Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně
25.9.2014, Digimanie , aktualita
Připravili jsme pro vás na Digimanii novinku v podobě hvězdičkového hodnocení testovaných produktů. Díky tomu z našich recenzí snadno poznáte, zda se jedná o produkt průměrný, vynikající nebo naopak velmi špatný.
_patrik (69) | 27.9.201410:50
Díky, jen do toho!
Odpovědět1  0
shasler (37) | 26.9.201410:41
A co třeba zavést číselně bodové hodnocení. Databáze produktů bude mít vždy alespoň jeden produkt, který bude mít maximální počet bodů např. 80 a aby bylo jasné, že jde o aktuální maximum zobrazovalo by se pro čtenáře 80 z 80. Ostatní produkty pak budou mít bodů méně např. 65 a pro přehlednost by se pak uváděl poměr 65 z 80... Přijde­-li na trh nový super produkt, získá řekněme 95 bodů, protože je prostě o 15 bodů lepší než dosud nejlepší hodnocený produkt. Tímto se pak u všech produktů začne zobrazovat nový poměr na 65 z 95, dřívější nejlepší produkt bude mít 80 z 95 a novinka pak 95 z 95. Díky této vlastnosti hodnocení není nutné provádět přezkoumávání starších hodnocení a bodová inflace může jít teoreticky do nekonečna... Uvedený systém se přes procenta nechá převést i na hvězdičky. U tohoto systému není nezbytně nutné zpětně provádět přezkum již jednou hodnocených produktů...
Odpovědět1  0
marek12 (34) | 26.9.201420:29
Mám podobný názor. Hodnotenie v rámci kategórií totiž neprinesie požadovanú porovnateľnosť. Ale ak by sme napríklad určili nejaký etalón, povedzme 1D­-X a ten by mal 1000 bodov z hľadiska technickej kvality fotografie, tak, potom by sme vedeli, kde sú ostatné aparáty v porovnaní s ním, ale aj medzi sebou. Lebo ak by napríklad D3300 dostal 387 bodov a fuji X30 by dostal 326 bodov, tak by bolo jasné, že kompakt fuji fotí skoro tak dobre ako zrkadlovka Nikon. Ale ako X30 dostane 4,5 hviezdičky vo svojej kategórii a D3300 dostane 3 hviezdičky vo svojej, tak ťažko zistíme, ktorý z nich ponúkne lepší obrazový výstup.
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (6623) | 26.9.201420:54
Vidím, že jsi vůbec nepochopil, co se hodnotí. Přečti si to ještě jednou. Nehodnotí se obrazový výstup! Obrazový výstup je jen jednou z mnoha položek. Hodnotí se i cena, rychlost, ergonomie, kvalita videa, výbava, možnosti nastavení,... Jde o komplexní hodnocení fotoaparátu, ne o hodnocení šumu při ISO 1600.
Odpovědět1  0
marek12 (34) | 27.9.201412:57
Ale obrazový výstup je snáď pri fotoaparátoch tou top položkou. Vychádzam z toho, že je ťažko ohodnotiť všetko tak, aby to bolo objektívne, preto treba vybrať jeden parameter, ktorý sa dá posúdiť u všetkých. Ostatné veci sa dajú slovne okomentovať. Napríklad si vymyslím že D5750 dosahuje v obrazovej kvalite 756 bodov čo je skutočne na dosah FF aparátom, ale zle sa drží, má nanič displej, wifi je nefunkčná a GPS zožerie baterku za pol hodiny, pričom s cenou 990E za telo by si ho asi kúpil iba neohroziteľný fanúšik značky. Tým pádom by bolo jasné, ako ten foťák fotí, ostatné by bol slovný komentár. Mne to takto dáva väčší zmysel a ja by som to robil takto. Odpozoroval som to z jedného hodnotenia audio techniky, proste bodovali ako to hraje, dizajn, funkcie či techonológie a cena išli ako komentár. Takto by ste si ušetrili aj prácu s aktualizáciou hodnotení.
Odpovědět0  0
Karel Polívka (240) | 27.9.201413:13
"Ale obrazový výstup je snáď pri fotoaparátoch tou top položkou.­"
Toto bohužel nekoresponduje s tím, jaké fotoaparáty dnes lidé kupují, proč a za jakým účelem je kupují ­(často v podstatě jen kvůli sociálním sítím­) a podle čeho si je vybírají. Je třeba se na fotoaparát dívat komplexně, protože to rozhodně není pro každého pouze přístroj na tvorbu fotografií s pokud možno co nejvyšší technickou kvalitou. Často hodně rozhodují i takové faktory jako zoom, velikost, hmotnost, rychlost, displej, hledáček atd. A cena, tzn. výhodnost koupě? Ta snad u lidí rozhoduje nejvíce, jako je tomu u všeho, zejména pak dnes, kdy si mnoho lidí při výběru fotoaparátu ­(ale i jiné spotřební elektroniky­) nastaví nějakou cenovou hranici, přes kterou prostě jít už nechtějí. To, že by o 1 000 Kč dražší přístroj měl třeba při vyšším ISO méně šumu, pak pro ně může být naprosto irelevantní, protože za tuto věc už tolik zaplatit prostě a jednoduše nechtějí.
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (6623) | 27.9.201413:15
Ne, prostě není. Obrazový výstup je jen jedním z mnoha parametrů. Už vidím, jak si nějaký profík kupuje zrcadlovku, která bude mít 40MPx, začne trochu šumět až při ISO 12800, bude mít 16 EV dynamického rozsahu, ale jeden RAW snímek bude ukládat patnáct sekund a ostřit bude pět sekund. Nebo že bude považovat tuto zrcadlovku za dobrou, když bude stát tři miliony. Kdyby byl fotoaparát ve všem protivný ­(ukrutně pomalý, drahý, zasekával by se, neměl by funkce, které pro svou práci potřebuješ,...­), určitě by sis jej nekoupil jen proto, že má o něco méně šumu než některý jiný.

Kdyby to bylo tak, jak říkáš ty, tak to už kontumačně může mít každá FF DSLR 5 hvězdiček, APS­-C 4 hvězdy, 4­/3­" 3,5 hvězdy, 1­" 3 hvězdy, 1­/1,7­" dvě hvězdy, 1­/2,3­" 1,5 hvězdy a menší 1­/3­" šílenosti 1 hvězdičku a nemusíme žádné hodnocení nikdy řešit. Já vážně pochybuju o tom, že při koupi fotoaparátu ses řídil jen a pouze kvalitou snímků.
Odpovědět1  0
busy (4706) | 27.9.201411:28
Pri tomto systeme s etalonom sa moze lahko stat, ze etalon 1Dx bude mat 1000 bodov, ale nejaky maly lacny kompakt ­(napr. Oly XZ­-10­) ziska 1500 bodov ­(pretoze sa hodnoti aj cena, nielen samotna kvalita obrazoveho vystupu­). A ludia by urcite frflali ako je mozne ze kompakt ma lepsie hodnotenie ako zrkadlovka.
Odpovědět0  0
rousini (237) | 27.9.201412:08
Proto říkám vždycky, že cena do hodnocení nepatří:
a­) mění se v čase
b­) ne pro každého má váhu
c­) nemá nic společného s kvalitou výrobku

Ale tady je to takový folklór. Naštěstí týdenní cenový přehled už z magazínu zmizel. Taky jsem se do toho trefoval...

Jinak na komplexní hodnocení napříč kategoriemi by asi bylo potřeba super metodiku, studiové vybavení a taky dost subjktivní podíl váhy jednotlivých parametrů. Ale i já bych to uvítal.
Možná by bylo zajímavé nechat možnost bodování pro registrované, jako čtenářské hodnocení, taky s 10 stupňovou škálou. Tou možností registrace se zamezí naklikání plivanců...
Odpovědět0  0
Karel Polívka (240) | 27.9.201412:23
"c­­) nemá nic společného s kvalitou výrobku ­"
S kvalitou sice nikoli, ale při hodnocení výhodnosti, tedy smysluplnosti pořízení daného produktu, je pro většinu lidí zásadní. Zejména pak pro takové uživatele, kteří uvítají zjednodušené hodnocení pomocí %, hvězdiček, jakékoli stupnice s pevně daným počátkem a koncem, než aby museli pročítat tisíce znaků při porovnávání několika produktů.
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (6623) | 27.9.201412:26
a­) Proto budou revize hodnocení
b­) Cena má určitou váhu v tom, do které kategorie se výrobek zařadí ­(samozřejmě CSC neposune do kategorie ultrazoom­). Když třeba X­-Pro1 nebude stát 25 tisíc, ale 8 tisíc, rázem všechny CSC za 8­-15 tisíc budou ­"šunty­" se dvěma hvězdičkami. Naopak, pokud by X­-Pro1 stála třeba milion, zasloužila by si pět hvězdiček? Nemyslím si. Schválně to přeháním, aby bylo jasné, kam ­"nezapočítávání­" ceny vede. Pak můžeš cokoli kdykoli ohodnotit jakkoli. V rámci CSC za cenu pod 10 tisíc bude X­-Pro1 král. V rámci fotoaparátů za stovky tisíc, kde jsou obvykle nadupané full framy, bude hrát druhé housle.
c­) To nemá. Znovu ale upozorňuji, že toto hodnocení má za úkol nastínit, jak výhodnou koupí je fotoaparát v rámci konkurence, resp. zda je chybou jej koupit nebo ne.
Odpovědět1  0
rousini (237) | 27.9.201418:52
Chlapi já napsal svůj pohled, vím že vás nepřesvedčím, ani vy to nezkoušejte. Nějaké usnadnění orientace ve smyslu výhodnosti ­- to si tam klidně dejte, ale nemůže to zohledňovat hodnocení aparátu. To se pak dostanete do situace, kdy v komentáři pod výroční omezenou edicí Leica M edition, kdosi napsal, pravděpodobně pod tíživou finanční sizuací, že je to pro snoby ­(nemá to best value for money...­) a že by to nechtěl ani zadarmo. Takže takový aparát s klidem podle poměru cena­/výkon převálcuje ťamťan z předminulé recenze, jehož výstup je, ehm jak to slušně pojmenovat...
Navíc si nějakýma revizema s ohledem na cenové pohyby docela naděláte do bot. Takže se taky bude moct stát, že něco dostane Trefu s odřenýma ušima a příští měsíc, chápu že zcela vyjímečně, vzroste cena a Trefa nebude. To by byla docela rarita ve smyslu hodnocení.
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (6623) | 27.9.201422:06
Jenže my právě chceme usnadňovat orientaci ve smyslu výhodnosti ­(relativní hodnocení fotoaparátu­), nikoli absolutní hodnocení fotoaparátu. Tak nechápu, co ti vadí, když sám píšeš ­"to si tam klidně dejte­". Vždyť to si tam právě klidně dáváme :­-­) Vždyť je o tom celý článek ­(viz obrovský nadpis ­"Hodnocení se vztahuje ke kategorii produktu­") a já pořád nechápu, proč komentujete absolutní hodnocení fotoaparátu, když se bude hodnotit jeho výhodnost ­(relativní hodnocení­) a dle tvých vlastních slov ­"to si tam klidně dejte­". Mně přijde, že to nikdo vůbec nečetl nebo nepochopil.
Odpovědět0  0
rousini (237) | 27.9.201422:35
Mě na tom nic nevadí, já jsem napsal a to je pointa, že kvalita výrobku nesouvisí s jeho cenou. Nevím jestli je na tom něco závadného. To jako ode mě očekáváš v diskuzi, že se budu ptát, jak zacházet s těma hvězdičkama, abych si dovedl vybrat???

Odpovědět0  0
Milan Šurkala (6623) | 27.9.201422:51
A tobě přijde normální hodnocení, které by nedávalo do kontextu relativní pozici produktu na trhu? Tedy jeho zařazení na trhu ­(což souvisí s cenou­). Vidíš to běžně? Já jsem si nevšiml žádný web, kde by měl naprosto každý 1­/2,3­" kompakt jednu hvězdičku v hodnocení jen proto, že A7S s full framem méně šumí.

Já neříkám, že kvalita výrobků souvisí s cenou. Někde jsem něco takového napsal? Cena ovlivňuje to, jaká kvalita je požadována. Od fotoaparátu za 50 tisíc budu logicky požadovat jiné vlastnosti než od fotoaparátu za 5 tisíc. Pokud fotoaparát za 5 tisíc splní požadavky kladené na fotoaparát za 5 tisíc, měl by dostat stejné hodnocení jako fotoaparát za 50 tisíc, pokud ten stejně tak splní ­(byť úplně jiné­) požadavky na fotoaparát za 50 tisíc. To, že na fotoaparát jsou kladené nižší požadavky ještě neznamená, že musí být hodnocen hůře.

To máš naprosto totéž, jako bys chtěl dětem v první třídě základní škole dávat pětky za to, že neumí derivace a integrály. Vždyť je to nesmysl. I to dítě je ve škole hodnoceno relativně k tomu, co má umět ­(s ohledem na danou třídu, a to doslova­) a ne vůči tomu, jaké jsou maximální možné znalosti na univerzitě.
Odpovědět1  0
rousini (237) | 28.9.201417:58
Já zase pro změnu nikde nepíšu, že by muselo být hodnocení napříč kategoriemi, tzn. top kompakt jen jedna hvězda, protože exiatuje Hasselblad.
Mě hodnocení uzavřených kategorií nevadí. Jen jsem napsal, že si dovedu představit i hodnocení absolutní.
Ani nemám nic zásadního proti value for money, jen si nedovedu představit absurditu, kdy to dostane levný šit. Protože čistě parametricky není problém toho dosáhnout.
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (6623) | 28.9.201419:05
Ano, absolutní hodnocení má také svůj smysl, ale my jsme v závěru recenzí nechtěli dělat absolutní hodnocení, ale hodnocení relativní, protože to je to, co běžného čtenáře zajímá. Toho zajímá, co za své peníze dostane a je mu docela jedno, jak je na tom fotoaparát absolutně. Tzn. zda je fotoaparát v dané kategorii dobrá koupě nebo ne ­(ostatně jsem nikde neviděl, že by se fotoaparáty hodnotili absolutně, i na DPreview, Photographyblog a desítkách dalších používají relativní hodnocení­).

Takže ano, i shit za 2 litry může dostat pět hvězdiček, pokud bude ve své shitové kategorii vysoce nadprůměrný. Na tom nevidím vůbec nic absurdního. Proč také? Mě zas přijde absurdní vidět to jako absurditu.
Odpovědět0  0
_patrik (69) | 28.9.201410:30
Mám takovýhle názor: Cena do hodnocení patří. Vyjadřuje přesně ukazatel ­"value for money­", čili hodnocení, co za svý prachy dostanu. Jak nahoře píše p. Šurkala, byť lehce jinými slovy, cena vyjadřuje očekávanou kvalitu. Do hodnocení se promítne, jestli toto očekávání kvality bylo­/nebylo naplněno.

Odpovědět0  0
Karel Polívka (240) | 27.9.201423:02
"Takže se taky bude moct stát, že něco dostane Trefu s odřenýma ušima a příští měsíc, chápu že zcela vyjímečně, vzroste cena a Trefa nebude. To by byla docela rarita ve smyslu hodnocení.­"
Nikoli. V článku je jasně napsáno: ­"Na ocenění TREFA toto nebude mít vliv, jeho udělení se vztahuje jen k době publikace recenze."
Odpovědět0  0
marek12 (34) | 27.9.201412:59
Cena by nemala váhu. Bola by súčasťou krátkeho popisu hodnotenia.
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (6623) | 27.9.201422:53
Viz můj příspěvek s dětmi ve škole výše. Cena ­(resp. třída, do které fotoaparát patří a od toho tedy s tím i cena typická pro danou třídu­) by měla ovlivňovat hodnocení produktu.
Odpovědět0  0
stn35 (205) | 26.9.20141:31
no to je super a vitane vylepsenie, ktore chvalim, palec hore! len sa mi zda ze digimanie je trochu pozadu s recenziami, teda myslim ze viaceri ocakavame recenzie takych kuskov a horucich kandidatov na trefu ako su sony a6000, a5100, sony RX100 ver.III., RX10, olympus OMD E­-M10, Stylus 1 ci panasonic FZ1000­( tu by som dal tip na porovnavaciu recenziu s RX10 a mate zabite 2 muchy jednou ranou :­-­), panasonic GH4, canon G1X II.,G16, dalej fuji X­-T1, X­-E2 ci najnovsie novinky panasonic LX100, GM5, fuji X30, olympus e­-pl7 ci canon G7X ...a to este stale cakame na nastupcov profikompaktov XZ2 od olyho­(asi XZ3­) a nikonu p7800 ­(pravdepodobne p8000­) ..stale tu vidim recenzie kadejakych pofidernych nizsich tried fotakov, ako nemam nic proti tomu z casu na cas treba recenzovat aj taketo fotaciky, o ktore nie je az taky zaujem, ked trebars navonok niecim zaujmu,hoc len nejakou drobnostou povedzme, alebo ked nie je na trhu moc kvalitnych nerecenzovanych, no mam pocit ze akosi sa popritom zabuda na tie hlavne a kvalitne modely, ktore urcuju a diktuju tempo v jednotlivych kategoriach ci uz CSC ci v triede profikompakt­(prip ultrazoom­) kedze tieto triedy maju v sucasnosti prim a zelenu a najviac sa do nich zaroven investuje ­(zrkadla aj ked su stale nenahraditelne su momentalne v utlme na ukor csc a profikompaktov­)
Odpovědět1  0
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.