1" vs. APS-C: Sony RX10 vs. Nikon D3300+18-140mm

1" vs. APS-C: Sony RX10 vs. Nikon D3300+18-140mm
, , recenze: specifikace produktu
Dnes si zkusíme odpovědět na otázku, jak je na tom ultrazoom s 1" a F2,8 objektivem ve srovnání s APS-C zrcadlovkou a 18-140mm F3,5-5,6 objektivem. Jak na tom bude šum, dynamický rozsah, hloubka ostrosti, hmotnost nebo třeba rozměry?
K oblíbeným
reklama
Další kapitola se bude věnovat kresbě objektivu. Zde narazíme na menší problém, neboť se rozlišení obou přístrojů lehce liší, a proto budeme s 20MPx snímky ze Sony Cyber-shot RX10 porovnávat jak 24MPx snímky z Nikonu D3300, tak i fotografiemi, které budou zmenšené z 24 na 20 MPx, aby byl dobře vidět rozdíl mezi oběma systémy. Jak tedy oba objektivy kreslí a který je schopen vykreslit více detailů?


NIkon D3300 kresba objektivu 1

Nikon D3300 + 18-140mm, klikněte pro zvětšení



Sony RX10 kresba objektivu 1

Sony Cyber-shot RX10, klikněte pro zvětšení



Pokud jde o JPEGy, je snímek ze Sony Cyber-shot RX10 překvapivě výrazně ostřejší a detailnější (znovu za to může i částečně to, že D3300 měla tendenci ostřit o něco blíže a pozadí je tak už na hranici hloubky ostrosti). Vy si ale nyní můžete stáhnout RAW z D3300 a RAW z RX10. Z těchto RAWů byly udělány i následující výřezy snímků, na kterých lépe posoudíme schopnosti přístrojů.


Nikon D3300 kresba objektivu 1 výřez 24MPx

výřez z 24MPx snímku z D3300



Sony RX10 kresba objektivu 1 výřez

výřez z 20MPx snímku z RX10



Nikon D3300 kresba objektivu 1 výřez 20MPx

výřez ze snímku z D3300 (z 24MPx zmenšeného na 20 MPx)



Při porovnání 20MPx fotografie z RX10 s 24MPx snímkem z D3300 vypadá Sony RX10 jako lepší, ale při porovnání snímku z D3300 zmenšeného na 20 megapixelů už ten rozdíl není takový. Přesto to zde vypadá, že RX10 nabídne lepší ostrost a detailnost. Nyní se mrkněme na problematiku moaré.


Nikon D3300 kresba objektivu 2

Nikon D3300 + 18-140mm, klikněte pro zvětšení



Sony RX10 kresba objektivu 2

Sony Cyber-shot RX10, klikněte pro zvětšení



Sony tu trochu zbytečně přidalo na expozici. JPEG z RX10 je opět výrazně ostřejší, fotoaparát totiž JPEGy dost doostřuje. Proto se znovu podíváme na 1:1 výřezy z RAWu. K dispozici ke stažení je opět jak RAW z D3300, tak i RAW z RX10.


výřez z 24MPx snímku z D3300



výřez z 20MPx snímku z RX10



výřez ze snímku z D3300
(z 24MPx zmenšeného na 20 MPx)

Tady je dobře vidět, že zatímco zpracování obrazu v RX10 v JPEGU moaré efekt velmi dobře potlačilo (viz kompletní snímky mlýnů výše), v RAWu (na výřezech výše) je tento efekt hodně výrazný. Na druhou stranu je nutné uznat, že v těch barevných pruzích stále najdete původní linie, zatímco u D3300 se jak ve 20MPx, tak i původním 24MPx snímku už poněkud ztrácí.


výřez z 24MPx snímku z D3300



výřez z 20MPx snímku z RX10



výřez ze snímku z D3300
(z 24MPx zmenšeného na 20 MPx)

Opět je vidět, že obrovské rozdíly mezi fotoaparáty jsou v JPEGu, kde D3300 snímky spíše rozmazává, zatímco RX10 je naopak výrazněji doostřuje. RAW nicméně ukazuje pravdu. RX10 má sice lepší per pixel ostrost v plném rozlišení, ale při změně rozlišení z 24 do 20 MPx u D3300 se ukazuje, že rozdíl není až tak velký a vedení RX10 je jen velmi mírné.


Nikon D3300 kresba objektivu 3

Nikon D3300 + 18-140mm, klikněte pro zvětšení



Sony RX10 kresba objektivu 3

Sony Cyber-shot RX10, klikněte pro zvětšení



I u třetí scény přinesla RX10 světlejší snímek. V JPEGu opět vládne RX10 kvůli doostřování, díky čemuž vypadají snímky mnohem zajímavěji. Vy si ale můžete znovu stáhnout RAW z D3300 a RAW z RX10 a na následujících výřezech porovnat skutečné detaily z obou přístrojů.


Nikon D3300 kresba objektivu 3 výřez 24MPx

výřez z 24MPx snímku z D3300



Sony RX10 kresba objektivu 3  výřez

výřez z 20MPx snímku z RX10



Nikon D3300 kresba objektivu 3 výřez 20MPx

výřez ze snímku z D3300 (z 24MPx zmenšeného na 20 MPx)



Na takovou velkou vzdálenost s cca 150mm přepočtenou ohniskovou vzdáleností je tentokrát vítězství na straně Nikonu D3300, který má výraznější detailkontrast (částečně způsobeno také menší expozicí). Přesto je zejména na střeše vlevo vidět, že RX10 za Nikonem trochu pokulhává.


Nikon D3300 kresba objektivu 4

Nikon D3300 + 18-140mm, klikněte pro zvětšení



Sony RX10 kresba objektivu 4

Sony Cyber-shot RX10, klikněte pro zvětšení



Znovu využijeme i snímek červeného Porsche, tentokrát pro test kresby objektivu. Oba objektivy byly plně odcloněné a v případě Nikon D3300 bylo zaostřeno manuálně. Znovu je k dispozici RAW z D3300 a RAW z RX10. Z těchto RAWů budou pak následující výřezy.


Nikon D3300 kresba objektivu 4 výřez 24MPx

výřez z 24MPx snímku z D3300



Sony RX10 kresba objektivu 4 výřez

výřez z 20MPx snímku z RX10



Nikon D3300 kresba objektivu 4 výřez 20MPx

výřez ze snímku z D3300 (z 24MPx zmenšeného na 20 MPx)



Sony RX10 je v některých detailech trochu lepší a ostřejší. U matic kole je nutné počítat s tím, že toto je už místo, kde má D3300 menší hloubku ostrosti a tato místa už mají být méně ostrá. V prostoru předních světel ale nabídne trochu více ostrosti RX10. Nicméně ne o moc, rozdíly mezi fotoaparáty jsou minimální.
 
Nejnovější články
Lomography uvedlo objektiv Petzval 55mm f/1.7 s tvarovanými clonami Lomography uvedlo objektiv Petzval 55mm f/1.7 s tvarovanými clonami

V nabídce společnosti Lomography se po šesti letech vývoje objevuje nový pevný objektiv Petzval 55mm f/1.7 Mk II. Ten se vyznačuje nastavitelným bokehem díky různě tvarovaným otvorům clony.

Včera, aktualita, Milan Šurkala
Fujifilm GFX 100: nový středoformát se 102 MPx Fujifilm GFX 100: nový středoformát se 102 MPx
Společnost Fujifilm představila nový středoformátový fotoaparát GFX 100, který už podle svého názvu zaujme jednou svou vlastností. Velmi vysokým rozlišením 102 MPx. Dále tu najdeme např. podporu 4K videa.
Včera, aktualita, Milan Šurkala12 komentářů
Odolný Olympus Tough TG-6 vylepšuje focení pod vodou Odolný Olympus Tough TG-6 vylepšuje focení pod vodou
Společnost Olympus představila novou generaci outdoorového kompaktu Tough TG-6. Ten proti svému předchůdci přichází s vylepšenými režimy pro focení makra a pod vodou. I nadále má objektiv se světelností F2,0.
23.5.2019, aktualita, Milan Šurkala1 komentář
Sony zvyšuje svůj tržní podíl na 24 % Sony zvyšuje svůj tržní podíl na 24 %
Společnosti Sony se na trhu fotoaparátů docela daří a podle posledních zpráv se jí podařilo zvýšit tržní podíl na velmi slušných 24 %, čímž se dostává na druhou pozici. V mnoha sledovaných kategoriích fotoaparátů dokonce vede.
22.5.2019, aktualita, Milan Šurkala1 komentář
Cosina představuje Voigtländer Nokton 21mm f/1.4 Cosina představuje Voigtländer Nokton 21mm f/1.4
Další novinkou z dílen společnosti Cosina je vysoce světelný širokoúhlý objektiv Voigtländer Nokton 21mm f/1.4 Aspherical. Ten je určený pro full frame CSC fotoaparáty Sony s bajonetem E/FE.
22.5.2019, aktualita, Milan Šurkala