Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně
4.8.2020, Milan Šurkala, aktualita
Společnost Olympus inovovala nabídku svých levnějších modelů OM-D. Přichází nový E-M10 Mark IV, který dostává např. 20MPx senzor, o něco výkonnější mechanickou stabilizaci i vylepšený systém autofokusu.
blue.sun (754) | 4.8.202018:48
tyhle změny měla mít už trojka, takhle si to mohou zase nechat.
Odpovědět3  0
jardaOMD (104) | 4.8.202017:44
Olympus konecne dokoncil reseni pro opravdove profiky. Nic lepsiho si profesionalni fotograf jako druhe telo snad ani nemuze prat. Navic za ty penize je tohle plne profesionalni reseni dostupne skoro kazdemu. Je videt, ze Olympus pokracuje ve valcovani konkurence.
Odpovědět1  8
Choakinek (4686) | 4.8.202023:07
Ironie???
Odpovědět2  0
Ozzelot (294) | 5.8.202016:55
100%
Odpovědět0  0
Choakinek (4686) | 5.8.202021:46
Tak proč to má nyní 7 mínusů? Jako ironie mi to přijde dobrý. V podstatě v kontextu ironie, tedy určité nadsázky, má ten diskutér pravdu.
Odpovědět0  2
blue.sun (754) | 6.8.202011:06
Kdyby to bylo jednou, bude to dobrá ironie. Ale psát podobné blitky opakovaně do všech diskusí je trapné. Ode mě ten minus má taky.
Odpovědět1  0
jardaOMD (104) | 6.8.202014:21
Pravdu nezmenime tim, ze ji oznacime za blitky. Ale chapu, ze kdyz nejsou argumenty, je na miste nazvat ryzi pravdu blitkami.
Odpovědět0  4
Ozzelot (294) | 6.8.202017:05
diagnóza?
Odpovědět1  0
jardaOMD (104) | 7.8.20202:07
Sverte se.
Odpovědět0  2
Atimos (262) | 4.8.202012:30
zajímavější údaj o dynamickém rozsahu než velikost rozlišení. I těch 16 MPx je úplně dostatečných. Samozřejmě pro nenáročné amatérské fotografování...
Pokud chci něco více, nebudu se rozhlížet v segmentu 4­/3 ...
Odpovědět2  2
Choakinek (4686) | 4.8.202017:18
Neblbni... :­-D ... Víš, co to je nenáročné amatérské fotografování? Že nějaká mladá holčina vytáhne svou plácačku ­(smartphone­) a jde fotit.
Odpovědět4  1
Atimos (262) | 5.8.202017:04
No jo, no, napsal jsem to hodně blbě a ani tak nemyslel. Asi jsem byl pod vlivem :­-­)­)­) Tím spíš, že Olyho sám mám a od té té doby na zrcadlovku nesáhl. Myslel jsem, že pro hodně náročné disciplíny, uživatel sáhne po vyšších modelech nebo zrcadlovce. Je mi odpuštěno ... :­-­)­)­)­) ???
Odpovědět1  0
mlsný amatér (775) | 6.8.20209:26
Ještě by to chtělo uvést konkrétní případ, jak moc náročnou disciplinu Oly nezvládne. Pokud jde o rozměr fotografie, tak v pohodě 60 x 90 cm, pracovat lze i s ISO do 6 000, stabilizace v pěti osách a s některými dlouhými skly i duální, takže stativu na 99% situací netřeba, pořizovací náklady na max. 60% adekvátní FF výbavy, váha proti adekvátní FF poloviční. A pokud jde o zasklení, k dispozici jsou MFT skla pro Olyho i Panase, ­(plná kompatibilita­) a s použitím adaptéru i větina skel pro APS­-C, FF a dokonce i SF.
Odpovědět1  3
pjenkys (9) | 4.8.202011:41
Konečně modernější senzor pro M10, ale jak může někdo v roce 2020 představit foťák s microUSB? To je normálně na facku...
Odpovědět5  0
Opomartin (259) | 4.8.202011:55
problém je, že ten v uvozovkách nový senzor je vlastně už zastaralý vzhledem k tomu co dnes nabízí Canon, Fujifilm a Sony ve velikosti APSC
Odpovědět4  0
pjenkys (9) | 4.8.202011:59
Tak to ještě nevíme ne? Nemusí to být nutně stejný 20MPx jako na M5 III. I když nejspíš to tak bude.
Odpovědět1  0
Choakinek (4686) | 4.8.202017:27
Mám taky ten pocit. Myslím si, že ten 20 Mpx snímač ­(mimochodem s výkonem, který rozhodně neoslní­) recykluje Panasonic s Olympusem ve svých přístrojích už zatraceně dlouho.

A že změna brzy přijde ze strany Panasonicu. Ale rozlišení povyskočí na nějakých zhruba 40 Mpx, takže tak trochu z bláta do louže :­-­(.
Odpovědět2  0
busy (4706) | 4.8.202017:42
Ale tu louži budeme mat v 8k rozliseni ... a to sa vyplati ! :­) :D
Odpovědět4  0
martinX34 (367) | 4.8.202020:56
Skôr to bude ešte starší senzor, čo je v PEN­-F. Ten má tiež 20Mpx a nepodporuje fázové ostrenie.
Odpovědět0  0
xvasek (240) | 4.8.202013:51
Zastaralý ­- nezastaralý, na tom houby záleží. Řada E­-M10 má podle mě podstatnější věci na vyřešení ­- například zmatený AF ­- a doufejme, že s tím něco udělali ­- na druhou stranu pokud se člověk dívá na ­(zpracované­) fotky, hodnotí úplně jiné věci. Když už chci hledat nějaké technické chyby, hodnotím bokeh, chromatickou aberaci, ­(ne­)přesnost AF, pod­/přeexponování, špatné světlo, kompozici ... ­- tzn. věci, které záleží buď na objektivu, nebo na ­"rukách­".

Aspoň teda já jsem se ještě nikdy nedíval na fotku a neříkal jsem si: ­"Ty kráso, to mohla být tak pěkná fotka, ale ten senzor je hrozně zastaralý, takže je to o ničem­", popřípadě ­"no ty brďo, krásná fotka, za to může určitě ten nový senzor."
Odpovědět7  0
pjenkys (9) | 4.8.202014:01
AF vylepšili, jak moc se uvidí. Ten 16MPx čip za mě už zbytečně ztrácí především v low light výkonu. Když si vezmu, kde byl ten čip při uvedení na trh ve srovnání se zrcadlovkama a kde je teď v aktuálním srovnání, tak tehdy to byla špička, dnes bohužel ­(ale logicky­) podprůměr. Takže nový čip vítám. Jinak souhlas.

Nicméně i tak uvažuju, že pořídím výprodejový set M5 II + 14­-150mm, kde ten 16MPx je.
Odpovědět3  0
pavel_p (1007) | 4.8.202017:00
No, výprodejové Olympusy vypadají zajímavě. Občas uvažuju o tom, že si pořídím nové tělo, protože G80 je super, ale ne na každodenní nošení a nějaký GX9 z druhé ruky nebo M10mkII by se hodil na použití s 20mm­/f1,7 objektivem.
Jsou vlastně 16MPix a 20Mpix chipy stejné pro Panáky a Olympus?
Odpovědět0  0
Choakinek (4686) | 4.8.202017:31
Domnívám se, že ano.
Odpovědět1  0
Opomartin (259) | 4.8.202017:54
Snímače ano, ale procesory jiné a řekl bych že tam jsou rozdíly v barevnosti a raw není identický
Odpovědět4  0
Dali045 (9) | 22.11.202014:15
Ano hlavny rozdiel je v barevnosti. Zisli sa nam doma GX80 a OMD10 III. Celkovo, pokial mozem posudiit, je vysledok z Olympusu kvalitnejsi, menej zasumenejsi, farby, i pri videu, su prirodzenejsie a , povedal by som, take klasicky Olympusacke. Panasonic ma lepsie AF, co je aj suhlas s tu uz spomenutou pripomienkou k chaotickemu AF u OMD. Manzelka dost s tymto AF bojuje. Velkostne su oba porovnatelne, Pan o nieco mensi, ale aj o dost skaredsi. GX9 a OMD5 su uz o hodne vacsie. Ak mi nezalezi na vahe a velkosti beriem zrkadlo, v opacnom pripade, co je vlastne 95% casu GX80. Ani neviem, ze ho nosim, so 4 objektivmi. To uz bola troska ironia, ale oproti Nikonu d610 so styrmi objektivmi to tak skoro je.
Odpovědět0  0
Ozzelot (294) | 5.8.202017:08
xvasek napsal: Aspoň teda já jsem se ještě nikdy nedíval na fotku a neříkal jsem si: ​­"Ty kráso, to mohla být tak pěkná fotka, ale ten senzor je hrozně zastaralý, takže je to o ničem​­", popřípadě ​­"no ty brďo, krásná fotka, za to může určitě ten nový senzor.­"

Navzdory tomu, že Vám rozumím a do jisté míry souhlasím, tak občas ten rozdíl vzniknout může v tom, že jedna z těch fotek v limitních podmínkách kvůli pomalejšímu AF, nebo limitu použitelné citlivosti atp, prostě nevznikne a pak už ten rozdíl mezi existující a neexistující fotkou vidět je :­-D
Odpovědět2  1
jardaOMD (104) | 5.8.202018:57
Naprosta pravda, to same jsem cetl uz nejmene od tri dalsich fotografu praktikujicich na internetu.
Odpovědět1  1
Ozzelot (294) | 5.8.202020:51
mám entry level APS­-C, pokročilé APS­-C a FF. Věřte mi, vím jaký v tom může být rozdíl. Hodně fotek jsem podělal kvůli nedostatečnému výkonu těla, když jsem špatně odhadl situaci a vzal si s sebou to slabší. Třeba při focení Rallye na Šumavě ten rozdíl udělal 90% povedených z 550 fotek u silnějšího modelu ­(s rychlím AF a 12fps­) oproti 10% povedených z 50 fotek v případě slabšího modelu ­(s pomalým AF a 5fps­). Většinou ani nestihl zaostřit, proto tak málo fotek. Pokud chybí výkon může být v limitních podmínkách rozdíl zničující a to jsem koníčkář, profesionál by za takových okolností přišel o výplatu a příští zakázku. Od diskutujících je bagatelizace potřebného výkonu v takové situaci směšná. Ukazuje to jen, že nemají srovnání, nebo nechápou různé nároky různých disciplín. Pokud třeba nefotím sport, neznamená to, že existence foťáků s takovou specializací je neopodstatněná. Ani já, ani Vy nejsme obecně platným vzorkem pro zbývajících 7 miliard lidí, ...mezi námi je patrně jen ten rozdíl, že já si to uvědomuji :­-)
Odpovědět2  1
xvasek (240) | 6.8.20200:29
No, důležité je, aby Olympus vyřešil hodně špatný CAF a opravil SAF tak, aby neostřil furt na pozadí. Pokud k tomu potřebuje nový senzor, ať si ho tam klidně šoupne, ale podle mě je teda minimálně špatný SAF pouze softwarová záležitost. Uznávám, že CAF už může být i otázka senzoru, který mohl být například prostě příliš pomalý, ale ­(nezkoušel jsem to­) stejný senzor u E­-M5 II myslím podává lepší výkony.

Takže pokud tam dali nový senzor, ale obejví se stejné problémy, pak je to o dost horší, než kdyby tam nechali ten starý a jenom opravili chyby. Pokud je tam citrlivější senzor a ještě navíc jsou tam opravěné chyby AF, tak potom hurá hurá.
Odpovědět1  0
jardaOMD (104) | 6.8.20200:41
Neverte mi, ale profik rallye odfoti i bez AF a o dalsi zakazku neprijde.
Odpovědět0  4
Ozzelot (294) | 6.8.202017:04
stojíte třeba 5m od tratě, auto vyjede 50 metrů před Vámi ze zatáčky blíží se k vám stokilometrovou rychlostí, projede okolo a zmizí za zatáčkou 50 metrů za Vámi. celé to trvá cca 3 vteřiny. Za ty 3 vteřiny chcete několikrát manuálně přeostřit a přesně trefit takhle rychlí cíl? Ne to Vám fakt nevěřím :­-­) Když si chcete odnést fotku určitého jezdce ­/ vozu, musíte to dát na první dobrou. Tam je jediná možnost spolehnout se na špičkový C­-AF, nastavit sérii, zmáčknout spoušť a snažit se v té rychlé otočce za autem alespoň udržet kompozici ­(viděl jsem i fotografa co při tom upadl­). Je těžké auto vůbec udržet v záběru. Jestli Vám něco věřím, tak je to po tom co píšete, že jste nic takového nikdy nefotil ­(a asi ani děti, nebo zvížata :­-D ­) a že nemáte žádnou větší zkušenost ani s MF. Zajděte někdy k dálnici, stoupněte si za svodidla, přepněte na MF a potrénujte to, jestli zvládnete jedno auto udržet v rovině zaostření alespoň na 2 expozice, hodně štěstí. ...Popravdě už mi dochází, že je to asi z Vaší strany celé legrace, protože tak hloupý nemůže nikdo být. Omlouvám se že jsem tu ironii nepoznal dříve. Já mám jinak veselé lidi rád :­-)
Odpovědět1  0
jardaOMD (104) | 7.8.20202:06
1­-Pripad, ktery popisujete by se samozrejme fotil s rucnim ostrenim tezko ci vubec. Ale o tom ja jsem nepsal, to jste vymyslel az Vy nyni poprve, predtim jsme se bavili o foceni rallye. A to nehlede k tomu, ze pripad, ktery popisujete neni zrovna moc frekventovany.
2­-Ja ale psal o tom, ze profik to rallye odfoti bez AF samozrejme mysleno v pripade, ze AF k dispozici nebude.
3­-Zase ten tematicky skok. bavili jsme se o foceni rallye a Vy mi najednou zde argumentujete prikladem nasazeni Af na jeden konkretni pripad, ktery nyni uvadite poprve. Tak mi to prosim nepodsouvejte a neposilejte me k dalnici. Byla rec o nafoceni rallye.
4­-Deti a zvirata jsou zase uplne jine tema. Nicmene ze vseho, co pisete mi vyplyva, ze fotite­(pokud vubec­) jakykoliv motiv tak, ze prijdete na nejake misto asi ktere se vam libi a tam se zapichnete a uz jen sledujete objekt v hledacku ci na displayi a kropite. No mozna nebudete verit, ale uspesni­/profici to takhle spise nedelaji ­- mysleno ze to takto nedelaji vyhradne.
Odpovědět0  3
Ozzelot (294) | 7.8.202015:56
ano, máte pravdu, na rallye jsou sice skoro výhradně úzké silnice, zatáčky a opravdu rychle jezdící auta, ale lze je fotit i v depu. ...Vzdávám to. Přeji hezký sluncem zalitý víkend :­-)
Odpovědět1  0
blue.sun (754) | 7.8.202017:03
Nediskutuj s tím, je to tupotroll. Nebo spíš trotl.
Odpovědět1  0
jardaOMD (104) | 7.8.202018:11
Chapu, kdyz neumim napsat nic k veci, aspon predvedu, jak me nasi vychovali. Bohuzel pouzitelnost cvakbeden to nezlepsi a do rukou fotografu je to nevrati.
Odpovědět0  1
jardaOMD (104) | 7.8.202018:23
Ale kdepak vazeny pane Neznalku, ne ze lze fotit i v depu, ono ty fotky se ­"socialni tematikou­" delaji mozna pulku vsech, co se pouziji. A takove se foti no no ano, bingo, v depu ­"a okolo­", ale o tom jsme se nebavili, to jste tu zase umele nahodil abyste odpoutal pozornost od sveho neznalkovstvi. A prozradim Vam tajemstvi, rallye zdaleka nejsou jen uzke cesty, mozna to tak bylo na tom Vasem kdesi na Sumave, co z nej mate ten zivotni zazitek. Nicmene ani same uzke cesty neznamenaji nutnost fotit zpusobem, jak si foceni rallye predstavujete Vy. Konkretne Vam to zadarmo vysvetlovat nebudu, zustante si se svou nabubrelosti, aspon pobavite svymi hloupostmi vice lidi, co maji o realnem fotografovani aspon nejakou predstavu.
Odpovědět0  1
Ozzelot (294) | 7.8.202018:34
něco ve mě právě umřelo.
Odpovědět0  0
jardaOMD (104) | 8.8.20200:35
N? Uprimnou soustrast :(
Odpovědět0  1
mlsný amatér (775) | 6.8.20209:34
Pokud si ve FW nastavíš špatné parametry, tak ti sebevětší výkon nepomůže. A specielně Oly umí perfektně ,,uzamykání­" zaostření pohybujícího se cíle a podporu panningu. U klasické DSLR se ostřicí mechanismus sklopením zrcátka vyřadí z činnosti, CSC umí zaostřovat na plochu čipu, čili naprosto přesně a kontinuálně, tedy i během expozice. a pičková stabilizace obrazu, navíc umějící spolupracovat i se stabilizovanými skly už je jen taková třešnička na dortu. M1 ­/II má na víc možnost sekvenčního rychlofocení, takže umí vyfotit i íp prolétající jablkem a můžeš si v té serii vybrat přesně ten nejvhodnější obrázek. ­(Kolik FF bedniček tuhle funkci má?)
Odpovědět1  4
blue.sun (754) | 6.8.202011:07
Ten tvůj fanatismus už je taky dost zoufalý.
Odpovědět1  1
jardaOMD (104) | 6.8.202014:18
Vzdyt ten odbornik ma plnou pravdu!
Odpovědět0  3
Ozzelot (294) | 6.8.202017:26
ano sklopení zrcátka odstaví AF, ale to u CSC dělá zase závěrka, protože na elektronickou bez globálního výčtu se většinou něco tak rychlého fotit nedá a globální výčet má pokud vím jen Sony a9. Já fotil s DSLR 12 let, pak s SLT a teď s CSC. Popravdě nejlepší na rychlé akce bylo jednoznačně to SLT, protože tam nedochází k odstavení AF za žádných okolností a bylo to skutečně znát. U CSC kde jsem zakotvil teď si ale cením přesnosti AF a za stejnou rychlost ­(jako u oddělené fáze­) si raději připlatím, než bych se vracel. Ale to je můj osobní názor. Co je ­"rychlofocení­" a jestli ho konkurence skutečně nemá netuším, ale asi to není nic převratného, když Olympus ­(při vší úctě k němu­) zkrachoval...
Odpovědět0  0
martinX34 (367) | 5.8.202020:49
Kvalita senzoru sa prejaví napríklad na schopnosti spracovať vyšší dynamický rozsah scény ­(prepaly, podpaly­) a na množstve šumu. Teda veci, ktoré sú viditeľne aj na výslednej fotke. Takisto AF je ovplyvnený senzorom ­- novšie senzory majú špeciálne pixely na fázové ostrenie, čo ovplyvňuje rýchlosť, hlavne pri kontinuálnom ostrení. Predpokladám, že OM­-D E­-M10 IV takúto možnosť nemá.
Je jasné, že znalosti a talent fotografa ovplyvňujú výslednú fotku oveľa viac ako kvalita senzoru, ale aj ten má svoj vplyv.
Odpovědět1  1
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.