Canon EOS 1100D: vstup do světa DSLR
Dnes se podíváme na nejlevnější zrcadlovku Canonu, model EOS 1100D. Vyzkoušeli jsme ho se setovým objektivem 18-55mm s optickou stabilizací v jeho druhé generaci. Jak si povede v testu? Je nový EOS 1100D výrazným vylepšením proti předchůdci?
Kapitoly článku:
Měření rychlosti
Canon EOS 1100D dostal zatím nejnovější procesor DIGIC 4, který má již nicméně nějaký ten rok za sebou. Pro test byla použita rychlá SDHC karta SanDisk Extreme s rychlostmi čtení a zápisu až 30 MB/s, objektivem byl EF-S 18-55mm 1:3,5-5,6 IS II.
- První snímek - 0,75 sekundy
- Snímek bez namáčknutí wide - 0,35 sekundy
- Snímek bez namáčknutí tele - 0,3 sekundy (nekončeno až 0,6 metru za 0,6 sekundy)
- Snímek bez namáčknutí Live View AF Quick - 1,2 sekundy
- Snímek bez namáčknutí Live View - 1,7 až 3,4 sekundy
- Odezva na spoušť - OK
- Prodleva mezi snímky - 0,5 sekundy
- Prodleva mezi snímky RAW+JPEG - 1,4 sekundy (u prvního 0,8 sekundy, pak to roste)
- Prodleva mezi snímky s bleskem - 0,55 sekundy
- Sekvenční snímání JPEG - 3,25 fps
- Sekvenční snímání RAW - 1,9 fps (pouze první tři snímky)
- Sekvenční snímání RAW+JPEG - 0,75 fps
Rychlost náběhu, ostření i prodleva mezi snímky v JPEGu je už typicky pro Canon opravdu velmi slušná. Problémem modelu EOS 1100D je opravdu minimální RAW buffer, někdy jsem měl až pocit, že zde vůbec není. U sekvenčního snímání v RAWu výrobce slibuje rychlost 2,0 fps, což není mnoho, navíc toto platí zhruba tak pro první tři snímky. Po jejich pořízení trvá každý další snímek zhruba 1,5 sekundy. A to vůbec nemluvím o snímání do RAW+JPEG, kdy je focení pomalé v podstatně hned od prvního snímku.
Vyvážení bílé, barvy
Vyvažování bílé funguje u modelu EOS 1100D docela dobře, prostor pro zlepšení tu nicméně je. V interiérech má občas lehce narůžovělý nádech podobně jako Panasonicy. Pokud je pod mrakem, jsou barvy spíše chladnější a vyvážení na stín nebo zataženo určitě neuškodí. Škoda, že fotoaparát neumožňuje nastavit barevnou teplotu přímo v Kelvinech.
auto |
denní světlo (5200K) |
stín (7000K) |
zataženo (6000K) |
wolframové světlo (3200K) |
bílé zářivkové světlo (4000K) |
blesk |
měření bílé |
Dále zde najdete šest různých obrazových efektů (+3 uživatelské).
standardní |
portrét |
krajina |
neutrální |
věrný |
černobílý |
Než se podíváme na nastavení kontrastu, ostrosti, saturace a tónu snímku, podíváme se na možnosti ladění černobílých fotografií. Najdete zde spoustu filtrů i barevného ladění monochromatických snímků.
monochromatický |
monochromatický (žlutý filtr) |
monochromatický (oranžový filtr) |
monochromatický (červený filtr) |
monochromatický (zelený filtr) |
sépiová |
modrý |
fialový |
zelený |
Vliv filtrů je většinou poměrně malý, ale u některých snímků je vidět velmi dobře. Ukázkou mohou být tyto dva snímky Koaly.
zelený filtr
červený filtr
Nyní se podíváme na vliv ostrosti na snímky.
ostrost +0 |
ostrost +3 |
ostrost +7 |
Není třeba ostrost nějak výrazně snižovat, klidně ji můžete nechat na výchozím nastavení nebo jen lehce přidat. Maximum je ale již přeostřené a třepí linie.
kontrast -4 |
kontrast +0 |
kontrast +0 |
Jak je vidět, vyšší kontrast znatelně omezuje dynamický rozsah, a to i ve výchozím nastavení. Lehké snížení kontrastu neuškodí.
Optický a digitální zoom
V této části se budeme věnovat optickému zoomu. Objektiv EF-S 18-55mm nabídne zhruba 3× optický zoom, což pro univerzální využití není mnoho. Jedná se však o naprosto typický standard této třídy.
Úhel záběru je docela širokoúhlý, objektiv nabídne v přepočtu ohnisko 29 milimetrů. Objektiv potěší velmi dobrou kresbou prakticky po celé ploše obrazu, dokonce i rohy jsou dobré. Stinnou stránkou je chromatická aberace, která jde vidět zejména v levé polovině obrazu.
Přiblížení není nikterak zajímavé. 3× zoom stačí jen na základní potřeby. Kresba je dobrá, rohy jsou slušné, vpravo dole je nicméně ostrost trochu nižší. Zmizela chromatická aberace. Další snímky najdete v recenzi testovaného objektivu.
Protisvětlo
V protisvětle se ukáže, jak je na tom nejen objektiv, ale i snímací čip a jeho dynamický rozsah. Rovněž se můžeme podívat, jak jsou na tom různé "prosvětlovací technologie".
Ve stínech je kresba trochu slabší (méně ostrá). Setový objektiv 18-55mm trpí na chromatickou aberaci.
Světlá obloha hodně ovlivnila expozici, a tak je krajina hodně tmavá se slabší kresbou. Obloha je naproti tomu tak akorát.
Funkce Priorita zvýraznění tónu má za úkol trochu lépe pracovat s jasy (snižovat přepaly). Nijak výrazného rozdílu jsem si ale ve většině případů nevšiml. Počítejte jen s dvojnásobnou ISO citlivostí. Můžete si stáhnout RAW snímek.