1" vs. APS-C: Sony RX10 vs. Nikon D3300+18-140mm

1" vs. APS-C: Sony RX10 vs. Nikon D3300+18-140mm
, , recenze: specifikace produktu
Dnes si zkusíme odpovědět na otázku, jak je na tom ultrazoom s 1" a F2,8 objektivem ve srovnání s APS-C zrcadlovkou a 18-140mm F3,5-5,6 objektivem. Jak na tom bude šum, dynamický rozsah, hloubka ostrosti, hmotnost nebo třeba rozměry?
K oblíbeným
reklama
Aby naše srovnání neplynulo jen z jednoho snímku, který může být zavádějící (může jednomu fotoaparátu lépe sednout než obvykle), přineseme ještě další dvě testovací scény.


Nikon D3300 dynamický rozsah 3

Nikon D3300 + 18-140mm, klikněte pro zvětšení



Sony RX10 dynamický rozsah 3

Sony Cyber-shot RX10, klikněte pro zvětšení



Takto vypadají snímky velmi podobně, ať už jde o jasy nebo o stíny. Vzhledem k náročnosti scény dobrá práce v obou případech. K dispozici je RAW z D3300 a RAW z RX10.


Sony RX10 vs Nikon D3300 dynamický rozsah 3 Camera Raw

Camera Raw, srovnání dynamického rozsahu, klikněte pro zvětšení



Jak je vidět i na tomto srovnání, Sony Cyber-shot RX10 má o trochu více šumu, ale kresba je v obou případech podobná. Jenže co se stane, když začneme tyto RAWy upravovat a korigovat v nich expozici?


Nikon D3300 dynamický rozsah 4

Nikon D3300 + 18-140mm, klikněte pro zvětšení



Sony RX10 dynamický rozsah 4

Sony Cyber-shot RX10, klikněte pro zvětšení



Výše vidíte snímky, kde jsou stáhnuté jasy a prosvětlené stíny v Camera Raw až na maximum. Nikon D3300 má v prosvětlených plochách lepší barevnou věrnost, Sony RX10 zde docela ztrácí saturaci. Povídáme se na některé detaily ve větším, a to jak na snímcích z Camera Raw s prosvětlením stínů, tak i ty převedené přes RAW Therapee se softwarově zvýšenou expozicí o 4 EV (ty zde v plném rozlišení neuvidíte, prezentuji pouze dva výřezy z nich níže). To nám ukáže, jak jsou na tom fotoaparáty s kresbou ve stínech.


Sony RX10 vs Nikon D3300 dynamický rozsah 4 Camera Raw

Camera Raw, srovnání dynamického rozsahu po maximálním vytažení stínů, klikněte pro zvětšení



Sony RX10 vs Nikon D3300 dynamický rozsah 4 RawTherapee

Raw Therapee, srovnání dynamického rozsahu po zásahu funkce Rekonstrukce světel a korekce +4 EV, klikněte pro zvětšení



Sony RX10 vs Nikon D3300 dynamický rozsah 4 RawTherapee 2

Raw Therapee, srovnání dynamického rozsahu po zásahu funkce Rekonstrukce světel a korekce +4 EV, klikněte pro zvětšení



Tady jde vidět, že Nikon D3300 je na tom v ohledu dynamického rozsahu ve stínech lépe. Jde především o množství zachovaných barev, RX10 působí přeci jen o něco více vybledle a má menší úroveň kontrastu.


Nikon D3300 dynamický rozsah 5

Nikon D3300 + 18-140mm, klikněte pro zvětšení



Sony RX10 dynamický rozsah 5

Sony Cyber-shot RX10, klikněte pro zvětšení



Toto jsou JPEGy tak, jak vypadly z fotoaparátu, opět jsem se snažil vybrat jasem co nejpodobnější expozice. RAW z D3300 i RAW z RX10 si můžete jako obvykle stáhnout. Zatímco v Camera Raw vypadají takto světle, Raw Therapee je otevírá výrazně tmavší. My se nyní mrkněme na JPEGy v oblasti s nejvyšším dynamickým rozsahem.


Sony RX10 vs Nikon D3300 dynamický rozsah 5

srovnání dynamického rozsahu (JPEGy), klikněte pro zvětšení



Stíny jsou v obou případech prokresleny stejně bídně. Expozice u Sony byla trochu silnější (jde to vidět i na lehce světlejší obloze, a tak není divu, že odlesky na vodě se trochu více přepalují). Co se ale stane, když snímky v RAW Therapee převedeme a necháme je podexponovat o 2 EV s funkcí rekonstrukce světel?


Sony RX10 vs Nikon D3300 dynamický rozsah 5 RawTherapee

Raw Therapee, srovnání dynamického rozsahu po zásahu funkce Rekonstrukce světel a korekce -2 EV, klikněte pro zvětšení



U obou přístrojů se povedlo všechny odlesky v podstatě zachránit a jednobarevné šedé plošky dané zápornou korekcí expozice jsou u obou přístrojů zhruba stejně velké. Dynamický rozsah ve světlech je tak u tohoto snímků u obou přístrojů velmi podobný. Zkusme nyní expozici zvýšit o 2 EV.


Sony RX10 vs Nikon D3300 dynamický rozsah 5 RawTherapee 2

Raw Therapee, srovnání dynamického rozsahu po zásahu funkce Rekonstrukce světel a korekce +2 EV, klikněte pro zvětšení



Pokud jde o prosvětlování stínů, opět není mezi oběma senzory dramatický rozdíl. Sony Cyber-shot RX10 vykazuje trochu více šumu a má lehce slabší barvy. Nicméně tento snímek ukázal, že nejen v jasech je dynamický rozsah podobný, on je podobný i ve stínech. V dynamickém rozsahu tedy záleží na scéně.

Někde je RX10 více než zdatným soupeřem, někde bohužel už na výkony podstatně většího APS-C snímače nestačí. V dynamickém rozsahu možná trošku vyhrává D3300 (lepší barevnost ve stínech), nicméně rozdíl je podstatně menší, než bychom papírově čekali. Nikon nemá výrazně lepší výsledky proto, že nabídne jen 12bitové RAWy, které omezují dostupný dynamický rozsah. Se 14bitovými RAWy (jako má D5300 se stejným senzorem) by výsledky byly výrazně lepší pro zrcadlovku.
 
Nejnovější články
Hasselblad slaví 50 let letu na Měsíc speciální verzí 907X Hasselblad slaví 50 let letu na Měsíc speciální verzí 907X
50 let od letu na Měsíc chce slavit i společnost Hasselblad. Byly to právě její fotoaparáty, které pořídily ikonické obrázky z povrchu naší přirozené družice. Proto představí speciální edici středoformátu 907X a stěny CFV II 50C.
Dnes, aktualita, Milan Šurkala
Kompaktní středoformátový objektiv GF 50mm F3.5 WR Kompaktní středoformátový objektiv GF 50mm F3.5 WR
Středoformátový systém Fujifilm GFX dostává do nabídky další nový objektiv. Je jím GF 50mm F3.5 R LM WR a má jít o zatím nejkompaktnější objektiv pro tento systém. Jeho hmotnost činí jen 335 gramů.
Dnes, aktualita, Milan Šurkala
Fujifilm uvedl objektiv Fujinon XF 16-80mm F4 R OIS WR Fujifilm uvedl objektiv Fujinon XF 16-80mm F4 R OIS WR
Od společnosti Fujifilm jsme se dočkali nového objektivu pro jeho X systém, model Fujinon XF 16-80mm F4 R OIS WR. Ten nabídne příjemně univerzální 5× optický zoom, odolnou konstrukci i velmi účinnou 6EV stabilizaci.
Včera, aktualita, Milan Šurkala2 komentáře
Nový barevný film LomoChrome Metropolis XR 100-400 Nový barevný film LomoChrome Metropolis XR 100-400
Společnost Lomography uvádí na trh svůj nový barevný film LomoChrome Metropolis XR 100-400. Přestože je barevný, jeho hlavním charakterem má být relativně černobílé podání s nízkou saturací barev.
Včera, aktualita, Milan Šurkala
5 tipů pro lepší makro fotky kompaktem a ultrazoomem 5 tipů pro lepší makro fotky kompaktem a ultrazoomem
Je tu léto a s ním spousta dovolených a výletů do přírody. Lidé při nich často fotí i různé makro detaily přírody a my si v dnešním článku ukážeme několik tipů, jak z běžného fotoaparátu vymáčknout co nejlepší výsledky.
Včera, návod, Milan Šurkala