Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Canon EF 50mm f/1.4 USM

23.10.2019, Milan Šurkala, recenze
Dnes se podíváme na objektiv, který má za sebou už nějaký ten pátek. Jde o světelné sklo Canon EF 50mm f/1.4 USM určený pro full frame zrcadlovky společnosti Canon. Jak si bude vést dnes, v roce 2019?
Tato kapitola přinese několik ilustračních snímků pořízených testovaným objektivem a fotoaparátem Canon EOS RP.
 
Canon EF 50mm F1.4 USM galerie vlak 460 026-8
 
expoziční čas 1/100 s, clona F9, citlivost ISO 100, ohnisková vzdálenost 50 mm, korekce -0,7 EV, klikněte pro zvětšení
 
Se vyšším přicloněním je kresba objektivu velmi detailní, což platí pro celou plochu snímku (pozadí je zde už mírně mimo hloubku ostrosti). K dispozici dávám snímek ve formátu RAW.
 
Canon EF 50mm F1.4 USM galerie 2
 
expoziční čas 1/400 s, clona F2, citlivost ISO 100, ohnisková vzdálenost 50 mm, korekce +0,7 EV, klikněte pro zvětšení
 
V zaostřené ploše je ostrost vynikající (bylo lehce přicloněno na F2). Bokeh je ale docela nervózní, což je dáno i charakterem scény (tenké větvičky ani o moc lépe vypadat nemohou). I tak ale vidíme dosti divoké rohy.
 
Canon EF 50mm F1.4 USM galerie 3
 
expoziční čas 1/400 s, clona F1,6, citlivost ISO 100, ohnisková vzdálenost 50 mm, klikněte pro zvětšení
 
Díky výborné světelnosti lze opravdu hodně mazat pozadí a pokud nejde o nějak hodně složité, umí vyčarovat i krásně jemný bokeh.
 
Canon EF 50mm F1.4 USM galerie Mlýny Šenov
 
expoziční čas 1/125 s, clona F13, citlivost ISO 125, ohnisková vzdálenost 50 mm, klikněte pro zvětšení
 
Opět tu vidíme výborný výsledek, fotografie je celoplošně krásně ostrá.
 
Canon EF 50mm F1.4 USM galerie 5
 
expoziční čas 1/50 s, clona F16, citlivost ISO 100, ohnisková vzdálenost 50 mm, korekce +0,3EV, klikněte pro zvětšení
 
Kvůli absenci inteligentní formy stabilizace v těle nebo objektivu není focení panningu tak snadné jako u některých jiných fotoaparátů, ale s trochou cviku i štěstí se to občas podaří.
 
Canon EF 50mm F1.4 USM galerie 6
 
expoziční čas 1/125 s, clona F9, citlivost ISO 200, ohnisková vzdálenost 50 mm, korekce -1 EV, klikněte pro zvětšení
 
Také zde je celoplošná detailnost snímku hodně dobrá. Úplné růžky jsou jen lehce neostré.
 
Canon EF 50mm F1.4 USM galerie 7
 
expoziční čas 1/320 s, clona F5,6, citlivost ISO 100, ohnisková vzdálenost 50 mm, korekce -0,3 EV, klikněte pro zvětšení
 
Zde byla použita střední clona F5,6, tedy málo na to, aby bylo vše plně ostré, ale také hodně na to, aby se pozadí výrazně mazalo. To je jen mírně máznuté a větvičky tak působí trochu roztřeseně. Jak ale již bylo řečeno, podobně se v takových podmínkách bude chovat většina objektivů. Můžete se podívat na snímek v RAW formátu.
 
Canon EF 50mm F1.4 USM galerie 8
 
expoziční čas 1/125 s, clona F1,4, citlivost ISO 320, ohnisková vzdálenost 50 mm, klikněte pro zvětšení
 
Mazání pozadí objektivu jde dost dobře. Umožnilo to i významně snížit citlivost. Vzhledem ke světelným podmínkám je ISO 320 hodně nízká hodnota. Překvapilo mě, že se mi nepovedlo snímek vyfotit dostatečně ostře, to je ale i méně výraznou kresbou při plném odclonění. Všimněte si nepříliš jemného bokehu (zejména v oblasti kolem sporáku a za ním), který trpí i na chromatickou aberaci.
 
Canon EF 50mm F1.4 USM galerie 9
 
expoziční čas 1/3200 s, clona F1,4, citlivost ISO 100, ohnisková vzdálenost 50 mm, korekce +0,3 EV, klikněte pro zvětšení
 
V zaostřené ploše je vše v pořádku, pozadí je už i díky svému charakteru, ale také i vlastnostem objektivu opravdu hodně nervózní, vyznačuje se i chromatickou aberací.
 
Canon EF 50mm F1.4 USM galerie 10
 
expoziční čas 1/250 s, clona F5,6, citlivost ISO 100, ohnisková vzdálenost 50 mm, klikněte pro zvětšení
 
Není co namítat, po stránce objektivu je vše v pořádku, kresba je ostrá a detailní. Můžete se podívat na snímek v RAW formátu. Tam si lze všimnout mírné chromatické aberace.
 
Canon EF 50mm F1.4 USM galerie 11
 
expoziční čas 1/2000 s, clona F1,4, citlivost ISO 100, ohnisková vzdálenost 50 mm, korekce +1 EV, klikněte pro zvětšení
 
Vidíme, že F1,4 opravdu umožňuje dosahovat velmi malé hloubky ostrosti. Občas je ale potřeba počítat s chromatickou aberací, a to i v bokehu.
 
Canon EF 50mm F1.4 USM galerie 12
 
expoziční čas 1/400 s, clona F4,5, citlivost ISO 100, ohnisková vzdálenost 50 mm, klikněte pro zvětšení
 
Schopnosti makra nejsou zrovna tím, čím by se objektiv mohl chlubit, zde to ale stejně bylo jedno, protože větším problémem bylo se k motýlovi přiblížit na minimální zaostřovací vzdálenost než hodnota této vzdálenosti sama o sobě. Kresba je příjemná, bokeh by mohl být i trochu jemnější.
 
Canon EF 50mm F1.4 USM galerie Škoda Fabia Combi
 
expoziční čas 1/4000 s, clona F1,4, citlivost ISO 100, ohnisková vzdálenost 50 mm, korekce +0,3 EV, klikněte pro zvětšení
 
Dobrá světelnost umožní oddělit objekty od pozadí, opět tu ale vidíme hodně nervózní bokeh s ostrými hranami.
 
Canon EF 50mm F1.4 USM galerie 14
 
expoziční čas 1/250 s, clona F1,5, citlivost ISO 100, ohnisková vzdálenost 50 mm, klikněte pro zvětšení
 
Krásně oddělení popředí od pozadí, snímek má příjemný trojrozměrný nádech. Bohužel opět vidíme opět velmi nervózní bokeh a chromatickou aberaci. K dispozici dávám snímek v RAW formátu.
 
Canon EF 50mm F1.4 USM galerie 15
 
expoziční čas 1/80 s, clona F1,4, citlivost ISO 100, ohnisková vzdálenost 50 mm, korekce +1 EV, klikněte pro zvětšení
 
Světelné objektivy jsou obvykle využívány pro focení portrétů, což jsem zkusil i zde. Plně odcloněný objektiv má ale tak malou hloubku ostrosti, že u detailnějších portrétů bude takto nízká clona až na škodu (jedno oko je zaostřeno, zatímco druhé ne).

Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.