1" vs. APS-C: Sony RX10 vs. Nikon D3300+18-140mm

1" vs. APS-C: Sony RX10 vs. Nikon D3300+18-140mm
, , recenze: specifikace produktu
Dnes si zkusíme odpovědět na otázku, jak je na tom ultrazoom s 1" a F2,8 objektivem ve srovnání s APS-C zrcadlovkou a 18-140mm F3,5-5,6 objektivem. Jak na tom bude šum, dynamický rozsah, hloubka ostrosti, hmotnost nebo třeba rozměry?
K oblíbeným
reklama
Poslední studovanou disciplínou bude natáčení videosekvencí. Oba přístroje podporují maximálně Full HD video s rozlišením 1920×1080 pixelů při 60 progresivních snímcích za sekundu. U Nikonu D3300 se musíte spokojit se soubory MOV s kodekem H.264 /MPEG-4 AVC a interním mono mikrofonem, potěší možnost připojení externího mikrofonu.

Ve Full HD nabídne snímkovací frekvence 60p, 50p, 30p, 25p a 24p. HD rozlišení 1280×720 pixelů nabídne 60p a 50p, rozlišení 640×424 pixelů pak 30p nebo 25p. O stabilizaci se mohou starat objektivy, takže to, zda ji budete nebo nebudete mít, nebo zda bude k dispozici dynamická verze stabilizace, o tom rozhodne jen a pouze objektiv. Zoomování (pokud jej objektiv podporuje) je výhradně ruční. V případě 18-140mm objektivu tak dostanete pouze základní optickou stabilizaci a klasický mechanický zoom.

 

Test protisvětla Sony RX10 vs Nikon D3300 + 18-140mm



Srovnání chování protisvětla Nikon D3300 + Nikkor 18-140mm a Sony RX10.


Sony Cyber-shot RX10 nabízí rovnou tři formáty záznamu. Asi tím nejdůležitějším je AVCHD 2.0 (M2TS) soubory) výhradně pro rozlišení 1920×1080 pixelů při snímkovacích frekvencích 60p, 60i a 24p. Následuje formát MP4, ten je ale k dispozici jen pro rozlišení 640×480 a 1440×1080 pixelů při 30 snímcích za sekundu. Pokud máte nový firmware verze 2.0, otevírají se další možnosti díky podpoře XAVC S. S ním můžete natáčet opět Full HD při 60p, 50p, 30p, 25p a 24p, nově ale také přidává podporu zpomalených videosekvencí v HD rozlišení 1280×720 pixelů při 100p a 120p. Další výhodou je plynulý optický zoom bez sekání, optická stabilizace s dynamickým režimem a plnohodnotný průběžný autofokus. Samozřejmě je možné ostřit i ručně. Zvuk je zde stereo a pochopitelně nechybí ani zdířka pro externí mikrofon.

Jak vidíte na ukázkách z Nikonu D3300, samotná kvalita videa je velmi slušná, ale z ruky se zejména delší ohniskové vzdálenosti nedají moc dobře udržet, k čemuž nepřispívá ani to, že nelze točit přes hledáček a zrcadlovku musíte držet v ruce. To vadí zejména při zoomování, které u 18-140mm objektivu je docela tuhé. Jak se už rozjede, má hladký chod, ale právě ten začátek natáčení videa dokáže videa pěkně roztřást. Podobně je to s ostřícím kroužkem, který by pro video mohl být také hladší.

 

Test zoomu Sony RX10 vs Nikon D3300 + 18-140mm



Srovnání zoomování Nikon D3300 + Nikkor 18-140mm a Sony RX10.


D3300 nepotěší autofokusem, který nemá průběžnou funkci, doostřuje jen tehdy, když si to vyžádáte namáčknutím spouště. Při změně zoomu také občas dochází k výraznějšímu rozostření, takže zoomování bych obecně moc nedoporučoval. V průběhu natáčení videa lze měnit expoziční čas a ISO citlivost, nelze ale ovládat clonu a pro její změnu musíte nejen přerušit natáčení videa, ale také zrušit live view režim. Až pak je možné ji změnit, následně se můžete vrátit do live view a natáčet s jinou clonou. Pro kreativní natáčení jsou některé věci zdlouhavé, ale technicky fotoaparát představuje výkonný nástroj na velmi kvalitní video. Jen uživatelsky není přívětivý a pro rodinné video má nedostatky

Naproti tomu Sony Cyber-shot RX10 je jak profi videokamera. Při podobné hloubce ostrosti nabídne podobný vzhled videa jako zrcadlovky, tedy s velmi pěknou kvalitou záznamu. Možnosti natáčení jsou nicméně daleko před tím, co nabídne D3300. Zoom objektivu je naprosto plynulý, elektronicky ovládaný a přirozený. Ostření je neslyšné, rychlé, přesné a opět přirozené, jen se mu nechce ostřit zpátky na popředí. Manuální ostření je možné pomocí kroužku zoomu (k zoomování se pak využívá páčka zoomu u spouště). I ten má krásně hladký chod ve srovnání s Nikonem a video tak může být bez jakéhokoli škubání.

 

Test stabilizace Sony RX10 vs Nikon D3300 + 18-140mm



Srovnání stabilizace Nikon D3300 + Nikkor 18-140mm a Sony RX10.


Naprosto bezkonkurenční je optická dynamická stabilizace, což je něco, čemu Nikon D3300 s 18-140mm objektivem jednoduše nemůže konkurovat. S RX10 je možné při troše snahy natáčet krásně plynulé video bez nějakých záškubů stabilizace. Když ale škubnete fotoaparátem moc, škubne i stabilizace tak, jak je to obvyklé. Na poli videosekvencí je to tedy jasné vítězství pro Sony RX10.
 
Nejnovější články
Canon PowerShot SX740 HS: bytelný univerzál Canon PowerShot SX740 HS: bytelný univerzál
V dnešní recenzi se podíváme na zoubek kapesnímu ultrazoomu Canon PowerShot SX740 HS. Ten nabídne velkorysý 40× optický zoom, podporu 4K videosekvencí i možnost manuálního ovládání expozice.
Včera, recenze, Milan Šurkala12 komentářů
Laowa 15mm F2 a 10-18mm i pro Nikon Z a Canon RF Laowa 15mm F2 a 10-18mm i pro Nikon Z a Canon RF
Venus Optics má už poměrně širokou nabídku objektivů a nyní oznamuje další dvě "novinky". Jde sice už o známé objektivy 15mm F2 Zero-D a 10-18mm F4.5-5.6, ty ale budou nově dostupné i pro Nikon Z a 15mm verze i pro Canon RF.
14.7.2019, aktualita, Milan Šurkala1 komentář
Sony uvedlo USB hub MRW-S3 a nové SDXC karty Tough Sony uvedlo USB hub MRW-S3 a nové SDXC karty Tough
Sony přichází s novými produkty pro rychlejší workflow při zpracovávání fotografií. Jednak je to Multifunction USB Hub MRW-S3 schopný dosahovat rychlosti až 1000 MB/s, jednak nové karty SDXC Tough.
13.7.2019, aktualita, Milan Šurkala
Nová Sigma 14-24mm F2.8 dostává NPC vrstvy Nová Sigma 14-24mm F2.8 dostává NPC vrstvy
Třetím novým objektivem, který představila společnost Sigma, je model 14-24mm F2.8 DG DN | Art. Zajímavý je použitím spousty speciálních optických členů a zbrusu novými povrchovými vrstvami NPC.
12.7.2019, aktualita, Milan Šurkala5 komentářů
Sigma uvedla objektiv 35mm F1.2 DG DN Art pro CSC Sigma uvedla objektiv 35mm F1.2 DG DN Art pro CSC
Další novinkou na poli objektivů od Sigmy je vysoce světelný model 35mm F1.2 DG DN | Art. Má složitou optickou konstrukci, 17 členů včetně asférických a typu SLD, přináší však také překvapivě velké rozměry i vysokou hmotnost.
12.7.2019, aktualita, Milan Šurkala