1" vs. APS-C: Sony RX10 vs. Nikon D3300+18-140mm
Dnes si zkusíme odpovědět na otázku, jak je na tom ultrazoom s 1" a F2,8 objektivem ve srovnání s APS-C zrcadlovkou a 18-140mm F3,5-5,6 objektivem. Jak na tom bude šum, dynamický rozsah, hloubka ostrosti, hmotnost nebo třeba rozměry?
Kapitoly článku:
- Ovládání a rozměry
- Světelnost a hloubka ostrosti
- Kvalita kresby objektivu
- Úhel záběru
- Makro, zvětšení
- Souboj 1" a APS-C senzoru: Digitální šum (1. část)
- Souboj 1" a APS-C senzoru: Digitální šum (2. část)
- Souboj 1" a APS-C senzoru: Dynamický rozsah (1. část)
- Souboj 1" a APS-C senzoru: Dynamický rozsah (2. část)
- Rychlost
- Videosekvence
- Závěr
Konečně se dostáváme k velmi zajímavé položce, a tou je digitální šum. Srovnáme nejen per pixel šum, ale i šum pro praxi (snížíme rozlišení 24MPx snímku na 20 MPx) a také později vezmeme do úvahy lepší světelnost objektivu u RX10. Takže vzhůru na to. Zabývat se budeme zejména RAWy, ale nezapomeneme ani na JPEGy, které budou předmětem hned prvního testu.
24MPx D3300 vlevo, 20MPx RX10 vpravo (JPEG)
JPEGy z RX10 jsou výrazně kontrastnější a víc doostřované, což se u vyšších citlivostí projevuje v artefaktech na hranách. Je vidět, že APS-C snímač má v šumu přeci jen docela dost navrch. Zkusme ještě jeho snímky zmenšit na 20 megapixelů a porovnat rozlišení a šum na "předem dané ploše".
24MPx D3300 po zmenšení na 20 MPx vlevo, 20MPx RX10 vpravo (JPEG)
D3300 dává jasně celistvější obraz, odšumování ale zbavuje barev snímky u obou přístrojů. Mrkněme se nyní na RAW. Jaké jsou tam rozdíly mezi senzory? Následující snímky jsou převedené pomocí Camera Raw.
24MPx D3300 vlevo, 20MPx RX10 vpravo (RAW)
Rozdíl mezi senzory je patrný. RX10 začíná šumět dříve, odhadem zhruba o 1 EV (tj. ISO 1600 u RX10 zhruba odpovídá ISO 3200 u D3300). Na přesnou hodnotu se podíváme za chvíli. Ještě zmenšíme rozlišení 24MPx snímků z D3300 na 20 megapixelů.
24MPx D3300 po zmenšení na 20 MPx vlevo, 20MPx RX10 vpravo (RAW)
Po zmenšení rozlišení na 20 megapixelů se šum u D3300 trochu více schoval a na stejném rozlišení to tedy vypadá, že APS-C senzor bude mít náskok něco málo přes 1 EV. Mrkněme tedy konečně na exaktní data naměřená na snímcích bílé plochy. Nyní se už budeme věnovat jen RAWům.
24MPx D3300 vlevo, 20MPx RX10 vpravo (RAW)
Vybral jsem expozičně nejbližší snímky. Jak je dobře vidět, rozdíl v šumu je zhruba okolo 1 EV, na vyšších citlivostech dokonce ještě méně. Např. ISO 6400 u RX10 vypadá o něco čistěji než ISO 12800 u D3300.
24MPx D3300 po zmenšení na 20 MPx vlevo, 20MPx RX10 vpravo (RAW)
Po zmenšení rozlišení 24MPx snímků z D3300 na 20 megapixelů se situace trochu mění a je vidět, zhruba onen 1EV rozdíl u vyšších citlivostí a lehce přes 1 EV u nižších. Zkoušel jsem také měřit průměrné jasové rozdíly v barevných kanálech sousedních pixelů (v blízkém okolí). Hodnota ISO 100 v grafu pak odpovídá hodnotě ISO 100 u D3300 a ISO 125 u RX10 (u RX10 je ISO 100 pullovaná citlivost - softwarově upravené nativní ISO 125, takže jsme použili nativní ISO 125 a jen pro jednoduchost grafu je označené jako ISO 100).
RAWy převedené přes Camera Raw
RAWy převedené přes Raw Therapee
Hodně záleží na tom, který RAW konvertor použijeme, neboť Camera Raw šum u modelu RX10 zpracovává tak, že je méně viditelný. Raw Therapee otevírá RAWy bez úprav a umožní nám lépe vidět skutečný rozdíl mezi snímači. Hodnotit budeme ale oboje, neboť Camera Raw se v praxi využívá mnohem častěji.
S Camera Raw není v červené složce u nižších citlivostí překvapivě moc velký rozdíl, je tak okolo 0,5 EV mezi 20MPx a 24MPx snímky při per pixel hodnocení, na vyšších citlivostech (ISO 6400 a výše) jsou v podstatě totožné. Odečítat je nutné v horizontálním směru. Tedy podíváte se, kde je černá linie a pak hledáte, kdy se do stejné výšky na grafu dostane červená nebo modrá linie. Příklad, průměrný jasový rozdíl 10 v Raw Therapee. Černá linie (RX10) jej protíná zhruba při ISO 2000. Červená linie "desítku" protíná při ISO 4000, tedy D3300 má stejný per pixel šum (tzv. screen) při ISO 4000 jako má RX10 už při ISO 2000. Modrá linie ukazuje tiskové rozlišení (tzv. print), tedy to, jak se šum jeví prakticky na předem daném formátu (představte si např. výtisk na A4, zobrazení na monitoru...). Tady už desítku modrá linie protíná někde za ISO 5000 (šum se totiž ve vyšším rozlišení více schová).
To znamená, že ve skutečnosti má při převádění snímků v Raw Therapee D3300 při ISO 5000 asi takový šum jako RX10 při ISO 2000. Podotýkám, že se jedná o šum praktický, tedy na předem daném formátu. To, jak se bude jevit na výsledné fotografii. Nejde tedy o per pixel (1:1) šum. Toto je tedy zhruba 1,3EV rozdíl. Jak ale vidíte, při ISO 6400 se RX10 záhadně zlepšuje a významně se přibližuje snímači v D3300 a rozdíl je jen něco okolo 1/3 EV (zhruba 1/2 EV při ISO 12800).
Můžete takto posuzovat výsledky v Camera Raw i Raw Therapee. Podívejme se blíže právě na Raw Therapee, který lépe ukáže rozdíly mezi senzory. Tady šum modelu RX10 při ISO 125 má D3300 až na zhruba ISO 320, při printu lehce přes ISO 400, tedy 1,3 až 1,7EV rozdíl. ISO 3200 u RX10 odpovídá zhruba ISO 8000 u D3300 v printu, ale ISO 6400 už rozdíl výrazně snižuje a D3300 v printu odpovídá zhruba citlivostí ISO 10000. To je rozdíl asi 2/3 EV.
RAWy převedené přes Camera Raw
RAWy převedené přes Raw Therapee
V zelené složce v Camera Raw si RX10 vede velmi dobře. Zatímco ještě do ISO 800 má více než 1EV rozdíl, u ISO 1600 a ISO 3200 už leze pod 1 EV a ISO 6400 je na malém 1" i velkém APS-C senzoru totožné. Raw Therapee ale ukazuje výraznější rozdíl, ty jsou přes 1 EV s výjimkou ISO 6400 všude.
RAWy převedené přes Camera Raw
RAWy převedené přes Raw Therapee
Modrá barevná složka už opět přináší to, co bychom čekali. Lehce přes 1 EV rozdílu u nízkých a středních citlivostí do ISO 3200 včetně. ISO 6400 lehce překonává 0,5 EV a totéž platí pro ISO 12800 s Camera Raw. Na základě těchto měření a výše uvedených obrázků lze prohlásit, že rozdíl praktického šumu obou snímačů je zhruba 1 EV ve prospěch D3300 na citlivostech od ISO 100 do ISO 3200 a něco okolo 1/2 EV při ISO 6400 a ISO 12800 při převádění snímků v Camera Raw. U Raw Therapee je ale rozdíl výraznější a ve většině případů se pohybuje okolo 1,5 EV. Abychom si ukázali skutečnost co nejnázorněji, mám zde ještě graf jasového šumu a další graf, který názorně ukáže skutečný rozdíl.
Vedle těch grafů, které už znáte, jsem si dovolil přinést i pozměněnou variantu. Dole jsou citlivosti fotoaparátu RX10 a modrá a červená linie ukazují, při jaké citlivosti má D3300 stejný šum jako RX10. Jak je vidět, ISO 125 na RX10 šumí stejně jako ISO 300 na D3300 (per pixel, viz červenou linii), resp. ISO 360 (při printu, viz modrou linii). ISO 400 u RX10 pak má stejný šum jako D3300 až na zhruba ISO 1000 v printu. Žlutá a zelená linie pak ukazují, jak velký rozdíl je to v EV. Toto jsou data při převádění přes Raw Therapee, tedy skutečný výkon senzoru.
Jak je vidět, při ISO 125 a 200 je rozdíl 1,3 EV, ISO 400 až ISO 3200 pak ukazuje zhruba 0,9 až 1,1 EV rozdílu a ISO 6400 a ISO 12800 překvapivě jdou jen na 0,4 EV. Pokud ale porovnáme print, tedy skutečný výsledek na předem dané ploše, ISO 100 a 200 vykazují rozdíl 1,5 EV, ISO 400 zhruba 1,3 EV, ISO 800 až ISO 3200 pak 1,2 EV a nejvyšší citlivosti ISO 6400 a 12800 se pak pohybují okolo 0,5 až 0,6 EV.
Pro jednoduchost zatím řekněme, že rozdíl mezi snímači je na základě výše uvedených pozorování lehce přes 1 EV. Pokud tedy panují takové světelné podmínky, že není možné volit nejnižší ISO citlivost, pak D3300 vede pouze při 27 až 40mm ohniskových vzdálenostech, kdy má zhruba 1/3 EV navíc. Jak jsme k tomuto číslu přišli? Rozdíl v senzorech je zmíněné 1 EV, jenže RX10 má o 2/3 EV lepší světelnost (viz graf), což ve výsledku dá zhruba 1/3EV náskok.
Ohniskové vzdálenosti 40 až zhruba 50mm znamená vyrovnaný výsledek, neboť 1 EV na čipu je vykompenzováno o 1 EV horší světelností u D3300. Od 50mm ohniskové vzdálenosti už vede RX10 a na maximálním zoomu přináší celé 1 EV navíc. Je totiž o 1 EV horší na senzoru, ale objektiv přináší o 2 EV lepší světelnost. A jak to tedy vypadá v praxi?