Nad tiskem fotografií se stahují mračna
12.7.2004, Monika Elsnerová, aktualita
Nová americká studie prokázala, že ačkoli počet pořizovaných digitálních snímků stále roste, velmi málo uživatelů své fotografie tiskne. Ze studie nepřímo vyplývá, tento nepříznivý trend by mohly zvrátit technologie, které tisk digitálních fotografií zjednodušují až na úroveň primitivní činnosti.
Americká firma InfoTrends/CAP Ventures se zabývá výzkumem trhu a marketingovým poradenstvím, přičemž se specializuje na tiskařský průmysl. Na základě výsledků průzkumu silného amerického trhu budou plánovat strategie přední světoví výrobci, proto tyto výsledky zasluhují pozornost.
Krátkodobé výhlídky tiskařského průmyslu jsou podle této studie dobré. Uživatelé digitálních fotoaparátů, kteří své fotografie tisknou, pořizují mnohem větší počet snímků, než když měli fotoaparát na kinofilm. Tisknou také mnohem více fotografií formátů větších než 10 x 15. Z toho, jak se snižují ceny fotoaparátů s velkým rozlišením, můžeme usuzovat, že tisk těchto formátů bude mít zřejmě nadále vzrůstající tendenci. Tito respondenti navíc přiznali, že v budoucnu plánují tisknout ještě více.
Na druhé straně, pomineme-li hrstku těchto nadšenců, vychází průměrné počty vytištěných snímků i náklady na výrobu fotografií průměrné americké “digitální” domácnosti v menších číslech než u té “kinofilmové”. Je to logické, uvědomíme-li si, že sdílení digitálních fotografií přes email, prohlížení v počítači a podobné metody ohrožují existenci motivace k tištění snímků, pořízených digitální cestou. Výrobci tiskáren ruku v ruce s provozovateli fotolabů stále přesvědčují uživatele, že tisk fotografií je tou pravou metodou pro jejich archivaci i prohlížení, jejich snažení se však téměř míjí účinkem.
Skoro polovina uživatelů internetu své snímky vůbec netiskne. Tištění fotografií uživateli výrazně pokulhává nad šířením digitální fotografie. Kde hledat příčinu? Respondenti tohoto výzkumu uvádějí například nízkou kvalitu domácích tiskáren nebo jejich nefunkčnost, nedostatek času nebo zájmu mít své fotografie vytištěné a také příliš mnoho kroků v procesu tištění. To by mohlo znamenat, že nové technologie, zjednodušující tisk fotografií (PictBridge apod.), jej ještě na čas zachrání.
Aby lépe vymezili cílové skupiny, na které se mají výrobci soustředit, vytvořili v InfoTrends/CAP Ventures profil typického příznivce tisku, který tiskne více než 20 fotek měsíčně. Je jím finančně zajištěný člověk, který je buď technický typ a nebo klade důraz na uchování fotografických vzpomínek tradičním způsobem.
Mezi další zjištění patří fakt, že 68% vytištěných fotografií pochází z domácích tiskáren, přičemž uživatelé internetu tisknou téměř výhradně doma (90%). Zbylé snímky jsou vytištěny ve fotolabech nebo v práci. Majitelé fotolabů se snaží přesvědčit zákazníky, kteří si u nich nechávali zhotovit klasické fotografie, aby k nim chodili i s těmi digitálními. Většna uživatelů však dává přednost pohodlí a tiskne pokud možno doma.
Krátkodobé výhlídky tiskařského průmyslu jsou podle této studie dobré. Uživatelé digitálních fotoaparátů, kteří své fotografie tisknou, pořizují mnohem větší počet snímků, než když měli fotoaparát na kinofilm. Tisknou také mnohem více fotografií formátů větších než 10 x 15. Z toho, jak se snižují ceny fotoaparátů s velkým rozlišením, můžeme usuzovat, že tisk těchto formátů bude mít zřejmě nadále vzrůstající tendenci. Tito respondenti navíc přiznali, že v budoucnu plánují tisknout ještě více.
Na druhé straně, pomineme-li hrstku těchto nadšenců, vychází průměrné počty vytištěných snímků i náklady na výrobu fotografií průměrné americké “digitální” domácnosti v menších číslech než u té “kinofilmové”. Je to logické, uvědomíme-li si, že sdílení digitálních fotografií přes email, prohlížení v počítači a podobné metody ohrožují existenci motivace k tištění snímků, pořízených digitální cestou. Výrobci tiskáren ruku v ruce s provozovateli fotolabů stále přesvědčují uživatele, že tisk fotografií je tou pravou metodou pro jejich archivaci i prohlížení, jejich snažení se však téměř míjí účinkem.
Skoro polovina uživatelů internetu své snímky vůbec netiskne. Tištění fotografií uživateli výrazně pokulhává nad šířením digitální fotografie. Kde hledat příčinu? Respondenti tohoto výzkumu uvádějí například nízkou kvalitu domácích tiskáren nebo jejich nefunkčnost, nedostatek času nebo zájmu mít své fotografie vytištěné a také příliš mnoho kroků v procesu tištění. To by mohlo znamenat, že nové technologie, zjednodušující tisk fotografií (PictBridge apod.), jej ještě na čas zachrání.
Aby lépe vymezili cílové skupiny, na které se mají výrobci soustředit, vytvořili v InfoTrends/CAP Ventures profil typického příznivce tisku, který tiskne více než 20 fotek měsíčně. Je jím finančně zajištěný člověk, který je buď technický typ a nebo klade důraz na uchování fotografických vzpomínek tradičním způsobem.
Mezi další zjištění patří fakt, že 68% vytištěných fotografií pochází z domácích tiskáren, přičemž uživatelé internetu tisknou téměř výhradně doma (90%). Zbylé snímky jsou vytištěny ve fotolabech nebo v práci. Majitelé fotolabů se snaží přesvědčit zákazníky, kteří si u nich nechávali zhotovit klasické fotografie, aby k nim chodili i s těmi digitálními. Většna uživatelů však dává přednost pohodlí a tiskne pokud možno doma.