Canon CanoScan 9000F: nejen pro kinofilmy

6.2.2012, Milan Šurkala, recenze
Dnešní recenze se podívá na vlajkovou loď běžných skenerů značky Canon. Je jím CanoScan 9000F, který slibuje rozlišení až 9600 dpi, umožňuje skenovat nejen reflexivní materiály, ale i kinofilm, diapozitivy a dokonce 6cm negativy.
Ovladač skeneru se jmenuje ScanGear a nabízí podstatně širší možnosti skenování než výchozí aplikace MP Navigator EX 3.1.

klikněte pro zvětšení

Aplikace se dělí na tři záložky. Máme tu Základní režim, Rozšířený režim a Režim automatického skenování. V Základním režimu si vyberete zdroj (barevná fotografie, barevný časopis, noviny ve stupních šedi, dokument ve stupních šedi, negativní barevný film a pozitivní barevný film), bohužel negativní černobílý film zde nenajdete. Náhled je proveden za zhruba 4-5 sekund.

Dále je tu cílové umístění, výstupní velikost (zda má kvalita stačit na A4 formát nebo jen 10×15 cm a podobně). Podle skenovacího režimu zde budete mít různé možnosti opravy obrazu. Např. u barevné fotografie a časopisu zde najdete opravu vyblednutí, podsvícení a stínu podél vazby. Předposlední tlačítko je "Barevný vzorek" upravující barevné ladění naskenovaného snímku.

klikněte pro zvětšení

U kinofilmu si můžete nechat snímky zobrazit přesně tak, jak to naskenoval skener, tedy včetně vodících lišt. Aplikace sama rozpozná okénka filmu (s dobrou úspěšností - občas ale zahrne i kousek rámečku) a označí je. Vy tak po náhledu můžete okamžitě skenovat, aniž byste složitě vybírali jednotlivá políčka.

klikněte pro zvětšení

Vlevo nahoře je mystické tlačítko "Miniatury", které zobrazí políčka filmu už po ořezu. Je to názornější, nicméně stinnou stránkou je to, že toto zobrazení znemožňuje skenovat ve vyšších rozlišeních. Proč, to mi není jasné.

klikněte pro zvětšení

Mnohem zajímavější je Rozšířený režim, který konečně přináší větší množství nastavení ve srovnání s MP Navigatorem EX 3.1. Ve zdrojích je nyní "deska", která slouží pro skenování všech reflexivních předloh (časopisy, fotografie, noviny a jiné dokumenty). Následně tu jsou čtyři volby pro všechny druhů filmů, tedy pro negativy i pozitivy, v obou případech barevné i černobílé. Velikost papíru udává velikost skenovací plochy, ideální je dát "celou desku" a případný výřez si vyřešit svépomocí. Barevný režim může být barevně (tj. 24bitově), barevně se 48 bity, ve škále šedé a černobílý (tj. pouze černá a bílá, nic mezi tím). Velikost skenovací plochy lze udávat v milimetrech, pixelech a palcích.

Výstupní rozlišení můžete nastavit od 50 dpi do 1200 dpi u desky a od 300 dpi do 9600 dpi u filmů. Volitelné rozlišení je dle specifikací Canonu ale v mnohem větším rozsahu, a to od 25 do 19200 dpi. Tato rozlišení ale už nejsou hardwarová, ale softwarově dopočítaná. Pokud chcete skenovat v takovém "exotickém" rozlišení, musíte jeho hodnotu napsat do tohoto pole ručně. Výstupní velikost je shodný parametr s předchozí obrazovkou u Základního režimu. Velký pozor si ale dávejte na "velikost dat".

Odhlédněme od toho, že skenování předloh v maximálních rozlišeních může být nesmyslné (naskenovaná data jsou opravdu velká a nárůst kvality v podstatě žádný), ale nač je mi skener, který papírově něco umí a oficiální ovladač výrobce to nepovolí? Pokud máte zapnuté "Miniatury", skener není schopen naskenovat více než 100 MB dat. Musíte tedy vypnout miniatury a pak to možná půjde. Ono totiž ani zdaleka není vyhráno. ScanGear podporuje maximální velikost naskenovaného obrazu 10001×10001 pixelů. Veselé na tom je to, že vám oficiální ovladač nepovolí naskenovat stranu A4 při 1200 dpi nebo kinofilmové políčko při 9600 dpi, přitom ta volba je v tomto ovladači na výběr a 9600 dpi je jedním z marketingových taháků výrobce!

Dostáváme se k podoknu Nastavení obrazu. První položka vybírá mezi časopisem, dokumentem, novinami,... Druhá spouští doostřování obrazu, funkce Descreen potlačuje tiskařské artefakty předloh. Následují některé známé volby jako zeslabení prachu a škrábanců, vyblednutí, zrnitosti, podsvícení a odstranění stínů podél vazby. Dále tu jsou čtyři tlačítka pro úpravu barev a sytosti, jasu a kontrastu, poslední dvě tlačítka jsou pro tónové křivky. Možností je tedy rozhodně mnoho.

U filmů můžete nechat skenovací oblast detekovat automaticky (viz Základní režim) nebo skeneru přímo říci, zda skenujete 35mm pás, 35mm diapozitiv nebo filmy formátu 120 (tj. 6×4,5 cm, 6×6 cm, 6×7 cm, 6×8 cm, 6×9 cm nebo 6×12 cm). Barevný režim může být opět barevně ve 24 bitech, barevně ve 48 bitech, černobíle v 8 bitech a černobíle v 16 bitech. V Nastavení obrazu je opět zaostření s maskou, odstranění prachu a škrábanců technologií FARE, opravy vyblednutí, zrnitosti a podsvícení. U černobílého filmu není k dispozici technologie odstranění prachu a vyblednutí.

Jako poslední je tu režim automatického skenování, kdy prostě vložíte předlohu a vše necháte na skeneru. Protože Canon nám nedodal k testu program SilverFast, přejdeme již k praktickým testům kvality a rychlosti skenování.