Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Nikon AF-S DX NIKKOR 16-85mm f/3.5-5.6G ED VR

24.6.2014, Milan Šurkala, recenze
Tento univerzální širokoúhlý zoomovací objektiv už má sice nějaká léta za sebou, je ale dosti populární a my se mu dnes podíváme na zoubek. Dokáže nás přesvědčit o svých kvalitách? Solidní zoom a široký začátek zní slibně.

Sférické zkreslení


Zkreslení je v JPEGu softwarově korigováno, i tak ale nejsou linie úplně rovné. U nejširšího úhlu záběru čekejte střední sférické zkreslení s hodnotou +1,5 %, bez korekce v RAWu se ale připravte na dost výrazných +3,6 %. Maximální zoom pak vykazuje poduškovité zkreslení s hodnotou -0,4 % v JPEGu a -0,7 % v RAWu.


16mm ohnisko, JPEG



85mm ohnisko, JPEG
 

16mm ohnisko, RAW

85mm ohnisko, RAW



Vinětace


Vinětace (tmavé rohy) umí být problém. Na nejširší ohniskové vzdálenosti se zejména s nízkými clonami připravte až na 2 EV, což je opravdu hodně znát. S přicloněním ale tato vada znatelně klesá na necelé jedno EV, ale i to je vcelku dost. Na středních ohniskových vzdálenostech vada klesá, na delších ale opět stoupá, zejména pokud moc necloníte (1,2 EV při plně otevřené cloně). Cloníte-li opravdu hodně, pak vinětace celou dobu klesá.






Chromatická aberace


V této kapitole se podíváme na problematiku chromatické aberace.



16mm ohnisko, clona F3,5 (JPEG)



16mm ohnisko, clona F3,5 (RAW)



16mm ohnisko, clona F8 (JPEG)



16mm ohnisko, clona F8 (RAW)



16mm ohnisko, clona F16 (JPEG)



16mm ohnisko, clona F16 (RAW)



RAWy trpí na střední úroveň chromatické aberace, dá se ale velmi snadno odstranit.



25mm ohnisko, clona F4 (JPEG)



25mm ohnisko, clona F4 (RAW)



25mm ohnisko, clona F8 (JPEG)



25mm ohnisko, clona F8 (RAW)



25mm ohnisko, clona F16 (JPEG)



25mm ohnisko, clona F16 (RAW)



U 25mm ohniskové vzdálenosti se u nižších clon vyskytují duchové, JPEG je alespoň z části potlačuje. S přicloněním se situace zlepšuje, chromatická aberace je mírná a snadno odstranitelná.



35mm ohnisko, clona F4,5 (JPEG)



35mm ohnisko, clona F4,5 (RAW)



35mm ohnisko, clona F11 (JPEG)



35mm ohnisko, clona F11 (RAW)



35mm ohnisko, clona F29 (JPEG)



35mm ohnisko, clona F29 (RAW)



35mm ohnisková vzdálenost dopadla dobře. U nízkých clon se sice vyskytují duchové, ale ti s přicloněním mizí a chromatická aberace se neobjevuje ani v RAWu.



52mm ohnisko, clona F5 (JPEG)



52mm ohnisko, clona F5 (RAW)



52mm ohnisko, clona F11 (JPEG)



52mm ohnisko, clona F11 (RAW)



52mm ohnisko, clona F32 (JPEG)



52mm ohnisko, clona F32 (RAW)



U 52mm ohniskové vzdálenosti se chromatická aberace začíná znovu zlehka objevovat, ale není to moc výrazné.



85mm ohnisko, clona F5,6 (JPEG)



85mm ohnisko, clona F5,6 (RAW)



85mm ohnisko, clona F11 (JPEG)



85mm ohnisko, clona F11 (RAW)



85mm ohnisko, clona F36 (JPEG)



85mm ohnisko, clona F36 (RAW)



Maximální zoom se ale nepředstavuje v dobrém světle. Chromatická aberace je v RAWu opravdu dost výrazná. JPEGy ukazují, že se jí i přesto dá docela dobře zbavit.

Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.