1" vs. APS-C: Sony RX10 vs. Nikon D3300+18-140mm

1" vs. APS-C: Sony RX10 vs. Nikon D3300+18-140mm
, , recenze: specifikace produktu
Dnes si zkusíme odpovědět na otázku, jak je na tom ultrazoom s 1" a F2,8 objektivem ve srovnání s APS-C zrcadlovkou a 18-140mm F3,5-5,6 objektivem. Jak na tom bude šum, dynamický rozsah, hloubka ostrosti, hmotnost nebo třeba rozměry?
K oblíbeným
reklama
V dnešním srovnávacím testu jsme se podívali na nezvyklé soupeře. Postavili jsme proti sobě ultrazoom a digitální zrcadlovku s ultrazoomovým objektivem podobného ohniskového rozsahu za podobnou cenu. Konkrétně šlo o Sony Cyber-shot RX10 a Nikon D3300 s 18-140mm objektivem. A jak naše porovnání dopadlo a kdo je tedy vítěz a nabídne více?

Pokud jde o ovládání a ergonomii, mají oba fotoaparáty svá pozitiva i negativa. Sony Cyber-shot RX10 proti zrcadlovce velmi pomalu startuje a zoomuje, ve všem ostatním je ale spíše rychlejší. Rychleji ostří, má kratší prodlevy, rychlejší sekvenční snímání, větší RAW buffer, snazší přístup k některým nastavením (ale ne všem). V neposlední řadě potěší výklopným displejem a výrazně větším hledáčkem, který je na rozdíl od Nikonu elektronický, což má své výhody i nevýhody. Za horšího světla tedy obraz může šumět a pomaleji se zobrazovat, na druhou stranu přesně vidíte, jak bude výsledný snímek vypadat (lze lépe posoudit, s čím si senzor a jeho dynamický rozsah poradí a s čím ne), posoudíte tedy expozici i vyvážení bílé. Možnost zvětšení náhledu se také hodí, nemluvě o fokus peakingu, což krásně zjednodušuje manuální zaostřování. RX10 je výrazně menší, ale jen o trochu lehčí.

Ukázali jsme si, že v oblasti hloubky ostrosti na širších ohniskových vzdálenostech do cca přepočtených 90 mm vede Nikon D3300 (na nejširších vzdálenostech pak docela výrazně), nicméně pak už je to vyrovnané a od 120mm ohniskové vzdálenosti začíná vést Sony RX10, byť ne o moc. Na širších ohniskových vzdálenostech má 18-140mm objektiv od Nikonu příjemnější bokeh, na delších je to pak vyrovnané. Pochopitelně se světelným objektivem by Nikon D3300 přinesl naprosto odlišné výsledky, ale to nebylo předmětem tohoto testu. Sony RX10 má velkou výhodu v širším úhlu záběru (24 mm proti 27 mm), naopak Nikon dokáže trochu více přiblížit (210mm proti 200 mm). Objektiv u RX10 bych hodnotil jako univerzálnější.

Pokud jde o kvalitu kresby, v per pixel porovnání sice vede RX10, ale při porovnání na předem dané ploše (print) už vítězství není tak jednoznačné. RX10 většinou přinese trošku více detailů, ale není to pravidlem a oba fotoaparáty bych v tomto hodnotil jako vcelku vyrovnané soupeře. D3300 má v tomto akorát značnou nevýhodu ve fázovém ostření, které není zdaleka tak spolehlivé, je náladové a každé namáčknutí spouště může znamenat lehce jiné zaostření, nemluvě o možnosti back/front focusu. Občas tedy dostanete špatně zaostřen snímky s horší kresbou. Naopak fázový autofokus výrazně vede u průběžného ostření při změně snímací vzdálenosti, kde se RX10 ve srovnání s D3300 vůbec nechytá.


Sony RX10 vs Nikon D3300 hodnocení


Pokud jde o makro, lepší zvětšení nabídne Sony Cyber-shot RX10. A to platí jak o nejširších, tak i o nejdelších ohniskových vzdálenostech, nicméně ani jeden z objektivů na makro není zrovna vhodný. RX10 akorát umí o něco lepší telemakro. Na druhou stranu při něm trpí na výraznou chromatickou aberaci, 18-140mm objektiv naopak zas na menší detailkontrast.

Zajímavé bylo i srovnání senzorů. Zatímco v Camera Raw byly výsledky až překvapivě podobné, testy v Raw Therapee ukázaly pravdu a skutečné rozdíly nezatížené různorodým zpracováním šumu. Ukázaly také rozdíly dynamického rozsahu u každého fotoaparátu. V šumu je mezi senzory v průměru asi 1,3EV rozdíl, pokud tedy mluvíme o praktickém rozdílu při pevně daném zobrazení (při tisku, na monitoru,...). Tedy při stejném rozlišení. Pokud bychom srovnávali pouze per pixel šum, měla by D3300 náskok jen něco okolo 1 EV. Tu třetinu EV právě získává navíc rozlišení o 4 megapixely vyšší, díky čemuž se šum u snímků z D3300 ve výsledku lépe "schová". Velmi zajímavé je to, že při ISO 6400 a ISO 12800 je rozdíl pouze 0,5 EV, naopak při ISO 100 a 200 leze přes 1,5 EV.

Toto pak zodpovědělo i na otázku kvality obrazu. Světelnost objektivu u RX10 je lepší o 2/3 EV až 2 EV, tedy v první polovině ohniskového rozsahu vede D3300 s 18-140mm objektivem o nějaké 2/3 EV (o 1,3 EV lepší čip, ale o 2/3 EV horší světelnost), naopak na delších ohniskových vzdálenostech vede o totéž RX10 (o 1,3EV horší čip, ale o 2 EV lepší světelnost). Nutno ale podotknout, že RX10 má skutečné citlivosti o něco nižší (asi o třetinu EV), a tak je nutné používat trochu vyšší ISO, než by hovořil prostý přepočet světelnosti.

Výsledek je takový, že u nejširších ohniskových vzdáleností vede D3300 až o 1 EV, na nejdelších je pak vítězství RX10 zhruba 1/3 EV (snímač o 1,3 EV horší + citlivost o 0,3 EV horší, objektiv o 2 EV lepší). Za horšího světla tedy lze říci, že D3300 má navzdory znatelně horší světelnosti v průměru lehkou výhodu, nicméně minimální (asi třetinu EV v průměru). Ve dne na nižší citlivosti je to výraznější, RX10 fotí na ISO 125 asi tak, jak D3300 na ISO 360 (již zmíněných 1,5 EV).

Velkým překvapením byl dynamický rozsah. Nikon použil u D3300 jen 12bitové RAWy, což významně zhoršilo dynamický rozsah jinak výborného senzoru. Oba čipy tak mají dynamický rozsah až překvapivě podobný a hodně záleží na scéně, zda budou oba fotoaparáty v podstatě vyrovnané nebo zda bude mít D3300 přeci jen ještě trochu převahu. Mít 14bitové RAWy, asi by si RX10 až tak moc neškrtla, takhle je ale překvapivě vyrovnaným soupeřem v těsném závěsu za D3300.

Poslední oblastí, kterou jsme studovali, byly videosekvence. Tam je to jasně na straně ultrazoomu Sony Cyber-shot RX10, který nabídne průběžný autofokus, hladký optický zoom i ostření, už v základní výbavě tu najdete stereo mikrofon a vynikající dynamickou optickou stabilizaci. Další výhodou je i možnost natáčet zpomalené HD video. RX10 dále nabídne odolnou konstrukci proti nepřízni počasí, ale nikoli voděodolnost.

Kdo je tedy lepší? Myslím, že na toto naprosto jednoznačná odpověď neexistuje. Záleží totiž na osobních preferencích a oba fotoaparáty mohou být pro někoho lepší a pro někoho jiného horší. Musím přiznat, že mě opravdu hodně překvapilo, jak blízko si jsou oba fotoaparáty v oblasti výkonů senzorů. Světelnější objektiv v praxi plus minus vykryje nedostatky čipu za horšího světla, hloubka ostrosti je rovněž někdy lepší, někdy horší, kresba plus minus stejná. Pokud jde přímo o srovnání RX10 verze D3300 s 18-140mm objektivem, tak až na pomalost startu RX10 mi přišel tento ultrazoom celkově zajímavější a za danou cenu pro "ultrazoomové" účely o něco lepší volbou.

Nikon D3300 má však na své straně jeden neocenitelný trumf. Můžete použít jiný objektiv a udělat z něj úplně něco jiného. Ale také za jiné peníze. Pokud chcete univerzálnost za cca 25-30 tisíc něco s plus minus 27-200mm objektivem a větším senzorem (bez obtěžování se s výměnou objektivů), je RX10 obecně asi o něco zajímavějším fotoaparátem. Chci ale upozornit, že toto hodnocení se týká právě požadavku na ohniskovou univerzálnost a cenovou třídu.

Ano, D3300 můžete sehnat znatelně levněji než RX10, ale pak už nebude mít onu univerzálnost 18-140mm objektivu a nebude to konkurence ani cenou ani určením. Ano, můžete k ní koupit světelný pevný objektiv a dosáhnout dramaticky vyšší kvality nemluvě o bokehu, ale pak už nebude mít ten zoom a znovu to nebude univerzální. Pak bychom ji mohli porovnávat třeba s Fuji X100T a ne RX10. A ano, můžete k D3300 koupit světelnější zoom, ale pak zase nemusí být za takovou cenu a znovu nebude mít onu ohniskovou univerzálnost.

Který fotoaparát je podle vás lepší?
V anketě šlo hlasovat od 26.11.2014 do 26.10.2015. Počet hlasujících: 51
Nikon D3300 41 % 41% Sony Cyber-shot RX10 39 % 39% Oba jsou na tom stejně 20 % 20%
reklama
Nejnovější články
Adobe Photoshop pro iPad se blíží, bude mu ale chybět mnoho funkcí Adobe Photoshop pro iPad se blíží, bude mu ale chybět mnoho funkcí
Adobe Photoshop pro iPad je ve vývoji už nějaký ten pátek a měl by se představit ještě letos. Smutnou zprávou ale je, že zpočátku nebude plnohodnotnou alternativou toho desktopového. Má mu totiž chybět dost funkcí.
Dnes, aktualita, Milan Šurkala
Tokina uvádí aktualizovaný atx-i 11-16mm F2.8 CF Tokina uvádí aktualizovaný atx-i 11-16mm F2.8 CF
Tokina přichází s aktualizovanou verzí svého oblíbeného 11-16mm objektivu. Novinka nese název atx-i 11-16mm F2.8 CF a je lépe optimalizována nejen na pořizování fotografií, ale také natáčení videosekvencí.
19.10.2019, aktualita, Milan Šurkala1 komentář
Olympus uvedl PEN E-PL10 s otočným displejem Olympus uvedl PEN E-PL10 s otočným displejem
Olympus představuje nové stylové CSC v podání modelu PEN E-PL10. Tento fotoaparát podporuje natáčení UHD 4K videa, má také o 180° otočný displej pro selfie. Umí nový AP (Advanced Photo) režim pro snazší focení kreativních snímků.
18.10.2019, aktualita, Milan Šurkala4 komentáře
Olympus uvádí malý OM-D E-M5 Mark III s 20MPx čipem Olympus uvádí malý OM-D E-M5 Mark III s 20MPx čipem
Olympus dnes představil nový fotoaparát OM-D E-M5 Mark III, který má přinášet některé z technologií E-M1 Mark II v mnohem menším těle. Má tak 20MPx senzor, vylepšený fázový systém AF s citlivostí od -6 EV a další detaily.
17.10.2019, aktualita, Milan Šurkala4 komentáře
Doporučené fotoaparáty: říjen 2019 Doporučené fotoaparáty: říjen 2019
Při výběru nového zařízení pro pořizování fotografií není jednoduché se vyznat ve stále dost široké nabídce nejrůznějších fotoaparátů. Náš pravidelný průvodce tím nejlepším by vám v tom ale mohl pomoci.
17.10.2019, návod, Milan Šurkala56 komentářů