Canon EF 35mm f/2 IS USM

23.9.2019, Milan Šurkala, recenze
V dnešním testu se podíváme na zajímavý zrcadlovkový objektiv Canon EF 35mm F2 IS USM. Ten při své krátké ohniskové vzdálenosti překvapí přítomností optické stabilizace. Jaký bude po dalších stránkách?
Dostali jsme se k závěru a v krátkosti zhodnotíme testovaný objektiv Canon EF 35mm f/2 IS USM. Jde o širokoúhlý objektiv (ne ale nějak extrémně, prostě klasická 35) s dobrou světelností F2, což dovoluje příjemně mazat pozadí a hodně si hrát s malou hloubkou ostrosti. Pokud jde o bokeh, zde bych měl trochu výtky. Objektiv dokáže snímkům dodat velmi příjemně prostorový efekt, což chválím, a bokeh uprostřed obrazu je nádherně jemný, to ale neplatí o rozích obrazu. Tam začíná být dost nervózní, vytahuje se směrem ven a pokud je zde něco složitějšího (např. stromy), obraz se dost "roztřese". Po přiclonění čekejte i lehce osmiúhelníkové odlesky.

Canon EF 35mm f/2 IS USM hodnocení

Vzhledem k širokoúhlé ohniskové vzdálenosti příjemně překvapí přítomnost optické stabilizace obrazu, což lze jistě vyzdvihnout. Její účinek je sice poněkud náladový, v ideálním případě však počítejte s nějakými 3 EV navíc, což se hodí. Objektiv má rozumně velké rozměry a hmotnost (nejde o žádného velkého obra), potěší solidním zpracováním, nicméně mu chybí např. zvýšená odolnost proti vodě nebo prachu. I když rozhodně nejde o starý objektiv (byl představen před 7 lety), přeci jen jde vidět, že ho ještě nezastihla móda počasí odolné fotografické techniky, která je dnes takřka povinností.

Ultrazvukový zaostřovací motorek zajišťuje velmi rychlé ostření pro fotografie, pro video ale není ideální. Při přeostřování jemně škube fotoaparátem (není schopen dělat malé jemné kroky) a je také trochu slyšet. Naproti tomu je pro video ideální výše zmíněná optická stabilizace, která má v tomto režimu vynikající účinek. Opticky je na tom objektiv dosti dobře. Sice trpí na výraznou vinětaci, ale zkreslení je v normě, chromatická aberace není na většině snímků žádným větším problémem (pouze u velmi nízkých clon) a kresba je obvykle celoplošně dosti dobrá. V protisvětle se místy vyskytuje jeden menší odlesk, častěji pak světelný závoj kolem zdroje světla.

Ve výsledku tak jde o hodně povedený objektiv, u kterého jsem dlouho přemýšlel, zda mu udělit naše ocenění Trefa nebo nikoli. Nakonec mu to těsně nevyšlo, přesto jde rozhodně o objektiv, nad kterým je dobré uvažovat, pokud potřebujete světelnou 35 pro váš Canon (ať už DSLR nebo CSC s adaptérem).

Objektiv je vhodný pro:

1. Univerzální focení jednou ohniskovou vzdáleností
2. Natáčení videa i z ruky díky stabilizaci (raději však bez AF)