1" vs. APS-C: Sony RX10 vs. Nikon D3300+18-140mm

1" vs. APS-C: Sony RX10 vs. Nikon D3300+18-140mm
, , recenze: specifikace produktu
Dnes si zkusíme odpovědět na otázku, jak je na tom ultrazoom s 1" a F2,8 objektivem ve srovnání s APS-C zrcadlovkou a 18-140mm F3,5-5,6 objektivem. Jak na tom bude šum, dynamický rozsah, hloubka ostrosti, hmotnost nebo třeba rozměry?
K oblíbeným
reklama
V dnešním srovnávacím testu jsme se podívali na nezvyklé soupeře. Postavili jsme proti sobě ultrazoom a digitální zrcadlovku s ultrazoomovým objektivem podobného ohniskového rozsahu za podobnou cenu. Konkrétně šlo o Sony Cyber-shot RX10 a Nikon D3300 s 18-140mm objektivem. A jak naše porovnání dopadlo a kdo je tedy vítěz a nabídne více?

Pokud jde o ovládání a ergonomii, mají oba fotoaparáty svá pozitiva i negativa. Sony Cyber-shot RX10 proti zrcadlovce velmi pomalu startuje a zoomuje, ve všem ostatním je ale spíše rychlejší. Rychleji ostří, má kratší prodlevy, rychlejší sekvenční snímání, větší RAW buffer, snazší přístup k některým nastavením (ale ne všem). V neposlední řadě potěší výklopným displejem a výrazně větším hledáčkem, který je na rozdíl od Nikonu elektronický, což má své výhody i nevýhody. Za horšího světla tedy obraz může šumět a pomaleji se zobrazovat, na druhou stranu přesně vidíte, jak bude výsledný snímek vypadat (lze lépe posoudit, s čím si senzor a jeho dynamický rozsah poradí a s čím ne), posoudíte tedy expozici i vyvážení bílé. Možnost zvětšení náhledu se také hodí, nemluvě o fokus peakingu, což krásně zjednodušuje manuální zaostřování. RX10 je výrazně menší, ale jen o trochu lehčí.

Ukázali jsme si, že v oblasti hloubky ostrosti na širších ohniskových vzdálenostech do cca přepočtených 90 mm vede Nikon D3300 (na nejširších vzdálenostech pak docela výrazně), nicméně pak už je to vyrovnané a od 120mm ohniskové vzdálenosti začíná vést Sony RX10, byť ne o moc. Na širších ohniskových vzdálenostech má 18-140mm objektiv od Nikonu příjemnější bokeh, na delších je to pak vyrovnané. Pochopitelně se světelným objektivem by Nikon D3300 přinesl naprosto odlišné výsledky, ale to nebylo předmětem tohoto testu. Sony RX10 má velkou výhodu v širším úhlu záběru (24 mm proti 27 mm), naopak Nikon dokáže trochu více přiblížit (210mm proti 200 mm). Objektiv u RX10 bych hodnotil jako univerzálnější.

Pokud jde o kvalitu kresby, v per pixel porovnání sice vede RX10, ale při porovnání na předem dané ploše (print) už vítězství není tak jednoznačné. RX10 většinou přinese trošku více detailů, ale není to pravidlem a oba fotoaparáty bych v tomto hodnotil jako vcelku vyrovnané soupeře. D3300 má v tomto akorát značnou nevýhodu ve fázovém ostření, které není zdaleka tak spolehlivé, je náladové a každé namáčknutí spouště může znamenat lehce jiné zaostření, nemluvě o možnosti back/front focusu. Občas tedy dostanete špatně zaostřen snímky s horší kresbou. Naopak fázový autofokus výrazně vede u průběžného ostření při změně snímací vzdálenosti, kde se RX10 ve srovnání s D3300 vůbec nechytá.


Sony RX10 vs Nikon D3300 hodnocení


Pokud jde o makro, lepší zvětšení nabídne Sony Cyber-shot RX10. A to platí jak o nejširších, tak i o nejdelších ohniskových vzdálenostech, nicméně ani jeden z objektivů na makro není zrovna vhodný. RX10 akorát umí o něco lepší telemakro. Na druhou stranu při něm trpí na výraznou chromatickou aberaci, 18-140mm objektiv naopak zas na menší detailkontrast.

Zajímavé bylo i srovnání senzorů. Zatímco v Camera Raw byly výsledky až překvapivě podobné, testy v Raw Therapee ukázaly pravdu a skutečné rozdíly nezatížené různorodým zpracováním šumu. Ukázaly také rozdíly dynamického rozsahu u každého fotoaparátu. V šumu je mezi senzory v průměru asi 1,3EV rozdíl, pokud tedy mluvíme o praktickém rozdílu při pevně daném zobrazení (při tisku, na monitoru,...). Tedy při stejném rozlišení. Pokud bychom srovnávali pouze per pixel šum, měla by D3300 náskok jen něco okolo 1 EV. Tu třetinu EV právě získává navíc rozlišení o 4 megapixely vyšší, díky čemuž se šum u snímků z D3300 ve výsledku lépe "schová". Velmi zajímavé je to, že při ISO 6400 a ISO 12800 je rozdíl pouze 0,5 EV, naopak při ISO 100 a 200 leze přes 1,5 EV.

Toto pak zodpovědělo i na otázku kvality obrazu. Světelnost objektivu u RX10 je lepší o 2/3 EV až 2 EV, tedy v první polovině ohniskového rozsahu vede D3300 s 18-140mm objektivem o nějaké 2/3 EV (o 1,3 EV lepší čip, ale o 2/3 EV horší světelnost), naopak na delších ohniskových vzdálenostech vede o totéž RX10 (o 1,3EV horší čip, ale o 2 EV lepší světelnost). Nutno ale podotknout, že RX10 má skutečné citlivosti o něco nižší (asi o třetinu EV), a tak je nutné používat trochu vyšší ISO, než by hovořil prostý přepočet světelnosti.

Výsledek je takový, že u nejširších ohniskových vzdáleností vede D3300 až o 1 EV, na nejdelších je pak vítězství RX10 zhruba 1/3 EV (snímač o 1,3 EV horší + citlivost o 0,3 EV horší, objektiv o 2 EV lepší). Za horšího světla tedy lze říci, že D3300 má navzdory znatelně horší světelnosti v průměru lehkou výhodu, nicméně minimální (asi třetinu EV v průměru). Ve dne na nižší citlivosti je to výraznější, RX10 fotí na ISO 125 asi tak, jak D3300 na ISO 360 (již zmíněných 1,5 EV).

Velkým překvapením byl dynamický rozsah. Nikon použil u D3300 jen 12bitové RAWy, což významně zhoršilo dynamický rozsah jinak výborného senzoru. Oba čipy tak mají dynamický rozsah až překvapivě podobný a hodně záleží na scéně, zda budou oba fotoaparáty v podstatě vyrovnané nebo zda bude mít D3300 přeci jen ještě trochu převahu. Mít 14bitové RAWy, asi by si RX10 až tak moc neškrtla, takhle je ale překvapivě vyrovnaným soupeřem v těsném závěsu za D3300.

Poslední oblastí, kterou jsme studovali, byly videosekvence. Tam je to jasně na straně ultrazoomu Sony Cyber-shot RX10, který nabídne průběžný autofokus, hladký optický zoom i ostření, už v základní výbavě tu najdete stereo mikrofon a vynikající dynamickou optickou stabilizaci. Další výhodou je i možnost natáčet zpomalené HD video. RX10 dále nabídne odolnou konstrukci proti nepřízni počasí, ale nikoli voděodolnost.

Kdo je tedy lepší? Myslím, že na toto naprosto jednoznačná odpověď neexistuje. Záleží totiž na osobních preferencích a oba fotoaparáty mohou být pro někoho lepší a pro někoho jiného horší. Musím přiznat, že mě opravdu hodně překvapilo, jak blízko si jsou oba fotoaparáty v oblasti výkonů senzorů. Světelnější objektiv v praxi plus minus vykryje nedostatky čipu za horšího světla, hloubka ostrosti je rovněž někdy lepší, někdy horší, kresba plus minus stejná. Pokud jde přímo o srovnání RX10 verze D3300 s 18-140mm objektivem, tak až na pomalost startu RX10 mi přišel tento ultrazoom celkově zajímavější a za danou cenu pro "ultrazoomové" účely o něco lepší volbou.

Nikon D3300 má však na své straně jeden neocenitelný trumf. Můžete použít jiný objektiv a udělat z něj úplně něco jiného. Ale také za jiné peníze. Pokud chcete univerzálnost za cca 25-30 tisíc něco s plus minus 27-200mm objektivem a větším senzorem (bez obtěžování se s výměnou objektivů), je RX10 obecně asi o něco zajímavějším fotoaparátem. Chci ale upozornit, že toto hodnocení se týká právě požadavku na ohniskovou univerzálnost a cenovou třídu.

Ano, D3300 můžete sehnat znatelně levněji než RX10, ale pak už nebude mít onu univerzálnost 18-140mm objektivu a nebude to konkurence ani cenou ani určením. Ano, můžete k ní koupit světelný pevný objektiv a dosáhnout dramaticky vyšší kvality nemluvě o bokehu, ale pak už nebude mít ten zoom a znovu to nebude univerzální. Pak bychom ji mohli porovnávat třeba s Fuji X100T a ne RX10. A ano, můžete k D3300 koupit světelnější zoom, ale pak zase nemusí být za takovou cenu a znovu nebude mít onu ohniskovou univerzálnost.

Který fotoaparát je podle vás lepší?
V anketě šlo hlasovat od 26.11.2014 do 26.10.2015. Počet hlasujících: 51
Nikon D3300 41 % 41% Sony Cyber-shot RX10 39 % 39% Oba jsou na tom stejně 20 % 20%
Nejnovější články
Limitovaná edice Leica M Monochrom Drifter Lennyho Kravitze Limitovaná edice Leica M Monochrom Drifter Lennyho Kravitze
Lenny Kravitz je nejen hudebník, ale velmi rád i fotografuje, má rád fotoaparáty Leica a černobílé snímky. Není divu, že ve spolupráci s ním uvádí Leica už druhou limitovanou edici některého svého fotoaparátu.
Včera, aktualita, Milan Šurkala
Lomography uvedlo objektiv Petzval 55mm f/1.7 s tvarovanými clonami Lomography uvedlo objektiv Petzval 55mm f/1.7 s tvarovanými clonami

V nabídce společnosti Lomography se po šesti letech vývoje objevuje nový pevný objektiv Petzval 55mm f/1.7 Mk II. Ten se vyznačuje nastavitelným bokehem díky různě tvarovaným otvorům clony.

24.5.2019, aktualita, Milan Šurkala
Fujifilm GFX 100: nový středoformát se 102 MPx Fujifilm GFX 100: nový středoformát se 102 MPx
Společnost Fujifilm představila nový středoformátový fotoaparát GFX 100, který už podle svého názvu zaujme jednou svou vlastností. Velmi vysokým rozlišením 102 MPx. Dále tu najdeme např. podporu 4K videa.
24.5.2019, aktualita, Milan Šurkala16 komentářů
Odolný Olympus Tough TG-6 vylepšuje focení pod vodou Odolný Olympus Tough TG-6 vylepšuje focení pod vodou
Společnost Olympus představila novou generaci outdoorového kompaktu Tough TG-6. Ten proti svému předchůdci přichází s vylepšenými režimy pro focení makra a pod vodou. I nadále má objektiv se světelností F2,0.
23.5.2019, aktualita, Milan Šurkala1 komentář
Sony zvyšuje svůj tržní podíl na 24 % Sony zvyšuje svůj tržní podíl na 24 %
Společnosti Sony se na trhu fotoaparátů docela daří a podle posledních zpráv se jí podařilo zvýšit tržní podíl na velmi slušných 24 %, čímž se dostává na druhou pozici. V mnoha sledovaných kategoriích fotoaparátů dokonce vede.
22.5.2019, aktualita, Milan Šurkala1 komentář