1" vs. APS-C: Sony RX10 vs. Nikon D3300+18-140mm

1" vs. APS-C: Sony RX10 vs. Nikon D3300+18-140mm
, , recenze: specifikace produktu
Dnes si zkusíme odpovědět na otázku, jak je na tom ultrazoom s 1" a F2,8 objektivem ve srovnání s APS-C zrcadlovkou a 18-140mm F3,5-5,6 objektivem. Jak na tom bude šum, dynamický rozsah, hloubka ostrosti, hmotnost nebo třeba rozměry?
K oblíbeným
reklama
Rychlost fotoaparátů byla vždycky doménou digitálních zrcadlovek a my v této kapitole v rychlosti otestujeme, jak na tom naši dva soupeři jsou.

Srovnání rychlosti fotoaparátů
  Nikon D33300 + 18-140mm Sony Cyber-shot RX10
První snímek (start) 0,9 s 2,0 s
První snímek se zoomem (start) 1,3 až 1,7 s 5,9 s
Snímek bez namáčknutí wide 0,25 až 0,3 s 0,15 až 0,2 s
Snímek bez namáčknutí tele 0,35 s 0,1 až 0,15 s
Prodleva mezi snímky JPEG 0,25 s (MF), 0,65 s (AF) 0,15 - 0,5 s (MF), 0,25-0,5 s (AF)
Prodleva mezi snímky RAW 0,25 s (MF), po 8 snímcích s MF 0,4 s 0,25 s (MF i AF), po 4 snímcích 0,5 s
Prodleva mezi snímky RAW+JPEG 0,25 s (MF), po 5 snímcích s MF 1,0 s 0,25 s (MF i AF), po 3 snímcích 0,7-0,9 s
Prodleva mezi snímky s bleskem 0,7 s 1,35 s
Sekvenční snímání JPEG 4,65 fps 8,8 fps
Sekvenční snímání RAW 5,0 fps (po 6 snímcích 2,3 fps) 5,9 fps (po 10 snímcích 1,7 fps)
Sekvenční snímání RAW+JPEG 5,0 fps (po 5 snímcích 1,2 fps) 5,9 fps (po 9 snímcích 1,25 fps)

Sony Cyber-shot RX10 má ve srovnání se zrcadlovkou opravdu hodně pomalý start, zejména tedy pokud chcete i zoomovat. Tohle není ani trochu srovnatelné. Zrcadlovka je připravena k práci za necelou sekundu včetně zaostření, RX10 potřebuje minimálně dvě sekundy. Zoom je ještě trochu jiná kapitola. DSLR může být už zazoomovaná a stačí jen zapnout a fotit (pak jste pořád na zhruba 1 sekundě, se zoomováním někde okolo 1,5 sekundy). U RX10 musíte počkat nejen na najetí přístroje, ale také na zazoomování a na plný zoom si počkáte se zaostření zhruba 6 sekund.

Co je ale zajímavé, jsou ostatní parametry. Rychlost ostření a prodlevy hrají naopak pro RX10. Rychlost ostření je zhruba o jednu desetinu sekundy rychlejší, na delších ohniskových vzdálenostech počítejte dokonce se dvěma desetinami k dobru. Prodlevy mezi snímky u zrcadlovky hodně závisí na ostření (0,25 sekundy s MF, zatímco 0,65 sekundy s AF), kdežto u RX10 spíše záleží na tom, jak rychle a přesně mačkáte spoušť. I když se vám to moc nedaří, s autofokusem se dostanete na 0,5 sekundy. Když dobře vychytáte spoušť, dostanete se i pod 0,25 sekundy (včetně autofokusu), ale takto vyfotíte tak možná tři čtyři snímky v řadě než ztratíte rytmus.

Zrcadlovka je výrazně rychlejší ve snímání s bleskem, čas nabíjení blesku je poloviční. RX10 naopak vede v rychlosti sekvenčního snímání což se týká zejména JPEGu, kde zrcadlovka se svými 4,65 fps nemůže RX10 s 8,8 fps konkurovat. Naproti tomu v RAWu se rozdíly značně smývají a u DSLR jsem naměřil opakovaně 5,0 fps, u RX10 pak 5,9 fps. Výhodou RX10 je skoro dvakrát tak velký RAW buffer.


Nikon D3300 rychlost

Nikon D3300 + 18-140mm, klikněte pro zvětšení



Sony RX10 rychlost

Sony Cyber-shot RX10, klikněte pro zvětšení



Kde ale fázové ostření zrcadlovky vítězí, je jednoznačně průběžné sledování a přeostřování. Zatímco u jednorázového focení docela jasně vítězí RX10, v této scéně měla podstatně větší problém. Test byl jednoduchý. Nastavil jsem zhruba 50mm přepočtenou ohniskovou vzdálenost, zaostřil ze vzdálenosti 3,5 metru na květináč. Pak jsem sekvenčním snímáním s průběžným ostřením zvolil rychlou chůzi a těsně před květináčem jsem se zastavil. Pak jsem jen zkontroloval ostrost snímků. D3300 se sice obvykle netrefila úplně přesně (přeci jen nebylo ideální světlo), ale bylo vidět, že přeostřovala a byla blízko. RX10 za takového světla neudělala takřka nic.
 
reklama
Nejnovější články
Laowa po dlouhém čekání představila OOOM 25-100mm T2.9 Laowa po dlouhém čekání představila OOOM 25-100mm T2.9
O parfokálním video objektivu Laowa OOOM 25-100mm T2.9 Cine se hovořilo už před dvěma lety. Nyní se konečně představuje finální verze, která je 2,5krát tak těžší než původně ohlášená varianta.
Včera, aktualita, Milan Šurkala1 komentář
Fotopast kromě snímků přírody zvěčnila i muže, který před ní pózoval Fotopast kromě snímků přírody zvěčnila i muže, který před ní pózoval
Fotografové divoké přírody se někdy nestačí divit, co všechno zachytí jejich nastražené fotopasti. Někdy mají štěstí a jsou odměněni snímky očekávaného zvířete, jindy je může překvapit například neznámý pózující muž.
10.8.2020, aktualita, Kateřina Hoferková
Fotograf minimalisticky zachycuje bazény z ptačí perspektivy Fotograf minimalisticky zachycuje bazény z ptačí perspektivy
Nejrůznější plavecké bazény můžou představovat zajímavé téma k fotografování. O tom je alespoň přesvědčen australský fotograf, který pracuje na fotografickém projektu, jehož jednotlivé snímky zobrazují bazény z ptačí perspektivy.
10.8.2020, aktualita, Kateřina Hoferková
Náhradní CCD snímače pro Leicu M9 došly, korodující čipy už nevyměníte Náhradní CCD snímače pro Leicu M9 došly, korodující čipy už nevyměníte
Leica M9 a její odvozeniny asi společnosti moc radosti neudělaly. Neslavně známé se totiž staly kvůli korodujícím CCD snímačům. Tato "koroze" postihovala krycí sklo čipu a nyní už dochází náhradní čipy pro výměnu.
10.8.2020, aktualita, Milan Šurkala5 komentářů
Fotograf Tatsuya Tanaka vytváří působivé miniatury, třeba bazén z roušky Fotograf Tatsuya Tanaka vytváří působivé miniatury, třeba bazén z roušky
Japonský fotograf Tatsuya Tanaka vytváří opravdu působivé fotografie. Jeho výsledné miniatury používají běžných objektů denní potřeby, které proměňují v úplně jiné věci. Salát v horu, plachtu v moře nebo roušku v bazén.
10.8.2020, aktualita, Milan Šurkala