Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Canon EOS 40D: neúnavný dříč

17.12.2007, Jan Čerbák, recenze: specifikace produktu
Poloprofi zrcadlovka Canon EOS 40D byla uvedena na trh 20. září 2007. S rozlišením 10,1 Mpix., sériovým snímáním 6,5 snímků/s a inovovaným AF systémem je 40D ideálním tvůrčím nástrojem pro náročné amatéry, využijí ji ale i profi fotografové jako záložní tělo.

Antiprachový filtr (EOS integrated clearing systém)


O protiprachovém filtru na snímači toho bylo napsáno již mnoho, takže jen ve zkratce: Před snímačem je instalovaný filtr s emitory ultrazvukových vln, které ze snímače setřesou nečistoty a prach. Tohoto principu využívají všichni výrobci DSLR se „samočisticím“ čipem. Praktické výsledky jsou však mnohdy odlišné. CMOS čip Canonu EOS 40D jsme sice v redakci měli jen dva týdny, zato jsme jej vůbec nešetřili a i při častém měnění objektivů a bez manuálního čištění balónkem, které fotoaparát umožňuje, byl snímač zcela neposkvrněn a prahem nedotčen.



V mých očích tedy systém očisty čipu obstál. Pokud však budete fotografovat v prašném prostředí, doporučuji před fotografováním několikrát čip očistit přes menu (volba „Clean now“). Nezaměňovat s „Clean manually“! Tzv. manuální čištění zvedne závěrku i zrcátko a dovolí tak očistit čip gumovým balónkem.


Reportážní vlohy


DSLR střední třídy si často vybírají profesionální fotografové jako druhé tělo ke svým objektivům, nebo jako fotoaparát „na víkendy“. Je tedy zřejmé, že takovýto fotoaparát musí občas umět uspokojit i vysoké nároky profesionálních fotografů. EOS 40D má inovovaný AF systém s devíti křížovými senzory (pro objektivy se světelností F5,6 a nižším clonovým číslem). Středový bod je navíc citlivý i v diagonálních směrech a je tudíž 2x citlivější, než běžný křížový AF bod (pro objektivy se světelností F2,8 a lepší). Za poznámku jistě stojí, že běžné AF body jsou jen lineární.



Další inovovanou funkcí, kterou fotografové v reportážní fotografii jistě ocení, je zvýšení rychlosti sériového snímání a velikosti vyrovnávací paměti. Buffer nyní pojme až 75 snímků formátu JPEG v nejjemnější kompresi a fotoaparát je stihne zaznamenat za 11,5 sekundy. Rychlost sériového snímání je tedy úctyhodných 6,5 snímků za vteřinu i v rozlišení celých 10 Mpix. Tímto parametrem již EOS 40D překonává legendární reportážní EOS 3 a to jak rychlostí, tak počtem snímků v sérii.


Výměnné matnice


Poprvé u tohoto modelu umístil výrobce do zrcadlovky střední třídy funkci výměny matnice. Tuto funkci patrně využijí jen pokročilý fotografové, především však fotografové architektury (matnice s mřížkou). Na výběr jsou celkem tři: Ef-A standardní jemná matnice (dodávaná), Ef-S super jemná matnice (vhodná na manuální zaostřování, ale o něco tmavší) a Ef-D jemná matnice s mřížkou.


Živý náhled LiveView


Všeobecná móda implementace živého náhledu do nových DSLR mě zanechává chladným. Jedná se sice o funkci, která pomůže při fotografování např. blízko u země, nebo nad hlavou, vyvolává však u široké fotografické obce falešný pocit, že s DSLR a funkcí LiveView je možné fotografovat stejně jako s běžným digikompaktem. Bohužel tomu tak ale není. Aby DSLR zaostřila v režimu živého náhledu, musí sklopit závěrku, hlavní i sekundární zrcátko, od něhož se odrazí světlo do AF senzoru a fotoaparát díky tomu zaostří.



Fotografování pak vypadá následovně. Uživatel v režimu živého náhledu vidí scénu na LCD. Pro zaostření stiskne tlačítko zámku expozice (pod palcem pravé ruky; tlačítko s piktogramem hvězdy), fotoaparát změří expozici, zaostří a informuje fotografa o zaostření pípnutím. Ten však v tu chvíli vidí jen černý LCD a netuší proto, kam fotoaparát zaostřil. Až když scénu vyfotografuje se přesvědčí, kam fotoaparát zaostřil ( v menu lze nastavit zobrazování aktivovaných AF bodů v náhledu). Proto je fotografování se živým náhledem méně komfortní a zdlouhavější, než přes hledáček, který na matnici vykresluje obraz čistěji a rychleji, než i ten nejkvalitnější LCD monitor. Na obranu živého náhledu musím uvést, že jsem se několikrát dostal do situace, kdy mi tato funkce na mé DSLR chyběla. Nedoporučuji však tento způsob pro běžné fotografování.


sRAW


V určitých situacích není nutné exponovat fotografie s plným rozlišením 10 megapixelů, ale stačí i rozlišení podstatně menší. Fotografové snímající do formátu JPEG mohou snadno přes menu jakéhokoliv fotoaparátu změnit jak kompresní poměr, tak i rozlišení výsledných fotografií.



Fotografům využívajícím formát RAW přináší možnost snímat přímo do menšího rozlišení až formát sRAW (small RAW), s rozlišením jen 2,5 Mpix zabírá velikost jen cca 4 MB a zachovává si všechny benefity formátu RAW.


Picture styles


Fotografové mají mnohdy rozdílné názory na ideální nastavení kontrastu, saturace, barevného tónu a doostření. Přestože lze tyto parametry měnit při převodu fotografií z formátu RAW, mnoho fotografů (včetně mě) dává přednost úpravě snímku ještě před samotnou expozicí. Na výběr je šest přednastavených režimů: standard, portrét, krajina, neutrální, živý a černobílý režim. Bez zajímavosti není, že všechny tyto režimy lze uživatelsky měnit přímo ve fotoaparátu.



V černobílém režimu se samozřejmě nenastavují parametry barevný tón a saturace, ale místo toho je na výběr tónování do sépie, modré, fialové, nebo zelené barvy; a také je možné zvolit simulaci použití barevných filtrů pro černobílou fotografii: žlutý, oranžový, červený a zelený. Simulace filtrů vždy zesvětlí barevné tóny jim blízké a ztmaví tóny na opačné straně kruhového barevného spektra. Zelený filtr tudíž zesvětluje zelené barvy a je vhodný pro fotografování přírody. Oproti tomu červený filtr ztavuje oblohu a zvláště pak na podzim zdůrazňuje dramatické bouřkové mraky. Pokud by to bylo málo, v nabídce picture styles jsou ještě tři další uživatelské režimy, které si fotograf upraví sám podle svých preferencí. Všechny úpravy nastavení doostření, kontrastu atd. lze rovněž provádět v počítači, fotografujete-li do formátu RAW nebo sRAW.




Expoziční režimy


Jak již bylo zmíněno v úvodu, s poloprofesionálními DSLR fotografuje široké spektrum fotografů od zkušených profesionálů až po nezkušené fotoamatéry (děti, …). Proto je důležité, aby fotoaparát vedle pokročilých funkcí a jednoduchého ovládání všech manuálních nastavení nabízel i plnou automatiku doplněnou o několik nejpoužívanějších motivových režimů. Canon EOS 40D nabízí celkem šest kreativních režimů, plnou automatiku, čtyři poloautomatické režimy, plný manuál a tři uživatelské režimy. Celkem je tedy na výběr 15 expozičních režimů umístěných přehledně na kolečku na horní straně fotoaparátu.



Jeden z poloautomatických režimů, A-DEP automatická hloubka ostrosti, je specialitou jen SLR Canon. Při aktivovaných všech AF bodech nastaví fotoaparát takové clonové číslo a zaostří na takovou vzdálenost, aby všechny AF body (respektive objekty za nimi skryté) ležely v hloubce ostrosti. Při jednom bodě manuálně zvoleném je postup trochu odlišný. Fotogram zaostří aktivním bodem na jedno místo (popředí) a pak na druhé místo (pozadí). Když poté exponuje, hloubka ostrosti leží přesně v rozmezí těchto dvou bodů. Roman Pihan popisuje podobný styl fotografování ve svém článku o hyperfokálním ostření.


Fotografování portrétů


Tak jako obvykle se i nyní zaměříme na fotografování portrétů za různých podmínek. Oproti jiným recenzím jsme u EOSu 40D mohli využít expozice s externím bleskem, který je nedílnou součástí mnoha fotografických brašen.


(pro zvětšení klikněte) expoziční čas 1/60 sekundy, clonové číslo F4, citlivost ISO 320, externí blesk

Na fotografii je patrné, že expozice bleskovým světlem odraženým od výsuvné odrazky (tak slouží u mnoha blesků zpola vytažená širokoúhlá rozptylka) poskytuje dostatek světla na prosvětlení portrétu. Odražené světlo osvětluje model shora a tvoří tak přirozené stíny, jaké vznikají i ve volném exteriéru od slunečního záření. Externí blesk fotografovanou scénu dosvětlil aniž by byl na výsledné fotografii příliš patrný. Použit byl blesk Canon Speedlite 550EX.


(pro zvětšení klikněte) expoziční čas 1/25 sekundy, clonové číslo F4, citlivost ISO 320, bez blesku

Na portrétu exponovaném bez blesku (viz výše) je zřejmý rozdíl oproti portrétu s bleskem. Osvětlení způsobuje drobný barevný posun, model postrádá lesk v očích a nepůsobí příliš živě.


(pro zvětšení klikněte) expoziční čas 1/60 sekundy, clonové číslo F4, citlivost ISO 320, vestavěný blesk

Interní blesk sice dodá modelu jiskru v očích a prosvětlí stíny v obličeji, působí však na fotografii příliš rušivě. Na první pohled je patrný vliv interního blesku, fotografie proto působí nepřirozeně.

Při fotografování portrétů byl použit přednastavený režim Picture styles − portrét.


Dodávaný software


V základní výbavě zrcadlovky Canon EOS 40D je jako u většiny digitálů značky Canon program pro správu a archivaci fotografií Zoom Browser EX, dále nástroj pro úpravu "canonovského" RAW formátu Digital Photo Professional a program pro ovládání fotoaparátu přes počítač a stahování fotografií EOS Utility. Novinkou je program Picture Styles Editor.

Zoom Browser EX je standardní program, který je určen pro zálohování fotografií na počítači, prohlížení a běžné úpravy. Zoom Browser EX nabízí redukci červených očí, ořez fotografie, úpravu kontrastu a saturace, tisk fotografií a jejich posílání e-mailem.


pro zvětšení klikněte

Digital Photo Profesional je pokročilejším nástrojem, než program Zoom Browser EX a soustřeďuje se především na úpravu formátu RAW. Podporuje i práci s křivkami a všechny běžné úpravy formátu RAW (vyvážení bílé, saturaci, kontrast, doostření a nyní i uživatelské ovládání redukce „jasového“ a „barevného“ šumu zvlášť).


pro zvětšení klikněte

Picture Style Editor je program cíleně určený pro formáty RAW a TIFF. S pomocí tohoto programu mohou i začátečníci upravovat na snímcích kontrast saturaci a doostření bez nutnosti znalosti pokročilé práce s RAWovými editory.


pro zvětšení klikněte

EOS Utility se automaticky spustí při připojení fotoaparátu k počítači. Předem lze naprogramovat akci, kterou fotoaparát provede po připojení k PC. Buďto je možné zvolit automatické stahování fotografií do počítače, nebo snímání do PC (remote shooting).

Je zřejmé, že softwarová výbava fotoaparátu Canon EOS 40D obsahuje veškeré komponenty, které k fotoaparátu jsou potřebné. Stejně tak je ale jasné, že pokročilí fotografové nahradí dodávaný software pokročilými programy třetích výrobců (např. Adobe či Zoner).


Příslušenství


K zrcadlovkám je nepřeberné množství příslušenství nejen od originálního výrobce produktu, ale i od třetích stran. V krabici se mimo tělo DSLR a krytku bajonetového uchycení nachází standardní výbava: USB-mini kabel pro propojení s počítačem, video kabel pro připojení k televizi, vysokokapacitní akumulátor BP-511A, nabíječka, CD se softwarem, CD s manuálem ve formátu PDF, propagační DVD a manuál v češtině.



Volitelné příslušenství zahrnuje desítky objektivů, blesky, makroblesky, dálková ovládaní kabelová i bezdrátová, akumulátory, bateriové pouzdro, WiFi modul pro bezdrátové snímání do počítače, polotuhé pouzdro, výměnné matnice, hledáčkovou lupu a další. Nespočet dalšího příslušenství vyrábí další výrobci: ochranná pouzdra, náhradní akumulátory, objektivy, blesky atp.