Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně
26.8.2022, Milan Šurkala, aktualita
Felis Steel se rozhodl vyrobit si vlastní objektiv. Až na samotné skleněné čočky si vše vytisknul na 3D tiskárně, a to včetně lamel pro irisovou clonu. Výsledkem je objektiv 163mm F2.5, který podporuje clonění i manuální zaostřování.
mlsný amatér (775) | 29.8.20229:31
Kdysi dávno existoval v Jindřišské ulici poblíž Jindřišské věže obchod, který se jmenoval Astrooptika. Byl to takový šikovný bazárek, kde měli všechno možné i nemožné od optiky. ­(podobné dva ráje pro amatéry elektroniky byly i v Myslíkově ulici­). Jenže to bylo v době, kdy český kutil dokázal doma vyrobit prakticky všechno, také vycházel časopis který se jmenoval Udělej­/urob si sám, kde byly leckdy velmi zajímavé a dokonale propracované návody na všechno možné. Vycházela také Věda a technika mládeži, kde se objevovaly stavební plány i na takové věci, jako byl třeba motorový katamaran, který by vzbudil obdiv i dnes. Jenže to bylo v době, kdy běžný český občan měl v hlavě fungující mozek a šikovné ručíčky. A našel se jeden, který si v Astrooptice koupil pár čoček, vyrobil z nich objektiv a namontoval ho do aparátu, který si také vyrobil sám a říkal mu Bednaflex. S Bednaflexem se dostal do Sixtinské kaple, ­(ochranka tu bednu za fotoaparát nepovažovala­) a pořídil tam nádherné, i když čb snímky formátu A3; v Astrooptice je tenkrát měli nějaký čas ve výloze.
Odpovědět0  1
Choakinek (4678) | 29.8.202210:08
Jo, to bylo dřív ;­-­).

Tak možnosti mohou být někdy v budoucnu:

1­) 3D tiskárna by pracovala s materiálem, ze kterého se dělají plastové čočky. To by bylo fajn, vytisknout si svůj asférický člen :­-­).

2­) Formu by mohla vytisknout 3D tiskárna. Ale nevím, jaké teploty má materiál, když se leje, vstříkne do formy pro výrobu plast. čočky, takže by možná 3D tiskárna musela umět pracovat s nějakým materiálem, který zvládne vysoké teploty.
Odpovědět0  0
mlsný amatér (775) | 29.8.202217:36
Materiál pro 3D tiskárny bude mít nejspíš stejnou, nebo nižší tavnou teplotu, než materiál pro plastové čočky. Takže pokud by se ten průhledný plast nalil do plastové formy, nejspíš by se s ní svařil.
Odpovědět1  1
Choakinek (4678) | 29.8.202218:19
No právě :­-­).

Nicméně existuje 3D tisk kovů, ale asi to nepoleze z takové té ­"domácí­" 3D tiskárny ;­-­).
Odpovědět0  0
mlsný amatér (775) | 30.8.202210:53
Existují slitiny, které se taví už při 65° C ­(woodův kov­). A rtuť tuhne až při ­-40°C. běžná cínová pájka, ­(Sn60Pb­), používaná k pájení v elektronice taje při 240°C. Takže není kov jako kov.
Odpovědět1  1
Choakinek (4678) | 30.8.202212:16
Máte samozřejmě pravdu, ale na fotkách tam byly nějaké díly pro bicykl apod., takže lze předpokládat, že půjde o ­"klasický­" pevný a tepelně odolný kov.
Odpovědět0  0
Jirka-77 (230) | 27.8.202222:12
Kde se dají koupit čočky, ideálně v Česku?
Odpovědět1  0
Choakinek (4678) | 28.8.202217:34
Asi nikde. Nejspíš rozebral nějaký starý objektiv ­(objektivy­) a čočky vzal z nich.
Odpovědět0  0
Jirka-77 (230) | 28.8.202218:12
Tak to jsem se narodil moc brzo, když čočky ještě nejsou běžně dostupný, tak snad v příštím živote to uvidím v obchodech podobně jako dnes elektronický součástky. Základní vlastnosti hezky podle řad vyvolených čísel jako např E6 a jen hrubě několik hodnot když by se prodávali málo. Skleněný levnější, dražší a navíc plastový.
Odpovědět0  0
Choakinek (4678) | 28.8.202220:52
No, to by asi muselo být dostatek ­"kutilů­" v oblasti výroby objektivů a těch asi moc nebude, no.

Teoreticky by se takový ­"ekosystém­" mohl vytvořit, pokud by výrobců objektivů byla po světě spousta. Řada z nich by pak čočky řešila dodavatelsky.

Ale když ty objektivy dělá ­"pár­" korporací v Japonsku, ty méně kvalitní pak několik firem v Číně, tak to takovou podobu rozhodně mít nemůže.
Odpovědět0  0
Jirka-77 (230) | 28.8.202223:13
To ne, to nemusí být jen super drahý čočky pro
výrobu kvalitních objektivů a čočky nejsou jen na výrobu objektivů. Jsou na mnoho věcí mimo záznam obrazu, takže nějaký čočky by se celkově využili. Využili by je kutilové i malý neznámý firmy. Šlo by cenově o různě drahý čočky až po levný plastový na hraní pro děti.
V době kdy nebyli digitální foťáky, tak byli i kutilové co si skleněný čočky vyráběli doma, napsali si program, který řídil brusku, ale tak šikovný není každý. Myslím že to měli pro astronomický dalekohledy. Někdy čočka může mít extrémně nízkou kvalitu jako třeba pro světlovody skrz střechu jako doplněk oken, nebo pro baterky.
Odpovědět0  0
mlsný amatér (775) | 30.8.202210:49
Jistý pan Vichterle, takto akademik, vyrobil své první gelové kontaktní čočky na zařízení, které si vyrobil sám z dětské kovové stavebnice Merkur. A kdysi dávno se k nám celý svět jezdil dívat na první pantografovou jednotku s bezkontaktní regulací. Bylo to v době, kdy ještě nebyly k mání výkonové polovodiče, s výjimku prostých diod, takže regulaci obstarávaly magnetické zesilovače; byl to světový unikát a ty jednotky jezdí v okolí Brna na střídavé trakci dodnes.
Odpovědět0  1
Jirka-77 (230) | 30.8.202212:43
To je zajímavá připomínka, protože mě teď nenapadla jiná možnost výroby než broušení a leštění. Je fakt že s tím merkurem a gelem dosáhl parabolického tvaru jinak, jen si vybavuju že se čočky točili, takže možná gel získal tvar odstředivou silou, nevím, představoval jsem si že tam má nějaký formičky, jeho princip výroby neznám i když o jeho stroji vím. To je problém že ty dokumentární videa jsou málo technický a jsou víc o machrování že to byl čech jako my. Takže zná někdo princip jak dosáhl parabolického tvaru a přitom tak tenkého? Nebo jak jde vyrobit gel, který by pak šel nechat ztuhnout a zůstal průhledný?
Odpovědět0  0
Choakinek (4678) | 30.8.202215:34
Ano, tento stav se bohužel podařilo dekadentnímu západu a české mafii kolaborantů dokonale rozebrat. Většinovou veřejnost to nezajímá. Je to smutné :­-­(.
Odpovědět0  0
mlsný amatér (775) | 29.8.20229:35
Spíš pozdě. Dnes není kutilství v módě, protože škodí byznysu. Já teď dokončuji měřicí systém pro slaboproudou elektroniku ­- středofrekvenční soupravu, čili generátor a měřič úrovně, které pracují v pásmu 18 Hz ­- 1 MHz. U firmy Wandel a Goltermann stojí takováto souprava, i když menší a digitálně ovládaná, přes třičtvrtě mega, já to zmáknu za max. deset litrů i s krabicí. ­(nejdražší a nejobtížněji sehnatelný díl­).
Odpovědět0  1
Choakinek (4678) | 29.8.20229:52
Já bych dodal globálně korporátnímu byznysu. Když to dokážete Vy, je možné si klidně představit firmu, která to také zmákne za deset litrů. Jen by to třeba nebyla obří korporace anebo by ta firma neměla ani globální dosah.

Že se oligopol ­(obří slepenec velkých firem, bank a vlád­) aktivně brání vstupu konkurence na trh, to je pochopitelně jeden z hlavních symbolů současného režimu.
Odpovědět1  0
mlsný amatér (775) | 29.8.202217:41
Problém je v tom, že já si to vyrábím pro svoji zábavu. Pokud by to měla dělat firma, musela by to chrlit po stovkách, aby na tom vydělala a možnosti odbytu jsou mnohem, mnohem nižší; max. jednotky kusů. Takže nic, co by šlo sekat jak Baťa cvičky a vydělávat na tom balíky, aby se uživil ,,nezbytný­" management.
Odpovědět0  1
Choakinek (4678) | 29.8.202218:06
No, ve velkých nadnárodních společnostech se management skládá z neproduktivních byrokratů a jde o součást podniku, která se už nezpochybňuje, takže se jen hledají způsoby, jak tu železnou kouli uživit. Tady nadnárodní společnost se svými zcela zbytečně velkými provozními náklady tahá za dost krátký konec lana proti společnosti, která touto železnou koulí nedisponuje. Díky tomu např. může nasadit více než konkurenceschopnou cenu svého výrobku.
Odpovědět0  0
marian_er (21) | 29.8.20229:52
v očnej optike
Odpovědět1  0
Choakinek (4678) | 29.8.20229:58
Myslíte, že sestavíte objektiv z čoček pro brýle?
Odpovědět0  0
mlsný amatér (775) | 29.8.202217:42
ale ano, sestavit se možná povede. Jak bude fungovat, už je jiná věc.
Odpovědět1  1
mlsný amatér (775) | 29.8.202217:33
Samotné čočky asi těžko, ale u Pazdery ve Vodičkově ulici ­(taky bazar­), se občas objevují různé objektivy Takže zkusit rozebrat a přeskládat stylem ze dvou, či více, jeden.
Odpovědět0  1
Choakinek (4678) | 26.8.202220:03
Mno, kvalita výstupu je úplně tragická, ale třeba to tak chtěl z uměleckého hlediska, to já nevím.
Odpovědět2  0
mlsný amatér (775) | 29.8.20229:37
Je otázka, jestli za tu tragickou kvalitu výstupu může pouze a jen objektiv.
Odpovědět0  1
Choakinek (4678) | 29.8.20229:56
Co jiného?

Je to rozmatlané v podstatě všude mimo střed obrazu.
Odpovědět0  0
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.