Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Canon EF 24-105mm 1:3.5-5.6 IS STM

19.3.2018, Milan Šurkala, recenze
Canon má v nabídce základní full frame zoomovací objektiv EF 24-105mm 1:3.5-5.6 IS STM, který poskytuje rozumný zoom, optickou stabilizaci i krokový motorek pro tiché ostření vhodně zejména pro video. Podívejme se mu podrobně na zoubek.

Sférické zkreslení

 
V JPEGu mohou být snímky korigovány a zkreslení pak v podstatě zmizí. Na nejširší ohniskové vzdálenosti jsem naměřil jen velmi malé soudkovité zkreslení +0,3 %, na maximálním zoomu je to pak přesně +0,0 %. V RAWu se ale ukáže, že objektiv ve skutečnosti zkresluje o něco více. Na minimálním zoomu je to střední až silnější sférické zkreslení s hodnotou +3,3 %, na maximálním zoomu je to naopak poduškovité zkreslení s -0,9 %.
 

24mm ohnisko (JPEG)

105mm ohnisko (JPEG)

24mm ohnisko (RAW)

105mm ohnisko (RAW)
 
 

Vinětace

 
Další zkoumanou chybou bude vinětace (ztmavení rohů). Vyzkoušel jsem jak výsledky v JPEGu s korekcí této chyby, tak i RAWy bez korekce.
 
Canon EF 24-105mm IS STM průběh vinětace
 
Po korekci zkresleni zůstává stále viditelné. Maximem je zhruba 1 EV, ale posléze klesá jen nějaké té desetince, aby na maximálním zoomu vyskočila zase výše přes polovinu EV. Přiclonění trochu pomůže. V RAWu bez korekce jsou hodnoty bohužel mnohem vyšší. Při otevřené cloně se začíná na 2,2 EV, což je opravdu hodně a pouze v druhé polovině zoomu se začne pohybovat kolem 1 EV.
 
 

Chromatická aberace

 
Nyní se budeme věnovat chromatické aberaci, tedy barevným změnám u kontrastních hran v postranních částech obrazu.
 
 
24mm ohnisko, clona F3,5 (JPEG)
 
 
24mm ohnisko, clona F3,5 (RAW)
 
 
24mm ohnisko, clona F5,6 (JPEG)
 
 
24mm ohnisko, clona F5,6 (RAW)
 
 
24mm ohnisko, clona F11 (JPEG)
 
 
24mm ohnisko, clona F11 (RAW)
 
V RAWu je na všech clonách patrná mírná chromatická aberace. V JPEGu ji ale zrcadlovka Canon EOS 6D Mark II velmi účinně odstraňuje.
 
 
35mm ohnisko, clona F4 (JPEG)
 
 
35mm ohnisko, clona F4 (RAW)
 
 
35mm ohnisko, clona F8 (JPEG)
 
 
35mm ohnisko, clona F8 (RAW)
 
 
35mm ohnisko, clona F16 (JPEG)
 
 
35mm ohnisko, clona F16 (RAW)
 
U 35mm ohniskové vzdálenosti objektiv vykazuje spíše duchy (jasové změny více než ty barevné). S přicloněním se to zlepšuje a RAW tyto vady částečně koriguje.
 
 
50mm ohnisko, clona F5 (JPEG)
 
 
50mm ohnisko, clona F5 (RAW)
 
 
50mm ohnisko, clona F11 (JPEG)
 
 
50mm ohnisko, clona F11 (RAW)
 
 
50mm ohnisko, clona F22 (JPEG)
 
 
50mm ohnisko, clona F22 (RAW)
 
U 50mm ohniskové vzdálenosti se situace o něco zlepšuje. Rozmazání je nižší, barevné kontury jsou jen lehce namodralé.
 
 
70mm ohnisko, clona F5,6 (JPEG)
 
 
70mm ohnisko, clona F5,6 (RAW)
 
 
70mm ohnisko, clona F11 (JPEG)
 
 
70mm ohnisko, clona F11 (RAW)
 
 
70mm ohnisko, clona F22 (JPEG)
 
 
70mm ohnisko, clona F22 (RAW)
 
Dostáváme se k 70mm ohniskové vzdálenosti a zde se vyskytují jak duchové, tak i barevné změny. Zejména u nižších clon je obraz v rozích hodně rozmazaný.
 
 
105mm ohnisko, clona F5,6 (JPEG)
 
 
105mm ohnisko, clona F5,6 (RAW)
 
 
105mm ohnisko, clona F11 (JPEG)
 
 
105mm ohnisko, clona F11 (RAW)
 
 
105mm ohnisko, clona F22 (JPEG)
 
 
105mm ohnisko, clona F22 (RAW)
 
Na maximálním zoomu situace není příliš dobrá. I zde je vidět jak neostrost, tak barevné změny, které jsou o něco výraznější. JPEG je opět potlačuje, vylepšuje i ostrost.

Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.