Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Canon EF-S 24mm f/2.8 STM

27.4.2017, Milan Šurkala, recenze
Canon nabízí pro své APS-C zrcadlovky také tenký pancake s 24mm ohniskovou vzdáleností, což dává po přepočtu 38 milimetrů. Tento objektiv potěší i nízkou cenou, ale jaké budou optické kvality? To vyzkoušíme v naší recenzi.
Ke konci se samozřejmě můžete podívat na několik ilustračních snímků.


Canon EF-S 24mm F2.8 STM galerie Havířov Šumbark

expoziční čas 1/200 s, clona F7,1, citlivost ISO 100, ohnisko 24 (38) mm, korekce +0,7 EV, klikněte pro zvětšení



Poměrně slušný obraz, vpravo pak trochu méně výrazný.


Canon EF-S 24mm F2.8 STM galerie portrét

expoziční čas 1/80 s, clona F2,8, citlivost ISO 100, ohnisko 24 (38) mm, klikněte pro zvětšení



Tento pancake není zrovna klasickým portrétním objektivem, pro focení těchto snímků to bude chtít jiný přístup. Ostrost je dobrá, v bokehu je ale nepříjemné modré ladění. Můžete se podívat na snímek ve formátu RAW.


Canon EF-S 24mm F2.8 STM galerie Škoda Felicia

expoziční čas 1/125 s, clona F5,6, citlivost ISO 100, ohnisko 24 (38) mm, korekce +0,3 EV, klikněte pro zvětšení



Co se týče objektivu, vše je v pořádku, středová ostrost je skutečně hodně dobrá.


Canon EF-S 24mm F2.8 STM galerie socha

expoziční čas 1/1600 s, clona F2,8, citlivost ISO 100, ohnisko 24 (38) mm, klikněte pro zvětšení



Se světelností F2,8 nečekejte při relativně krátké ohniskové vzdálenosti nějaké zběsilé mazání pozadí. To se maže lehce a v tomto případě je trochu nervózní.


Canon EF-S 24mm F2.8 STM galerie list

expoziční čas 1/320 s, clona F2,8, citlivost ISO 100, ohnisko 24 (38) mm, klikněte pro zvětšení



Pokud ale ostříte na kratší vzdálenosti, bokeh se dost zjemní. Také může být problémem malá hloubka ostrosti a nakonec budete nuceni i clonit.


Canon EF-S 24mm F2.8 STM galerie zámeček Havířov

expoziční čas 1/200 s, clona F7,1, citlivost ISO 100, ohnisko 24 (38) mm, korekce +0,7 EV, klikněte pro zvětšení



Celoplošně dosti slušný výsledek. V rozích je jen mírná chromatická aberace. Dávám k dispozici i RAW snímek.


Canon EF-S 24mm F2.8 STM galerie jehličnatá větev

expoziční čas 1/640 s, clona F2,8, citlivost ISO 100, ohnisko 24 (38) mm, klikněte pro zvětšení



Nejde o makro objektiv, takže ani nepřekvapí, že zvětšení není zrovna z těch největších.


Canon EF-S 24mm F2.8 STM galerie Šumbark

expoziční čas 1/160 s, clona F6,3, citlivost ISO 100, ohnisko 24 (38) mm, klikněte pro zvětšení



V JPEGu snímek nevypadá úplně dobře (fotoaparát jej poněkud přepálil), v RAWu se z něj dá vytáhnout mnohem více. Detaily jsou tam dosti slušné.


Canon EF-S 24mm F2.8 STM galerie dřevěná socha

expoziční čas 1/200 s, clona F2,8, citlivost ISO 100, ohnisko 24 (38) mm, klikněte pro zvětšení



Na běžné portréty má objektiv relativně široký úhel záběru. Se světelností F2,8 nečekejte pozadí rozmazané do bezvědomí, ale rozhodně můžete popředí dobře oddělit od pozadí. K dispozici je snímek v RAW formátu.


Canon EF-S 24mm F2.8 STM galerie trafiky

expoziční čas 1/125 s, clona F5, citlivost ISO 100, ohnisko 24 (38) mm, korekce +1 EV, klikněte pro zvětšení



Při silnější expozici můžete čekat ztrátu jemných větviček v JPEGu. Kresba je ale ve většině plochy solidní a nemám námitek.


Canon EF-S 24mm F2.8 STM galerie Šenov

expoziční čas 1/160 s, clona F5,6, citlivost ISO 100, ohnisko 24 (38) mm, korekce +1 EV, klikněte pro zvětšení



Opět celoplošně solidní výsledek. Můžete se podívat na snímek v RAW formátu.


Canon EF-S 24mm F2.8 STM galerie kyvadlo Havířov

expoziční čas 1/160 s, clona F5,6, citlivost ISO 100, ohnisko 24 (38) mm, korekce +1 EV, klikněte pro zvětšení



Slušné detaily zejména uprostřed, po stranách trochu klesá ostrost. Spíše jen není tak výrazná.


Canon EF-S 24mm F2.8 STM galerie Havířov zastávka

expoziční čas 1/160 s, clona F5,6, citlivost ISO 100, ohnisko 24 (38) mm, korekce +1 EV, klikněte pro zvětšení



Snímek vypadá o něco detailněji v RAWu. Tam je přeci jen ostřejší. Výsledek je slušný.

Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.