Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně
29.10.2015, Milan Šurkala, aktualita
Digitální zrcadlovka Nikon D4S si poradí jak s paměťovými kartami typu Compact Flash, tak také formátem XQD. Společnost Nikon uveřejnila video, kde prezentuje rychlostní rozdíl mezi oběma systémy při sekvenčním snímání i kopírování dat do PC.
jiri.sefrna (339) | 30.10.201523:11
Škoda, že tam nebylo i porovnání ceny. Nechce se mi to hledat, ale ten rozdíl 3x tam bude určitě. Já se děsím, kdy o CF karty přijdu, nic spolehlivějšího jsem neviděl a SD karet už jsem vyházel krabici. Ale pokrok nezastavíš
Odpovědět0  0
ewing (208) | 31.10.201518:30
No ja si myslim,ze je to zase jen ukazka technickych moznosti. Je snad az takovy problem pro hrace jako Lexar, Toshiba ci SanDisk nacpat do vetsich CF karet obdobne technologie? proc tomu tak neni si myslim je momentalne smysl praktickeho vyuziti takto rychlych karet, jelikoz v naproste vetsine prodavajicich se fotoaparatu tyhle karty stejne narazi na jejich technicke bariery.Pak tu bude asi i zisk fotografa z pomeru cena­/vykon Dalsi veci je zpusob foceni. Nevim o nikom kdo by fotil 20­-30 secund se zmacknutou spousti a plus navic do formatu RAW. Pak by i takova 128 GB karta byla full jedna dve, pricemz po prepsani do pocitace pak clovek stejne zjisti,ze 3­/4 snimku je totalni odpad a cas ktery usetri pri prepisu pak nasobne ztrati selekci snimku. Takze ano je to technologicky pokrok avsak jen cast celku.Ta samostatna vsak v soucastne dobe bude jen prezivat a vicemene cekat na masove rozsireni hardwaru ve kterem da vyniknout svym moznostem.
Osobne mam ve vsech svych fotoaparatech dvojite sloty na pametove karty,ale vsude davam prednost CF pred SD a myslim,ze i nadale se neni treba obavat toho,ze by CF karty byly z trhu vytlaceny v dohledne dobe kartami typu SD.
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (6692) | 31.10.201518:50
No já bych problém s rychlejšími CompactFlash kartami viděl někde jinde. Píšeš, že tam není ­"momentalne smysl praktickeho vyuziti takto rychlych karet­". To by pak ale nevysvětlovalo, proč ti samí výrobci vyrábí rychlejší karty typu XQD, CFast a SDXC. Proč jsou na trhu tři typy rychlejších karet, ale u Compact Flash ti samí výrobci nevidí ­"smysl praktického využití­"? Asi je jasné, že tento důvod to opravdu nebude :­-­)

Příčina je někde jinde a tím je rozhraní, přes které ty karty komunikují. Compacf Flash využítá rozhraní PATA, které je limitované rychlostí 167 MB­/s ­(UDMA7­), tedy 1113×. Obvykle jsou maximem 1066× karty, aspoň co si tak já vybavuju ­(hledal jsem a kromě nějakých fake čínských karet s nesmyslnými 1200x jsem toho moc nenašel­). CFast naproti tomu využívá rychlejší rozhraní SATA a XQD pak PCI­-Express. Compact Flash už narazil na své konstrukční limity a rychlejší nebude. Pokud bude mít fotoaparát kartu velikosti Compact Flash, patrně přejde na CFast.
Odpovědět2  0
ewing (208) | 1.11.20155:19
Ale ja prece napsal,ze ­"momentalne smysl praktickeho vyuziti­"… Nikde jsem to nehledal, takze sic cucam z prstu, ale predpokladam,ze v celosvetovem prodeji fotoaparatu drtive prevazuji ty v nichz jsou uzivany SD karty a tento trend zapocal mnohem drive nez svetlo sveta spatrila nejaka SDHC natoz XQD. Zbytek fotoaparatu vsech ruznych znacek uziva vse ostatni a prevazne modely vyssi tridy pak karty CF ktere jsou k fotografovani dostacujici i v rychlostech mensich nez je jejich nynejsi maximum. Naroky na rychlosti muzou vzrust s pripadnym masivnejsim nastupem 4k ­/5k­/ videa coz vsak v soucastne dobe patrne nehrozi. Az lidstvo vyhaze sve FullHD televizory a poridi si misto nich 4 ci 5ti kilove technologie a na prodejnim trhu prevazi fotoaparaty s moznosti natacet alespon 4k video nebo k tomu bude nezamenitelne smerovat masivni trend,pak treba i pro vyrobce CF karet nastane ten smysl ktery jsem mel na mysli a zacnou cpat investice do raznejsiho vyvoje novych technologii CF karet.­/ Anebo je pohrbi nebot toto je business ktery se dela kvuli zisku.­/ Takze,aby pro spotrebitele melo vubec vyznam koupit si fotoaparat s moznosti natacet 4k video pak je treba mit odpovidajici zarizeni na kterem si takoveto porizene video prehraje. A nez tato symbioza masivne nastane ­/pokud vubec nekdy­/ tak to uz budeme zase o 15 ­-20 let minimalne vsichni starsi….
Proto rikam, ano je rychla coz je sice hezke, avsak z meho pohledu ma ­"nadlimitni rychlost,­" kterou sice musim zaplatit,ale jako fotograf ji nevyuziju a vyrobci CF karet mozna nevidi plusovy pomer ve vztahu investice­/ zisk vzhledem k tomu jak jsem zminil drive ­/objemy prodeje fotoaparatu a kamer uzivajici typ karet SD vs CF karet­/.
Ale,abychom si porozumeli. Zda karta typu CF jednou bude pouzivat to ci one komunikacni rozhrani a nazyvat se CFast,CFrapid nebo CFextraQD,beru to porad jako kartu CF a proto ,rikam,ze pokud zatim k nejakemu extremnimu narustu rychlosti v obou spektrech CF nedoslo,pak to nebude pouze tim,ze by to nedokazali.
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (6692) | 1.11.201513:39
Přijde mi, žes to vůbec nečetl a ještě ses sám chytl do krásné logické pasti, kterou jsi potvrdil, že se pleteš :­-­) Takže, CFast je pro tebe další typ Compact Flash karty, to jsi sám napsal ;­-­) Ony sice nejsou kompatibilní, mají jen stejně velký obal, ale budiž. Takže pokud CFast považuješ za Compact Flash kartu ­(viz tvůj třetí odstavec­), tak tu existuje rychlejší verze Compact Flash, což odporuje tomu, cos říkal... že výrobci nevidí smysl v rychlejších CF kartách. Jak ho mohou nevidět, když tedy dávno přišli s rychlejšími CF kartami, tedy modely CFast? Vždyť to, co ty říkáš, že se zatím nestalo, protože výrobci v tom nevidí smysl, se přeci stalo. Ty rychlejší CF karty ­(které si myslíš, že nejsou potřeba­) tu už dávno jsou a jmenují se CFast. Nevidíš, že si sám protiřečíš?

Takže se znovu ptám... Když výrobci nevidí smysl v rychlejších Compact Flash kartách, proč už šest let vyrábí CFast karty ­(které jsou rychlejšími kartami v obalu velikosti Compact Flash­)? Vždyť ty karty tu už dávno jsou, na žádné 4K, 5K a kdo ví kolik K se nečeká. Ty karty velikosti Compact Flash s rychlostmi vyššími než 167MB­/s existují a prodávají se už šestým rokem. Tady nehovoříme o ničem budoucím v čem výrobci možná nevidí smysl. Když v tom nevidí smysl, proč to už tolik let vyrábí?

A proč titéž výrobci už v roce 2009 přišli s kartami CFast podporujícími rychlosti přes 167 MB­/s, ale dodnes nepřišli s Compact Flash kartou, která by tuto rychlost překonala? No protože Compact Flash narazila na své limity a výrobci očividně smysl v rychlejších kartách vidí, když už od roku 2009 vyrábí rychlejší karty typu CFast. Takže k extrémnímu nárůstu rychlosti v CF došlo, když tu jsou CFast karty s rychlostmi přes 500 MB­/s, viz https:­/­/www.digimanie.cz­/pametove­-karty­-lexar­-cfast­-20­-professional­-3600x­-a­-3500x­/6268 . Nevím jak ty, ale já tu vidím kartu velikosti CF, která podporuje dokonce 540 MB­/s. To, zda to člověk využije nebo ne, je samozřejmě věc druhá. Ale očividně ti výrobci ty rychlé technologie do CF karet nacpali už před lety, jen museli přejít na jiné rozhraní a ty karty se nyní jmenují CFast.
Odpovědět2  0
ewing (208) | 1.11.201518:29
dobre Milane, reknu to tedy takhle.jak sam pises mame na trhu jiz 6 let rychlejsi karty CFast. jakou pak ma ten test vypovidaci hodnotu v porovnani SD vs CF pokud tedy pod CF zahrneme CFast?
osobne,kdyz kupuju kartu ,tak se zajimam o to zda je kompatibilni s mym fotakem a ma mnou pozadovanou rychlos a capacitu a priznam se,ze jsem nikdy pritom neuvazoval o tom na jakem rozhrani pracuje coz jsi zde rozvinul ty.
ma puvodni reakce prece byla na to, zda se obavat toho, ze typ karet SD zlikviduje typ karet CF coz opakuju si myslim v dohledne dobe nehrozi.
/veskere technologie jdou rychle kupredu,takze co bude za 15­-20 let? mozna ten kdo prezije bude fotit klackem do pisku…/
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (6692) | 1.11.201518:53
Ten test má smysl v tom, že porovnává dva typy karet, se kterými je Nikon D4S schopen pracovat. Naprosto legitimní srovnání dvou typů, které jsou podporovány u jednoho fotoaparátu. Kdyby tam místo CF byl SDXC slot, asi by Nikon porovnával výkon SDXC vs XQD, atd... A krásně tam jde vidět, že CF je dnes ­"zastaralá technologie­" ­(byť pro běžné potřeby stále nadbytečně výkonná­) a časem zmizí, ať už to nahradí SDXC UHS­-II karty nebo CFast.

Ten test dělal Nikon a ukazoval rychlost slotů u D4S. Toto není srovnání dvou architektur karet jako takových, ale srovnání dvou různých typu karet u zrcadlovky Nikon, které bylo provedeno Nikonem pro názornost, aby člověk věděl, do čeho jde, když si pořídí do D4S jeden nebo druhý typ. Já pořád nechápu, proč v tom testu všichni hledáte něco, co tam není a o čem to vůbec nebylo. Toto je test dvou typů karet, které jsou podporovány u D4S. Nic víc, nic míň. Až bude D5 podporovat CFast, no tak Nikon udělá srovnání CFast a XQD... Zas to bude srovnání dvou typů karet, které jsou použity v jedné konkrétní zrcadlovce. Není to žádné hledání nejrychlejší karty na trhu. Jen test dvou typů karet podporovaných jednou zrcadlovkou.

Ano, pokud si kupuješ fotoaparát, tak volíš podle kompatibility. Právě proto v tom testu je CF a XQD, protože ten fotoaparát podporuje CF a XQD. Kdyby tam narvali CFast nebo SDXC, tak se jim to nerozjede a neotestují nic. Ano, ty chceš požadovanou rychlost. A já ti jen vysvětlil, že pokud bude tvá požadovaná rychlost vyšší než 167 MB­/s, tak si s CF neškrtneš, protože CF výše jít nemůže. A není to tím, že by výrobci neviděli smysl v CF kartách rychlejších než 167MB­/s, ale proto, že 167MB­/s je maximem pro tradiční CF karty. Rozhraní ti může být docela šumafuk, jen prostě ovlivní to, že si nekoupíš rychlejší než 167MB­/s CF kartu.

Pokud tedy budeš chtít vyšší rychlost ve své zrcadlovce, budeš muset využít jiný slot, který je rychlejší než CF ­(u D4S je to např. XQD­) nebo si koupit fotoaparát, který má rychlejší slot než je CF ­(třeba XQD, CFast nebo SDXC UHS­-II­).

Jestli SD zlikviduje CF ­(resp. CFast­)? Toť otázka. Rodina CF ­(ať už původní CF nebo nové CFast­) mají své výhody a je možné, že se udrží. Možné ale je i to, že je převálcuje XQD, které má přeci jen modernější rozhraní a větší potenciál růst ­(CFast končí na 600 MB­/s, kde je dosaženo takřka už dnes­), přičemž vypadá podobně odolně jako rodina CF.
Odpovědět1  0
ewing (208) | 2.11.201517:53
dobra Milane, mohl bych opet neco namitnout,ale byla by to debata o spekulacich bez konce. pokud se na ten test budu divat tak jak popisujes, tak to beru,mas pravdu. jakym smerem se pak tahle oblast bude vyvijet nechme tedy na debatu v dobe o 5 let pozdeji, hmm?
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (6692) | 2.11.201518:15
Ale tu nemáš zrovna spekulace. Bavili jsme se o neexistenci rychlejších CF karet, přičemž je vidět, že není pravda, že by výrobci neviděli smysl v rychlejších verzích, poněvadž rychlejší verze existují, jen v jiném formátu CFast. Ale to už nechme tak.

Kam se situace vyvine, to jsem i já zvědav. SDXC UHS­-II už dnes atakují svůj cca 300MB­/s limit a mají typický problém s výdrží a chatrnou konstrukcí. Z těch kvalitnějších tu máme CFast, ale i tento formát, který se ještě ani nerozšířil, už je na svém rychlostním limitu. Jediné, co může dále růst, je XQD ­(Je založeno na PCI­-Express­). Takže sám nevím, jak se to vyvine. Scénářů je několik. CF­/CFast možná úplně umře, protože jeho roli převezme XQD, které je rovněž robustní a má potenciál se přehoupnout přes 600 MB­/s. Možná se objeví nový formát CFast další verze, která změní rozhraní na PCI­-Express, ale to pak dostaneme v podstatě XQD kartu v CF obalu. Což si nejsem jist, zda bude ta správná cesta.

Osobně bych si tipnul, že to skončí na SDXC pro drtivou většinu přístrojů a k tomu robustní formát XQD. CF je už dnes téměř mrtvé a CFast jej bude nejpíš také následovat.
Odpovědět0  0
ewing (208) | 3.11.201515:09
ty mi nedas pokoj :D. kdo zemre a kdo prezije? z technologickeho hlediska co se rychlosti tyce mas pak pravdu,ze klasicka CF nedosahne na XQD. jenze pak tu je to obrovske mnozstvi celosvetove prodanych fotoaparatu a mne by pak zajimalo kolik z toho je schopno fungovat s technologii karet XQD. pokud to je aspon polovina,pak bych temto kartam veril zarnou budoucnost. tuhle statistiku vsak neznam. takze celosvetove jsme v nejakem bode, kdy je patrne vetsina spotrebitelu spokojena s urovni karet jaka je nyni.pak si myslim ,ze prezije ten kdo je nyni nejmasoveji rozsiren.
vzpomen si na souboj video systemu pred 30ti roky. nevyhral ten nejlepsi,ale ten jenz udelal nejlepsi marketing cimz se nejvice rozsiril a zbyli dva ac technologicky lepsi ho jiz nedokazali vytlacit a smerovali leda do studii ci k pomale zahube.
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (6692) | 3.11.201517:03
No počkej, tady se ale bavíme o tom, kam půjde vývoj dál. Samozřejmě, že dnes má pro výrobce smysl dělat CF karty, neboť XQD podporuje snad jeden fotoaparát ­(a možná nějaké profi kamery, nevím­), CF používají desítky přístrojů ­(nějakou dobu se samozřejmě CF ještě bude vyrábět, o tom to ale není­). Jde o to, že CF přestane v budoucnu stačit, to je mrtvé. Otázka právě zní, co nahradí CF v moderních fotoaparátech. Zda to bude SDXC, CFast nebo XQD.

Souhlasím s tebou, že nejlepší systém nemusí vyhrát. Pokud tu ale bude poptávka po robustních kartách ­(což SDXC není ani náhodou­) a tato poptávka určitě bude, tak tu zatím máme CFast a XQD. Rodina SD je prostě na mnoho dalších let jistota v mobilech a běžných fotoaparátech ­(včetně zrcadlovek­). Nelze čekat, že SDXC bude vytlačeno XQD nebo CFast, ať by byly seberychlejší a sebelepší ­(leda, že by přišly nějaké ­"micro­"verze­).

Takže diskuze může být leda tak o tom, jaké karty přežijí v high­-endu několika málo full frame zrcadlovek, fotoaparátů s ještě většími senzory a profi kamer. Dnešní přístroje mají zatím ještě klasické CF. Pokud se přecházelo na něco nového, máme tu jak CFast přístroje ­(některé profi kamery, např. ARRI­), tak i XQD ­(Nikon D4S, profi kamery Sony­). Otázkou pak zůstává, zda se vůbec v tomto high­-endu pohybuješ, aby tě to zajímalo. Já jsem hodně zvědav, s čím přijde Canon u dalších full frame zrcadlovek, to by mohlo také napovědět.
Odpovědět0  0
ewing (208) | 4.11.20153:51
... nastala chyba a. bla bla bla.......takze sorry, odpovedel jsem,bohuzel jednicky a nuly odesly nekam do neznama.
Odpovědět0  0
nephilim (906) | 30.10.201515:13
S pořízením Sony F828 jsem si CF karty velmi oblíbil. Vydrželo mi to až k Nikon D300, který jsem krmil opravdu rychlými verzemi ­(600x­). S ohledem na to, jak rychlé se CF karty vyrábí ­(1200x­), nemohu se zbavit dojmu, že je tento test, byť dělaný Nikonem, ne příliš věrohodný.
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (6692) | 30.10.201518:48
Proč nevěrohodný? Podívej se, co to znamená 1200× za rychlost. To je 180 MB­/s ­(1200×150kB­/s­) a obvykle to platí jen pro čtení. Takže 160MB­/s karta v testu ­(tj. 1066×­) je jedna z nejrychlejších Compact Flash karet, které se daly použít ­(je pravda, že není nejrychlejší, ale má to k tomu hodně blízko­).
Odpovědět2  0
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.