BenQ DC T1260: přítel citlivé peněženky

1.11.2010, Milan Šurkala, recenze: specifikace produktu
Po necelých dvou letech se vracíme ke značce BenQ a otestovali jsme dotykový kompakt DC T1260. Ten disponuje 12MPx snímačem a širokoúhlým objektivem se 4× optickým zoomem. Nově je zde i HDR režim.
Touto recenzí jsme si chtěli ukázat, kam se za poslední dva roky BenQ posunul. Tato značka má fotoaparáty spíše na kraji svého výrobního programu a bohužel je to pořád znát. Stylem a nejdůležitějšími parametry je plně na úrovni dnešní doby, nicméně např. rychlostí zůstal zaseknutý někdy v roce 2007. Ostření a zpracování obrazu je opravdu velmi pomalé. Ocenit však musím na svou cenu solidní zpracování a pěkný design umocněný krásnou červenou barvou.

Dotykové ovládání přes LCD displej je poněkud problematické. Vyžaduje silnější stisky (problém však řeší dodávaný stylus) a především na slunci je obraz LCD displeje v podstatě neviditelný. Opravdu se hodně leskne. Objektiv má ve své třídě tradičně příjemný rozsah od širokoúhlých 28 milimetrů a disponuje 4× optickým zoomem. Na širokém ohnisku překvapí velmi dobrou světelností, která se u konkurence už moc často nevyskytuje, bohužel na nejdelším je jedna z nejhorších a chybí zde i stabilizace. Základní optické vlastnosti objektivu (zkreslení, vinětace,...) jsou poměrně dobré, horší je to s rohovou ostrostí.

Vypadá to, že u BenQ stále pracují titíž programátoři, jako před několika lety. Fotoaparát se sice už nezasekává jako u starších modelů, ale stále zde jsou nelogické vazby mezi nastaveními a jejich zapomínání (např. se nevrací nastavení rozlišení po přechodu z režimu vyšší citlivosti, které běží jen při 3 MPx). Makro je průměrné, expoziční nastavení typická pro svou třídu. Nicméně tlačítkový model E1260 už má prioritní i manuální režimy! Videosekvence sice mají HD rozlišení, ale tím je všechno "HD" u konce. Jde o interpolované video s opravdu silně podprůměrnou kvalitou. K dispozici je však optický zoom a rozumné přeostřování. Velmi nízká je výdrž na baterie.

Při nejnižší citlivosti ISO 100 je kvalita snímků na svou třídu poměrně slušná. Nutno je bojovat jen s výraznějším barevným šumem. Ostrost a detaily na středních ohniscích příjemně překvapí. Vyšší citlivosti jsou ale příliš žehlené a od ISO 1600 včetně nelze snímky použít ani nouzově. Objektiv neuvěřitelně trpí na odlesky, nicméně HDR režim (patrně softwarový pomocí pixel binningu) je efektivní a snímky s ním pořízené mají i přes nižší rozlišení 3 MPx velmi slušné množství detailů a opravdu trochu srovnané jasy.

Docela rád vzpomínám na test fotoaparátu BenQ DC E1000, což byl maličký kompakt s 1/1,8" CCD čipem a 10 megapixely za necelé 3 tisíce korun. Je škoda, že takový kompakt už BenQ nemá v nabídce, větší čip by byl v této třídě hodně exotický jako tehdy. Nový model T1260 bohužel nejde v jeho šlépějích, je to jednoduše velmi levný fotoaparát, který má velmi tvrdou konkurenci zavedenějších značek.

Umím si představit nenáročného uživatele, kterému budou stačit 3 megapixely a pak klidně může celou dobu fotit v HDR režimu, který přinese překvapivě kvalitní snímky s podstatně lepší kresbou ve stínech i světlech než u konkurence (tlačítková verze E1260 s možností manuálního nastavení expozice mi přijde být lepší volbou). V jiných případech bych asi zvolil něco modernějšího nejen datem uvedení, ale i výkony.

Stylový design a zpracování
Silné odlesky v protisvětle
Přijatelná cena