Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Canon EOS 1000D: solidní základ

22.7.2009, Milan Šurkala, recenze: specifikace produktu
Jako první jsme v našem letním speciálu otestovali nejlevnějšího zástupce Canonu, model EOS 1000D. Ten byl v našem případě vybaven objektivem EF-S 18-55 mm s optickou stabilizací. Jak si tato zrcadlovka s 10MPx CMOS snímačem a procesorem DIGIC III povede?

Měření rychlosti


Canon EOS 1000D má sice ještě starší procesor DIGIC III, ale už ten byl velmi rychlý a svou svižnost propůjčuje i této zrcadlovce. Objektiv má velmi rychlé ostření, zejména na kratších ohniscích, kdy fotíte snímek téměř okamžitě. Majitelé, kteří budou přestupovat z kompaktů, budou jistě mile překvapeni. Nyní se už ale pojďme podívat na časy z praxe. Byla použita SDHC karta A-Data Turbo Series (microSDHC v redukci) s přenosovou rychlostí 15 MB/s u čtení a 9 MB/s u zápisu. U sekvenčního snímání není započítám první snímek v čase 0,00 s.
  • První snímek - zhruba 0,6 sekundy (Záleží jen na tom, jak rychle dokážete zapnout fotoaparát, přesunout prst na spoušť a fotit. EOS 1000D je připraven k focení okamžitě.)
  • Snímek bez namáčknutí wide - 0,2 sekundy (Zaostření je téměř okamžité.)
  • Snímek bez namáčknutí tele - 0,25 až 0,4 sekundy (Pokud je zaostřeno z předchozího snímku, vejdete se do čtvrt sekundy. Pokud je nastavena úplně jiná vzdálenost, ostření se prodlouží na 0,4 sekundy, což je stále rychlý čas. Pouze pokud jste moc blízko nebo ostříte na skutečně těžké místo, může se ostření ve výjimečných případech přiblížit k necelé sekundě.)
  • Snímek bez namáčknutí wide Live View - 5,0 sekundy (Ostření na Live View se dá označit slovem "katastrofa". Fotoaparát skutečně ostří minimálně ty tři sekundy, většinou kolem čtyř až pěti sekund. Po zaostření je nutno zmáčknout spoušť, což dále zdržuje. V Live View režimu se totiž ostří jiným tlačítkem, nikoli spouští.)
  • Snímek bez namáčknutí tele Live View - 5,5 až 6,5 sekundy (Na delší ohnisko je to ještě pomalejší.)
  • Snímek s namáčknutím - OK
  • Čas snímek-snímek JPEG - 0,4 až 0,5 sekundy (Můžete klidně "flákat" jednu fotku za druhou, za sekundu stihnete minimálně dvě. V podstatě ani nemusíte zapínat sekvenční snímání. Při zapnuté funkci optimalizace jasu je výsledek cca 0,5 sekundy.)
  • Čas snímek-snímek RAW - 0,45 sekundy, po vyčerpání bufferu cca 3,0 sekundy (Rychlost je totožná se záznamem do JPEG, ale zhruba po čtyřech snímcích dojde buffer a focení se výrazně zpomalí.)
  • Čas snímek-snímek RAW+JPEG - 0,45 sekundy, po vyčerpání bufferu až 3,9 sekundy (Totéž co v předchozím případě, buffer dojde již po třetím snímku.)
  • Čas snímek-snímek s bleskem - 0,85 až 1,0 sekundy (Blesk se nabíjí velmi rychle, a tak snímání velkého množství snímků s bleskem hned po sobě nečiní žádný větší problém.)
  • Čas snímek-snímek s redukcí šumu - 1,2 sekundy (Odšumování zabere určitý čas, a tak je prodleva mezi snímky 1,2 sekundy. To je tedy podstatně pomalejší než bez ní, ale opět majitelé přecházející z kompaktů budou i tak nadšeni.)
  • Sekvenční snímání JPEG - 2,6 fps (4,2 sekundy na 12 snímků. Sekvenční snímání patří mezi zrcadlovkami k těm pomalejším. Po vyfocení 12. snímku dojde k přeplnění bufferu a výkon se podstatně snižuje zhruba na 0,7 fps.)
  • Sekvenční snímání RAW - 1,3 fps (1,5 sekundy na první 3 snímky, poté rychlost klesá k cca 0,55 fps.)
  • Sekvenční snímání RAW+JPEG - 1,3 fps (1,55 sekundy na první 3 snímky, rychlost po zaplnění bufferu klesá na pouhých 0,3 fps.)
  • Sekvenční snímání s bleskem - 1,3 fps (5,35 sekundy na 8 snímků. Fotoaparátu nevadí, když k sekvenčnímu snímání zapnete blesk a dosahuje velmi pěkné rychlosti 1,3 snímku za sekundu. Nabíjení blesku je skutečně rychlé, a to jsem měřil už s napůl vybitou baterií.)
  • Bracketing - 2,5 fps (0,8 sekundy na 3 snímky. Bracketing je velmi rychlý.)

Tyto údaje tedy napovídají, že EOS 1000D určitě nebude zdržovat. Běžné focení je velmi rychlé, zpracování snímků rovněž. Limitem je ale malý buffer, který je poměrně lehké zaplnit a ani použití rychlé SDHC karty pak nemusí zachránit situaci. Sekvenční snímání by určitě mohlo být rychlejší, totéž platí i o ostření v režimu Live View, které je díky své rychlosti skutečně pouze nouzové. Naopak radost udělá velmi rychlé focení s bleskem.


Optický a digitální zoom


Základní objektiv zrcadlovky Canon EOS 1000D má jen 3× optický zoom, takže hrátky s ním jsou v tomto ohledu docela limitovány. Začíná na 18 mm, což s crop faktorem 1,6 dává přepočtené ohnisko zhruba 29 mm. Tedy přiměřeně širokoúhlý obraz.


expoziční čas 1/250 s, clona F10, citlivost ISO 200, ohnisko 18 (29) mm, klikněte pro zvětšení

Díky formátu 3:2 nabízí fotoaparát velký úhel záběru na šířku, ale ne až tak velký na výšku. Míra detailů je vcelku dobrá, ostrost je rozumná i v rozích. Ve stínech se však překvapivě vyskytuje trochu barevného šumu, ten jasový zde při ISO 200 opravdu nenajdete. Menším problémem objektivu bude na nejširším ohnisku chromatická aberace.


expoziční čas 1/200 s, clona F10, citlivost ISO 200, ohnisko 55 (88) mm, klikněte pro zvětšení

Přiblížení je tedy opravdu jen malé. Opět s ohledem na to, že se jedná jen o základní objektiv, potěší rozumná kvalita obrazu, chromatická aberace se snížila.


expoziční čas 1/200 s, clona F9, citlivost ISO 100, ohnisko 18 (29) mm, klikněte pro zvětšení

Při nejnižší citlivosti ISO 100 na snímku prakticky nenajdete šum (leda trochu barevného ve stínech). Je vidět sférické zkreslení na panelovém domě vpravo.


expoziční čas 1/160 s, clona F9, citlivost ISO 100, ohnisko 55 (88) mm, klikněte pro zvětšení

Maximální zoom není očividně žádná sláva. Fotoaparát nabídne rozumnou ostrost snímku, díky vyšší cloně je dobrá i v rozích.


Protisvětlo


Velký snímací čip by mohl mít teoreticky slušný dynamický rozsah, těžko však říci, jak si bude s protisvětlem rozumět objektiv. Na to se hned podíváme.


expoziční čas 1/800 s, clona F16, ohnisko 18 (29) mm, klikněte pro zvětšení

Vyšší clona udělala kolem slunce výraznou hvězdu. Odlesky objektivu jsem na snímcích zpravidla nepozoroval, takže v tomto lze objektiv pochválit. Totéž platí i o delších ohniscích. Problémy má spíše s chromatickou aberací, ale ani tady to zdaleka kritické. Uvidím však za chvíli u jiných clon. Nejprve si ale ukážeme interiérové foto bez optimalizace jasu.


expoziční čas 1/100 s, clona F6,3, citlivost ISO 200, ohnisko 18 (29) mm, klikněte pro zvětšení

Ve stínech je sice kresba, ale tyto plochy jsou dost tmavé, zatímco světla se beznadějně přepalují. Proto jsem zkusil funkci optimalizace jasu.


expoziční čas 1/100 s, clona F5,6, citlivost ISO 200, ohnisko 18 (29) mm, klikněte pro zvětšení

Stíny jsou trochu světlejší, šum v nich příliš nenarostl, působí však poněkud mdle.


ohnisko 18 (29) mm, clona F3,5


ohnisko 18 (29), clona F11


ohnisko 18 (29) mm, clona F22

Na nejširším ohnisku se při nižších clonách vyskytuje chromatická aberace, ale není to špatné. Kolem F8 začíná pomalu mizet a od F11 výše jsou snímky téměř bez problémů. Chromatická aberace zde sice stále trochu je, ale nic, co by extrémně vadilo.


ohnisko 55 (88), clona F5,6


ohnisko 55 (88), clona F36

Na nejdelším ohnisku se chromatická aberace prakticky nevyskytuje, ať je navolena jakákoli clona.
Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.