Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Prodejnost fotoaparátů: jsou kompakty minulostí?

19.12.2016, Milan Šurkala, článek
V poslední době často slýcháváme o tom, jak někteří výrobci končí s výrobou fotoaparátů nebo se zaměřují na high-endové modely. My se dnes podíváme na vývoj prodejů kompaktů i zrcadlovek za posledních 14 let. Zmizí kompakty z povrchu zemského?
Jak jsme na grafech dobře viděli, omezující se nabídka kompaktů není příčinou poklesu prodejů kompaktů, ale jeho důsledkem. Prodeje kompaktů totiž začaly stagnovat už po roce 2008 a od roku 2012-2013 začaly strmě padat dolů, přestože tehdy byla nabídka velmi bohatá. Zahrnovala takřka všechny výrobce včetně kompletní nabídky levných kompaktů, dokonce se začaly objevovat i 1,0" přístroje a 1/1,7" kompakty jste našli v nabídce takřka všech výrobců. Z hlediska nabídky šlo o jedno z nejlepších období, které kompakty zažily. Přesto šly prodeje dolů a pro výrobce tu byl problém zejména v příjmech, které u kompaktů klesají už od roku 2009.

Nikon Coolpix S7000

I když jde o velmi populární kompakt, moc nástupců už mít asi nebude



Cožpak lidé přestali chtít fotit? Opak je pravdou, lidé fotí více než kdy dříve. Primárním zařízením pro focení se ale nyní stal smartphone. Kvalita fotografií se za tu dobu znatelně vylepšila a dnes i ve špatných světelných podmínkách dostanete fotku, kterou se lidi nestydí vyvěsit na Facebook či jinou sociální síť (to zda je skutečně kvalitní, je ale věc úplně jiná). Fotografickému nadšenci by to samozřejmě nestačilo, nicméně běžným uživatelům to nejenže stačí, má to ale také několik dalších výhod.

Lidé chtějí sdílet snímky a chtějí to dělat rychle. Fotoaparáty jsou i s Wi-Fi připojením velmi neohrabané, v tomhle jsou telefony mnohem příjemnější. Focení s telefonem je k dispozici kdykoli a kdekoli, uživatel nosí jedno zařízení místo dvou, také si kupuje jen jedno zařízení. Peníze, které by vrazil do kompaktu, tak může ušetřit nebo si koupit o to lepší telefon. To za absenci optického zoomu stojí. Ostatně si všimněte jak často lidé s telefony digitálně zoomují (což je samo o sobě nesmysl), a přesto tuto sníženou kvalitu běžně akceptují.

Fotobanky dnes mají speciální kategorie pro snímky focené mobilním telefonem a není problém procpat mobilní fotografie i do klasických kategorií s vyššími nároky na kvalitu. Dokonce i profesionální fotografové už mnohdy využívají mobilní telefon. Např. Michael Christopher Brown z proslulé agentury Magnum, jíž prošla i taková legendární jména jako Henri Cartier Bresson nebo Robert Capa, dnes fotí zejména na iPhone a mobilní fotografii se z této agentury věnuje také David Alan Harvey. Z českých fotografů můžeme zmínit Jana Šibíka, který pořádá dokonce i speciální workshopy na téma mobilní fotografie.




Dnes si už většina lidí vystačí s telefonem


Můžeme tak čekat, že nabídka kompaktů bude dále redukována zejména v nejnižších cenových třídách. Pro zákazníky jsou tyto kompakty nezajímavé, neboť nepřináší proti telefonům výraznější přidanou hodnotu, spíše naopak. Optický zoom kompaktů přestává být lákadlem (proto zmizely zejména kompakty s menším 3-6× zoomem) a pohotovost telefonu tento nedostatek pro drtivou většinu lidí jednoduše přebije.

Kvůli tomu je tato kategorie nezajímavá i pro výrobce. Na každém prodaném kusu mohou mít jen velmi malou marži a s tím, jak prodeje dramaticky klesají, se to přestává vyplácet. Lze tedy čekat, že zůstanou jen dražší kompakty, které ještě mohou vůči telefonům nabídnout něco navíc (vedle zoomu např. znatelně lepší kvalitu obrazu, rozsáhlejší možnosti manuálního ovládání a podobně). Bohužel to ale může znamenat i to, že stále se zmenšující se trh postupně opustí někteří další výrobci. Přitom se zde nebavíme jen o trhu kompaktů, ale o digitálních fotoaparátech obecně.