Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Canon EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS Nano USM

24.4.2017, Milan Šurkala, recenze
Není to dávno, co Canon inovoval svůj 18-135mm objektiv a přinesl STM verzi s krokovým motorkem. Dnes se podíváme na nástupce, který přináší USM motorek, kombinovaný s technologiemi z předchozího modelu pro lepší natáčení videa i fázové ostření.

Sférické zkreslení


Na nejširší ohniskové vzdálenosti objektiv docela dost soudkovitě zkresluje, dosahuje hodnoty +3,7 %. Na maximálním zoomu tu pak vidíte trochu poduškovitého zkreslení s -0,9 %.


18mm ohnisko

135mm ohnisko



Vinětace


V JPEGu je vinětace potlačována a i při plném odclonění se pohybuje jen někde kolem poloviny EV. RAW ale ukazuje, že při odclonění začíná na více než 1,5 EV a v celém ohniskovém rozsahu stále přesahuje 1 EV. Při přiclonění na F8 nicméně i v RAWu často padá hodně pod polovinu EV.


Canon EF-S 18-135mm IS USM průběh vinětace



Chromatická aberace


Tato kapitola se pak bude věnovat chromatické aberaci, mrkneme se jak na JPEGy, tak i na RAWy.



18mm ohnisko, clona F3,5 (JPEG)



18mm ohnisko, clona F3,5 (RAW)



18mm ohnisko, clona F8 (JPEG)



18mm ohnisko, clona F8 (RAW)



18mm ohnisko, clona F16 (JPEG)



18mm ohnisko, clona F16 (RAW)



V JPEGu je aberace hodně potlačena, barevné změny tu téměř nejsou, místo nich se objevují spíše jemní duchové. RAW pak ukazuje, že aberace je viditelná i po přiclonění. Nicméně už při trochu vyšších clonách se dá velmi dobře potlačit.



24mm ohnisko, clona F4 (JPEG)



24mm ohnisko, clona F4 (RAW)



24mm ohnisko, clona F8 (JPEG)



24mm ohnisko, clona F8 (RAW)



24mm ohnisko, clona F16 (JPEG)



24mm ohnisko, clona F16 (RAW)



U 24mm ohniskové vzdálenosti je to o něco lepší. Aberace je i v RAWu o něco slabší, JPEG pak vytváří méně rozsáhlé duchy.



35mm ohnisko, clona F4,5 (JPEG)



35mm ohnisko, clona F4,5 (RAW)



35mm ohnisko, clona F8 (JPEG)



35mm ohnisko, clona F8 (RAW)



35mm ohnisko, clona F16 (JPEG)



35mm ohnisko, clona F16 (RAW)



Na 35mm ohniskové vzdálenosti je situace podobná, aberace je v RAWu mírná, objektiv spíše bojuje s obecnou neostrostí v rozích.



50mm ohnisko, clona F5 (JPEG)



50mm ohnisko, clona F5 (RAW)



50mm ohnisko, clona F8 (JPEG)



50mm ohnisko, clona F8 (RAW)



50mm ohnisko, clona F16 (JPEG)



50mm ohnisko, clona F16 (RAW)



50mm ohnisková vzdálenost vytváří plošně malou, zato ale barevně výraznou chromatickou aberaci (v RAWu). Clonění trochu pomůže.



85mm ohnisko, clona F5,6 (JPEG)



85mm ohnisko, clona F5,6 (RAW)



85mm ohnisko, clona F11 (JPEG)



85mm ohnisko, clona F11 (RAW)



Na 85mm ohniskové vzdálenosti jsou vidět mírní duchové (zde pozor, část obrazu je už také mimo hloubku ostrosti), barevné ladění je lehce přítomné.



135mm ohnisko, clona F5,6 (JPEG)



135mm ohnisko, clona F5,6 (RAW)



135mm ohnisko, clona F11 (JPEG)



135mm ohnisko, clona F11 (RAW)



Na maximálním zoomu je v RAWu opět patrné barevné ladění hran, výsledné JPEGy jsou ale bez aberace. 

Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.