Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně
30.4.2021, Milan Šurkala, aktualita
Registrace nového fotoaparátu společnosti Nikonu na Taiwanu dává tušit, že se chystá nějaká novinka. Podle všeho by mělo jít o nové APS-C CSC a nyní je tedy otázkou, zda to bude low-endová Z30 nebo něco jiného.
aperture (55) | 4.5.20212:51
osobne by som bol najradsej ak by sa jednalo o Z50 II no tentokrat uz konecne plne stabilizovany, teda chcem aps­-c od nikonu so stabilizaciou tak ako vsetky 4­/3 csc od panasonicu ci olympusov resp aps­-c od sony pri zachovani rozumnej ceny aku ma +­- Z50
Odpovědět0  0
Ozzelot (294) | 2.5.20218:58
Podle mě to bude Z70 jako nástupce poslední řady APS­-C DSLR D7x00 a tím podle mě Nikon výrobu cropových DSLR úplně ukončí. Nástupce D3x00 ­(tedy Z30­) bych nečekal, to už dnes kvůli minimální přidané hodnotě žádný zisk nepřinese. Cílová skupina těhle low­-end DSLR už dávno fotí telefonama. Ledaže by chtěl Nikon udělat ten superkompaktní model bez EVF ­(něco jako Sony a5x00­), ač se na jeho kapesní velikost kvůli obřímu mountu nemá šanci dostat, tohle řešení by mohlo pár uživatelů ­(stejně zvyklích fotit přes displej telefonu­) oslovit. https:­/­/www.apotelyt.com­/compare­-camera­/sony­-a5100­-vs­-nikon­-z50
Odpovědět2  0
Nightlight (96) | 2.5.202110:31
Aj ja som premýšľal, že ako Z30 by mal význam taký superkompaktný model. Ale Nikon k nemu nemá moc použiteľných objektívov. Jedine ten skladací setový by som si k tomu vedel predstaviť.
Odpovědět0  0
Ozzelot (294) | 2.5.202112:09
to je pravda, navíc Nikon sám APS­-C odkázal na možnost použití FF objektivů, nějaké kompaktní cropové zasklení tedy asi nechystá, takže by superkompaktní tělo postrádalo smysl, pokud by k němu byly jen dva seťáky...
Odpovědět0  0
Choakinek (4686) | 1.5.202114:56
Držím se při zemi, zvolil jsem Z50 II ;­-­).
Odpovědět0  0
Tom-One (16) | 1.5.202110:59
Zkusil si někdy autor zjistit kolik že se u velkých prodejců třeba u Alzy nebo u sousedů v Německu,Rakousku prodá lowendu proti kterým tak bojuje a highendu? Asi ne že? To že si výrobci na drahých foťacích mastí kapsy běžného koncového zákazníka nezajímá...Ten jenom trpí tím jaké ceny jsou a místo foťáku koupí mobil...Potom ovšem ať výrobci nebrečí když si kopají vlastní hrob...Ono lidí ochotných vypláznout několik tisíc Euro tolik není a hlavně obrazově obdobná ,,investice,, většinou neobstojí.
Odpovědět1  0
Milan Šurkala (6625) | 1.5.202112:01
"proti kterým tak bojuje­"

Já bojuji proti low­-endu? Opravdu? Já bych byl naopak velmi rád, kdyby low­-end zůstal. Bohužel v dnešní situaci je výraznější rozšiřování low­-endu velmi riskantní krok a nemůže si ho dovolit každý výrobce. Sony a Canon ještě ano, ostatním to spíše udělá pěkně velké záporné číslo než kladné. Trochu ekonomického uvažování by to chtělo.

"Ten jenom trpí tím jaké ceny jsou a místo foťáku koupí mobil­"

Už jsem to tady vysvětloval mnohokrát. Nejprve se začaly kupovat mobily, pak došlo k úpravě portfolia ­(se zpožděním asi 5­-7 let ­- doba největšího pádu prodejů fotoaparátu navíc padá do doby, kdy byl ten největší vývoj kvality obrazu a šíře nabídky digitálních fotoaparátů­). Low­-end potřebuje velké prodejní objemy, aby se zaplatil. A ty už nejsou a nikdy nebudou. A kvůli tomu, že zájem o low­-end se tak propadl, tak už ani není možné udělat nové low­-endové fotoaparáty za takové ceny jako kdysi. Potřebujete prostě rozpustit ty fixní náklady. A pokud jsou prodeje desetinové, tak také fixní náklady na prodaném kusu jsou 10krát větší. Ze 200 Kč­/kus před 10 lety máte dnes 2000 Kč­/kus.

"To že si výrobci na drahých foťacích mastí kapsy­"

Jasně, mastí si kapsy, a proto mají nižší marže než před 10 lety? Podívejme se např. na Canon. Provozní zisky fotografické divize:

2010: 17,7 %
2011: 16,1 %
2012: 15,0 %
2013: 14,1 %
...
2018: 11,6 %
2019: 6,0 %
2020: 10,1 %

Kde vidíte to maštění si kapes? Můžete mi to tam ukázat? Před deseti lety měl Canon provozní marži obvykle přes 15 %, nyní je někde kolem 9 %. Asi máte jiný výklad slovního spojení ­"mastí si kapsy­". Podle mého názoru to znamená, že výrobce má stále vyšší a vyšší marže, stále vyšší a vyšší rozdíl příjmů vůči nákladům. A to se zde očividně neděje. Naopak, tento rozdíl se posledních 10 let vytrvale snižoval.

"Potom ovšem ať výrobci nebrečí když si kopají vlastní hrob­"

A jak to víte? Všechny ukazatele jasně prokazují, že je low­-end ztrátový. Nemyslíte, že ti výrobci ví mnohem lépe než Vy, jaké náklady mají na low­-end a jaké tam jsou prodeje? Jaké prodeje tam byly posledních 10 let? Nemyslíte, že dobře vidí, že jim prodeje klesaly i v době, kdy ho aktivně vyvíjeli? Stačí se podívat na čísla. Průměrná cena ILC se od let 2011­-2013 zvedla do let 2016­-2018 o 36 %, přitom výrobci stále nabízeli plnou šíři nabídky. Canon v té době uvedl své low­-endové 2000D, 4000D, Nikon měl D3400, D3500,... A přestože zákazníci mohli kupovat low­-end, průměrná cena šla výrazně nahoru.

Jak je možné, že všichni výrobci shodně ví z vlastních čísel, že jim low­-end dlouhodobě přináší ztráty, ale Vy víte opak? To jsou všichni opravdu tak blbí, že nevidí potenciál low­-endu? Obzvlášť když ho všichni měli a všichni viděli, jak se jim ta čísla měnila před očima? Tohle není žádná ­"co by se stalo­", vždyť to máme podepřeno historickým vývojem. Ti výrobci aktivně vyvíjeli low­-end ještě v roce 2018, tak asi viděli, že jim ta čísla přesto klesají, ne?
Odpovědět1  0
Tom-One (16) | 5.5.202120:28
Pořád se točíte či točíme v bludném kruhu zda dříve byla slepice či vejce.
Low­-endy či řekněme CENOVĚ DOSTUPNÉ fotoaparáty se mohou těžko prodávat když dlouhá léta žádné opravdové novinky v této kategorii není.Jinak řečeno,kdo je již má nemá důvod za pět let koupit nový a nejen důvod ale ani příležitost.
Pořád vycházíte z předpokladu že náklady na vývoj je podobné jako u drahých,ale tak to není.Levné či cenově dostupné přístroje jsou často buď ,,starý,, či ořezaný střední model či Top.Tedy náklady se musely dávno výrobci vrátit a pokud ne dělá velice špatně.Ostatně,nevyrábí fůzní reaktor ale něco co zde dávno je.Objektiv se radikálně nemění dlouhé desetiletí,elektronika je dávno vyřešená a nic výrobcům nebrání vycházet z elektroniky v jiné elektronice třeba v mobilech....No a potom zůstává jenom snímač.
Ať nikdo netvrdí že náklady výrobců obhájí ŠÍLENÉ ceny třeba u bezzrcadlovek...
Ono podobný trend proběhl dávno třeba v Audiu a videu.A dopadl tak že High­-end z výrobců skoro žádného výrobce nezachránil a vedl jenom k tomu že spotřebitelé kupovali korejskou levnou produkci a Evropa­/Japonsko odepsalo řadu výrobců kteří měli podobnou vizi že je uživí skupinka kupců ochotných utrácet za předražené produkty.Jistě,malinká skupinka hi­-fi nadšenců živí nemnoho výrobců ,ale opravdu nemnoho.
Jinak řečeno,opravdu myslíte že člověk který se neživí focením koupí foťák za 1000 a více Euro a za pár let znovu a znovu? Opravdu ne...Takový předpoklad je cesta ke krachu.Klasický foťák dnes tahá za mnohem kratší stranu provazu než mobily u kterých dochází skoro každý rok k zlepšení výsledku focení i u levných přístrojů a to nemluvě o Top třídě...Jediné co může Foťák spasit je optický zoom a výdrž a srovnatelné výsledky stejně drahým mobilem...
Ono to není o tom že lidé nemohou dát nějakou cenu,ale o tom že každý produkt má určitou hodnotu...
Tedy,to že nejsou slušné dostupné foťáky jenom uspíší konec fotopřístrojů jako takových.Zůstane možná nechutně drahý high­-end u kterého budou směšné prodeje a stejně nakonec bude převálcován mobilem...
Odpovědět0  2
Milan Šurkala (6625) | 6.5.202112:21
Tohle bude trochu delší... Ale přečtěte si to, prosím, snad to konečně pochopíte a snad to už konečně rozsekneme.

"točíme v bludném kruhu zda dříve byla slepice či vejce­"

V tom se točíte Vy. Ale to, co bylo dříve, víme naprosto přesně. Tady se přeci nebavíme o tom, zda se v posledních 3­-5 letech vyvinulo dostatečné množství nových low­-endových fotoaparátů. Tady se bavíme o brutálním, ale doslova brutálním poklesu o desítky milionů kusů ročně v letech od 2011­-2014, tedy roční pády ve výši několikanásobků­(!!!­) toho, co se prodá dnes za celý rok. A tehdy nemohla být vůbec řeč o tom, že by se nevyvíjel low­-end. Je naprosto, ale naprosto jasné, kdy začal pád. Před téměř 10 lety.

Ořezané nabídce to nemůžeme přičítat ani náhodou, protože ta nastala o dobrých 5­-7 let později po tom nejzásadnějším pádu. Je naprosto, ale naprosto jasné, kdo reagoval na koho ­(na to jsou jasné důkazy, žádné domněnky­). Brutální pád prodejů byl 2011­-2014 ­(a i poté to padalo cca 20 % ročně­), první výrobci začali mírně vynechávat aktualizace od roku 2015, ve větším pak od 2017, největší výrobci pak vynechali aktualizace až někdy od roku 2018­-2019. Paradoxní je, že největší pád nastal v období, kdy se objevily 1­" kompakty, kompakty s RAWem i v levnějších třídách, levnější kompakty přišly s F1,8 objektivy ­(a někdy i většími 1­/1,7­" čipy­),... Takže to nelze přičítat ani kvalitě obrazu, která se právě v období toho největšího pádu zlepšila opravdu výrazně. Přišly CMOS BSI, Full HD video, slow­-motion video, HDR,... A pád jak blázen. Nikdy nebyla tak široká nabídka fotoaparátů, jako v letech okolo let 2012­-2014. A padalo to po desítkách milionů kusů dolů. Kdo se na koho ***, je naprosto, ale naprosto jasné. O tom není pochyb, na to máme naprosto jasná a průkazná čísla. A výrobci to opravdu nebyli.

"Pořád vycházíte z předpokladu že náklady na vývoj je podobné jako u drahých,ale tak to není­"

Opravdu? Kde jsem něco takového tvrdil? To je přeci nesmysl. Já tvrdím něco výrazně jiného. Říkám, že náklady na vývoj začínají s poklesem výroby tvořit výraznější část ceny. Pojďme zase počítat, čísla budu střílet jen tak, abych ukázal koncept. Počítejme s cenou bez DPH a marží. Pokud máme high­-endový fotoaparát řekněme s vývojovými náklady 500 mil. Kč, stojí 50 tisíc Kč a prodám jich 100 tisíc, tedy celkem za 5 mld. Kč, je to fajn. Na daném kusu máme 500 mil Kč ­/ 100 tis kusů = 5000 Kč­/kus vývoj. Desetinu ceny fotoaparátu. To se dá přežít.

A teď low­-end ­(tady dávám kompakty i ILC dokupy­). Ten vyvineme za 100 mil. Kč ­(tedy méně než high­-end­). Stojí 7000 Kč, ale prodáme jich milion kusů. To máme 7 mld. Kč. Na daném kusu máme třeba 100 mil Kč náklady ­/ 1 mil kusů = pouhopouhých 100 Kč­/kus na vývoj ­(a výrazně pod 10% high­-endu­). To je paráda, zlatý důl, kdo by to nechtěl vyrábět? No jo, jenže teď nám lidi přejdou na telefony. Prodeje spadnou na desetinu. Takže další generace se stále vyvine za 100 mil. Kč, stále to bude stát 7000 Kč, ale prodáme jich 100 tisíc. Takže už máme 100 mil. Kč ­/ 100 tis. kusů = 1000 Kč­/kus na vývoj. Tedy najednou jsou náklady na jeden kus fotoaparátu vyšší o 900 Kč ­(ze 100 na 1000­). Přestože se vývojové náklady nezměnily ani o korunu a cena v obchodě se nezměnila ani o korunu. A ani výrobní náklady se nezvýšily o korunu. A pokud je marže třeba 12 %, ze 7000 Kč jsem měl 840 Kč zisk, tak nyní, když mám náklady o 900 Kč vyšší na kus, tak na každém kusu tohoto fotoaparátu prodělám 60 Kč. Už to chápete? Low­-end má výrazně nižší vývojové náklady ­(to Vám přeci nikdo nikdy nepopíral­), nezmění se cena vývoje, cena fotoaparátu ani výrobní cena, ale jen poklesem počtu kusů jsem z +840 Kč na kus na ­-60 Kč na kus.

A vtip je teď v tom, že vývoj zdaleka není jediným takovým fixním nákladem. Výrobní náklady jsou zhruba okolo poloviny, 12% byl zisk, takže Vám zbývá necelých 40 % dalších nákladů. Některé jsou fixní ­(třeba 10% vývoj, administrativa chodu celé společnosti­), některé ne, některé napůl. Jestli prodáte desetinové množství low­-endového fotoaparátu, tak se Vám nezmění platy za právníky o desetinu, elektřina Vás také nebude stát desetinu, uklízečce také nebudete platit desetinu, benzín Vás také nebude stát desetinu, zaměstnancům ­(jejichž počet se nemění s výrobou­) také nebudete platit desetinu...

Tyhle fixní náklady Vás zabíjí, protože když Vám klesne produkce na desetinu, ve výsledné ceně produktů se zdesetinásobí. A to, co kdysi byla stokoruna v ceně 7000 Kč, je najednou tisícovka. A mějte v ceně low­-endové DSLR takové fixní stokoruny třeba tři. Takže zatímco kdysi jste měl fotoaparát za 7000 Kč, náklady 6160 Kč ­(zisk 840 Kč­) a tyhle fixní 300 Kč v nich ­(tedy řekněme nefixní 5860 Kč­), při pádu na desetinu jste stále na fotoaparátu za 7000 Kč, ze 300 se stane 3000 Kč, tedy náklady se zvýší o 2700 Kč na 8860 Kč ­(nefixní 5860+fixní 3000­). Ztráta na kusu je 1860 Kč. Skvělý byznys Vám povím. Takže co se stane? No buď se to zařízne úplně, nebo se prodlouží vývojový cyklus ­(aby se vývojové náklady rozmělnily a starší model měl více času rozpustit některé časově nezávislé fixní náklady ­- jenže to zase roste riziko, že se zvýrazní časově závislé fixní náklady­), nebo se to zdraží. No a pokud máte zachovat ziskovost 840 Kč­/kus, tak to teď musí stát 8860 + 840 = 9700 Kč a ne 7000 Kč. Jen kvůli tomu, že Vám klesly prodeje na desetinu. Jednoduchá, naprosto jednoduchá a logická matematika.

A teď máte tedy firmu, kdysi jste měl příjmy 12 mld. Kč ­(7 z low­-end a 5 z high­-end­), nyní máte příjmy 5,97 mld Kč ­(0,97 z low­-end a 5 z high­-end­). Cožpak fakt není jasné, proč se výrobci soustředí na high­-end? Proč dnes nelze vyrobit levný low­-end?

"Jinak řečeno,opravdu myslíte že člověk který se neživí focením koupí foťák za 1000 a více Euro a za pár let znovu a znovu? Opravdu ne­"

Říkám snad někde, že si něco takového myslím? Kde? Jen Vám říkám, že takových lidí, kteří mají zájem o něco takového, je dnes už málo. Málo na to, aby se ten low­-end zaplatil. Jejich počet se nezvýší. A protože je jich málo, ty fixní náklady ­(viz výše­) začnou tvořit výraznou část ceny produktu. Takže takový produkt nemůže být levný. Prostě nemůže. 7000 Kč už to stát nebude. Aby se tam ty fixní náklady rozpustily, bude to muset stát 10000 Kč. A už jsme si i ukázali, že to není nabídkou, která by tento pokles zájmu způsobila, ale že to byl pokles zájmu už před téměř 10 lety, který způsobil omezení nabídky v posledních 5 letech. Ten výrobce nemá jak dosáhnout toho, aby se to zvýšilo. Ale zkusme to. Zase trochu matematiky.

1, Snížení ceny sice možná trochu zvýší prodeje, ale rozhodně bude snížení ceny větším minusem, než se získá do plusu rozmělněním fixních nákladů. Místo zdražení ze 7000 Kč na 9700 Kč naopak zabojujete cenou a půjdete na 6000 Kč. Prodeje se zvýší třeba dvojnásobně ­(proti pádu na desetinu­). Super! Takže máme 6000 × 200 tis. kusů = 1,2 mld. Kč. Z fixních 300 Kč ­(celkově 300 Kč × 1 mil. kusů = 300 mil. Kč­) nemáme při desetinovém pádu 3000Kč, ale při pětinovém jen 1500 Kč ­(z 1 mil. na 100 tisic. a z toho na 200 tis.­). Super! Takže to sečtěme. Nefixní náklady 5860 Kč + fixní rozpuštěné 1500 Kč = 7360 Kč­/kus. Takže super, snížili jsme cenu, lidé nám začali dvakrát tolik kupovat fotoaparáty a jsme pořád ve ztrátě 1360 Kč­/kus. I kdyby to stouplo na 5násobek, pořád byste byl na ­-160 Kč­/kus. No... moc super mi to stále nepřijde. Vám ano? No níž už jít také nemůžete, když máte nefixní náklady 5860 Kč­/kus. Takže snížení ceny evidentně cestou není. S cenou 6500 Kč to o moc lepší nebude. Místo ztráty 1360 budete na ztrátě 860, ale prodeje už asi nevzrostou 2násobně, takže fixní náklady budou mít vyšší podíl a zase budete třeba někde kolem minus 1000­-1200 Kč.

Z toho není cesta ven. Každé zvýšení ceny sníží ztrátu v jednom bodě ­(vyšší cena proti nefixním nákladům, takže super­), ale způsobí nižší zájem ­(počet kusů­), takže navýší ztrátu ­(nižší rozmělnění fixních nákladů, takže nic moc­) v bodě druhém. A snížení ceny to udělá opačně. Lépe rozmělní fixní náklady, ale zase se dostanete velmi blízko nebo i pod nefixní náklady.

2, Tak to tedy vylepšeme více než obvykle a prodávejme za nízkou cenu. No jo, jenže vylepšení bude znamenat vyšší náklady na výrobu kusu ­(dražší HW­) i dražší vývoj. Takže místo 100 mil. Kč to bude třeba 160 mil. Kč na vývoj. Výrobní náklady na kus díky lepšímu HW vzrostou třeba o 1500 Kč. Necháme cenu 7000 Kč? O to se lidi přeci poperou. Řekněme, že prodeje stoupnou na 4násobek, ať máte radost.

Takže nefixní náklady stouply na 7360 Kč ­(původně 5860 Kč, nyní stouply o 1500 Kč, tedy už ty budou vyšší než samotná cena­). Fixní náklady byly 300 mil. Kč, nyní jsou díky dražšímu vývoji 360 mil. Kč. Máme 400 tisíc lidí, brutální nárůst prodejů. 360 mil. Kč­/400 tisíc kusů = 900 Kč­/kus. Takže náklady máme 7360+900 = 8260. Ztráta na kus 1260 Kč. Zase to není moc dobrý byznys.

Takže zase není cesta, jak to prodat za low­-endovou cenu ­(když už to hardwarem není úplný low­-end­), cena bude muset nahoru. Dejme tomu na 9000 Kč, to bychom mohli mít 740 Kč zisk na kusu... Sice už to nebude low­-endová cena a úplně low­-endový fotoaparát, ale kvůli lepšímu HW se o to poperou. No jo, ale za 9000 Kč ty prodeje asi nevzrostou 4krát, ale třeba jen 2krát. Takže nefixní náklady 7360 + fixní 360 mil. Kč­/200 tis. kusů = 1800 Kč­/kus =9160 Kč. Stále jsme ve ztrátě, tentokrát 160 Kč. Do původního zisku 840 Kč­/kus hodně daleko. A to teď máme 200 tisíc kusů. Tehdy jsme měli zisk 840 Kč a ještě těch kusů bylo 5krát tolik. I kdybyste se teď dostal na zisk 840 Kč­/kus, pořád by to byla pětina proti někdejšímu stavu.

Tak mi tedy vysvětlete, jak má dnes výrobce nabídnout low­-endový fotoaparát za low­-endovou cenu. Očividně to nejde snížením ceny ani zlepšením fotoaparátu. Co má tedy dělat? Jaký máte recept?
Odpovědět0  0
jeffi (11) | 6.5.202116:25
Asi to, co dělá dosazený ­"krizový manažer­"
1­) osekat fixní náklady. Velké firmy mají tendenci ­"bobtnat ­" a vždy je kam sáhnout.
2­) zúžit portfolio a zavést modularitu, aby se náklady maximálně sdílely
3­) otevřít nové prodejní kanály a zvýšit popularitu výrobku a tím i prodeje.
4­) převést výrobu tam, kde je levněji a ještě to umí udělat.
5­) přinést do portfolia výrobků i další výrobky, než ty ­"tradiční­".

A když to nepomůže dlouhodobě, zavřít nebo prodat ztrátové části firmy.

Odpovědět0  0
Tom-One (16) | 8.5.20219:56
Ptal jsem se jednoduchou otázku zda máte představu o prodejích u nás a v Evropě u některého prodejce a dostalo se mi takových písmenek místo jednoduché odpovědi NE.:­)
Ovšem ne nadarmo se říká ,,ševče,drž se svého řemesla,,
Dokázal jste jediné a že nemáte ani zdání jak probíhá vývoj,výroba,distribuce a marketing.Váše úvaha by dostala krásnou pětku v prvním ročníku střední školy v hodině ekonomiky­/marketingu.Pokud nemáte jasná čísla nákladů nedokazují zisky vůbec nic...
Ono ono je to samozřejmě trochu jinak...
Většina koncových výrobců a je jedno zda mají za produkt foťák či mixér či raketoplán nevyrábí ani nenavrhují koncový produkt sami ale nechávají si jednotlivé díly či řekněme třeba komponenty vyrábět z části či zcela vyvíjet u třetích stran.Zadavatel si nasmlouvá buď již existující produkt či nasmlouvá vývoj s předpokládaným finálním produktem.Snaha je buď aby produkt v tomto případě třeba snímač buď obsáhl a byl použitelný u co nejširší řady produkce koncového výrobce,tady aby šel osadit do více výrobků počínaje třeba střední třídou a konče highe­-ndem nebo aby měl produkt předpoklad toho že obstojí v porovnáním s konkurencí co nejdelší časový úsek případně šel s MINIMÁLNÍ náklady vylepšít třeba na základě požadavek koncového výrobce
či jako odpověď na konkurenci..Po nějaké době a všichni se snaží aby byla co nejdelší dojde k tomu že produkt nemá možnost výrazného upgradu či je převálcován konkurencí a potom nastává čas na opravdu nový produkt.Ovšem výrobci s tímto počítají a souběžně probíhá vývoj ,,nových,, dílů souběžně s aktuálním produktem Dlužno dodat že doba na zadání,vývoj,výrobu a koncový produkt je běh na dlouhou trať a proto někteří výrobci většinou low­-endu v elektronice berou hotový produkt a pouze nalepí logo.
Takže veškerá vaše písmenka o nákladech jsou neskutečný blábol protože nevíte kdo jak a za jak dlouho prováděl vývoj a výrobu.Ostatně,sám vývoj většinou neprobíhá zcela o nuly ale vezme se existující produkt a vychází se z něho z větší či menší části.
Tedy psát a násobit prodeje highendu*počty a srovnávat to s opět nesmyslným předpokladem lowendu je prostě :­)­)­)
Vážně tvrdíte že řekněme low­-end někdo vyrábí od nuly a nemá buď předchozí produkty či existující třeba starší střední třídu? Totální nesmysl...
Stejně tak co je proboha ,,fixní náklady,, ? Nic takového neexistuje.Každý výrobce se snaží pracovat s náklady na výrobu a hledat cesty jak je snížit...
A teď k tomu vašemu dalšímu.Ono je to tak že Ono zcela zaměňujete příčinu a následek.
Výrobci foťáků prostě zaspali u kompaktů­/lowendu onen vývoj a měli pocit že stávající stačí a raketové zlepšení v mobilech je prostě převálcovalo.Stačí se podívat jaké datum má většina kompaktů uvedení na trh.Zatímco v mobilech platí že skoro generace minimálně highendu u mobilů lepé fotí a i střední třída má nějaké zlepšení u levných foťáků se léta nezměnilo skoro nic.Viz Pen či strategie prodávat fousaté produkty třeba u Sony.A zcela logicky došlo k tomu že spadly prodeje z prostého důvodu že kdo chtěl tak foťák již měl a nový produkt pokud vůbec existoval nenabízel nic zásadního.
To že by byla nakoupiti levné produkty kdyby bylo co dokazují levné zrcadlovky od Nikonu,Canonu které se prodávaly jako housky na krámě.A zrovna to je produkt který měl skoro nulové náklady na vývoj protože přebíral existující díly či je jenom minimálně inovoval.
Bohužel výrobci propadli bludné představě že je před mobilem zachrání high­-end...Ono je to z části pochopitelné protože se snaží nabídnout co nemá konkurence či nenabídne mobil což u střední třídy­/low­-endu nejde,nicméně historie ukazuje že je to cesta špatná.Jak jsem psal,podobnou cestou se vydala řada výrobců audia­/videa a dnes nejsou či jsou jako naprosto bezvýznamní.O to větší pruser je ten že audiofilů ochotných investovat značné sumy za audio je asi větší než skupina ochotných každé dva tři roky koupit foťák za 2000 Euro...
Důsledky budou jasné.Canon prodá pár kousků high­-endu a následně bude hodně zvažovat zda se mu to vůbec vyplatí a zda nebude lepší žít s tiskáren a ostatní budou rádi že přežijí...
Pro kupující to bude znamenat jenom to že NIKDO nebude foťák kupovat mimo pidi skupinky které se focením živí či mají ho jako koníček.A budoucnost ukáže zda i tato skupina prostě nepřejde na mobil když dnes střední třída fotí a hlavně nahrává video vizuálně srovnatelně jak foťák za stejnou cenu.
A když se ptáte jak z toho ven? Skoro jistě je pozdě...Možná nabídnout cenově přijatelný produkt se slušným zoomem a výslednou obrazovou kvalitou lepší než stejně drahý mobil ideálně běžící na nějaké chytré ideálně otevřené platformě jako je Android..
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (6625) | 8.5.202111:17
"Pokud nemáte jasná čísla nákladů nedokazují zisky vůbec nic­"

Mám. Např. u toho Canonu to dosud činilo cca 8,5 % příjmů.

"Ostatně,sám vývoj většinou neprobíhá zcela o nuly ale vezme se existující produkt a vychází se z něho z větší či menší části. ­"

A on snad někdo tvrdí, že to jde od nuly? Kdo a kde?

"Stejně tak co je proboha ,,fixní náklady,, ?­"

Fixní náklad je náklad, který se nemění s objemem výroby. Pokud tak platíte uklízečce v sídle 10000 Kč­/měsíc ­(a je jedno, zda ji zaměstnáváte Vy, nebo je to externí firma­) a prodáte 10000 produktů, tak v každém produktu máte 1 Kč na plat uklízečce ­(nebo úklidové firmě­). Prodejte těch produktů jen 100 a pak v každém produktu musíte započítat 100 Kč pro uklízečku. Nějak ji zaplatit musíte. Čím méně produktů prodáte, tím větší částka bude muset být započítána v ceně produktu. Fixní náklad.

A analogicky to takto funguje s vývojem. Ten Vás bude stát stejně, ať prodáte tu zrcadlovku jednu nebo milion kusů. Fixní náklad, který se nijak nemění s počtem kusů.

"Výrobci foťáků prostě zaspali u kompaktů​­/lowendu onen vývoj­"

Nesmysl, největší propad ­(začátek propadu­) prodejů nastal v době, kdy došlo snad k největšímu vývoji u kompaktů. Viz můj předchozí příspěvek. Co ještě měli dělat? Co? I toho Androida zkoušeli, který v dané době fotil o parník lépe než telefon.

"levné zrcadlovky od Nikonu,Canonu které se prodávaly jako housky na krámě.A zrovna to je produkt který měl skoro nulové náklady na vývoj protože přebíral existující díly či je jenom minimálně inovoval. ­"

Ano, náklady na vývoj jsou u low­-endu malé, ostatně jsem Vám tam počítal s pouhými 100 Kč, zatímco na vývoj jde v průměru 8,5%, tedy by to mělo být u 7000Kč fotoaparátu 600 Kč. A přesto, že jsem ho udělal šestinový proti průměru, není to ziskové. A mimo to pořád tu máte jiné fixní náklady. Třeba tu naši uklízečku a mnoho dalšího.

"Možná nabídnout cenově přijatelný produkt se slušným zoomem a výslednou obrazovou kvalitou lepší než stejně drahý mobil ideálně běžící na nějaké chytré ideálně otevřené platformě jako je Android..­"

To se zkoušelo už několikrát a nevyšlo to. Uživatel nechce tahat dvě zařízení a kupovat dvě zařízení, pokud mu to jedno stačí. Pokud uživateli bude stačit např. kvalita audia z repráčků v monitoru, nebude si kupovat externí bedničky. Výrobce bedniček nemá jak ho přesvědčit ke koupi, pokud mu ta kvalita stačí. Pokud mi bude stačit kvalita repráčků z monitoru, tak i kdyby mi nabízeli super audio soustavu za korunu, která bude hrát nejlíp na světě, tak si ji nekoupím, protože tu na stole nechci mít další zařízení. Když mi kvalita reproduktorů z monitoru stačit nebude, no tak hned povalím koupit něco za pár stovek, co bude hrát tak, aby mi to stačilo. A podobně to máte s telefony a kompakty.

Jak to začalo stačit, i kdybyste Alphu 1 prodával za korunu, běžný uživatel Vám to kupovat nebude. Ani Alpha 1 s interenetem, okamžitým uploadem na Instagram nepřesvědčí uživatele, aby s sebou tahal druhé zařízení, když má jedno, které mu stačí. Tohle je boj, který se nedá vyhrát.

Telefony takto výrazně omezily trh s navigacemi, MP3 přehrávači, tablety, budíky, mapami, platebními kartami, knihami, slovníky, jízdními řády, novinami,... proč by fotoaparáty měly být výjimkou?
Odpovědět0  0
busy (4706) | 10.5.202111:01
Mozno keby do tej Alphy 1 dali android a pridali moznost telefonovat a internetovat ... :­)

Viem, ze tu v minulosti boli rozne pokusy typu Samsung Galaxy S4 Camera zoom, ale tie nepocitam, pretoze to je spojenie mobilu s totalne low­-endovym kompaktom, ktory nemoze priniest tu pridanu hodnotu v podobe dobrych fotiek.

Chapem, ze taku Alphu 1 by malokto bol ochotny nosit po vreckach namiesto mobilu, ale zase napriklad taky RX100 alebo TZ100 sa vojdu do vrecka velmi dobre a ani nie su prilis tazke.
Odpovědět0  1
Milan Šurkala (6625) | 10.5.202111:45
Galaxy S4 Camera byl fotoaparát v té době nejpopulárnější kategorie, který v době, kdy vznikl, přinášel znatelně lepší kvalitu fotek než běžný telefon ­(zejména pokud jde o zoom­). Tedy dle zdejších názorů by mělo jít o naprostou trefu do černého. No... a nešlo.

Měli jsme se zde např. Olympus XZ­-10. Tedy to, co tady spousta lidí tvrdí, že bylo to, s čím ti výrobci měli přijít. No Olympus přišel. Proč se tedy nestalo to, že když někdo přišel s relativně levným kompaktem se skvělou kvalitou obrazu, RAWem, o několik EV světelnějším objektivem,... proč není dnes Olympus jedničkou na trhu? I ostatní výrobci přišli s kompakty s F1,8 objektivy, RAWem do lidovějších tříd. Proč zrovna v té době padaly tak moc padaly prodeje?

Ta telefonující RX100­/TZ100 je skutečně nesmysl. Vždyť se nad tím zkus alespoň trošičku zamyslet. Dejme do RX100 Android a telefonující funkce. Co dostaneme? Věc tlustou asi 4 cm a tohle si fakt nikdo do kapsy kalhot jako telefon nikdo nedá, obzvlášť ne někdo, kdo trochu dbá na styl. Umíš si představit např. puberťačku, která si do svých úplých džín rve 4cm cihlu? iPhone ze třetiny čouhající ven tam má furt, ale 4cm cihlu? Propána, umíš si představit, jak tady ­(https:­/­/stock.adobe.com­/cz­/images­/studio­-shot­-of­-a­-young­-girl­-pulling­-a­-phone­-out­-back­-pocket­-of­-jeans­-rear­-view­-of­-a­-fragment­-of­-figure­-isolate­-on­-white­/248939849­) někdo rve do džín 4cm cihlu? Jak to bude vypadat?

A má to 3­" displej. No i kdybys odstranil všechny ovladače a mělo to výhradně dotykové ovládání, jsi na 4­". 4 palce? Dnes? V roce 2021? Proč asi ty telefony tak zdecimovaly všechno včetně tabletů? Protože to už má dostatečně velkou obrazovku na všechno, dá se na tom sledovat video, hrát hry, funguje to jako tablet. Na 4­" se ti na to všichni vykašlou a ještě navíc, když je to 4 cm tlusté. Takže aby to mohlo fungovat jako moderní smartphone a sloužit k těm účelům, ke kterým to lidé používají, budeš potřebovat tak 6­" úhlopříčku. Takže to máme obrovskou cihlu dlouhou 15­-16 cm, širokou 7 cm a tlustou 4 cm. Tohle má někdo nosit? Možná, že ty bys to nosil, ale po celé planetě takových lidí nenajdeš stovky tisíc. To tedy opravdu ne.
Odpovědět0  0
busy (4706) | 10.5.202119:50
Tak samozrejme tinedzerky ­(a podobni ludia­) s obrovskou tenkou plackou trciacou z riflovej kapsy nie su cielova skupina :­)
Ostane, oni nikdy neboli cielova skupina pre kvalitnejsie fotaky, takze tymto sa podla mna argumentovat neda.

Ale k veci. Viem ze na tuto temu sme si uz pisali viackrat. Suhlasim s tym, ze v dnesnej dobe 5mm tenkych placiek velkych 6 az 8­" by uz asi makokto chcel nosit hrube ­"tehlicky­" ake sme tu mali pred 15­-20 rokmi. O tomto koncepte ­(poriadny fotak s moznostou telefonovania namiesto poriadneho mobilu s fotakom ­"do poctu­") som rozmyslal uz v rokoch 2002­-2003. Vtedy som so sebou nosil malicky kompakt ­(Olympus C­-2­) a mobil s 0.3 MPix fotakom ­(Siemens S55­) a snival som o nejakom zariadeni, ktore by skombinovalo oba pristroje do jedneho. Uz vtedy to bolo technicky mozne, a vzhladom na obvyklu velkost oboch zariadeni by to ludia urcite boli ochotni aj nosit. Skoda ze vtedy s touto koncepciou nikto neprisiel.

Ten Samsung Galaxy Camera Zoom sa podla mna obavil neskoro ­- v dobe, ked uz boli obvykle tenke placky. Mozno ­(okrem ceny­) to bol hlavny dovod, preto sa moc neujal.
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (6625) | 10.5.202120:28
"Tak samozrejme tinedzerky ​­(a podobni ludia​­) s obrovskou tenkou plackou trciacou z riflovej kapsy nie su cielova skupina :​­)
Ostane, oni nikdy neboli cielova skupina pre kvalitnejsie fotaky, takze tymto sa podla mna argumentovat neda. ­"

Přesně tímhle se argumentovat dá a moc ti děkuji, žes to zmínil. Patrně jsi mi to tímto nechtěl potvrdit, ale přesně tímhle jsi potvrdil to, co se tu celou dobu snažím říci :­-­) Sám jsi teď řekl, že tito lidé nejsou cílovou skupinou takového fotoaparátu, který navrhuješ. Skvěle. Jenže přesně tohle je nemalá část těch lidí, kteří si před 10 lety kupovali ty běžné kompakty. Ty běžné kompakty si přeci ve většině nekupovali fotografové nadšenci, ale právě tihle lidé.

Když tedy tvrdíš, že tohle není cílovka tvého fotoaparátu pro kvalitnější fotky ­(s čímž naprostou souhlasím­), tak jsi zároveň řekl, že tu cílovku kupující běžné kompakty nikdy kvalitnější fotoaparáty nezajímaly. Takže pak nechápu argument, že by větší důraz výrobců na lepší fotoaparáty pomohl. Vždyť z toho sám potvrzuješ, že by logicky lépe fotící kompakty výrobcům nijak nepomohly ­(vždyť jsi přeci sám řekl, že tuhle cílovku kvalitnější fotoaparáty nezajímají ­- ty sám jsi to řekl­). A ostatně z let 2012­-2014 na to máme důkazy, žádné domněnky. Objevila se spousta lépe fotících kompaktů napříč všemi kategoriemi kompaktů od mýdlových krabiček po velké ultrazoomy a... prodeje padaly.

Takže, ač jsi to nechtěl, konečně jsi potvrdil to, co se tu snažím říci. Tohle není cílovka pro lépe fotící kompakty. Jenže tohle je ta skupina, která ty kompakty kupovala. Plus např. starší lidé, rodiny ­(bez fotografických ambicí­),... A zásadní problém je, že tohle byla drtivá většina zákazníků. A o tom celém to je. Dokud laici ­"dotovali­" fotoaparáty pro nadšence, bylo to snadné. Ale dnes už nedotují. A nadšenec si nebude kupovat výrazně dražší fotoaparát, protože mu to už nedotuje laická veřejnost ­(nerozpouští mu ty fixní náklady, o kterých je tu pořád řeč­).

"Ten Samsung Galaxy Camera Zoom sa podla mna obavil neskoro ​­- v dobe, ked uz boli obvykle tenke placky.­"

To je možné, ale stejně by to nepomohlo. Na nějakou dobu možná ano, ale pořád stejný problém. Kdo bude nosit v kapse několikacentimetrový fotoaparát, přestože má přístup na Internet, Instagram a volá? Obzvlášť dnes, když máš v telefonu telemoduly ­(byť mnohdy hrozné kvality­). Zase... sám jsi to řekl, mladé lidi bys tím neoslovil. Před 10 lety jsi je oslovil běžným kompaktem. Dnes ne. To máš třetinu trhu v tahu. Sám jsi to potvrdil.
Odpovědět0  0
busy (4706) | 11.5.20217:58
Mozno som sa uz na zaciatku nie uplne presne vyjadril, tak skusim upresnit. Medzi fotoaparatmi som hladal vzdy tie lepsie fotiace. Preto som si v dobe, ked beznym standartom bolo 1.3 MPix, kupil 2 MPix fotak ­(spominany Oly C­-2­). S troskou nadsadzky mozno napisat, ze to bol na svoju dobu high­-end kompakt.

Nuz a tinedzerky pre high­-end ­(a neskor profi­-­) kompakty naozaj nie su cielova skupina. Nepisem o beznych kompaktoch ktore si kupuju tinedzerky. Mobily zo zaciatku fotili priserne, ale po case sa v kvalitne fotiek vysplhali na uroven beznych low­-endovych kompaktov ­(aspon na zakladnom ohnisku­). Co som ja hladal, bolo spojenie nejakeho high­-endoveho kompaktu a mobilu do jedneho pristroja. Nieco ako Panasonic Lumix CM1 ­- ale ten tusim vobec nema zoom a prisiel tiez az v casoch ked uz masy chceli velke tenke placky.

Myslienku, ze masy laikov kupujucich obycajne kompakty dotovali high­-end ­/ profi kompakty samozrejme beriem. Ale napadlo ma ­- nemohlo nieco podobne byt aj medzi mobilmi ? Zeby masy laikov ­(vratane tych tinedzeriek :­) ­) kupujuce bezne mobily dotovali specialne ­(a hrubsie­) mobily s fotovybavou ako high­-end ­/ profi kompakty ­(ako napr. RX100, TZ100....­) ?
Odpovědět0  3
Milan Šurkala (6625) | 11.5.202110:29
"Medzi fotoaparatmi som hladal vzdy tie lepsie fotiace.­"

Tohle je naprosto v pořádku. Ale tohle děláš jen tehdy, když ti stávající řešení nestačí. Pokud ti stačí, tato motivace pro lepší produkt se snižuje.

"Ale napadlo ma ​­- nemohlo nieco podobne byt aj medzi mobilmi ? Zeby masy laikov ​­(vratane tych tinedzeriek :​­) ​­) kupujuce bezne mobily dotovali specialne ​­(a hrubsie​­) mobily s fotovybavou ako high​­-end ​­/ profi kompakty ​­(ako napr. RX100, TZ100....​­) ?­"

Pochopil jsi, co jsem myslel tím ­"dotováním­"? Jde o to, že obě skupiny kupují STEJNÝ, opakuji, STEJNÝ produkt. Ty ale mluvíš o dvou produktech. Jasně, nějaká synergie mezi dvěma produkty tam být může ­(a obvykle je­), ale tím, že si teenager koupí běžný mobil, nedotuje speciální mobil. Naopak mu bere zákazníky. Pomůže rozmělnit náklady např. na ISP a další věci, to je pravda, ale naopak zvyšuje náklady např. na marketing ­(propaguješ dva produkty pro dvě menší skupiny než jeden pro obě skupiny najednou­). Co aktualizace operačního systému? Už teď je na Android problém dostat aktualizaci na dostatečný počet modelů, kdo ti bude programovat a aktualizovat firmware pro další model pro pár uživatelů? Kdo to zaplatí? Bude to mít dražší uživatel běžného telefonu ­(těch je méně, protože někteří mají speciální model­) i toho speciálního ­(kterých je velmi málo­)...

Dívej, problém je následující. Máš třeba D3500. Dokud to koupí 50 tisíc nadšenců a 300 tisíc laiků, je vše v pořádku. Let­'s do low­-end DSLRs! Ale když laikům začne stačit telefon, tak tu máš sice stále 50 tisíc nadšenců ­(nikdo přece neříká, že mizí­), ale žádné laiky. Nebo třeba 10­-20 tisíc laiků. A to je ten problém. Nadšenci tu jsou pořád, ti nemizí. Ale mizí laici, kteří pomáhali rozmělňovat náklady. Takže co se stane?

Např. když jsi pak vyráběl miliony EXPEEDů pro levné DSLR a cpal je i do kompaktů, měl jsi jeden, střílím, třeba za 5 USD. Jenže teď ti zmizí laici a místo 2 milionů CPU ti zůstane potřeba třeba potřeba na 200 tisíc CPU. Ať už to vyrábíš ty nebo externí firma, najednou totéž bude v mnohem menších objemech dražší. A třeba jeden EXPEED už bude za 6­-7 USD. A tohle si udělej s dalšími komponenty. Takže ti rostou výrobní náklady ­(nebo neklesají tak, jak to bylo běžné­). Takže DSLR za 7000 Kč ­(bez marží a DPH­), kterou jsi vyrobil za 3500 Kč, nyní vyrobíš třeba za 4000 Kč. Aktualizace firmwaru. Pořád to musíš ladit, platit programátory. Ať je těch D3500 70 tisíc nebo 350 tisíc, programátory musíš zaplatit stejně. Ale pokud počet klesl třeba na pětinu, tak ti náklady na programátory vzrostou 5násobně. Pokud tehdy plat programátorů tvořil třeba blbých 10 Kč v ceně, nyní je to 50 Kč. A tak bychom mohli s podobnými náklady do firmwaru až po uklízečku pokračovat dál. Vždyť je to úplně triviální matematika.

Zkus se podívat na jiné oblasti. Řekněme třeba televize a ­"audiofilie­". Máš televizi a hraje příšerně. No tak si asi půjdeš koupit nějaký levný soundbar nebo repráčky za 2000 Kč, které ale budou hrát dostatečně dobře, aby to netrhalo uši. Audiofil si koupí něco pokročilejšího, soundbar, soustavu reproduktorů třeba za 20 tisíc Kč. Jakmile ale výrobce televize dá do televize takové audio, které bude hrát pro dostatečnou skupinu lidí dostatečně dobře, tak si pro ty low­-endové repráčky za 2000 Kč nepůjdou, a to ani kdyby stály 1000 Kč. I kdyby ten výrobce soustavy za 20 tisíc zlevnil na 10 tisíc, tak si to lidé nekoupí. Nepotřebují to. Pomůže to výrobci toho drahého? No je dokonce možné, že mu to ublíží, protože sice naláká větší množství audiofilů, ale počet zájemců navíc pravděpodobně nevykryje pokles marže na kus ­(marže na kus klesne výrazněji, než naroste počet nových zákazníků­). Ukazovali jsme si to tu už mnohokrát, např. snížení ceny o 10 % nemusí znamenat, že máš o 10 % nižší marži ­(místo 10 USD na kus jen 9 USD­), ale třeba to, že jsi z 5% marže na 5% ztrátě.
Odpovědět0  0
busy (4706) | 11.5.202111:28
"obě skupiny kupují STEJNÝ produkt­"
"Máš třeba D3500. Dokud to koupí 50 tisíc nadšenců a 300 tisíc laiků, je vše v pořádku.­"

Podla mna tych 50 tisic nadsencov radsej kupi D5500 ­(alebo nieco este lepsie­). Tym padom sa uz nejedna o rovnaky produkt. Tu tebou spominanu ­"dotaciu­" som pochopil tak, ze tych 300 tisic laikov v minulosti ­(pokym nepresli na mobily­) vytvorilo pre vyrobcu dostatocny zisk na to, aby mohol ponuknut napr. tu D5500 aj s tym ze tu si kupi ­"iba­" 50 tisic ludi. Ak som to nespravne pochopil, tak sa ospravedlnujem.

Prirovnanie s televizormi a sound barmi sa mi celkom lubi :­) V mojom pripade ako keby hladam nejaky televizor, ktory ma priamo v sebe uz to nieco pokrocilejsie, co uspokoji praveho audiofila. Napriklad LG vyrabal svoje OLED telky ­(z hladiska zvuku­) v troch hlavnych radoch: OLEDxxBxx a OLEDxxCxx, co su zakladne modely s ­(relativne­) mizernym zvukom. Potom su modely OLEDxxExx ktore maju kvalitnejsie repraky, ktore uz hraju podstatne lepsie a ktore by som prirovnal k tomu soundbaru za 2000 Kc, ktory uspokoji dostatocne dobre dostatocnu skupinu ludi. A nakoniec su tu high­-end modely Signature OLEDxxWxx ktore su priamo vybavene ­"profi­" sound­-barom ­(v nasom porovnani ako keby za tych 20 tisic Kc­). Jednotlive rady su ­(samozrejme­) cenovo odstupnovane, najvyssi model s pismenkom W stoji uz riadnych zopar tisic eur.

Dolezite je, ze to mam ako jedno ucelene zariadenie, nemusim kupovat zvlast telku a zvlast kvalitny soundbar. Tymto sa vratim k mobilom ­- existuje na trhu vela mobilov, ktore maju mizerny fotak ­(ako keby telka s mizernym zvukom­), existuju mobily, ktore maju fotak lepsi ­(ako telka s lepsimi reprakmi­), ale vo svete mobilov mi prave chyba model, ktoreho fotak by som mohol prirovnat k poslednemu najvyssiemu modelu telky. Rozumiem samozrejme tomu, ze takychto mobilov by sa vela nepredalo, kupovali by ich naozaj len nadsenci, ktori vedia co chcu a vedia co za tie peniaze dostanu, ale ostatne ani tych televizorov s pismenkom W sa ­(za tu cenu­) moc nepreda, a predsa sa ich vyrobcovi oplati vyrabat a ponukat.
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (6625) | 11.5.202112:18
"Podla mna tych 50 tisic nadsencov radsej kupi D5500 ​­(alebo nieco este lepsie​­). Tym padom sa uz nejedna o rovnaky produkt.­"

Tak teď už tomu vůbec nerozumím :­-­) Tak pro koho teda jsou ty low­-endové fotoaparáty? Furt se tu točíme kolem toho, že výrobci kašlou na low­-end, abychom přišli na to, že běžné zákazníky nikdy nadstandardní kvalita fotek nezajímala ­(to jsi sám řekl­) a nyní poté, co jsme tu řešili, že nadšenec, který nechce kupovat drahé tělo, vlastně nechce ani levné tělo ­(to jsi sám řekl­). Tak co teda chce? Pro koho teda ta D3500, D3600, D3700, Z30, Z30 II,... má být, když ji nechce běžný zákazník a najednou zázrakem ani nadšenec? Neřešilo se tu přeci to, že mizí z trhu levné fotoaparáty pro nadšence?

"Dolezite je, ze to mam ako jedno ucelene zariadenie, nemusim kupovat zvlast telku a zvlast kvalitny soundbar.­"

Skvěle, že to říkáš. Tohle je přesně důvod, proč lidé fotí na telefony a ne na fotoaparát. A pokud už řeší kvalitu fotek, tak řeší, kde dostanou lepší kvalitu fotek v telefonu. Stejně jako v televizích budou běžní lidé spíše řešit kvalitu zvuku přímo z televize, ať to mají v jednom.

"vo svete mobilov mi prave chyba model, ktoreho fotak by som mohol prirovnat k poslednemu najvyssiemu modelu telky­"

A zaplatíš ho? Jak sám říkáš ­"ani tych televizorov s pismenkom W sa ​­(za tu cenu​­) moc nepreda, a predsa sa ich vyrobcovi oplati vyrabat a ponukat­", takže je tu otázka, ZAPLATÍŠ HO? Dáš třeba 50 tisíc za takový telefon?

Pokud pro daný produkt není velká cílová skupina, tak cena musí letět výrazně nahoru. Ta musí odpovídat velikosti cílové skupiny. Podívej třeba na Sony. Na trhu se smartphony paběrkuje, prodává zlomky toho co ostatní a jeho mobilní část divize už bývá poslední dobou občas v zisku. Začalo totiž produkovat high­-endové telefony pro nadšence za high­-endové ceny. Při malém počtu prodaných telefonů se to zaplatí. Kdyby snížilo cenu, zájemců moc nepřibude, marže klesne brutálně.

Vidět to jde na LG. Prodeje mizerné jak Sony, ztráta 6 let v kuse, divize končí. Proč? No protože se LG snažilo bojovat tam, kde už nemohlo vyhrát. Proti Xiaomi a podobným nemělo šanci, low­-end nebyl dostatečně levný a současně výkonný a chyběly tam dostatečně odlišné a současně dobré high­-endové produkty za adekvátní ­(rozuměj adekvátně vysoké­) ceny, které by při malých prodejích zajistily zisk. Nemůžeš prodávat low­-endový produkt v high­-endových počtech. Ani výrobci předražených produktů nemají obvykle supermarže. Jednoduše proto, že skupina zákazníků je malá, takže ty fixní náklady tvoří výrazně větší cenu výsledného produktu.

Takže otázka zní, pokud by se objevil takový smartphone pro úzkou skupinu lidí, ZAPLATIL BYS HO?

Odpovědět0  0
busy (4706) | 11.5.202113:34
Aha, no, ja som sa do povodnej diskusie o miznuti low­-endu nezapajal, pretoze vsetko co si pisal ­(hlavne Tom­-One­-ovi­) mi bolo jasne a nepovazoval som za nutne k tomu cokolvek dodavat. A az ked si spomenul Alpha 1 s interenetom a okamžitým uploadom na Instagram, ma napadlo ake dalsie vylepsenie by mohla mat, aby bola pre mna zaujimava :­)

Nadsencov ­(kam radim aj seba­) som vzdy bral ako skupinu ludi, co sa neuspokoji s masovym low­-endom, ale chce pouzivat nieco lepsie, co dokaze poskytnut nadstandartnu kvalitu, aj za cenu vyssej ceny ­(ehm, to je slovne spojenie...­). Preto ked som si predstavil radu Nikon zrkadloviek: lowend D3x00, midend D5x00 a highend D7x00 tak ako nadsenec by som urcite nesiel do D3x00 ale rovno pomyslal na D7x00, a ak by boli az prilis drahe tak mozno v nudzi by som bral aj to lacnejsie D5x00 ­(nejaky cas som mal pozicanu D5100 a bol som s nou vcelku spokojny­).

Masy laikov, povodne kupujucich lacne kompakty ­(alebo D3x00­) presli na mobily a pre tych zopar, co mozno este zostali, sa low­-end ­(lacne kompakty, D3x00­) vyrabat nevyplati. To mi bolo jasne a proti tomu som nikdy nic nenamietal.

"A zaplatíš ho? Jak sám říkáš ​­"ani tych televizorov s pismenkom W sa ​​­(za tu cenu​​­) moc nepreda, a predsa sa ich vyrobcovi oplati vyrabat a ponukat​­", takže je tu otázka, ZAPLATÍŠ HO?­"

Ano, jeden taky ­(konkretne OLED65W8­) doma mame uz dva roky :­)

"Dáš třeba 50 tisíc za takový telefon?­"

Na toto najprv odpoviem tak salamunsky: Nemam cenovy limit. Zalezi ake bude mat parametre a kvalitu :­)

Ale k veci. Zatial najdrahsi mobil, aky som si kupoval, stal cca 600 eur. Lumix TZ100 som kupil ­(2016­) za 645 eur. Ak by som mal moznost namiesto tychto dvoch zariadeni si kupit iba jedno zariadenie, ktore by vedelo vsetko to co ten mobil a TZ100 dokopy, tak by som bez problemov za nieco take dal tych 600+645 = 1245 eur. Takze ano, zaplatim to. Pretoze v konecnom dosledku to financne vyjde aj tak narovnako. A bol by som ochotny ist s cenou aj mierne vyssie, za benefit, ze nemusim nosit po vreckach dve zariadenia.
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (6625) | 11.5.202115:45
"Aha, no, ja som sa do povodnej diskusie o miznuti low​­-endu nezapajal, pretoze vsetko co si pisal ​­(hlavne Tom​­-One​­-ovi​­) mi bolo jasne a nepovazoval som za nutne k tomu cokolvek dodavat.­"

OK, beru :­-­)

"Na toto najprv odpoviem tak salamunsky: Nemam cenovy limit. Zalezi ake bude mat parametre a kvalitu :​­)­"

To je fajn odpověď.

Otázkou je, zda by to nemuselo být ještě o dost dražší než těch 1245 EUR, protože ta cílová skupina bude opravdu docela malá. Laiky tím v podstatě nepřitáhneš ­(bude to velké­/tlusté, ale s malým displejem­), pár nadšenců by s tím asi bylo spokojeno, ale upřímně řečeno, třeba já bych se s tím nechtěl tahat. To už pro mně jako nadšence je lepší to mít zvlášť a brát fotoaparát jen tehdy, když chci fotit. Takže i u foto nadšenců bys měl cílovku pravděpodobně rozdělenou. Místo toho, abys nabral nové zákazníky, patrně bys jich pár vzal od TZ100 a místo jednoho modelu, pro který máš už tak málo zákazníků, bys měl modely dva. A teď bys v cenách obou musel rozpustit další náklady navíc ­(vývoj dvou firmwarů, marketing dvou modelů, výroba dvou modelů... ­- resp. pro každý model by to byl náklad stejný, ale rozpuštěný v menším počtu prodaných kusů­). Asi by to jen všecko ještě více zdražilo.
Odpovědět0  0
Choakinek (4686) | 1.5.202114:14
Jo, jo, s tím u Milana neobstojíte, osobní praxe ;­-­).
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (6625) | 1.5.202116:09
Co u mně, ale prakticky to takhle prostě nefunguje. Ukazuje to matematika, statistika, ekonomika i zdravý selský rozum. Stačí trochu přemýšlet a počítat. Ukázal jsem ti tu v minulých měsících snad přes 10 vysvětlení, proč to nefunguje. Tys neukázal jediné. Jen domněnky, které odporují všem historickým zkušenostem, matematice, statistice, ekonomice...

Pokud má např. Canon vývojové náklady ve výši 8,5 % příjmů, takže řekněme, že u fotoaparátu za 10 tisíc Kč bez daní je to 850 Kč. Tedy, když prodeje spadnou na polovinu, tak aby nám poloviční množství přístrojů zaplatilo stejné náklady, už budeme potřebovat přirazit k ceně každého fotoaparátu 1700 Kč. Nebo můžeme vyvíjet dál beze změny, nechat cenu dál a o těch 850 Kč takto přijít. Vzhledem k tomu, že marži má Canon nyní okolo 9 %, tak se dostane na marži 0,5 %.

A teď si představ, že to opět spadne o polovinu. To už na zaplacení vývoje musíme přirazit k ceně low­-endového fotoaparátu 3400 Kč ­(máme čtvrtinové množství, které ale pořád musí zaplatit stejný vývoj­). Nebo to vyvíjet dál, nechat cenu tam, kde je, a na každém kusu ztratit 2550 Kč ­(25,5 %­). Takže z marže +9 % máme ztrátu 16,5 %. Ale ty budeš pořád do zblbnutí tvrdit, jak výhodný byznys to je. 16,5% ztráta je ­"kopat si vlastní hrob­". Vždyť se nelze vůbec divit tomu, že se počet nově vyvíjených produktů tak výrazně omezuje. Také se kvůli výše uvedenému nelze divit tomu, že se low­-end v ILC posunul z částek kolem 10 tisíc někam k 15 tisícům. Tady jsem ti ukázal, jak ti čtvrtinové prodeje mohou zvednout cenu 10tisícového fotoaparátu o 2,5 tisíce jen kvůli vývoje. Proto se mnoho fotoaparátů zařízlo, aby se prostředky na jejich vývoj mohly použít pro vývoj zbývajících a udržet to pořád na cca 8,5 %.

Pokud by vyšla Z30 ­(což je samozřejmě možné­), jak by asi vypadala? No brát to jako typický low­-end by byla ekonomická sebevražda. Pokud to má mít alespoň trochu smysl, tak to Nikon musí pozicovat jako vloggerský fotoaparát. Takže dotykový displej otočný o 180° vpřed a zdířka pro mikrofon, kvůli ceně dost možná bez EVF. Cenu to nicméně rozhodně nemůže mít jako typický low­-end, to by byla díra do rozpočtu jak blázen, viz výše. Z50 tělo je za 24 tisíc, neumím si představit, že by Z30 mohla být třeba za 15 tělo ­(to si se svým tržním podílem může dovolit Canon, ale ne Nikon­). A už i to je na low­-end docela dost. Reálnější je spíše tak 17­-18 tisíc za tělo. S objektivem v setu jsme tak na 21­-22 tisících.
Odpovědět1  0
Choakinek (4686) | 1.5.202121:25
Pokaždé, kdy zákazník kvůli ceně zvolí mobil před foťákem, dojde k zaboření lopaty do hlíny při výkopu hrobu ­(výrobců fotoaparátů­). Obojí prostě nelze zpochybnit. Takoví lidé prostě existují. Znají limity mobilů, chtějí lepší přístroj, ale pak jejich oko spočine na ceně, která je typicky čtyřnásobná, než telefon střední třídy. Vlastně v té chvíli volí kompakt ­(akorát ten je dnes v mobilu­), protože na lepší přístroj nemají peníze.

Podnikání není statický projekt. Pokud je pro výrobce problém dělat foťáky s velkým snímačem např. za 10 tisíc, no tak musí najít způsob, který ten problém vyřeší. Do té doby se prostě lopata bude zabořovat do hlíny ;­-­).

Foťák historicky nikdy nebyl přístroj pro horních ­"nevím­" a telefon ten dolní segment prostě zcela nenahrazuje, v mnoha ohledech se s foťákem vůbec nemůže rovnat. Jinými slovy, v mnoha ohledech je mobil prostě ­"shit­".

Co se Z30 týče v tvé charakteristice, tak to by asi bylo lepší, kdyby vůbec nevznikla :­-­).
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (6625) | 1.5.202122:02
"Takoví lidé prostě existují. Znají limity mobilů, chtějí lepší přístroj, ale pak jejich oko spočine na ceně, která je typicky čtyřnásobná, než telefon střední třídy.­"

Jasně, že existují. To ti přeci nikdo nebere. Je jich ale málo na to, aby takový fotoaparát mohl být ziskový. Vždyť máš přeci důkaz, kdy se do této situace dostali už v době, kdy se ty fotoaparáty ve velkém vyvíjely a vyráběly za onu cenu. Ten tvůj nápad, co výrobci mají dělat, už výrobci otestovali. A všichni ví, jaké výsledky to neslo. To není žádné ­"co by kdyby­". To je otestovaná záležitost.

Ta cena nižší být nemůže. Výrobce nemůže prodávat ve ztrátě. Viz výše. Snížení ceny v dnešní době už nepovede k tak velkému navýšení prodejů, aby se to vyplatilo ­(aby to pokrylo fixní náklady­). Pochop to už konečně. Tobě ta čísla pořád nedochází? Kolik výpočtů ještě potřebuješ, aby ti to došlo? Tobě těch ­-16,5 % přijde jako zisk? Jako dobrý byznys? Jako byznys, do kterého výrobci ­"musí­" jít? Tohle si mohou dovolit jen velké firmy, které mají stále dostatečný počet zákazníků, což je tak Canon a možná Sony.

"telefon ten dolní segment prostě zcela nenahrazuje, v mnoha ohledech se s foťákem vůbec nemůže rovnat­"

To nikdo netvrdí. Ale kvůli telefonům se zmenšil natolik, že nemá pro menší výrobce se tím zabývat.

"Co se Z30 týče v tvé charakteristice, tak to by asi bylo lepší, kdyby vůbec nevznikla :​­-​­)­"

A jak by sis ji představoval ty?
Odpovědět0  0
Choakinek (4686) | 2.5.202114:42
No právě že moje představa by se příliš kryla s podobou Z50, proto si myslím, že vznikne Z50 II, pravděpodobně s novým snímačem, díky kterému navýší rozlišení ­(klasika­).

Když píšu ­"neměla vzniknout­", neříkám, že nevznikne. V podstatě pravděpodobnost vzniku Z30 stavím na zhruba stejnou úroveň, jako vznik Z50 II. Z30 by opravdu mohla mít nějakou takovou podobu, o které píšeš, je to dost pravděpodobné, ale rozhodně nejde o nic, čemu bych fandil :­-­).

Nejméně pravděpodobný je tedy vznik Z70, čili jakéhosi high­-end APS­-C CSC. To mi nedává vůbec smysl. Jednak by to příliš zasahovalo do nabídky FF těl a také Z70 nedává smysl, když Nikon kašle na DX objektivy. Nabídka DX objektivů by musela být dramaticky širší, pokud by chtěl Nikon realizovat high­-end APS­-C CSC.
Odpovědět0  0
Sakini (772) | 3.5.202113:51
Prototypy Z70 už od loňska podle dlouhodobých leaků existují, a s nimi jsou v testování i nejlepší senzory Sony včetně 26 MPx známého z Fuji či Pentaxu, ten má pořád co říct. Ale vzhledem k tomu že Nikon jde u APS­-C tou nejjednodušší cestou, očekávám Z50 II ve vlogovací úpravě, dát tam displej na kloubu a modifikovaný firmware je výrobně jednodušší než jakási Z30 bez hledáčku. Nebo Z30 bude Z50 s ořezanými ovládacími prvky a otočným displejem, a hardwarově mezi nimi nebude až takový rozdíl. Co nečekám je nový senzor, i když by opravdu byl potřeba, a celkově bych to viděl spíš na přístup ­"jak co nejmíň investovat a nejvíc prodat­", který Nikon u APS­-C razí už nějakou chvíli.
Odpovědět0  0
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.