1" vs. APS-C: Sony RX10 vs. Nikon D3300+18-140mm

1" vs. APS-C: Sony RX10 vs. Nikon D3300+18-140mm
, , recenze: specifikace produktu
Dnes si zkusíme odpovědět na otázku, jak je na tom ultrazoom s 1" a F2,8 objektivem ve srovnání s APS-C zrcadlovkou a 18-140mm F3,5-5,6 objektivem. Jak na tom bude šum, dynamický rozsah, hloubka ostrosti, hmotnost nebo třeba rozměry?
K oblíbeným
reklama
Další kapitola se bude věnovat kresbě objektivu. Zde narazíme na menší problém, neboť se rozlišení obou přístrojů lehce liší, a proto budeme s 20MPx snímky ze Sony Cyber-shot RX10 porovnávat jak 24MPx snímky z Nikonu D3300, tak i fotografiemi, které budou zmenšené z 24 na 20 MPx, aby byl dobře vidět rozdíl mezi oběma systémy. Jak tedy oba objektivy kreslí a který je schopen vykreslit více detailů?


NIkon D3300 kresba objektivu 1

Nikon D3300 + 18-140mm, klikněte pro zvětšení



Sony RX10 kresba objektivu 1

Sony Cyber-shot RX10, klikněte pro zvětšení



Pokud jde o JPEGy, je snímek ze Sony Cyber-shot RX10 překvapivě výrazně ostřejší a detailnější (znovu za to může i částečně to, že D3300 měla tendenci ostřit o něco blíže a pozadí je tak už na hranici hloubky ostrosti). Vy si ale nyní můžete stáhnout RAW z D3300 a RAW z RX10. Z těchto RAWů byly udělány i následující výřezy snímků, na kterých lépe posoudíme schopnosti přístrojů.


Nikon D3300 kresba objektivu 1 výřez 24MPx

výřez z 24MPx snímku z D3300



Sony RX10 kresba objektivu 1 výřez

výřez z 20MPx snímku z RX10



Nikon D3300 kresba objektivu 1 výřez 20MPx

výřez ze snímku z D3300 (z 24MPx zmenšeného na 20 MPx)



Při porovnání 20MPx fotografie z RX10 s 24MPx snímkem z D3300 vypadá Sony RX10 jako lepší, ale při porovnání snímku z D3300 zmenšeného na 20 megapixelů už ten rozdíl není takový. Přesto to zde vypadá, že RX10 nabídne lepší ostrost a detailnost. Nyní se mrkněme na problematiku moaré.


Nikon D3300 kresba objektivu 2

Nikon D3300 + 18-140mm, klikněte pro zvětšení



Sony RX10 kresba objektivu 2

Sony Cyber-shot RX10, klikněte pro zvětšení



Sony tu trochu zbytečně přidalo na expozici. JPEG z RX10 je opět výrazně ostřejší, fotoaparát totiž JPEGy dost doostřuje. Proto se znovu podíváme na 1:1 výřezy z RAWu. K dispozici ke stažení je opět jak RAW z D3300, tak i RAW z RX10.


výřez z 24MPx snímku z D3300



výřez z 20MPx snímku z RX10



výřez ze snímku z D3300
(z 24MPx zmenšeného na 20 MPx)

Tady je dobře vidět, že zatímco zpracování obrazu v RX10 v JPEGU moaré efekt velmi dobře potlačilo (viz kompletní snímky mlýnů výše), v RAWu (na výřezech výše) je tento efekt hodně výrazný. Na druhou stranu je nutné uznat, že v těch barevných pruzích stále najdete původní linie, zatímco u D3300 se jak ve 20MPx, tak i původním 24MPx snímku už poněkud ztrácí.


výřez z 24MPx snímku z D3300



výřez z 20MPx snímku z RX10



výřez ze snímku z D3300
(z 24MPx zmenšeného na 20 MPx)

Opět je vidět, že obrovské rozdíly mezi fotoaparáty jsou v JPEGu, kde D3300 snímky spíše rozmazává, zatímco RX10 je naopak výrazněji doostřuje. RAW nicméně ukazuje pravdu. RX10 má sice lepší per pixel ostrost v plném rozlišení, ale při změně rozlišení z 24 do 20 MPx u D3300 se ukazuje, že rozdíl není až tak velký a vedení RX10 je jen velmi mírné.


Nikon D3300 kresba objektivu 3

Nikon D3300 + 18-140mm, klikněte pro zvětšení



Sony RX10 kresba objektivu 3

Sony Cyber-shot RX10, klikněte pro zvětšení



I u třetí scény přinesla RX10 světlejší snímek. V JPEGu opět vládne RX10 kvůli doostřování, díky čemuž vypadají snímky mnohem zajímavěji. Vy si ale můžete znovu stáhnout RAW z D3300 a RAW z RX10 a na následujících výřezech porovnat skutečné detaily z obou přístrojů.


Nikon D3300 kresba objektivu 3 výřez 24MPx

výřez z 24MPx snímku z D3300



Sony RX10 kresba objektivu 3  výřez

výřez z 20MPx snímku z RX10



Nikon D3300 kresba objektivu 3 výřez 20MPx

výřez ze snímku z D3300 (z 24MPx zmenšeného na 20 MPx)



Na takovou velkou vzdálenost s cca 150mm přepočtenou ohniskovou vzdáleností je tentokrát vítězství na straně Nikonu D3300, který má výraznější detailkontrast (částečně způsobeno také menší expozicí). Přesto je zejména na střeše vlevo vidět, že RX10 za Nikonem trochu pokulhává.


Nikon D3300 kresba objektivu 4

Nikon D3300 + 18-140mm, klikněte pro zvětšení



Sony RX10 kresba objektivu 4

Sony Cyber-shot RX10, klikněte pro zvětšení



Znovu využijeme i snímek červeného Porsche, tentokrát pro test kresby objektivu. Oba objektivy byly plně odcloněné a v případě Nikon D3300 bylo zaostřeno manuálně. Znovu je k dispozici RAW z D3300 a RAW z RX10. Z těchto RAWů budou pak následující výřezy.


Nikon D3300 kresba objektivu 4 výřez 24MPx

výřez z 24MPx snímku z D3300



Sony RX10 kresba objektivu 4 výřez

výřez z 20MPx snímku z RX10



Nikon D3300 kresba objektivu 4 výřez 20MPx

výřez ze snímku z D3300 (z 24MPx zmenšeného na 20 MPx)



Sony RX10 je v některých detailech trochu lepší a ostřejší. U matic kole je nutné počítat s tím, že toto je už místo, kde má D3300 menší hloubku ostrosti a tato místa už mají být méně ostrá. V prostoru předních světel ale nabídne trochu více ostrosti RX10. Nicméně ne o moc, rozdíly mezi fotoaparáty jsou minimální.
 
reklama
Nejnovější články
Adobe Photoshop pro iPad se blíží, bude mu ale chybět mnoho funkcí Adobe Photoshop pro iPad se blíží, bude mu ale chybět mnoho funkcí
Adobe Photoshop pro iPad je ve vývoji už nějaký ten pátek a měl by se představit ještě letos. Smutnou zprávou ale je, že zpočátku nebude plnohodnotnou alternativou toho desktopového. Má mu totiž chybět dost funkcí.
Dnes, aktualita, Milan Šurkala
Tokina uvádí aktualizovaný atx-i 11-16mm F2.8 CF Tokina uvádí aktualizovaný atx-i 11-16mm F2.8 CF
Tokina přichází s aktualizovanou verzí svého oblíbeného 11-16mm objektivu. Novinka nese název atx-i 11-16mm F2.8 CF a je lépe optimalizována nejen na pořizování fotografií, ale také natáčení videosekvencí.
19.10.2019, aktualita, Milan Šurkala1 komentář
Olympus uvedl PEN E-PL10 s otočným displejem Olympus uvedl PEN E-PL10 s otočným displejem
Olympus představuje nové stylové CSC v podání modelu PEN E-PL10. Tento fotoaparát podporuje natáčení UHD 4K videa, má také o 180° otočný displej pro selfie. Umí nový AP (Advanced Photo) režim pro snazší focení kreativních snímků.
18.10.2019, aktualita, Milan Šurkala4 komentáře
Olympus uvádí malý OM-D E-M5 Mark III s 20MPx čipem Olympus uvádí malý OM-D E-M5 Mark III s 20MPx čipem
Olympus dnes představil nový fotoaparát OM-D E-M5 Mark III, který má přinášet některé z technologií E-M1 Mark II v mnohem menším těle. Má tak 20MPx senzor, vylepšený fázový systém AF s citlivostí od -6 EV a další detaily.
17.10.2019, aktualita, Milan Šurkala4 komentáře
Doporučené fotoaparáty: říjen 2019 Doporučené fotoaparáty: říjen 2019
Při výběru nového zařízení pro pořizování fotografií není jednoduché se vyznat ve stále dost široké nabídce nejrůznějších fotoaparátů. Náš pravidelný průvodce tím nejlepším by vám v tom ale mohl pomoci.
17.10.2019, návod, Milan Šurkala56 komentářů