1" vs. APS-C: Sony RX10 vs. Nikon D3300+18-140mm

1" vs. APS-C: Sony RX10 vs. Nikon D3300+18-140mm
, , recenze: specifikace produktu
Dnes si zkusíme odpovědět na otázku, jak je na tom ultrazoom s 1" a F2,8 objektivem ve srovnání s APS-C zrcadlovkou a 18-140mm F3,5-5,6 objektivem. Jak na tom bude šum, dynamický rozsah, hloubka ostrosti, hmotnost nebo třeba rozměry?
K oblíbeným
reklama
Aby naše srovnání neplynulo jen z jednoho snímku, který může být zavádějící (může jednomu fotoaparátu lépe sednout než obvykle), přineseme ještě další dvě testovací scény.


Nikon D3300 dynamický rozsah 3

Nikon D3300 + 18-140mm, klikněte pro zvětšení



Sony RX10 dynamický rozsah 3

Sony Cyber-shot RX10, klikněte pro zvětšení



Takto vypadají snímky velmi podobně, ať už jde o jasy nebo o stíny. Vzhledem k náročnosti scény dobrá práce v obou případech. K dispozici je RAW z D3300 a RAW z RX10.


Sony RX10 vs Nikon D3300 dynamický rozsah 3 Camera Raw

Camera Raw, srovnání dynamického rozsahu, klikněte pro zvětšení



Jak je vidět i na tomto srovnání, Sony Cyber-shot RX10 má o trochu více šumu, ale kresba je v obou případech podobná. Jenže co se stane, když začneme tyto RAWy upravovat a korigovat v nich expozici?


Nikon D3300 dynamický rozsah 4

Nikon D3300 + 18-140mm, klikněte pro zvětšení



Sony RX10 dynamický rozsah 4

Sony Cyber-shot RX10, klikněte pro zvětšení



Výše vidíte snímky, kde jsou stáhnuté jasy a prosvětlené stíny v Camera Raw až na maximum. Nikon D3300 má v prosvětlených plochách lepší barevnou věrnost, Sony RX10 zde docela ztrácí saturaci. Povídáme se na některé detaily ve větším, a to jak na snímcích z Camera Raw s prosvětlením stínů, tak i ty převedené přes RAW Therapee se softwarově zvýšenou expozicí o 4 EV (ty zde v plném rozlišení neuvidíte, prezentuji pouze dva výřezy z nich níže). To nám ukáže, jak jsou na tom fotoaparáty s kresbou ve stínech.


Sony RX10 vs Nikon D3300 dynamický rozsah 4 Camera Raw

Camera Raw, srovnání dynamického rozsahu po maximálním vytažení stínů, klikněte pro zvětšení



Sony RX10 vs Nikon D3300 dynamický rozsah 4 RawTherapee

Raw Therapee, srovnání dynamického rozsahu po zásahu funkce Rekonstrukce světel a korekce +4 EV, klikněte pro zvětšení



Sony RX10 vs Nikon D3300 dynamický rozsah 4 RawTherapee 2

Raw Therapee, srovnání dynamického rozsahu po zásahu funkce Rekonstrukce světel a korekce +4 EV, klikněte pro zvětšení



Tady jde vidět, že Nikon D3300 je na tom v ohledu dynamického rozsahu ve stínech lépe. Jde především o množství zachovaných barev, RX10 působí přeci jen o něco více vybledle a má menší úroveň kontrastu.


Nikon D3300 dynamický rozsah 5

Nikon D3300 + 18-140mm, klikněte pro zvětšení



Sony RX10 dynamický rozsah 5

Sony Cyber-shot RX10, klikněte pro zvětšení



Toto jsou JPEGy tak, jak vypadly z fotoaparátu, opět jsem se snažil vybrat jasem co nejpodobnější expozice. RAW z D3300 i RAW z RX10 si můžete jako obvykle stáhnout. Zatímco v Camera Raw vypadají takto světle, Raw Therapee je otevírá výrazně tmavší. My se nyní mrkněme na JPEGy v oblasti s nejvyšším dynamickým rozsahem.


Sony RX10 vs Nikon D3300 dynamický rozsah 5

srovnání dynamického rozsahu (JPEGy), klikněte pro zvětšení



Stíny jsou v obou případech prokresleny stejně bídně. Expozice u Sony byla trochu silnější (jde to vidět i na lehce světlejší obloze, a tak není divu, že odlesky na vodě se trochu více přepalují). Co se ale stane, když snímky v RAW Therapee převedeme a necháme je podexponovat o 2 EV s funkcí rekonstrukce světel?


Sony RX10 vs Nikon D3300 dynamický rozsah 5 RawTherapee

Raw Therapee, srovnání dynamického rozsahu po zásahu funkce Rekonstrukce světel a korekce -2 EV, klikněte pro zvětšení



U obou přístrojů se povedlo všechny odlesky v podstatě zachránit a jednobarevné šedé plošky dané zápornou korekcí expozice jsou u obou přístrojů zhruba stejně velké. Dynamický rozsah ve světlech je tak u tohoto snímků u obou přístrojů velmi podobný. Zkusme nyní expozici zvýšit o 2 EV.


Sony RX10 vs Nikon D3300 dynamický rozsah 5 RawTherapee 2

Raw Therapee, srovnání dynamického rozsahu po zásahu funkce Rekonstrukce světel a korekce +2 EV, klikněte pro zvětšení



Pokud jde o prosvětlování stínů, opět není mezi oběma senzory dramatický rozdíl. Sony Cyber-shot RX10 vykazuje trochu více šumu a má lehce slabší barvy. Nicméně tento snímek ukázal, že nejen v jasech je dynamický rozsah podobný, on je podobný i ve stínech. V dynamickém rozsahu tedy záleží na scéně.

Někde je RX10 více než zdatným soupeřem, někde bohužel už na výkony podstatně většího APS-C snímače nestačí. V dynamickém rozsahu možná trošku vyhrává D3300 (lepší barevnost ve stínech), nicméně rozdíl je podstatně menší, než bychom papírově čekali. Nikon nemá výrazně lepší výsledky proto, že nabídne jen 12bitové RAWy, které omezují dostupný dynamický rozsah. Se 14bitovými RAWy (jako má D5300 se stejným senzorem) by výsledky byly výrazně lepší pro zrcadlovku.
 
reklama
Nejnovější články
Canon EF 50mm f/1.4 USM Canon EF 50mm f/1.4 USM
Dnes se podíváme na objektiv, který má za sebou už nějaký ten pátek. Jde o světelné sklo Canon EF 50mm f/1.4 USM určený pro full frame zrcadlovky společnosti Canon. Jak si bude vést dnes, v roce 2019?
Dnes, recenze, Milan Šurkala1 komentář
Fotograf používá chytré triky pro vytváření zajímavých snímků Fotograf používá chytré triky pro vytváření zajímavých snímků
Někdy za podivuhodnou fotografií nestojí úpravy ve Photoshopu, ale chytré triky použité přímo na scéně při vytváření takového snímku. O tom se na svém instagramovém účtu snaží své sledující přesvědčit i fotograf z Barcelony.
Včera, aktualita, Kateřina Hoferková1 komentář
Irix uvedl nový objektiv Cine 45mm T1.5 Irix uvedl nový objektiv Cine 45mm T1.5
Společnost Irix přichází s novinkou do svého pomalu se rozšiřujícího portfolia objektivů pro natáčení videa. Tentokrát je tu zbrusu nový Cine 45mm T1.5 s minimálním focus breathingem i zkreslením obrazu.
Včera, aktualita, Milan Šurkala
Laowa představuje 17mm f/1.8 pro MFT Laowa představuje 17mm f/1.8 pro MFT
Venus Optics přichází s novým pevným objektivem pro systém Micro Four Thirds. Jde o model Laowa 17mm F/1.8 MFT a má být světelným lehce širokoúhlým objektivem. Navíc potěší velmi kompaktní stavbou.
21.10.2019, aktualita, Milan Šurkala
Adobe Photoshop pro iPad se blíží, bude mu ale chybět mnoho funkcí Adobe Photoshop pro iPad se blíží, bude mu ale chybět mnoho funkcí
Adobe Photoshop pro iPad je ve vývoji už nějaký ten pátek a měl by se představit ještě letos. Smutnou zprávou ale je, že zpočátku nebude plnohodnotnou alternativou toho desktopového. Má mu totiž chybět dost funkcí.
21.10.2019, aktualita, Milan Šurkala