Přežije jen ten výrobce, který dokáže amatérům, kteří myslí fotografování vážně a profíkům nabídnout skutečné inovace. Nikon bytostně potřebuje přístroj, který podsune laťku nad konkurenci, zatím se jen dotahuje. Snad to bude Z9 (příští rok) nebo Z8 později. No snad už to nebude příliš pozdě...
Nikon se ze změny trhu (přeorientace zákazníků z DSLR na CSC) teprve vzpamatovává. Prodejům teď pomůže nový Z6 II a Z7 II. Jsou to skvělé stroje, ale taková prodejní pecka jako R5 a R6 od Canonu to asi nebude.
Nikon si teď kupují v podstatě jen loajální zákazníci. Patřím mezi ně. Na Nikonu jsem fotograficky vyrostl a nechci měnit ekosystém. Trh je ale neúprosný. Na IG má každý druhý napsáno "photography" a přitom cvaká na nějaký čínský Hujahej.
Odpovědět0 0
Když jsem v dubnu 2018 přičinil v podobné souvislosti komentář (Zmizí střední třída a zůstanou mobily a profi mašiny. Sortiment použitelných výrobků se zcvrkne a bude draho.), dostal jsem třikrát minus. Nezdá se mi, že by ty minusy měly na vývoj situace na trhu nějaký vliv.
Odpovědět0 0
by potřeboval kromě vyšších tříd CSC taky levnější modely, kterými by se uchytil v povědomí méně náročných fotografů. Je hezké, že nabízí Z50 a Z5, ale jeho konkurence je cenově ještě níže. Klidně by mohli přijít s bezhledáčkovou Z30, i pro tyhle fotoaparáty je na trhu místo. Když už chtějí tedy utlumit výrobu levných DSLR, musí nabídnout i něco místo nich, jinak opravdu nemají šanci přežít.
Odpovědět0 0
Jenže tomu tak není. Právě ty levnější modely nemají moc smysl, protože tenhle trh docela mizí (stačí si přečíst jakékoli rozhovory se zástupci společností, finanční zprávy,... levná CSC ani levné DSLR dnes už chce jen málo uživatelů - resp. vzhledem k maržím se to moc nevyplatí, tedy pro firmu je to mnohdy spíše přítěž než pomoc). Jestli něco chybí, tak je to spíše vyšší třída APS-C než ta nižší. Uvedení Z30 by Nikonu nejspíš nijak zvlášť nepomohlo. Jediný low-end, který má dnes smysl, je low-end ve full frame. Takže ona sice konkurence má levnější CSC na trhu, ale většinou jí to není moc platné, když jí to nikdo moc nekupuje. Např. Panasonic nedávno říkal, že dnes už nikdo nechce ani takové fotoaparáty jako LX100 II (nástupce podle všeho nebude), řada GX se dobře prodává v podstatě už jen na japonském trhu...
Odpovědět0 0
Pár rozhovorů se zástupci Nikonu jsem četl, a i oni zmiňovali, že o levné DSLR je stále zájem, i přes neustálý pokles. Nakonec, Olympus stále inovuje E-PL, Canon představil novou verzi M50, takže s tím koncem to není zase tak horké. Když foťák takové kategorie zmizí bez náhrady, snadno se pak říká, že o tu kategorii není zájem, a že lidi radši fotí mobilem. Jak by taky ne, když jim výrobce nenabídne to, co chtějí? Vlastník D3500 si nekoupí Z5, nejspíš ani Z50.
LX100 je dost specifický aparát, a jeho ovládání a vzhled dovede odradit. Ale přitom se technicky ničím neliší od RX100, která je stále velmi úspěšná řada, i přes vyšší ceny. Ten zbytečně rychlý ústup od levnějších aparátů prostě nepřinese do budoucna nic užitečného.
Odpovědět0 0
To, že je stále ještě zájem, neznamená, že se to vyplatí a že to spasí tu firmu. Všichni výrobci hovoří o tom, že hodlají vyklidit low-end CSC a Nikon by to mělo spasit? Proč by mělo? Proč by z toho měl Nikon těžit, když to všechny ostatní táhne ke dnu? Inovace v E-PL? Prodává se to rozumně snad jen v Japonsku a už dávno se Olympus a nyní JIP nechali slyšet, že se hodlají soustředit především na vyšší třídy OM-D. EOS M50 není zrovna nejnižší třída, tam patří M200. M50 je spíše konkurencí právě pro tu Z50.
Pletete si tu důsledek a příčinu. Kdyby ti zákazníci nemizeli, výrobci by nepřestali přicházet s nástupci. První byl odliv zákazníků, pak odliv výrobců, ne naopak. Já nechápu, proč to všichni pořád zaměňujete, když čísla hovoří jasně (a ne jen zástupci společností). Absence kompaktů nenahnala zákazníky k telefonům, ale odliv zákazníků k telefonům vytvořil absenci kompaktů. Je to naopak. Prodeje kompaktů začaly padat už v roce 2013, ale nabídka se začala tenčit až o nějaké 3-4 roky později. Viník je tu naprosto jasný a opravdu to není to, že by výrobci přestali vyrábět kompakty. Ti jen reagovali na odliv zákazníků, který začal o pár let dříve. Totéž platí o low-endu v DSLR a CSC. Prvně začaly padat prodeje, pak se přestalo uvádět nové produkty. Jasně, vlastník D3500 si nekoupí Z5 ani Z50. On si nekoupí ani Z30. On si koupí telefon se čtyřmi foťáky vzadu. Tak to prostě je. Ne, levná CSC nikoho nezachrání. Ten trh se prostě zmenšuje a nevyplatí se to. A důvodem není to, že se na něj vykašlali výrobci, ale zákazníci.
Jestli nevěříte, tak se podívejte na čísla. V roce 2012 bylo prodáno 21 mil. ILC (DSLR+CSC fotoaparátů). Snad mi nechcete říci, že třeba v roce 2016 byla nabídka nějak zásadně chudší. Jenže v roce 2016 bylo prodáno už jen 11,6 mil. ILC. I v roce 2018 byla nabídka pořád velmi, velmi široká (Canon uvedl do low-endu 2000D, 4000D, v roce 2019 250D, Nikon uvedl D3500 v roce 2018, Olympus měl nové Peny, Panasonic nové GX,...). Chybělo snad v nabídce někomu nové levné CSC nebo DSLR? Ne, viz výše. Každý výrobce představil nové produkty v zásadě stejně inovativní jako po celou dobu 10 let předtím. A bylo prodáno 6,6 mil. ILC.
Tak mi tu nevykládejte pohádky o tom, jak se výrobci vykašlali na zákazníky. V roce 2018 byla nabídka stejně tak široká (a neméně tak aktualizovaná) jako v roce 2012, ale prodeje byly třetinové. V roce 2012 byla průměrná cena ILC 38 tisíc jenů, v roce 2018, kdy byla pořád stejně tak široká nabídka low-endových přístrojů, to bylo 53 tisíc. Tohle nejsou žádné výplody finančních zpráv jednotlivých výrobců, tohle jsou jasně dohledatelná fakta. Tvrdí to zástupci a tvrdí to i dosažená čísla. To, kdy jaký výrobce představil který low-endový přístroj, je dohledatelné také. A je naprosto, ale naprosto jasné, kdo se na koho vykašlal dříve. Prodeje DSLR rostly naposledy v roce 2012. A ne, nabídka low-endových DSLR a CSC se opravdu nezačala tenčit v roce 2013.
Odpovědět3 1
Trh s foťáky teď čeká konsolidace, jinak řečeno krach některých výrobců. Olympus odešel, uvidíme jak se povede nástupnické firmě (jako uživatel m4/3 doufám ještě v jedno dokonalé OM-D EM5). Další na řadě bude asi Pentax a daleko ke konci nemá ani Nikon. Je to o tom kdo vydrží, pád Nikonu by mohl přivést nějaké zákazníky a zvednout prodeje u ostatních výrobců. Každopádně mám obavy, že tak do 3 let budou na trhu 3-4 větší výrobci (Canon, SONY, Fuji, Panasonic?) a pár malých, vyrábějících vysoce specializované (a drahé) foťáky (Hasselblad, Leica).
Odpovědět0 0
Vtipné... Panasonic je menší, než Nikon, ale berete ho mezi "velké výrobce". :-D :-D :-D
Odpovědět0 0
pravděpodobně předpokládá, že se nastalý trend (Nikon v relativních číslech padá, zatímco L mount roste) hned tak nezmění. Nakonec Panas je v elektronice technologickým lídrem jako třeba Sony a hodně "vizionářů" kteří předpověděli před 10 lety že CSC ovládnou trh, nebo, že Sony půjde nahoru a Nikon dolů a to ještě v době, kdy to nic moc nenaznačovalo, tak tito lidé dnes říkají, že do několika let se budou o fotografický trh dělit právě Canon se Sony a Panasem, ostatní značky tu budou také, ale jako exotické okrajovky, tak jak dnes střeba Pentax... Mimochodem JIP je údajně napojený i na japonský stát, takže takové částečné zestátnění Olympusu, on Japonský stát kupuje své "rodinné stříbro" kterému hrozí krach už delší dobu a udržuje tak známé značky při životě, takže Nikon jistě nepadne, ale na to, že jej do pár let také neodkoupí nějaká investiční skupina se státem na pozadí bych si už nevsadil, to je asi docela reálný scénář ...
Odpovědět1 0
Jde spíš o to, že Panasonic si našel svůj segment trhu - video. Navíc to doplňuje i jeho další sortiment, tedy profesionální videokamery. Tzn. část uživatelů, kteří si koupí CSC Panasonicu na video s větší pravděpodobností časem přejde na kamery Panasonicu a naopak - produkce, které používají kamery Panasonicu si s větší pravděpodobností pořídí jako doplňkovou kameru CSC Panasonicu. Navíc video je perspektivní trh, streaming a vlogging jsou pořád na vzestupu, rostou tam zisky a dřívější amatérské kanály se postupně profesionalizují s čímž jde ruku v ruce i větší důraz na produkční kvality - kvalitu zvuku, obrazu.
Nikon se snaží bojovat jako v minulosti proti Canonu v mainstreamu, problém je, že ničím nevyčnívá. Nemá rozsáhlou nabídku objektivů pro CSC, video je dobré, ale ne špička a navíc tam Nikon nemá tradici ani další nabídku směrem nahoru. Navíc je pár špatných rozhodnutí v minulosti připravilo o dost financí, které teď zjevně zoufale chybí na vývoj. Navíc nemají nic moc jiného, čím by mohli aspoň dočasně vývoj foťáků dotovat, i jejich ostatní byznis podle finančních výsledků padá. Coronavirus jejich problémy prohloubil, ale o tom, že Nikon bude mít velké problémy přežít tu píšu už pár let.
Odpovědět0 0
Loni se u Panasoniku prodalo jen 240 tisíc těl (m4/3 + L-mount), Nikon prodal 1,6 mil. těl. Uvidíme, jak dopadnou prodeje za rok 2020, ale na nějaký výrazný růst (u Paňáku) bych nesázel, přestože Nikon odhauje prodeje/pád na cca 900 tisíc těl. Letošní prodeje zdecimoval covid a omezení volného pohybu. Problém je, že toto bude trvat minimálně do poloviny přístího roku. A to není povzbudivá vyhlídka pro žádného výrobce.
Odpovědět1 1
No, taky proto mám u toho Panasonicu otazník. Jiná věc ale je, že Panasonic měl fotografickou divizi malou vždycky, takže není nucen ve velkém šekrtávat přebytečné kapacity a masivně propouštět, což je vždycky drahé. A jak jsem psal, u Panasonicu je fotodivize takový doplněk, který může přilákat zákazníky k jiným, podstatně výdělečnějším produktům. Navíc je celý Panasonic v zisku, takže pokud bude vůle fotodivizi zachovat, tak je kde brát. Nikon bez fotodivize nepřežije. Teď je to prostě válka nervů, krach některého z velkých výrobců přihraje jeho zákazníky těm ostatním a i když to možná nepovede k růstu, tak to aspoň zastaví propad prodejů. A z těch velkých výrobců je prostě podle mého názoru Nikon první na ráně.
Odpovědět0 0
Jako člověk, který se pohybuje právě v oblasti těch levných DSLR (a nejen třeba já, ale i plno lidí v mém okolí) si s vámi dovolím hrubě nesouhlasit. Opravdu nemáme zájem kupovat za padesát tisíc fullframy, protože je,***** nepotřebujeme! A stejně tak nechceme dementní kompakty bez výměnných objektivů. Tak co nám zbývá, když dle vás je APS-C nesmyslné? Přestat fotit?
Já vám taky řeknu jeden důvod, proč jsou čísla taková, jaká jsou. Může za to minimum inovací u nižších tříd. Kdo koupil D3300 nebo D3400, neměl důvod koupit vykastrovanou 3500. To samé kupci 5300 nebo 5500 s novými modely. Zatímco mezi D40 a D3000 byl výrazný skok v kvalitě, a mezi 3000 a 3400 poměrně slušný, dále to už neplatilo. Takže si držíme staré foťáky a nemáme důvod modernizovat, protože zkrátka není za co. A teď bychom podle vás měli utratit třikrát tolik za fullframe, vyházet objektivy, a utratit ještě více za nové? Ale houby, to snad ne.
Za sebe mohu zcela objektivně říci, že ano, výrobci na zákazníky kašlou. Potřebujeme prostě Z50 s adaptérem pro starší objektivy. Potřebujeme Z30, protože nechceme s sebou tahat obří fullframy, nebo mít nepoužitelné krámy typu Sony A7c. Ne, fakt nestojíme o debilní telefon se čtyřmi moduly vzadu, protože je to krám na piču.
Ono se to hezky povídá, když neznáte realitu kupujících v téhle oblasti.
Odpovědět1 1
Z čeho soudíte, že tu realitu neznám? Právě naopak, myslím, že přehled v realitě kolem nás mám velmi dobrou a sleduji velmi bedlivě, s čím lidé fotí (a asi na rozdíl od Vás se pohybuji i v širém světě mimo váš fotografický přátelský kroužek). To, že Vy a pár Vašich známých, fotíte s low-endovou DSLR, nemá žádnou větší vypovídající hodnotu. Proboha, byl jste někdy za posledních pár let venku? Někde, kde jsou běžní lidé? Díval jste se někdy, s čím fotili lidé tehdy a s čím fotí dnes? Podívejte se, propána. Asi budete překvapen. Je rok 2020. Ano, 2020. Před 8 lety měl skoro každý turista na krku DSLR Nikonu nebo Canonu. Zkuste dnes najít někoho takového. Je to výjimečné. Ti lidé fotí s telefony. Kdyby platilo to, co říkáte Vy, tak by ti lidé, kteří neměli nutnost upgradovat, pořád fotili s těmi staršími modely, ne? Jenže to oni nedělají. Ani toto neodpovídá tomu, co tvrdíte.
Zástupci společnosti, kteří jistě znají své cílové skupiny a prodeje jednotlivých modelů lépe než Vy, říkají něco jiného než Vy. Prodejní čísla a data uvedení fotoaparátů říkají úplně něco jiného než Vy. Lidé chodící venku, kteří před pár lety měli na krku DSLR a mohli by s ní fotit dál, ji dnes na krku nemají a fotí telefonem. I oni tímto říkají něco jiného než Vy.
Takže jednoduchá otázka. Předpokládejme, že tedy platí to, co říkáte. Posun v oblasti DSLR je natolik malý, že lidé nemají zájem kupovat nové přístroje a stačí jim ten původní, tedy proto klesají prodeje nových. Proč tedy ti lidé, kteří mají svou starou DSLR, která jim stačí (a nemají důvod kupovat novou), s tou DSLR nefotí a fotí telefonem? Proč? Vždyť si to odporuje. Dle Vašeho názoru by si měli vesele běhat po světě a fotit se svou DSLR, která jim stačí. Ale oni po světě s DSLR neběhají. Podívejte se kolem sebe, jaká je realita.
Sám říkáte, že skok k cca D3400 proti předchozím modelům byl výrazný, pak už ne. OK, tak jak tedy vysvětlíte, že i v době, kdy přišla D3300 i D3400, byl propad prodejů DSLR velmi výrazný? Vždyť i toto Vám odporuje. Ty prodeje padají od roku 2013, tedy po uvedení D3200 a D5200 (od té doby se objevily u každého alespoň tři nástupci a prodeje padaly). Padaly výrazně i v roce 2014, kdy Canon uvedl 1200D, tehdy se do low-endu konečně dostal alespoň ten 18MPx čip. Sám tvrdíte, že lidé nemají proč inovovat, a uvádíte pár příkladů, kdy inovace měla smysl. A přesto už tehdy padaly prodeje. Zase to odporuje tomu, co říkáte. Sám tvrdíte, že tehdy byl důvod k nákupu, ale realita ukázala, že lidé nenakupovali. Pořád Vám ta realita odporuje.
Pochopitelně máte právo na Váš názor. Ale nemůžete ho podepřít na základě Vás a pár Vašich známých ve Vašem okolí, když úplně všechno ostatní hovoří proti Vám. Výrobci, prodejní čísla, lidé na ulicích... Já také znám pár lidí, co fotí levnou APS-C DSLR. A co jako? Z pár lidí ze svého okolí přeci nemohu vyvozovat závěr, když vidím tisíce lidí, kteří s APS-C nefotí. Hodně jezdím po světě, vidím turisty z celého světa na nejrůznějších místech, sleduju, čím fotí, a ne, opravdu nemívají APS-C v takové míře, v jaké ji měli před 8 lety. Ani náhodou. Probuďte se ze svého mikrosvěta a podívejte se, jaká je realita. Skutečná realita. Ne Vaše okolí. Podívejte se na ty tisícovky lidí venku.
Tady nikdo neříká, že ten trh pro levné APS-C neexistuje. Ale natolik se zmenšil, že se ním nemá smysl už moc zabývat. Určitě ne v případě Nikonu, který chce přežít. Ten potřebuje velké peníze, ne pár drobných.
Odpovědět4 1
Výrobci samozřejmě budou tvrdit, že se soustředí na fullframe, protože to je teď moderní segment a nabízí teoreticky vyšší výnosy. Akorát v tom uvažování mylně předpokládají, že každý, kdo by kupoval nový APS-C aparát půjde automaticky pro drahou FF. A to nepůjde. Třeba proto, že prostě nechce, třeba proto, že na to prostě nemá, i když chce více, než focení mobilem. Takže pohřbením APS-C se Nikon pohřbí sám, protože ti lidé si prostě Z5 nekoupí...
Vaše pokusná argumentace o "pár známých" je trapná, těch lidí je více, než "pár". Bohužel, ty foťáky stárnou, tu a tam něco přestane fungovat... takže se nové kousky shání po bazarech, protože mezi novými přístroji není nic, co by odůvodnilo svou cenu. Ti, kdo dnes fotí mobilem, měli dřív maximálně kompakty, nikdy zrcadlovky.
A vlastně - je mi to u prdele, hádat se s člověkem, který nechce vidět svět takový, jaký je, pro mě nemá přínos.
Odpovědět1 2
tady lidi trpí utkvělou představou, že by výrobci někde na trhu nechali díru s potenciálním ziskem. Mohly by z toho být prachy, ale oni je z nějakého důvodu nechtí? Jasně :-) ...žijeme v kapitalismu, máme volný trh, kde se poptávka s nabídkou samovolně balancují. Pokud ty foťáky nebyly inovativní, je to právě proto, že tam již nepřicházel zisk a muselo se na nich začít šetřit, to byla jen předzvěst odlivu uživatelů. Pentax třeba dělá inovativní APS-C s výborným poměrem ceny a výkonu a kupuje to snad někdo?
...Je mi záhadou co na tom furt někteří zabedněnci nechápou. Já rozumím tomu, že to někoho mrzí, protože byl cílovkou takových levných foťáků, ale nechápu, že si sugestivně odmítá připustit, že prostě už patří k tak malé skupině, že výrobcům nestojí za to pro něj yvvíjet další modely. Tyhle levné modely měli tak malou přidanou hodnotu, že se musely prodávat po statisících až milionech aby se to vyplatilo vyrábět a teď když se jich prodá výraně méně, byť možná stále stejně jako FF už jsou pro výrobce jen ztrátou času, proč by se patlali s něčím, co jim na prodaném kusu přinese desetinový zisk a mrhali tak prostředky, které pak žalostně chybí pro vývoji FF (kde se teď skutečně vedou existenční boje).
Tohle přesně nepochopil Nikon, pravděpodobně tam sedeli lidé s logikou místních diskutujících co nejdéle ze všech vyráběli hromady levných DSLR, které pak ležely roky v Datartu na pultech a nikdo je nechtěl, až se prodávaly ve výprodejích a dnes je kvůli tomu Nikon kde je... Jak tu zaznělo - zaměňujete příčinu a následek. Bez debat. Kdyby se to vyplatilo, výrobci by to dělali. Jde jim bohužel jen o zisk, ne nějaké ideologie.
Odpovědět2 0
"Akorát v tom uvažování mylně předpokládají, že každý, kdo by kupoval nový APS-C aparát půjde automaticky pro drahou FF"
To oni nepředpokládají. Jen chtějí přežít. A to se soustředěním se na kategorie, kde jsou nízké marže a klesající počet zákazníků, není dobrý nápad. Když byl trh s low-endem třeba 700 tisíc kusů měsíčně, tak to mělo smysl. Ale totéž nemá smysl dnes, když je to pár desítek tisíc. To neznamená, že se mezi nimi nenajdete Vy nebo pár lidí ve Vašem okolí. Ale to Nikon nezachrání. Pro něj má smysl pár desítek tisíc v high-endu, totéž množství v low-endu mu nepomůže. Naopak ho může pohřbít ještě rychleji.
A co realita? Kdo tu nechce vidět realitu, svět, jaký je?
Realitou je, že všichni výrobci mají zkušenosti s low-endem. Realitou je, že všichni výrobci se shodují na tom, že low-end pro ně nemá cenu. Realitou je, že všichni výrobci mají data o svých prodejích a ví, co prodávají a v jakém množství. Jak je možné, že tu není jeden jediný výrobce, který by viděl ten neuvěřitelný přínos low-endu, který vidíte Vy? To jsou všichni do jednoho tak blbí, že nevidí přínos low-endu, jehož přínosy mají možnost sledovat v přímém přenosu mnoho let? Vždyť ten low-end měli, mají a prodávají, není to nic, co by nezkusili. Naopak, mají tvrdá data o tom, jaký ten low-end byl posledních 8 let. 8 let v kuse jim ty prodeje padají. Přestože dobrých 6 let od prvního pádu ho vyvíjeli stejně jako předtím. A stejně to padá už 8 let v kuse. To je realita.
Realitou je, že prodeje DSLR klesají už 8 let. Realitou je, že se to dělo, přestože do roku 2018 nebyla nabídka low-endu nijak zvlášť omezena. Realitou je, že v tomto období byly představeny low-endové modely, které jste Vy sám označil jako ty, které dávají smysl k upgradu a které si lidé dle Vaší argumentaci měli kupovat. Realitou je, že navzdory tomu, co říkáte ohledně smysluplnosti upgradu, lidé si je nekupovali. A to Vaše "Ti, kdo dnes fotí mobilem, měli dřív maximálně kompakty, nikdy zrcadlovky." To jako vážně? Kde žijete? Sledujete vůbec své okolí? Otevřete oči.
Realitou je, že před několika lety bylo všude vidět spoustu lidí se základními APS-C zrcadlovkami. Stačilo vyjít ven. Realitou je, že dneska s APS-C DSLR neuvidíte skoro nikoho. A ani s CSC to není zrovna sláva. To, že Vy a pár Vašich známých v okolí máte APS-C, na tom nic nezmění. Já ho mám taky.
Jestli si Vy myslíte, že nechci vidět svět, jaký je, klidně si to myslete. Já si myslím totéž o Vás. Jenže na rozdíl od Vás mám k tomu mnohem lepší argumenty než to Vaše okolí. Finanční výsledky firem, jejich hodnocení, rozhovory se šéfy oddělení i inženýry, není žádná firma, která by v tom viděla smysl navzdory tomu, že jim jiné firmy vyklízí pozice, pád prodejů mnoho a mnoho let předtím, než začaly vyklízet pozice, pád prodejů u modelů, které jste Vy sám označil jako koupě-vhodné, změny dotazů čtenářů na koupi, pozorování okolí nejen u známých jako Vy, ale po celém světě, neboť hodně cestuji a dost sleduji, čím lidé fotí,...
Odpovědět2 1
A zkusme se na to podívat ještě finančně. Nikon měl příjmy 64,4 mld. USD, ztrátu 27,4 mld. Z toho bylo 15,6 mld. restrukturalizace, takže bez ní jsme na 11,8 mld. USD. Za půl roku prodal 380 tisíc ILC (tedy všechny ty Z50, Z6, Z7, D6, D5, D850, D780, D750, D500, D7500, D5600, D3500). 380 tisíc kusů - všechny tyto modely dohromady. Předpokládejme, že by Z30 byla superúspěšná, v dnešní době by to znamenalo třeba 100 tisíc kusů. Ale buďme superoptimističtí a řekněme, že by to bylo 200 tisíc, ať máte radost. Každý třetí prodaný Nikon by byla ta Vaše Z30. Měla by více prodejů než všechny ostatní CSC Nikonu nebo všechny ostatní DSLR Nikonu.
Chcete to levně. Takže asi ne za cenu Z50. Takže za kolik by to bylo ideální? D3500 je za 12500 Kč s DPH s objektivem. Řekněme, že Z30 by byla za 14 tisíc Kč s DPH. Bez DPH jste na 11500 Kč. Ale za tolik to Nikon ven nepošle, ten potřebuje také vydělat, potřebuje vydělat i obchod. Takže řekněme, že to dodá za 10000 Kč. To je 46000 YPN. 46000 YPN × 200 tisíc kusů = 9,2 mld. YPN. To jsou příjmy, nepočítali jsme ani jedno YPN na výdajích. Jak vidíme, ani 200 tisíc prodaných kusů s nulovými náklady by neznamenalo zisk. Uvědomte si, že 9,2 mld. YPN jsou příjmy, ale nepočítali jsme výdaje. Tu Z30 musíte vyvinout, musíte ji vyrobit (výrobní náklady - materiály, práce), potřebujete marketing. Takže i kdyby se tu Z30 dařilo nakrásně vyrábět superefektivně, třeba s šílenou 20% marží (což asi nebude reálné, když nyní Nikon na kusu v průměru ztrácí 25 %), tak by mu to přidalo 1,84 mld. YPN.
Jo, jasně, tohle fakt smaže ztrátu téměř 12 mld. USD. Mně by se také líbilo jako Vám, kdyby Nikon uvedl Z30. A on ji možná uvede. Ale sám vidíte, že to Nikon nespasí. Ani omylem. Může to kapánek pomoci snížit ztrátu (ale také ji může prohloubit), ale rozhodně ho to nespasí. Vždyť je to naprosto, ale naprosto jednoduchá matematika.
Pravděpodobné nicméně je, že těch Z30 by prodal za půl roku možná tak 50-80 tisíc. Řekněme 65. Krát 46000 YPN, to jsou 3 mld. USD v příjmech. A teď i kdyby se mu povedlo dosáhnout 10% provozní marži (což je v této oblasti solidní výsledek), pořád by to byl plus jen 0,3 mld. USD. On potřebuje 11,8 mld. do zisku. Takže i toto hovoří proti Vašemu názoru.
Odpovědět2 0
Problém LX100 II je hlavně zdejší cena. RX100 je sice úspěšné, ale bylo by zajímavé vidět prodeje jednotlivých modelů. Stále se totiž prodává i ten první a je otázka, zda ne nakonec nejlépe :-) Těch malých kompaktů je mi líto (mám Panasonic LX-15), protože stále mají svůj smysl a je zábava s tím fotit, narozdíl od mobilu. Jenže zákazníky to nemá a už mít nebude.
Odpovědět0 0
Jedna věc je celá léta zmenšující se trh s fotoaparáty, kde má zkrátka někdo více a někdo méně štěstí a tedy společnosti, které mají méně štěstí, zmenšující se trh připraví o velké příjmy.
Druhá věc jsou ovšem celosvětová politická rozhodnutí týkající se nákazy Covid-19. A v této věci může Nikon směle poděkovat politikům za velmi podstatné snížení příjmů.
Odpovědět0 1
ale ostatní nemají fabriky na Marsu, takže tahle politická rozhodnutí dopadla "spravedlivě" na všechny výrobce fototechniky. To, že Nikon zmenšuje nejrychleji podíl na trhu a doslova vyklízí pole na to tedy úplně svádět nejde. Pravidla hry jsou pro všechny stejná a ostatní naopak hlásí oživení. Mimoto, první náznaky tohohle "úpadku" započaly u Nikonu tak před 5ti lety, kdy tu ještě žádná pandémie nebyla. Před 2 lety před příchodem Z mount už asi každý musel vidět, že je něco špatně a hodně lidí na to poukazovalo. Reálně šlo o stabilní trend, který teď Covid jen urychlil...
Odpovědět3 0
Tak POZOR, toto může být zcela zásadní omyl! Ono totiž není úplně jasné, jakým segmentem poptávky která společnost disponuje. Vzhledem k velikosti firmy, typu odbytu atd. je klidně možné, že společnost Nikon mohla být mnohem více náchylná k problémům např. při útlumu cestovního ruchu (přímý dopad opatření vlád), než jiné firmy. Ale tohle přeci není problém Nikonu. Prostě takovým segmentem poptávky mohla disponovat a tedy vlády do toho Nikonu v podstatné míře mohly hodit vidle.
Odpovědět0 0
trend nastalý již před několika lety dále pokračuje. Mnozí to předpovídali... Nikon hovořil o restrukturalizaci firmy ještě před příchodem Z mount a i když má tohle velkou setrvačnost vypadá to, že opatření nezabrala a Nikon z mainstreamu, kde se dlouhá desetiletí dělil o fotografický svět v podstatě jen s Canonem, směřuje rychle do míst dnes ultimativních systémů, kde ještě před 8 lety bylo třeba Sony. Zajímavý cross... Nezbývá než dále držet Nikonu palce, aby se zvedl alespoň z té ztráty ...
Odpovědět1 0
On Nikon dle mého názoru udělal několik chyb, které se postupně nahromadily. Přeci jen není v pozici Canonu, aby si mohl dovolit zaspat a nenabídnout něco zásadního. Z posledních pár let bych řekl, že se přeci jen mohl posnažit uvést Nikony DL na trh a vyřešit jejich problémy (stále nevíme, jak moc nepřekonatelné to bylo). Ty kompakty byly v podstatě vyvinuté a patřily do třídy, která jako jedna z mála v kompaktech nadále docela prosperuje. Firmu by to sice nespasilo, ale mohlo to pomoci.
Z aktuálních chyb bych řekl, že to byly některé vlastnosti Nikonu Z6 a Z7. Pokud chtěl Nikon zaujmout, tak bylo potřeba mít nějaký tahák, a to Nikon jako jediný neměl. Sony má bohatou historii FF CSC (a hodně skel), Canon je prostě Canon, Panasonic měl 4K 60p, 10bit video a L-Mount Alliance. Nikon zůstal na 4K 30p, a i když v jiných oblastech také hodně přišlápl na video, dalším problémem byly CFexpress karty (zkusme si sehnat nějakou rozumně velkou kapacitu karty, aby nestála jak nový objektiv). Teď už to Z6 II a Z7 II má sice vyřešené, ale dva roky jsou v tahu. Mezitím ti, kteří už taháky měli, svou nabídku také vylepšily. Panasonic přišel s Lumixem S5, Canon uvedl skvělé EOSy R5 a R6, Sony také přitlačilo (A7S III)...
Odpovědět4 1
DL kompakty byly vedle přesunu některých výrob do Číny, konce tamní továrny na kompakty, konce akčních kamer a především konce systému Nikon 1 jen jedním z prvních oblázků v mozaice věštící začínající problémy. Třeba oficiální ukončení většiny modelových řad APS-C DSLR či značné oddalování uvedení některých skel pro Z mount už jsou naopak oblázky poslední... :-(
Odpovědět1 0