1" vs. APS-C: Sony RX10 vs. Nikon D3300+18-140mm
Dnes si zkusíme odpovědět na otázku, jak je na tom ultrazoom s 1" a F2,8 objektivem ve srovnání s APS-C zrcadlovkou a 18-140mm F3,5-5,6 objektivem. Jak na tom bude šum, dynamický rozsah, hloubka ostrosti, hmotnost nebo třeba rozměry?
Kapitoly článku:
- Ovládání a rozměry
- Světelnost a hloubka ostrosti
- Kvalita kresby objektivu
- Úhel záběru
- Makro, zvětšení
- Souboj 1" a APS-C senzoru: Digitální šum (1. část)
- Souboj 1" a APS-C senzoru: Digitální šum (2. část)
- Souboj 1" a APS-C senzoru: Dynamický rozsah (1. část)
- Souboj 1" a APS-C senzoru: Dynamický rozsah (2. část)
- Rychlost
- Videosekvence
- Závěr
Aby naše srovnání neplynulo jen z jednoho snímku, který může být zavádějící (může jednomu fotoaparátu lépe sednout než obvykle), přineseme ještě další dvě testovací scény.
Takto vypadají snímky velmi podobně, ať už jde o jasy nebo o stíny. Vzhledem k náročnosti scény dobrá práce v obou případech. K dispozici je RAW z D3300 a RAW z RX10.
Jak je vidět i na tomto srovnání, Sony Cyber-shot RX10 má o trochu více šumu, ale kresba je v obou případech podobná. Jenže co se stane, když začneme tyto RAWy upravovat a korigovat v nich expozici?
Výše vidíte snímky, kde jsou stáhnuté jasy a prosvětlené stíny v Camera Raw až na maximum. Nikon D3300 má v prosvětlených plochách lepší barevnou věrnost, Sony RX10 zde docela ztrácí saturaci. Povídáme se na některé detaily ve větším, a to jak na snímcích z Camera Raw s prosvětlením stínů, tak i ty převedené přes RAW Therapee se softwarově zvýšenou expozicí o 4 EV (ty zde v plném rozlišení neuvidíte, prezentuji pouze dva výřezy z nich níže). To nám ukáže, jak jsou na tom fotoaparáty s kresbou ve stínech.
Camera Raw, srovnání dynamického rozsahu po maximálním vytažení stínů, klikněte pro zvětšení
Raw Therapee, srovnání dynamického rozsahu po zásahu funkce Rekonstrukce světel a korekce +4 EV, klikněte pro zvětšení
Raw Therapee, srovnání dynamického rozsahu po zásahu funkce Rekonstrukce světel a korekce +4 EV, klikněte pro zvětšení
Tady jde vidět, že Nikon D3300 je na tom v ohledu dynamického rozsahu ve stínech lépe. Jde především o množství zachovaných barev, RX10 působí přeci jen o něco více vybledle a má menší úroveň kontrastu.
Toto jsou JPEGy tak, jak vypadly z fotoaparátu, opět jsem se snažil vybrat jasem co nejpodobnější expozice. RAW z D3300 i RAW z RX10 si můžete jako obvykle stáhnout. Zatímco v Camera Raw vypadají takto světle, Raw Therapee je otevírá výrazně tmavší. My se nyní mrkněme na JPEGy v oblasti s nejvyšším dynamickým rozsahem.
Stíny jsou v obou případech prokresleny stejně bídně. Expozice u Sony byla trochu silnější (jde to vidět i na lehce světlejší obloze, a tak není divu, že odlesky na vodě se trochu více přepalují). Co se ale stane, když snímky v RAW Therapee převedeme a necháme je podexponovat o 2 EV s funkcí rekonstrukce světel?
Raw Therapee, srovnání dynamického rozsahu po zásahu funkce Rekonstrukce světel a korekce -2 EV, klikněte pro zvětšení
U obou přístrojů se povedlo všechny odlesky v podstatě zachránit a jednobarevné šedé plošky dané zápornou korekcí expozice jsou u obou přístrojů zhruba stejně velké. Dynamický rozsah ve světlech je tak u tohoto snímků u obou přístrojů velmi podobný. Zkusme nyní expozici zvýšit o 2 EV.
Raw Therapee, srovnání dynamického rozsahu po zásahu funkce Rekonstrukce světel a korekce +2 EV, klikněte pro zvětšení
Pokud jde o prosvětlování stínů, opět není mezi oběma senzory dramatický rozdíl. Sony Cyber-shot RX10 vykazuje trochu více šumu a má lehce slabší barvy. Nicméně tento snímek ukázal, že nejen v jasech je dynamický rozsah podobný, on je podobný i ve stínech. V dynamickém rozsahu tedy záleží na scéně.
Někde je RX10 více než zdatným soupeřem, někde bohužel už na výkony podstatně většího APS-C snímače nestačí. V dynamickém rozsahu možná trošku vyhrává D3300 (lepší barevnost ve stínech), nicméně rozdíl je podstatně menší, než bychom papírově čekali. Nikon nemá výrazně lepší výsledky proto, že nabídne jen 12bitové RAWy, které omezují dostupný dynamický rozsah. Se 14bitovými RAWy (jako má D5300 se stejným senzorem) by výsledky byly výrazně lepší pro zrcadlovku.