Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Ptáme se za vás: Petra Hniličky z Canonu

19.12.2008, Karel Polívka, rozhovor
Máme tu vyhodnocení posledního rozhovoru série Ptáme se za vás, kde pokládáte otázky osobnostem ze světa fototechniky. Tentokrát se týkaly společnosti Canon - odpovídal Petr Hnilička, produktový manažer (malá kancelářská technika).
Další rozhovor ze série Ptáme se za vás, v němž jste mohli pokládat otázky přímo vy - čtenáři Digimanie, se týkal společnosti Canon. A kdo vlastně odpovídal?


Petr Hnilička se představuje


Spojení ze společností Canon automaticky evokuje profesionální fotoaparáty. Také můj profesní život je tímto ovlivněn. Přesně dle hesla: tisk, druhá strana fotografie, mám jako produktový specialista na starosti inkoustové tiskárny a multifunkční zařízení. Díky záběru i na další produktové skupiny jsou neméně důležitou skupinou laserová stolní zařízení, tiskárny, multifunkce a faxy. Orientuji se v problematice použití, správného nasazení, řešení problémů spjatých s těmito produkty.




Petr Hnilička, Product Intelligence Professional OPP - malá kancelářská technika


O společnosti Canon


Canon Europe je dceřinná společnost japonské společnosti Canon Inc., která je předním světovým inovátorem a poskytovatelem zobrazovacích řešení. Ve společnosti Canon věříme v sílu obrazu: sílu komunikovat rychle a snadno, komunikovat i ty nejmenší důmyslnosti, vyvolat nejsilnější emoce a zjednodušit ty nejsložitější úlohy.





Naši vášeň pro obraz probouzíme k životu spojením značky Canon se širokým spektrem nápaditých aktivit, od reklamních kampaní jako nedávná kampaň "We Speak Image", až po kulturní a sportovní sponzorství, evropské události a výstavy.

Platforma naší značky "You Can" zachycuje základ značky Canon a je navržená pro inspiraci našich zákazníků k objevům jejich kreativity a zhmotnit je pomocí našich technologií. S Canonem to dokážete.





Jak šlo pokládat otázky?


Po dobu 7 dní bylo možné pomocí psát otázky na našem fóru, kde je mohli ostatní registrovaní čtenáři hodnotit. Po týdnu redakce vybrala 10 otázek s nejlepším skóre, přidala případně vlastní otázky a zaslala je k zodpovězení.





1. otázka od Milan Šurkala:


Má otázka se týká žlutého inkoustu v tiskárnách. Přestože používám originální náplně Canon (ve starší tiskárně Pixma iP3000), často se stává, že ke konci životnosti začíná inkoust oranžovět, až červenat. Na vytištěných stránkách i fotografiích pak téměř není rozdíl mezi žlutou a červenou, neboť vše je červené. Netisknu sice mnoho, ale ani málo. Je to vlastnost inkoustu? Nezdá se, že by čištění něčemu pomáhalo.


Petr Hnilička: Popsaný problém pravděpodobně bude mít příčinu v možném poškození tiskové hlavy. Může se stát, že u starších modelů došlo po delší době používání k poškození tiskové hlavy a docházelo k prosakování inkoustu jiné barvy. Přesnou příčinu Vám sdělí některý z autorizovaných servisů.





2. otázka od Antonín Plhal:


Canon umí vyrobit levnou barevnou laserovou tiskárnu. Plánuje v dohledné době také levnou barevnou laserovou multifunkci? Pokud ne, proč?


Petr Hnilička: Cena zařízení vychází z vlastností daného zařízení. Uživatelům jsou nabízena v kategorii barevných laserových multifunkčních zařízení ta s vyšší přidanou hodnotou. Zařízení Canon nebyla nikdy uživateli kupována jen pro nejnižší cenu, ale pro jejich spolehlivost a funkčnost. Ne vždy je možné u zařízení s velmi nízkou cenou garantovat očekávatelnou spolehlivost a životnost.





3. otázka od Antonín Plhal:


V nedávném čísle časopisu Computer jsem četl, že HP vlastní laserové engine nevyvíjí, ale nakupuje je v současnosti právě od Canonu. Předpokládám, že to je pravda, když to i oni sami říkají. Mohl byste mi prosím prozradit, komu všemu Canon své laserové tiskové motory poskytuje?


Petr Hnilička: Ano, společnost Canon vyvíjí tiskový engine, který je obsažen v tiskárnách HP. Tento engine je primárně vyvíjen do laserových zařízení Canon. Proto se uživatel s ním může předně setkat u produktů nesoucích toto označení.





4. otázka od Antonín Plhal:


O firmě Canon se ví, že je to velká technologická firma. Vím, že v průměru podává 7 nových patentů denně, převážně na různé zobrazovací technologie. Dlouhodobě se v pořadí počtu přiznaných patentů Canon řadí na 2. místo na světě po IBM. Bohužel pokud zákazníků podávám tuto informaci, nemohu ji najít nikde na internetu. Mohl byste mi prosím pomoci odkazem na nějaké tiskové prohlášení, nebo něco podobného? Jednou jsem to našel a od té doby ne...


Petr Hnilička: Informace k technologiím, co je nového, jaké jsou klíčové a spoustu dalších zajímavých technických informací ze zákulisí může uživatel najít na stránkách, které se touto problematikou zabývají. Jedná se o Canon Technology: http://www.canon.com/technology. Je zde možné najít odkaz na Canon Technology Highlights, kde jsou shrnuta ta nejzajímavější fakta. Mimo jiné zde publikována informace týkající se množství patentů podaných v jednotlivých letech společností Canon.





5. otázka od Antonín Plhal:


V kategorii laserových černobílých tiskáren/multifunkcí razí Canon strategii tonerových cartridgí "vše v jednom", tedy i s tiskovým světlocitlivým válcem. Proč tuto strategii nerazí v barevném laseru? Loni před vánoci jsem zákazníkovi prodal 8180 a podle vaší kalkulačky na webu (teď nefunguje) www.tiskovenaklady.cz byl provoz stejně drahý/levný jako i inkoustové multifunkce MP610. Původně jsem myslel, jestli to není omyl. Ale po zjištění, že pokud si zákazník zakoupil všechny tonerové cartridge po něm chtěla tiskárna ještě výměnu bubnu za 4000,-, jsem pochopil, že se o omyl nejedná. Kdyby šlo o tiskárnu za 3000,-, neřeknu, ale tohle byl stroj v tu dobu za cca 23000,-. Se stejnými provozními náklady jako inkoust za 4500,-?


Petr Hnilička: Canon LaserBase MF8180C je zařízení, které bylo uvedeno jako první v kategorii stolních barevných laserových multifunkčních zařízení. Byl u něj použit koncept oddělených tonerových zásobníků a „fotoválce“. Tento koncept u dalších modelů v této kategorii byl nahrazen jiným engine (in-line), který byl mezitím s novými stolními tiskárnami uveden na trh. Mezi uvedením jednotlivých modelů multifunkcí uplynuly tři roky. Proto některé výpočty tiskových nákladů z pohledu dnešních standardů a technologií nemusí odpovídat očekávání.





6. otázka od Antonín Plhal:


Svého času (asi 4 roky zpět) jsem byl na školení Canonu na Náměstí Republiky, kde byly produkty nejen představeny, ale i vysvětleny. Od té doby jsem něco podobného neviděl. Školení u distributorů spočívá jen v poukázání, co je nového. Bude se ještě někdy konat něco podobného tomu dřívějšímu?


Petr Hnilička: Školení jsou stále pořádána. Tyto aktivity jsou komunikovány přímo obchodním partnerům. Ostatní obchodní partneři se zpravidla zúčastňují prezentací, které jsou pořádány ve spolupráci s partnery, kde je možné potřebné informace získat. Osobně se těchto setkání s prodejci zúčastním a prezentují jim na zařízeních nové technologie a možnosti.





7. otázka od Antonín Plhal:


Rád bych znal Váš osobní názor na problematiku refillů inkoustových cartridgí. Máte Vy osobně s nimi nějaké zkušenosti? Je mi jasné, že jako zástupce Canonu doporučujete originální náplně, zajímají mě spíše Vaše vlastní zkušenosti, mají tiskárny Canon (nebo obecně inkoustové tiskárny) s refilly skutečně tak velké problémy?

Doplňující komentář:
Osobně po někdejších zkušenostech s refilly pro HP kupuju raději jen originální náplně. U Canonu to naštěstí není problém, protože máte náplně za rozumné ceny, za což Canon chválím.


Petr Hnilička: Ano, zkušenosti s refilováním mám. Bohužel velmi negativní. Většinou tento způsob použití vede jednoznačně k poškození tiskové hlavy. A také k ovlivnění tisku, jeho barevnému podání, odolnosti vůči stárnutí. Špičkový výstup, který poskytují tiskárny, vychází z konstrukce tiskové hlavy a jejích vlastností. Aby bylo možné tyto vlastnosti garantovat, je třeba použít takový spotřební materiál, který je pro tiskovou hlavu vyvinut. Jestliže některá z podmínek není splněna, musí se to někde zákonitě projevit. V některých případech to vede až k trvalému neodstranitelnému poškození.





8. otázka od Petr Stránský:


Zajímalo by mě, jaká je podle vás v současnosti nejlepší tiskárna vaší firmy a proč? Co je podle vás pro tiskárny příp. multifunkční zařízení stěžejní parametr, na který by se měli kupující při koupi především zaměřit?


Petr Hnilička: Je velmi těžké žíci, která je podle mého názoru nejlepší tiskárna. Ale i přesto, kdybych si teď bez jakýchkoliv limitů měl zvolit to zařízení, které by mi posloužilo nejlépe, volil bych Canon PIXMA MP980. Parametrů, díky kterým jej uvádím, je více. Předně je to tiskárna, přestože se správně jedná o multifunkční zařízení, která dokáže nabídnout takové nástroje, aby tisk fotografií do formátu A4 byl co nejlepší. Umožňuje díky dodatkovému šedému inkoustu tisknout monochromaticky (černobílé fotografie), u kterých již nedochází k barevnému zabarvení. V balíčku SW dodávanému s tiskárnou je Easy-PhotoPrint Pro, který po instalaci jako plug-in do DPP a Adobe Photoshopu umožňuje přímý tisk z těchto aplikací. Ten zajistí mnohem preciznější nastavení a řízení tisku než standardní ovladač. Někteří uživatelé oceňují v rámci množství funkcí, kterými zařízení disponuje, skenování filmů a diapozitivů a díky tomu mít jedno univerzální zařízení.





9. otázka od Petr Stránský:


Jaký je Váš názor ohledně používání samostatných skenerů? Myslíte si, že je to dnes již jen přežitek, protože je dnes nejvýhodnější koupit právě multifunkční zařízení zahrnující vše v jednom, a nebo jste spíše pro koupi specializovaného zařízení? Pro jaká použití (v jaké oblasti lidské činnosti) byste samostatné zařízení především doporučil?


Petr Hnilička: Použití skenerů není přežitek. Bez nadsázky je možné říci, že je několik možností použití skenerů, kde multifunkční zařízení nedokáže poskytnout ty schopnosti co skener. Nejlépe je to možné pozorovat u skenerů určených pro skenování filmů. Možnost korekce škrábanců a prachu u CanoScan 8800F při skenování zařízení v kategorii multifunkčních nenabízí.

Dalším příkladem jedinečnosti skenerů je jejich kompaktnost, lehkost a přenositelnost, což je společným znakem řady LiDE, která je díky tomu mezi uživateli velmi vyhledávaná. I když nejvíce ceněnou vlastností je díky konstrukci napájení přímo prostřednictvím USB rozhraní, které šetří místo i pod stolem. Nedá se neuvést, že v kategorii skenerů dosahujeme až padesáti procentního zastoupení na trhu.





10. otázka od Jan Černý:


Měl bych dva dotazy týkající se orientace na Vašem webu. Hlavní kategorie jsou pro mě sice přehledné, ale s těmi dílčími je to složitější. Například rozdělení na 14 domácích a 5 kancelářských multifunkcí mi nepřijde příliš přehledné. Nemyslíte, že by bylo dobré vytvořit menší kategorie, třeba podle rozlišení, dělených inkoustových náplní nebo podpory pro 35mm filmy? Home > Produkty pro domácnost > Vyhledávač produktů > Inkoustová multifunkční zařízení. Také nefunguje srovnání parametrů. Kdy bude tato funkce uvedena do provozu a co půjde všechno porovnat?


Petr Hnilička: Problematika struktury uspořádání stránek je v tomto okamžiku složitější. Právě dochází k přechodu na centrální strukturu, která vychází z hlavního serveru www.canon-europe.com. Ale spousta informací, jak probíhal vývoj, byla na internet vkládána na základě potřeby zákazníků. Protože tyto potřeby se různí podle jednotných zemí, nedošlo při přechodu na novou strukturu k jejich okamžitému převedení. Protože dochází ke změnám i na centrálním serveru, může se zdát, že spousta informací není kompletní. V tomto okamžiku se pracuje na postupném doplňování informací.





11. otázka od Jan Černý:


Máte nějaký osobní tip z nabídky společnosti Canon na letošní Vánoce? Pokud ano, jaký?


Petr Hnilička: Tipů je spousta. Výběr zajímavého a zároveň vhodného zařízení je ovlivněn potřebou či požadavky. Kdyby se mělo jednat o zajímavý skener, doporučoval bych CanoScano 8800F, jako reprezentanta filmových skenerů, nebo pro domácí použití CanoScano LiDE200. U tiskáren bych pro domácnost vypíchnul i-SENSYS LBP3010 nebo i-SENSYS LBP3100, obě jsou jednoduché laserové a pro nenáročné studentské použití. Pro firemního zákazníka, který vyžaduje výkonné a spolehlivé zařízení doplnění dalšími možnostmi pro potřeby moderní kanceláře, je zajímavým tipem i-SENSYS MF9170.





12. otázka od Petr Stránský:


Jaký typ tiskárny byste doporučil pro použití v domácím prostředí ze všech z vašeho sortimentu - inkoustovou, laserovou nebo termosublimační? Jakou z nich byste si koupil například Vy?


Petr Hnilička: Výběr tiskové technologie v tiskárně vychází z potřeb. Pro nenáročný tisk fotografií bez nutnosti použití počítače, kde hlavním kritériem je jednoduchost a přednost, bych volil v kategorii termosublimačních tiskáren. Jestliže by se jednalo o tisk dokumentů a popřípadě obrázků, nabízí se a to jak tiskárny i multifunkční zařízení využívající laserovou tiskovou technologii. Ale v okamžiku, kdy je požadován tisk fotografií na formát vetší než 10x15, je jednoznačnou volbou inkoustová technologie.





13. otázka od Petr Stránský:


Má dnes podle Vás ještě fax, coby zařízení pro přenos dokumentů, ještě nějaké uplatnění? Většina domácností i firem již od jeho použití upouštějí a raději volí cestu oskenování a přeposlání obrázku e-mailem. Co na to říkáte? Je podle Vás fax ještě natolik živý, abyste se jím mohli v Canonu reálně zabývat?


Petr Hnilička: Již před mnoha lety, kdy jsem začínal pracovat u Canonu, jsem žil v přesvědčení, a nejen já, že faxová technologie je mrtvá. Přesný opak je pravdou. Fax je stále hojně využívanou technologií. Služby, které nabízí, obávám se e-mail stále neumí nabídnout. Stále nás překvapuje, kolik samostatných faxových zařízení a nikoli jen multifunkčních zařízení je každý rok prodáváno.





14. otázka od Petr Stránský:


Pokud se někdy stane, že zákazník zakoupí váš produkt, ale ten mu po čase přestane fungovat, jaké všechny služby v rámci záručního i pozáručního servisu nabízíte? Máte přehled o statistikách, kolik tiskáren se vám v rámci reklamací vrátí během jednoho roku (například zrovna toho letošního)?


Petr Hnilička: V rámci záručního i pozáručního servisu jsou zákazníkovi poskytovány standardní služby prostřednictvím našich servisních partnerů. Zákazník není nijak krácen ve svých právech. Přesné statistiky jsou vedeny, ale tuto problematiku má na starosti jiný kolega, který s nimi pracuje.





15. otázka od Petr Stránský:


Na vašich stránkách jsem zahlédl, že nabízíte také kancelářské techniky. Zajímalo by mě, jak moc je tato služba jednotlivými firmami využívána? Vyplatí se, nebo je pro malou nebo středně velkou firmu lepší koupit si zařízení vlastní?


Petr Hnilička: U malé stolní kancelářské techniky není nabízena možnost pronájmu. Tyto produkty jsou určeny k prodeji koncovému uživateli. Možnost pronajmout si kancelářkou techniku nabízí jiná část společnosti Canon, která na má na starosti velkou kancelářskou techniku, kde je tento způsob použití hojně využíván.





Závěrem


Tímto za redakci Digimanie děkuji panu Hniličkovi za zodpovězení všech otázek.

Karel Polívka
šéfredaktor Digimanie