Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Canon EOS 1100D: vstup do světa DSLR

26.5.2011, Milan Šurkala, recenze: specifikace produktu
Dnes se podíváme na nejlevnější zrcadlovku Canonu, model EOS 1100D. Vyzkoušeli jsme ho se setovým objektivem 18-55mm s optickou stabilizací v jeho druhé generaci. Jak si povede v testu? Je nový EOS 1100D výrazným vylepšením proti předchůdci?

Měření rychlosti


Canon EOS 1100D dostal zatím nejnovější procesor DIGIC 4, který má již nicméně nějaký ten rok za sebou. Pro test byla použita rychlá SDHC karta SanDisk Extreme s rychlostmi čtení a zápisu až 30 MB/s, objektivem byl EF-S 18-55mm 1:3,5-5,6 IS II.
  • První snímek - 0,75 sekundy
  • Snímek bez namáčknutí wide - 0,35 sekundy
  • Snímek bez namáčknutí tele - 0,3 sekundy (nekončeno až 0,6 metru za 0,6 sekundy)
  • Snímek bez namáčknutí Live View AF Quick - 1,2 sekundy
  • Snímek bez namáčknutí Live View - 1,7 až 3,4 sekundy
  • Odezva na spoušť - OK
  • Prodleva mezi snímky - 0,5 sekundy
  • Prodleva mezi snímky RAW+JPEG - 1,4 sekundy (u prvního 0,8 sekundy, pak to roste)
  • Prodleva mezi snímky s bleskem - 0,55 sekundy
  • Sekvenční snímání JPEG - 3,25 fps
  • Sekvenční snímání RAW - 1,9 fps (pouze první tři snímky)
  • Sekvenční snímání RAW+JPEG - 0,75 fps

Rychlost náběhu, ostření i prodleva mezi snímky v JPEGu je už typicky pro Canon opravdu velmi slušná. Problémem modelu EOS 1100D je opravdu minimální RAW buffer, někdy jsem měl až pocit, že zde vůbec není. U sekvenčního snímání v RAWu výrobce slibuje rychlost 2,0 fps, což není mnoho, navíc toto platí zhruba tak pro první tři snímky. Po jejich pořízení trvá každý další snímek zhruba 1,5 sekundy. A to vůbec nemluvím o snímání do RAW+JPEG, kdy je focení pomalé v podstatně hned od prvního snímku.


Vyvážení bílé, barvy


Vyvažování bílé funguje u modelu EOS 1100D docela dobře, prostor pro zlepšení tu nicméně je. V interiérech má občas lehce narůžovělý nádech podobně jako Panasonicy. Pokud je pod mrakem, jsou barvy spíše chladnější a vyvážení na stín nebo zataženo určitě neuškodí. Škoda, že fotoaparát neumožňuje nastavit barevnou teplotu přímo v Kelvinech.


auto



denní světlo (5200K)

stín (7000K)



zataženo (6000K)

wolframové světlo (3200K)



bílé zářivkové světlo (4000K)

blesk

měření bílé

Dále zde najdete šest různých obrazových efektů (+3 uživatelské).


standardní



portrét

krajina



neutrální

věrný

černobílý

Než se podíváme na nastavení kontrastu, ostrosti, saturace a tónu snímku, podíváme se na možnosti ladění černobílých fotografií. Najdete zde spoustu filtrů i barevného ladění monochromatických snímků.


monochromatický



monochromatický (žlutý filtr)

monochromatický (oranžový filtr)



monochromatický (červený filtr)

monochromatický (zelený filtr)



sépiová

modrý



fialový

zelený
 

Vliv filtrů je většinou poměrně malý, ale u některých snímků je vidět velmi dobře. Ukázkou mohou být tyto dva snímky Koaly.


zelený filtr



červený filtr


Nyní se podíváme na vliv ostrosti na snímky.


ostrost +0



ostrost +3

ostrost +7
 

Není třeba ostrost nějak výrazně snižovat, klidně ji můžete nechat na výchozím nastavení nebo jen lehce přidat. Maximum je ale již přeostřené a třepí linie.


kontrast -4



kontrast +0

kontrast +0
 

Jak je vidět, vyšší kontrast znatelně omezuje dynamický rozsah, a to i ve výchozím nastavení. Lehké snížení kontrastu neuškodí.


Optický a digitální zoom


V této části se budeme věnovat optickému zoomu. Objektiv EF-S 18-55mm nabídne zhruba 3× optický zoom, což pro univerzální využití není mnoho. Jedná se však o naprosto typický standard této třídy.


expoziční čas 1/100 s, clona F6,3, citlivost ISO 100, ohnisko 18 (29) mm, klikněte pro zvětšení


Úhel záběru je docela širokoúhlý, objektiv nabídne v přepočtu ohnisko 29 milimetrů. Objektiv potěší velmi dobrou kresbou prakticky po celé ploše obrazu, dokonce i rohy jsou dobré. Stinnou stránkou je chromatická aberace, která jde vidět zejména v levé polovině obrazu.


expoziční čas 1/100 s, clona F6,3, citlivost ISO 100, ohnisko 55 (88) mm, klikněte pro zvětšení


Přiblížení není nikterak zajímavé. 3× zoom stačí jen na základní potřeby. Kresba je dobrá, rohy jsou slušné, vpravo dole je nicméně ostrost trochu nižší. Zmizela chromatická aberace. Další snímky najdete v recenzi testovaného objektivu.


Protisvětlo


V protisvětle se ukáže, jak je na tom nejen objektiv, ale i snímací čip a jeho dynamický rozsah. Rovněž se můžeme podívat, jak jsou na tom různé "prosvětlovací technologie".


expoziční čas 1/2000 s, clona F5,6, citlivost ISO 100, ohnisko 18 (29) mm, klikněte pro zvětšení


Ve stínech je kresba trochu slabší (méně ostrá). Setový objektiv 18-55mm trpí na chromatickou aberaci.


expoziční čas 1/640 s, clona F14, citlivost ISO 100, ohnisko 18 (29) mm, klikněte pro zvětšení


Světlá obloha hodně ovlivnila expozici, a tak je krajina hodně tmavá se slabší kresbou. Obloha je naproti tomu tak akorát.


expoziční čas 1/800 s, clona F18, citlivost ISO 200, ohnisko 18 (29) mm, klikněte pro zvětšení


Funkce Priorita zvýraznění tónu má za úkol trochu lépe pracovat s jasy (snižovat přepaly). Nijak výrazného rozdílu jsem si ale ve většině případů nevšiml. Počítejte jen s dvojnásobnou ISO citlivostí. Můžete si stáhnout RAW snímek.
Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.