1" vs. APS-C: Sony RX10 vs. Nikon D3300+18-140mm
Dnes si zkusíme odpovědět na otázku, jak je na tom ultrazoom s 1" a F2,8 objektivem ve srovnání s APS-C zrcadlovkou a 18-140mm F3,5-5,6 objektivem. Jak na tom bude šum, dynamický rozsah, hloubka ostrosti, hmotnost nebo třeba rozměry?
Kapitoly článku:
- Ovládání a rozměry
- Světelnost a hloubka ostrosti
- Kvalita kresby objektivu
- Úhel záběru
- Makro, zvětšení
- Souboj 1" a APS-C senzoru: Digitální šum (1. část)
- Souboj 1" a APS-C senzoru: Digitální šum (2. část)
- Souboj 1" a APS-C senzoru: Dynamický rozsah (1. část)
- Souboj 1" a APS-C senzoru: Dynamický rozsah (2. část)
- Rychlost
- Videosekvence
- Závěr
Další velmi zajímavou kapitolou bude dynamický rozsah senzoru. Tedy to, jak moc velká rezerva je v jasech a stínech. K testu jsem využil expoziční řadu desítek snímků a budu zkoumat, kdy ještě RX10 a D3300 budou schopny vytáhnout něco z jasů a stínů.Kvůli různé hloubce ostrosti jsem volil jiné clony, na základě čehož bude jinak stanovena základní expozice. Protože ale ISO citlivosti na RX10 docela nesedí k D3300, volil jsem nakonec ty snímky, které si expozičně nejlépe odpovídali (a občas to bylo o celé EV jinak, než by to mělo být dle výpočtu). K hrátkám s expozicí byl využit Adobe Photoshop CC s Camera Raw a Raw Therapee.
Toto jsou dva snímky, které si jasově nejvíce odpovídaly. Jedná se o snímky převedené z RAWu bez jakýchkoli korekcí jasu. Můžete si stáhnout jak RAW z D3300, tak RAW z RX10. Pojďme si oba obrazy v Zoner Photo Studiu 17 hezky srovnat. Mrkněme nejprve do stínů a podívejme se na snímky převedené pomocí Camera Raw a Raw Therapee, protože oba programy převádí RAWy trochu jinak s jinými výsledky.
Camera Raw, srovnání dynamického rozsahu, klikněte pro zvětšení
Raw Therapee, srovnání dynamického rozsahu, klikněte pro zvětšení
Jak je vidět, ve výchozím stavu byly oba fotoaparáty schopny prokreslit stíny stejně. Žádné výraznější rozdíly mezi oběma fotoaparáty nejsou. Na snímcích převedených přes Raw Therapee je D3300 trochu celistvější (šum méně degraduje hrany), ale RX10 má naopak lepší kontrast. A co světla?
Camera Raw, srovnání dynamického rozsahu, klikněte pro zvětšení
Raw Therapee, srovnání dynamického rozsahu, klikněte pro zvětšení
Dokonce ani zde není vidět významný rozdíl. Dokonce to v Camera Raw vypadá, že lépe prokreslený snímek ve světlech dává Sony Cyber-shot RX10 vpravo, nicméně naopak snímek z Raw Therapee ukazuje trochu více vykreslených jasů u D3300. Pojďme se podívat, co se dá zachránit funkcí Světla a Stíny v Camera Raw. Snímky jsou vyhnané na maximum jen pro zjištění maxima dynamického rozsahu, které jsou RAWy schopny poskytnout. Následující dvě ukázky jsou z Camera Raw.
HDR vzhledu si moc nevšímejte, nás bude zajímat to, co jsme získali ve stínech a ve světlech. Pojďme se nejprve podívat na stíny prosvětlené na maximum v Camera Raw. U Raw Therapee pak budou funkce prosvětlení stínů a stažení světel nahrazeny softwarovou korekcí expozice o 2 EV v obou směrech a zapnutá funkce Rekonstrukce světel/Obnovení jasů (Raw Therapee nemá přímý ekvivalent těchto funkcí z Camera Raw).
Camera Raw, srovnání dynamického rozsahu po maximálním prosvětlení, klikněte pro zvětšení
Raw Therapee, srovnání dynamického rozsahu po zásahu funkce Rekonstrukce světel a korekce +2 EV, klikněte pro zvětšení
Musím se přiznat, že tohle je pro mě velké překvapení. I při hodně prosvětlených stínech dává RX10 překvapivě kvalitní obraz a míra šumu je srovnatelná s D3300, v Raw Therapee je pak přeci jen o něco vyšší. A jak to bude ve světlech?
Camera Raw, srovnání dynamického rozsahu po maximálním stažení jasů, klikněte pro zvětšení
Raw Therapee, srovnání dynamického rozsahu po zásahu funkce Rekonstrukce světel a korekce -2 EV, klikněte pro zvětšení
Ono to dokonce vypadá, že Sony RX10 má v Camera Raw i větší rezervu v jasech, ale nedělejme předčasné závěry. Každopádně i v Raw Therapee vypadají snímky velmi podobně, ale D3300 přeci jen trochu více zachovala záclonu na bílém pozadí. Důvod podobných výsledků je nasnadě, D3300 totiž používá jen 12bitové RAWy (vyšší modely mají 14bitové), a tak zbytečně zahazuje dynamický rozsah jinak solidního senzoru.
Camera Raw, srovnání dynamického rozsahu po maximálním stažení jasů (expozice -0,7 EV), klikněte pro zvětšení
Raw Therapee, srovnání dynamického rozsahu po zásahu funkce Rekonstrukce světel a korekce -2 EV (expozice -0,7 EV), klikněte pro zvětšení
Zkusil jsem tedy, co vytáhnu ze snímků, které mají o 0,3 EV nižší expozici (zde neprezentováno). Z D3300 jsem už (ať už korekcí expozice nebo funkcí "světla" v Camera Raw i "rekonstrukcí světel" v Raw Therapee) zachránil takřka celou záclonu a zůstalo jen opravdu naprosté minimum přepalů, u RX10 ještě většina přepalů zachráněna nebyla. Expozice o 0,7 EV nižší, kterou vidíte na dvou snímcích výše (stejná clona a citlivost, ale kratší čas) už zachránila u D3300 vše a u RX10 téměř vše v obou programech. Raw Therapee zde byl trochu štědřejší a dovolil obnovit ještě kapánek více než Camera Raw. Najdeme tu tedy rozdíl zhruba 0,3 EV ve prospěch D3300. Na to, že jde o APS-C snímač, to je překvapivě malý rozdíl.
Nyní zkusíme totéž ze stažených expozic. Jako první tu máme o 1 EV slabší expozici (poloviční čas expozice) proti původním snímkům ze začátku této kapitoly. S programem Raw Therapee budeme nyní prosvětlovat o 4 EV, Camera Raw pak použije funkci prosvětlení stínů (kladná korekce měla výsledky velmi podobné).
Camera Raw, srovnání dynamického rozsahu po maximálním vytažení stínů (expozice -1 EV), klikněte pro zvětšení
Raw Therapee, srovnání dynamického rozsahu po zásahu funkce Rekonstrukce světel a korekce +4 EV (expozice -1 EV), klikněte pro zvětšení
Výsledky jsou vskutku zajímavé. I když jsem vyfotil snímky s expozicí hardwarově staženou o 1 EV a ze snímků vytáhl, co to šlo, v Camera Raw dává lepší výsledky spíše RX10, která má méně barevného šumu. Naopak v Raw Therapee je lepší D3300, ale ani v jednom případě nejsou rozdíly nějak dramatické. Stáhněme tedy expozici o 2 EV (čtvrtinový čas expozice). Znovu připománím, že funkce projasnění stínů v Camera Raw měla takřka totožné výsledky jako korekce o 4 EV.
Camera Raw, srovnání dynamického rozsahu po maximálním vytažení stínů (expozice -2 EV), klikněte pro zvětšení
Raw Therapee, srovnání dynamického rozsahu po zásahu funkce Rekonstrukce světel a korekce +4 EV(expozice -2 EV), klikněte pro zvětšení
Zde už opět začíná trochu nesouhlasit expozice a snímek z RX10 začíná být tmavší. Znovu je vidět, že Sony RX10 má o něco méně barevného šumu v Camera Raw, nicméně v Raw Therapee jsou oba výsledky docela podobné pokud jde o šum i prokreslení. Naposled si dáme ještě expozici staženou o 3 EV (8krát kratší expoziční čas) a následně znovu vyzkoušíme, kolik kresby ve stínech vlastně máme.
Camera Raw, srovnání dynamického rozsahu po maximálním vytažení stínů (expozice -3 EV), klikněte pro zvětšení
Raw Therapee, srovnání dynamického rozsahu po zásahu funkce Rekonstrukce světel a korekce +4 EV(expozice -3 EV), klikněte pro zvětšení
Zajímavé je, že D3300 už byla v Camera Raw dohnána k podpalu, zatímco z RX10 bylo možné ještě vytáhnout velmi slabou kresbu. V Zoner Photo Studiu 17 docházelo spíše k opačné situaci. RAW z RX10 nešel vyvolat vůbec, tam nebylo ani trošičku kresby, RAW z D3300 v náznaku ukazoval např. bajonet fotoaparátu, ale jinak byl výsledek stejně bídný jako z RX10. Nejlepší výsledky opět poskytoval Raw Therapee, kteryý dokázal z obou RAWů vytáhnout normální výsledky. Stejně jako u Camera Raw přineslo prosvětlování RAWů více kresby z RX10 než z APS-C fotoaparátu Nikon D3300.