1" vs. APS-C: Sony RX10 vs. Nikon D3300+18-140mm

1" vs. APS-C: Sony RX10 vs. Nikon D3300+18-140mm
, , recenze: specifikace produktu
Dnes si zkusíme odpovědět na otázku, jak je na tom ultrazoom s 1" a F2,8 objektivem ve srovnání s APS-C zrcadlovkou a 18-140mm F3,5-5,6 objektivem. Jak na tom bude šum, dynamický rozsah, hloubka ostrosti, hmotnost nebo třeba rozměry?
K oblíbeným
reklama
Poslední studovanou disciplínou bude natáčení videosekvencí. Oba přístroje podporují maximálně Full HD video s rozlišením 1920×1080 pixelů při 60 progresivních snímcích za sekundu. U Nikonu D3300 se musíte spokojit se soubory MOV s kodekem H.264 /MPEG-4 AVC a interním mono mikrofonem, potěší možnost připojení externího mikrofonu.

Ve Full HD nabídne snímkovací frekvence 60p, 50p, 30p, 25p a 24p. HD rozlišení 1280×720 pixelů nabídne 60p a 50p, rozlišení 640×424 pixelů pak 30p nebo 25p. O stabilizaci se mohou starat objektivy, takže to, zda ji budete nebo nebudete mít, nebo zda bude k dispozici dynamická verze stabilizace, o tom rozhodne jen a pouze objektiv. Zoomování (pokud jej objektiv podporuje) je výhradně ruční. V případě 18-140mm objektivu tak dostanete pouze základní optickou stabilizaci a klasický mechanický zoom.

 

Test protisvětla Sony RX10 vs Nikon D3300 + 18-140mm



Srovnání chování protisvětla Nikon D3300 + Nikkor 18-140mm a Sony RX10.


Sony Cyber-shot RX10 nabízí rovnou tři formáty záznamu. Asi tím nejdůležitějším je AVCHD 2.0 (M2TS) soubory) výhradně pro rozlišení 1920×1080 pixelů při snímkovacích frekvencích 60p, 60i a 24p. Následuje formát MP4, ten je ale k dispozici jen pro rozlišení 640×480 a 1440×1080 pixelů při 30 snímcích za sekundu. Pokud máte nový firmware verze 2.0, otevírají se další možnosti díky podpoře XAVC S. S ním můžete natáčet opět Full HD při 60p, 50p, 30p, 25p a 24p, nově ale také přidává podporu zpomalených videosekvencí v HD rozlišení 1280×720 pixelů při 100p a 120p. Další výhodou je plynulý optický zoom bez sekání, optická stabilizace s dynamickým režimem a plnohodnotný průběžný autofokus. Samozřejmě je možné ostřit i ručně. Zvuk je zde stereo a pochopitelně nechybí ani zdířka pro externí mikrofon.

Jak vidíte na ukázkách z Nikonu D3300, samotná kvalita videa je velmi slušná, ale z ruky se zejména delší ohniskové vzdálenosti nedají moc dobře udržet, k čemuž nepřispívá ani to, že nelze točit přes hledáček a zrcadlovku musíte držet v ruce. To vadí zejména při zoomování, které u 18-140mm objektivu je docela tuhé. Jak se už rozjede, má hladký chod, ale právě ten začátek natáčení videa dokáže videa pěkně roztřást. Podobně je to s ostřícím kroužkem, který by pro video mohl být také hladší.

 

Test zoomu Sony RX10 vs Nikon D3300 + 18-140mm



Srovnání zoomování Nikon D3300 + Nikkor 18-140mm a Sony RX10.


D3300 nepotěší autofokusem, který nemá průběžnou funkci, doostřuje jen tehdy, když si to vyžádáte namáčknutím spouště. Při změně zoomu také občas dochází k výraznějšímu rozostření, takže zoomování bych obecně moc nedoporučoval. V průběhu natáčení videa lze měnit expoziční čas a ISO citlivost, nelze ale ovládat clonu a pro její změnu musíte nejen přerušit natáčení videa, ale také zrušit live view režim. Až pak je možné ji změnit, následně se můžete vrátit do live view a natáčet s jinou clonou. Pro kreativní natáčení jsou některé věci zdlouhavé, ale technicky fotoaparát představuje výkonný nástroj na velmi kvalitní video. Jen uživatelsky není přívětivý a pro rodinné video má nedostatky

Naproti tomu Sony Cyber-shot RX10 je jak profi videokamera. Při podobné hloubce ostrosti nabídne podobný vzhled videa jako zrcadlovky, tedy s velmi pěknou kvalitou záznamu. Možnosti natáčení jsou nicméně daleko před tím, co nabídne D3300. Zoom objektivu je naprosto plynulý, elektronicky ovládaný a přirozený. Ostření je neslyšné, rychlé, přesné a opět přirozené, jen se mu nechce ostřit zpátky na popředí. Manuální ostření je možné pomocí kroužku zoomu (k zoomování se pak využívá páčka zoomu u spouště). I ten má krásně hladký chod ve srovnání s Nikonem a video tak může být bez jakéhokoli škubání.

 

Test stabilizace Sony RX10 vs Nikon D3300 + 18-140mm



Srovnání stabilizace Nikon D3300 + Nikkor 18-140mm a Sony RX10.


Naprosto bezkonkurenční je optická dynamická stabilizace, což je něco, čemu Nikon D3300 s 18-140mm objektivem jednoduše nemůže konkurovat. S RX10 je možné při troše snahy natáčet krásně plynulé video bez nějakých záškubů stabilizace. Když ale škubnete fotoaparátem moc, škubne i stabilizace tak, jak je to obvyklé. Na poli videosekvencí je to tedy jasné vítězství pro Sony RX10.
 
Nejnovější články
Canon umožní zrušení aretace prstence Control Ring u RF objektivů Canon umožní zrušení aretace prstence Control Ring u RF objektivů

Nové objektivy Canon řady RF pro full frame CSC fotoaparáty mají navíc jeden prstenec zvaný Control Ring. Ten umožňuje např. změnu ISO citlivosti nebo jiných parametrů. Za příplatek vás Canon zbaví aretovaných poloh, což se hodí např. pro video.

Včera, aktualita, Milan Šurkala
Limitovaná edice Leica M Monochrom Drifter Lennyho Kravitze Limitovaná edice Leica M Monochrom Drifter Lennyho Kravitze
Lenny Kravitz je nejen hudebník, ale velmi rád i fotografuje, má rád fotoaparáty Leica a černobílé snímky. Není divu, že ve spolupráci s ním uvádí Leica už druhou limitovanou edici některého svého fotoaparátu.
25.5.2019, aktualita, Milan Šurkala
Lomography uvedlo objektiv Petzval 55mm f/1.7 s tvarovanými clonami Lomography uvedlo objektiv Petzval 55mm f/1.7 s tvarovanými clonami

V nabídce společnosti Lomography se po šesti letech vývoje objevuje nový pevný objektiv Petzval 55mm f/1.7 Mk II. Ten se vyznačuje nastavitelným bokehem díky různě tvarovaným otvorům clony.

24.5.2019, aktualita, Milan Šurkala
Fujifilm GFX 100: nový středoformát se 102 MPx Fujifilm GFX 100: nový středoformát se 102 MPx
Společnost Fujifilm představila nový středoformátový fotoaparát GFX 100, který už podle svého názvu zaujme jednou svou vlastností. Velmi vysokým rozlišením 102 MPx. Dále tu najdeme např. podporu 4K videa.
24.5.2019, aktualita, Milan Šurkala17 komentářů
Odolný Olympus Tough TG-6 vylepšuje focení pod vodou Odolný Olympus Tough TG-6 vylepšuje focení pod vodou
Společnost Olympus představila novou generaci outdoorového kompaktu Tough TG-6. Ten proti svému předchůdci přichází s vylepšenými režimy pro focení makra a pod vodou. I nadále má objektiv se světelností F2,0.
23.5.2019, aktualita, Milan Šurkala2 komentáře