1" vs. APS-C: Sony RX10 vs. Nikon D3300+18-140mm

1" vs. APS-C: Sony RX10 vs. Nikon D3300+18-140mm
, , recenze: specifikace produktu
Dnes si zkusíme odpovědět na otázku, jak je na tom ultrazoom s 1" a F2,8 objektivem ve srovnání s APS-C zrcadlovkou a 18-140mm F3,5-5,6 objektivem. Jak na tom bude šum, dynamický rozsah, hloubka ostrosti, hmotnost nebo třeba rozměry?
K oblíbeným
reklama
Další velmi zajímavou kapitolou bude dynamický rozsah senzoru. Tedy to, jak moc velká rezerva je v jasech a stínech. K testu jsem využil expoziční řadu desítek snímků a budu zkoumat, kdy ještě RX10 a D3300 budou schopny vytáhnout něco z jasů a stínů.Kvůli různé hloubce ostrosti jsem volil jiné clony, na základě čehož bude jinak stanovena základní expozice. Protože ale ISO citlivosti na RX10 docela nesedí k D3300, volil jsem nakonec ty snímky, které si expozičně nejlépe odpovídali (a občas to bylo o celé EV jinak, než by to mělo být dle výpočtu). K hrátkám s expozicí byl využit Adobe Photoshop CC s Camera Raw a Raw Therapee.


Nikon D3300 dynamický rozsah 1

Nikon D3300 + 18-140mm, klikněte pro zvětšení



Sony RX10 dynamický rozsah 1

Sony Cyber-shot RX10, klikněte pro zvětšení



Toto jsou dva snímky, které si jasově nejvíce odpovídaly. Jedná se o snímky převedené z RAWu bez jakýchkoli korekcí jasu. Můžete si stáhnout jak RAW z D3300, tak RAW z RX10. Pojďme si oba obrazy v Zoner Photo Studiu 17 hezky srovnat. Mrkněme nejprve do stínů a podívejme se na snímky převedené pomocí Camera Raw a Raw Therapee, protože oba programy převádí RAWy trochu jinak s jinými výsledky.


Sony RX10 vs Nikon D3300 dynamický rozsah 1 Camera Raw

Camera Raw, srovnání dynamického rozsahu, klikněte pro zvětšení



Sony RX10 vs Nikon D3300 dynamický rozsah 1 RawTherapee

Raw Therapee, srovnání dynamického rozsahu, klikněte pro zvětšení



Jak je vidět, ve výchozím stavu byly oba fotoaparáty schopny prokreslit stíny stejně. Žádné výraznější rozdíly mezi oběma fotoaparáty nejsou. Na snímcích převedených přes Raw Therapee je D3300 trochu celistvější (šum méně degraduje hrany), ale RX10 má naopak lepší kontrast. A co světla?


Sony RX10 vs Nikon D3300 dynamický rozsah 1 Camera Raw 2

Camera Raw, srovnání dynamického rozsahu, klikněte pro zvětšení



Sony RX10 vs Nikon D3300 dynamický rozsah 1 RawTherapee 2

Raw Therapee, srovnání dynamického rozsahu, klikněte pro zvětšení



Dokonce ani zde není vidět významný rozdíl. Dokonce to v Camera Raw vypadá, že lépe prokreslený snímek ve světlech dává Sony Cyber-shot RX10 vpravo, nicméně naopak snímek z Raw Therapee ukazuje trochu více vykreslených jasů u D3300. Pojďme se podívat, co se dá zachránit funkcí Světla a Stíny v Camera Raw. Snímky jsou vyhnané na maximum jen pro zjištění maxima dynamického rozsahu, které jsou RAWy schopny poskytnout. Následující dvě ukázky jsou z Camera Raw.


Nikon D3300 dynamický rozsah 2

Nikon D3300 + 18-140mm, klikněte pro zvětšení



Sony RX10 dynamický rozsah 2

Sony Cyber-shot RX10, klikněte pro zvětšení



HDR vzhledu si moc nevšímejte, nás bude zajímat to, co jsme získali ve stínech a ve světlech. Pojďme se nejprve podívat na stíny prosvětlené na maximum v Camera Raw. U Raw Therapee pak budou funkce prosvětlení stínů a stažení světel nahrazeny softwarovou korekcí expozice o 2 EV v obou směrech a zapnutá funkce Rekonstrukce světel/Obnovení jasů (Raw Therapee nemá přímý ekvivalent těchto funkcí z Camera Raw).


Sony RX10 vs Nikon D3300 dynamický rozsah 2 Camera Raw

Camera Raw, srovnání dynamického rozsahu po maximálním prosvětlení, klikněte pro zvětšení



Sony RX10 vs Nikon D3300 dynamický rozsah 2 RawTherapee

Raw Therapee, srovnání dynamického rozsahu po zásahu funkce Rekonstrukce světel a korekce +2 EV, klikněte pro zvětšení



Musím se přiznat, že tohle je pro mě velké překvapení. I při hodně prosvětlených stínech dává RX10 překvapivě kvalitní obraz a míra šumu je srovnatelná s D3300, v Raw Therapee je pak přeci jen o něco vyšší. A jak to bude ve světlech?


Sony RX10 vs Nikon D3300 dynamický rozsah 2 Camera Raw 2

Camera Raw, srovnání dynamického rozsahu po maximálním stažení jasů, klikněte pro zvětšení



Sony RX10 vs Nikon D3300 dynamický rozsah 2 RawTherapee 2

Raw Therapee, srovnání dynamického rozsahu po zásahu funkce Rekonstrukce světel a korekce -2 EV, klikněte pro zvětšení



Ono to dokonce vypadá, že Sony RX10 má v Camera Raw i větší rezervu v jasech, ale nedělejme předčasné závěry. Každopádně i v Raw Therapee vypadají snímky velmi podobně, ale D3300 přeci jen trochu více zachovala záclonu na bílém pozadí. Důvod podobných výsledků je nasnadě, D3300 totiž používá jen 12bitové RAWy (vyšší modely mají 14bitové), a tak zbytečně zahazuje dynamický rozsah jinak solidního senzoru.


Sony RX10 vs Nikon D3300 dynamický rozsah 2 Camera Raw 3

Camera Raw, srovnání dynamického rozsahu po maximálním stažení jasů (expozice -0,7 EV), klikněte pro zvětšení



Sony RX10 vs Nikon D3300 dynamický rozsah 2 RawTherapee 3

Raw Therapee, srovnání dynamického rozsahu po zásahu funkce Rekonstrukce světel a korekce -2 EV (expozice -0,7 EV), klikněte pro zvětšení



Zkusil jsem tedy, co vytáhnu ze snímků, které mají o 0,3 EV nižší expozici (zde neprezentováno). Z D3300 jsem už (ať už korekcí expozice nebo funkcí "světla" v Camera Raw i "rekonstrukcí světel" v Raw Therapee) zachránil takřka celou záclonu a zůstalo jen opravdu naprosté minimum přepalů, u RX10 ještě většina přepalů zachráněna nebyla. Expozice o 0,7 EV nižší, kterou vidíte na dvou snímcích výše (stejná clona a citlivost, ale kratší čas) už zachránila u D3300 vše a u RX10 téměř vše v obou programech. Raw Therapee zde byl trochu štědřejší a dovolil obnovit ještě kapánek více než Camera Raw. Najdeme tu tedy rozdíl zhruba 0,3 EV ve prospěch D3300. Na to, že jde o APS-C snímač, to je překvapivě malý rozdíl.

Nyní zkusíme totéž ze stažených expozic. Jako první tu máme o 1 EV slabší expozici (poloviční čas expozice) proti původním snímkům ze začátku této kapitoly. S programem Raw Therapee budeme nyní prosvětlovat o 4 EV, Camera Raw pak použije funkci prosvětlení stínů (kladná korekce měla výsledky velmi podobné).


Sony RX10 vs Nikon D3300 dynamický rozsah 2 Camera Raw 4

Camera Raw, srovnání dynamického rozsahu po maximálním vytažení stínů (expozice -1 EV), klikněte pro zvětšení



Sony RX10 vs Nikon D3300 dynamický rozsah 2 Raw Therapee 4

Raw Therapee, srovnání dynamického rozsahu po zásahu funkce Rekonstrukce světel a korekce +4 EV (expozice -1 EV), klikněte pro zvětšení



Výsledky jsou vskutku zajímavé. I když jsem vyfotil snímky s expozicí hardwarově staženou o 1 EV a ze snímků vytáhl, co to šlo, v Camera Raw dává lepší výsledky spíše RX10, která má méně barevného šumu. Naopak v Raw Therapee je lepší D3300, ale ani v jednom případě nejsou rozdíly nějak dramatické. Stáhněme tedy expozici o 2 EV (čtvrtinový čas expozice). Znovu připománím, že funkce projasnění stínů v Camera Raw měla takřka totožné výsledky jako korekce o 4 EV.


Sony RX10 vs Nikon D3300 dynamický rozsah 2 Camera Raw 5

Camera Raw, srovnání dynamického rozsahu po maximálním vytažení stínů (expozice -2 EV), klikněte pro zvětšení



Sony RX10 vs Nikon D3300 dynamický rozsah 2 RawTherapee 5

Raw Therapee, srovnání dynamického rozsahu po zásahu funkce Rekonstrukce světel a korekce +4 EV(expozice -2 EV), klikněte pro zvětšení



Zde už opět začíná trochu nesouhlasit expozice a snímek z RX10 začíná být tmavší. Znovu je vidět, že Sony RX10 má o něco méně barevného šumu v Camera Raw, nicméně v Raw Therapee jsou oba výsledky docela podobné pokud jde o šum i prokreslení. Naposled si dáme ještě expozici staženou o 3 EV (8krát kratší expoziční čas) a následně znovu vyzkoušíme, kolik kresby ve stínech vlastně máme.


Sony RX10 vs Nikon D3300 dynamický rozsah 2 Camera Raw 6

Camera Raw, srovnání dynamického rozsahu po maximálním vytažení stínů (expozice -3 EV), klikněte pro zvětšení



Sony RX10 vs Nikon D3300 dynamický rozsah 2 RawTherapee 6

Raw Therapee, srovnání dynamického rozsahu po zásahu funkce Rekonstrukce světel a korekce +4 EV(expozice -3 EV), klikněte pro zvětšení



Zajímavé je, že D3300 už byla v Camera Raw dohnána k podpalu, zatímco z RX10 bylo možné ještě vytáhnout velmi slabou kresbu. V Zoner Photo Studiu 17 docházelo spíše k opačné situaci. RAW z RX10 nešel vyvolat vůbec, tam nebylo ani trošičku kresby, RAW z D3300 v náznaku ukazoval např. bajonet fotoaparátu, ale jinak byl výsledek stejně bídný jako z RX10. Nejlepší výsledky opět poskytoval Raw Therapee, kteryý dokázal z obou RAWů vytáhnout normální výsledky. Stejně jako u Camera Raw přineslo prosvětlování RAWů více kresby z RX10 než z APS-C fotoaparátu Nikon D3300.
 
Nejnovější články
Canon umožní zrušení aretace prstence Control Ring u RF objektivů Canon umožní zrušení aretace prstence Control Ring u RF objektivů

Nové objektivy Canon řady RF pro full frame CSC fotoaparáty mají navíc jeden prstenec zvaný Control Ring. Ten umožňuje např. změnu ISO citlivosti nebo jiných parametrů. Za příplatek vás Canon zbaví aretovaných poloh, což se hodí např. pro video.

Včera, aktualita, Milan Šurkala
Limitovaná edice Leica M Monochrom Drifter Lennyho Kravitze Limitovaná edice Leica M Monochrom Drifter Lennyho Kravitze
Lenny Kravitz je nejen hudebník, ale velmi rád i fotografuje, má rád fotoaparáty Leica a černobílé snímky. Není divu, že ve spolupráci s ním uvádí Leica už druhou limitovanou edici některého svého fotoaparátu.
25.5.2019, aktualita, Milan Šurkala
Lomography uvedlo objektiv Petzval 55mm f/1.7 s tvarovanými clonami Lomography uvedlo objektiv Petzval 55mm f/1.7 s tvarovanými clonami

V nabídce společnosti Lomography se po šesti letech vývoje objevuje nový pevný objektiv Petzval 55mm f/1.7 Mk II. Ten se vyznačuje nastavitelným bokehem díky různě tvarovaným otvorům clony.

24.5.2019, aktualita, Milan Šurkala
Fujifilm GFX 100: nový středoformát se 102 MPx Fujifilm GFX 100: nový středoformát se 102 MPx
Společnost Fujifilm představila nový středoformátový fotoaparát GFX 100, který už podle svého názvu zaujme jednou svou vlastností. Velmi vysokým rozlišením 102 MPx. Dále tu najdeme např. podporu 4K videa.
24.5.2019, aktualita, Milan Šurkala17 komentářů
Odolný Olympus Tough TG-6 vylepšuje focení pod vodou Odolný Olympus Tough TG-6 vylepšuje focení pod vodou
Společnost Olympus představila novou generaci outdoorového kompaktu Tough TG-6. Ten proti svému předchůdci přichází s vylepšenými režimy pro focení makra a pod vodou. I nadále má objektiv se světelností F2,0.
23.5.2019, aktualita, Milan Šurkala2 komentáře