Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Canon EF-S 18-55mm F3,5-5,6 IS STM

25.9.2013, Milan Šurkala, recenze
Dnešní test se bude věnovat novému setovému objektivu od Canonu. Je jím model EF-S 18-55mm F3,5-5,6 IS STM. Ten dostal nový krokový motorek STM, tedy naprosto tiché ostření s neotáčejícím se předním členem.

Sférické zkreslení


Na nejširším ohnisku se připravte na dost výrazné sférické zkreslení, které dosahuje hodnoty +3,4 %. Naopak při maximálním zoomu jsou linie krásně rovné s +0,0% zkreslením.


18mm ohnisko

55mm ohnisko



Vinětace


V RAWu počítejte s výraznou vinětací při plně otevřené cloně, a to od 1,4 EV do 0,8 EV podle zoomu. Při zaclonění na F8 se už vinětace dočkáte jen na nejširší ohniskové vzdálenosti. S korekcí vinětace, kterou lze zapnout v JPEGu, není s touto optickou vadou větší problém.






Chromatická aberace


V této části se podíváme na úroveň chromatické aberace v JPEGu po její korekci a v RAWu bez této korekce.



18mm ohnisko, clona F3,5 (JPEG)



18mm ohnisko, clona F3,5 (RAW)



18mm ohnisko, clona F8 (JPEG)



18mm ohnisko, clona F8 (RAW)



18mm ohnisko, clona F22 (JPEG)



18mm ohnisko, clona F22 (RAW)



U clon do zhruba F11 na 18mm ohniskové vzdálenosti je chromatická aberace v RAWu dost výrazná, JPEG ji docela dobře odstraňuje, nicméně duchové a jemný barevný posun do modra nezmizí. U vyšších clon pak zůstávají duchové.



24mm ohnisko, clona F4 (JPEG)



24mm ohnisko, clona F4 (RAW)



24mm ohnisko, clona F8 (JPEG)



24mm ohnisko, clona F8 (RAW)



24mm ohnisko, clona F16 (JPEG)



24mm ohnisko, clona F16 (RAW)



Při použití 24mm ohniskové vzdálenosti se v RAWu vyskytuje mírná chromatická aberace (zelené a fialové kontury), JPEGy jsou v podstatě bez této vady.



35mm ohnisko, clona F4,5 (JPEG)



35mm ohnisko, clona F4,5 (RAW)



35mm ohnisko, clona F11 (JPEG)



35mm ohnisko, clona F11 (RAW)



35mm ohnisko, clona F22 (JPEG)



35mm ohnisko, clona F22 (RAW)



V podstatě totéž se týká 35mm ohniskové vzdálenosti, kdy je v RAWu vidět trochu chromatické aberace, ale v JPEGu prakticky neexistuje.



55mm ohnisko, clona F5 (JPEG)



55mm ohnisko, clona F5 (RAW)



55mm ohnisko, clona F11 (JPEG)



55mm ohnisko, clona F11 (RAW)



55mm ohnisko, clona F22 (JPEG)



55mm ohnisko, clona F22 (RAW)



Na maximálním zoomu chromatická aberace v RAWu trochu klesá, v JPEGu není vůbec.

Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.