproti předchůdci je bezdrátové nabíjení. To po roce a půl od uvedení předchůdce nechceš ani za nižší cenu... a ona i ta cena je vyšší... Tohle se Sony fakt nepovedlo a to jí obvykle fandím a na původní 5 III mám spadeno... Tak snad u "pětky pětky" to bude lepší, ale takhle se ty prodeje, které Sony pro další vývoj potřebuje, moc nenaženou.
Záleží, kolik takový poplatek stojí. Pokud by stál např. 200 dolarů a já natočil video, které by na YouTube "vydělalo" dolarů 10, asi to nedává úplně smysl. A co třeba, pokud bych v tuto chvíli natočil v nějakém takovém parku video a umístil ho na YouTube s pár desítkami až stovkami odběratelů, a za pár let by se ze mně stal úspěšny YouTuber a vydělal bych na tom videu víc. Tam by asi dávalo smysl ten poplatek zaplatit dodatečně, ale trochu bych se bál, že by mně místo toho zavřeli (nebo dali nějakou větší pokutu), že jsem ten poplatek měl přeci zaplatit předtím, když jsem to jasně chtěl dát na YouTube kanál s monetizací; co na tom, že jsem tehdy nečekal, že na tom videu vydělám více než pár centů...
Naprosto dostačující je 12 MPix na pidi senzorech typu 1/2' či 1/2.5' a 20 MPix na senzorech okolo 1'. A pokud se už bavíme o skládání pixelů, tak maximálně 2x2 do 50, max. 64 MPix a to spíš u větších senzorů začínajících na cca 2/3' (1/1.5'). Už 108 MPix je za mně v mobilech naprosto zbytečné, natož pak 200 či 450 MPix... Možná těch 200 MPix slučující 4x4 pixely s možností přepnutí do 2x2 - tedy výhody slučování i vysokého 50 MPix rozlišení - ale pouze u klasických fotoaparátů s Full Frame snímači.
A já už z nadpisu myslel, že snímač dovede snímat dvěma různými časy závěrky. Něco jako duální citlivost ISO, avšak s tím rozdílem, že by namísto dvou citlivostí - např. ISO 400 a ISO 1600 - byli dva časy, takže třeba 1/60 a 1/250. Proč jsme se takové na první pohled jednoduché věci nedočkali? Proč je namísto toho jednodušší rozdělovat pixely na dvě citlivosti (typicky mobily s quad bayerem), nebo DR Boost u Panasonicu GH6, než dva různé časy? Co tomu brání, například z fyzikálního hlediska? Tuším že Olympus to nějakým omezeným způsobem asi zvládá, jelikož na displeji zobrazuje při dlouhé expozici stav fotky (takže to nejspíš postupně musí snímat do nějaké mezipaměti v určitých časech a poté zobrazit na displeji¨), tak proč to nejde i u výsledné fotografie? Ptám se proto, že v tomto ohledu (myšleno ve fyzice, optice atd.) jsem laik a jako laikovi to přijde poměrně jasný směr jakým jít, tak třeba se tu objeví někdo víc povolaný, kdo mi to vysvětlí - budu jen rád. :-)
Zrcadlovky vem čert, ale ty kompakty.. docela bych byl rád za nějakého nástupce profi přístrojů jako Sony RX100 / RX10 / Panasonic FZ2000 / Canon G5X... A jestli se osvědčí ten dnes snad představený "palčák" s 50 MPix (po sloučení Quad Bayera 12 MPix), klidně ať ho tam daj (aspoň ušetří na vývoji nového snímače a budou si moct dovolit nasadit konkurenceschopnou cenu), hlavně ať to komplet nepřenechaj smartphonům, protože je jasný, že tam se s palcovým snímačem nedostaneme na 120-200mm, natož na 480-600mm jako u těch profi kompaktů / ultrazoomů. A to je škoda, protože aspoň takových 70, 85 či 100mm by to chtělo, ale ne s pidi snímačem jako ve všech současných mobilech...
Super, už jsem se bál, že se toho nedočkáme, ale konečně začíná být celkem "husto" (konkurence) i v APS-C CSC třídě. Akorát teda ta cena, vždyť hledáčkový Nikon Z50 se dá sehnat za stejných 21 tisíc, byť oficiální cena je o něco vyšší, ale ta se od představení (což už jsou skoro 3 roky) prakticky nehla. Ale chápu, že Z30 je prakticky ošizena jen o hledáček a naopak tu jsou vylepšení pro vlogery, takže o moc levnější asi být nemůže. Tak snad časem přijde i ta Z70 a nějaké slušné objektivy.
YES, konečně! Přesně v tohle jsem doufal, protože pro video má Fujifilm nově 18-120mm f/4.0 a chybělo mi tam něco světelnějšího, ale zároveň delšího než 16-55/18-55mm pro fotografii. Tak už mám jasno v upgradu mé techniky. :-)
Na tenhle objektiv jsem se vážně hodně těšil díky jeho vysokému rozsahu a zároveň pevné světelnosti, ale hlavně kvůli elektronickému zoomu. Dokonce mně překvapila i poměrně rozumná cena, tak teď ještě jak bude fungovat v praxi. Jediná a poměrně zásadní chyba pro mně je, že nemá stabilizaci, čili to chce stabilizované tělo a já jsem se právě chystal si ho pořídit k X-T3, která z druhé ruky vyjde klidně na poloviční cenu oproti X-T4 a zároveň díky aktualizacím firmwaru se mnoho jeho chyb opravilo - např. ostření by již nemělo o moc zaostávat za X-T4. Oba umí natáčet 4K60p v 10-bitech a tak jediná větší výhoda X-T4 oproti X-T3 je právě stabilizace těla. A za to jsem si právě dvojnasobek ceny připlácet nechtěl, jenže to jsem si myslel, že bude tento objektiv sám o sobě stabilizovaný. :-/