1" vs. APS-C: Sony RX10 vs. Nikon D3300+18-140mm

1" vs. APS-C: Sony RX10 vs. Nikon D3300+18-140mm
, , recenze: specifikace produktu
Dnes si zkusíme odpovědět na otázku, jak je na tom ultrazoom s 1" a F2,8 objektivem ve srovnání s APS-C zrcadlovkou a 18-140mm F3,5-5,6 objektivem. Jak na tom bude šum, dynamický rozsah, hloubka ostrosti, hmotnost nebo třeba rozměry?
K oblíbeným
reklama
Nyní se tedy konečně podíváme na praxi, tedy skutečné snímky, kde byl natvrdo nastavený expoziční čas, plně otevřená clona a fotoaparáty si už nastavili citlivost, kterou potřebovaly. D3300 s F3,5-5,6 objektivem by si tedy teoreticky měla vyžádat o 2/3 EV až 2 EV vyšší ISO. Do testu jsem pak bral snímek, který byl expozičně nejbližší, což u některých scén mohlo znamenat korekci expozice.


Nikon D3300 šum při F5,6

Nikon D3300 + 18-140mm (1/640 s, F5,6, ISO 500), klikněte pro zvětšení



Sony RX10 šum při F2,8

Sony Cyber-shot RX10 (1/640 s, F2,8, ISO 125), klikněte pro zvětšení



Tady je praktická ukázka. V testu jsem chtěl dosáhnout expozičního času 1/640 sekundy, což pro Sony Cyber-shot RX10 při světelnosti znamenalo citlivost ISO 125, pro Nikon D3300 s 18-140mm objektivem pak až ISO 500. Opět si můžete stáhnout RAW z D3300 a RAW z RX10. Pojďme se podívat na výřezy z RAWů s vypnutým odšumováním.


Nikon D3300 šum při F5,6 výřez 24MPx

výřez z 24MPx snímku z D3300



Sony RX10 šum při F2,8 výřez

výřez z 20MPx snímku z RX10



Nikon D3300 šum při F5,6 výřez 20MPx

výřez ze snímku z D3300 (z 24MPx zmenšeného na 20 MPx)



Pokud jde o šum, skutečně jde vidět, že ve snímku z D3300 je ho při zvoleném čase o něco více. Na druhou stranu v tomto případě ale D3300 s 18-140mm objektivem nabídla lepší detaily. Nutno také podotknout, že RX10 trochu více lže s citlivostí a je o třetinu EV posunutá. Rozumějte tomu tak, že při nastavení fotoaparátů s 2EV rozdíly clon a 2EV rozdíly ISO citlivostí vyjde snímek z RX10 o něco tmavší a je dobré nastavit citlivost trochu větší, čímž se rozdíl mezi oběma fotoaparát z menší části smazává. Někdy expozice seděla, někdy byla úplně mimo a jak si ukážeme v testu dynamického rozsahu, někdy i o celé 1 EV!

V posledním testu šumu už nebudu uvádět snímky v plném rozlišení, ale pouze 1:1 výřezy převedené z RAWu s vypnutým odšumováním. Základem byl expoziční čas 1/4 sekundy a tři ohniskové vzdálenosti, 27, 75 a 200 mm (přibližně). Začněme tou nejširší, 27mm ohniskovou vzdáleností.


Nikon D3300 šum při 27mm výřez 24MPx

výřez z 24MPx snímku z D3300 (F3,5, ISO 1250)



Sony RX10 šum při 27mm výřez

výřez z 20MPx snímku z RX10 (F2,8, ISO 800)



Nikon D3300 šum při 27mm výřez 20MPx

výřez ze snímku z D3300 (z 24MPx zmenšeného na 20 MPx, F3,5, ISO 1250)



Tady je vidět výše zmíněná situace, kdy by při stejných expozičních nastaveních měla být i expozice stejná, ale RX10 je o něco tmavší. Nicméně ISO 1000 bylo naopak už světlejší, takže jsem použil nastavení, při kterém by expozice měla teoreticky odpovídat. Jak je vidět, snímek z D3300 je přeci jen o něco čistší, zde výhoda většího senzoru převažuje nad výhodou lepší světelnosti RX10.


Nikon D3300 šum při 75mm výřez 24MPx

výřez z 24MPx snímku z D3300 (F4,8, ISO 1400)



Sony RX10 šum při 75mm výřez

výřez z 20MPx snímku z RX10 (F2,8, ISO 800)



Nikon D3300 šum při 75mm výřez 20MPx

výřez ze snímku z D3300 (z 24MPx zmenšeného na 20 MPx, F4,8, ISO 1400)



Zde by sice fotoaparát Nikon D3300 teoreticky měl volit citlivost zhruba ISO 2000, ale očividně mu stačilo už ISO 1400, aby expozičně dohnal RX10. Pokud jde o šum, D3300 stále lehce vede, i nadále je snímač lepší než to, co se získá světelností.


Nikon D3300 šum při 200mm výřez 24MPx

výřez z 24MPx snímku z D3300 (F5,6, ISO 2800)



Sony RX10 šum při 200mm výřez

výřez z 20MPx snímku z RX10 (F2,8, ISO 800)



Nikon D3300 šum při 200mm výřez 20MPx

výřez ze snímku z D3300 (z 24MPx zmenšeného na 20 MPx, F5,6, ISO 2800)



Tady už světelnost zaúřadovala a citlivost šla až na ISO 2800, což je o 1,8 EV výše (teoreticky by mělo jít o 2 EV). Jak je vidět, i přestože by snímek z RX10 měl být teoreticky světlejší, ve skutečnosti je lehce tmavší. D3300 přináší o něco ostřejší obraz, šumu je ale trochu více (je to vidět ve stínech). Rozdíl ale nepovažuji za dramatický, snímek vypadá více zašuměný spíše kvůli tomu, že je ostřejší.
 
Nejnovější články
Fotomobil Honor 20 Pro má makroobjektiv a modul s F1,4 Fotomobil Honor 20 Pro má makroobjektiv a modul s F1,4
Na trhu se objevuje nový fotomobil z dílen společnosti Honor. Ta představila novinku v podobě modelu 20 Pro, který přináší rovnou čtveřici zadních fotoaparátů. Mezi nimi vynikne makro fotoaparát a modul s rekordní světelností F1,4.
Včera, aktualita, Milan Šurkala2 komentáře
Limitovaná edice Leica CL "100 jahre bauhaus" Limitovaná edice Leica CL "100 jahre bauhaus"
V nabídce fotoaparátů značky Leica se objevuje další novinka v podobě limitované edice. Je jí model CL "100 jahre bauhaus", který oslavuje století existence umělecké a designové školy Bauhaus v Německu.
Včera, aktualita, Milan Šurkala1 komentář
Ušetři s Nikonem: letní slevy na fotoaparáty i objektivy Ušetři s Nikonem: letní slevy na fotoaparáty i objektivy
Nikon spouští letní prodejní akci s názvem "Ušetři s Nikonem". Mnoho fotoaparátů a objektivů bylo zlevněno, přičemž u některých setů se jedná o slevy až ve výši 10.000 Kč. Levněji tak lze získat i nové Z6 a Z7.
20.5.2019, aktualita, Milan Šurkala
Ricoh/Pentax věří v návrat DSLR, v CSC nevidí potenciál Ricoh/Pentax věří v návrat DSLR, v CSC nevidí potenciál
Společnost Ricoh, která nyní stojí za zrcadlovkami a fotoaparáty Pentax, se nechala slyšet, že v brzké době vidí návrat fotografů k DSLR. Móda CSC je podle společnosti jen chvilková a pomine.
20.5.2019, aktualita, Milan Šurkala35 komentářů
Panasonic Lumix S1R: sebevědomý vstup do FF Panasonic Lumix S1R: sebevědomý vstup do FF
Společnost Panasonic už nevyrábí CSC jen se 4/3" senzory, ale nově i s velkými full frame čipy. A právě dnes se podíváme na vlajkovou loď Lumix S1R se 47,3MPx snímačem. Umí i 4K 60p videosekvence.
20.5.2019, recenze, Milan Šurkala65 komentářů