www.digimanie.cz
>
>
>
>

Canon EOS 500D: povedený pokračovatel rodu

Canon EOS 500D: povedený pokračovatel rodu
Nedávno jsme otestovali základní zrcadlovku Canonu, model EOS 1000D. Nyní se podíváme na vyšší model EOS 500D, který přináší 15MPx rozlišení, 3,0" LCD displej s vysokým rozlišením a HD videosekvence. Jak si povede EOS 500D se setovým objektivem EF-S 18-55 mm?
K oblíbeným
reklama

Autofokus, ostření


Se základním setovým objektivem podporuje fotoaparát manuální i automatické ostření. Manuální ostření je realizováno točením předního členu objektivu, což se ale nemusí líbit těm, kteří používají polarizační a přechodové filtry, neboť ty se točí také. Poměrně malé natočení docela dost změní zaostřenou vzdálenost, takže je nutno být opatrný a nikam se nehnat. Při využití Live View lze obraz výrazně zvětšit na 5násobek, případně dalším stiskem tlačítka "lupa" až na 10 násobek. Díky obrovskému rozlišení LCD displeje pak skutečně není problém zaostřit. Chce to ale stativ. K Live View se ještě vrátím.

Automatické ostření využívá zpravidla ostření fázovým posuvem. To je velmi rychlé, zaostření za běžného osvětlení prakticky okamžité. Za tmy nastávají mírné problémy, neboť fotoaparát nemá přisvětlovací diodu. Resp. diodu má, ale ta tímto způsobem nefunguje. Pokud nevyklopíte blesk, je možné, že se fotoaparát bude snažit až zhruba dvě sekundy zaostřit a někdy to vyjde, někdy ne. Když blesk vyklopíte, fotoaparát si pomůže krátkými záblesky a zaostří podstatně snadněji a rychleji.

V režimu Live View lze využít dva způsoby automatického ostření. Prvním je způsob známý z kompaktů, tedy na bázi detekce kontrastu. Bohužel do ostření kompaktů to má velmi daleko, neboť tam je zhruba za sekundu zaostřeno, zde to i za dobrého světla trvá zhruba 4 až 6 sekund. Fotoaparát přejíždí, zjišťuje ostrost v celém rozsahu, pak předběžně zaostří a následně pomaličku doostřuje. Pro běžné použití to nemá smysl, leda na stativu, kdy není kam spěchat. Úspěšnost je za dobrého světla bez problémů, za šera však začíná dost klesat a fotoaparát občas prohlásí nezaostřenou fotografii za ostrou.

Ostří se tlačítkem zámku zaostření (na zadní straně přístroje vpravo nahoře tlačítko "lupa minus"), to se musí držet dokud se nezaostří a až poté lze spouští vyfotit snímek. Další zdržení. Nicméně při Live View lze využít tzv. Rychlý režim, kdy dojde k chvilkovému zpětnému sklopení zrcátka tak, aby se ostřilo klasickým fázovým způsobem. To je mnohem rychlejší, jen si musíte zvyknout na to, že po krátkou dobu ostření na LCD displeji nic neuvidíte. Toto řešení je příjemně svižné, člověk má ale trochu horší pocit z neustálého cvakání zrcátka. To cvaknutí je při pořizování snímku krásný moment, ale když to fotoaparát dělá prakticky pořád (při vstupu do menu, při ostření,...), působí to trochu nepatřičně.

Ostřící vzdálenost je v celém ohniskovém rozsahu konstantní, a to 23 centimetrů od roviny snímače, tedy zhruba kolem 11 centimetrů od přední čočky. Není zde tedy žádný makro režim, ale při maximálním zoomu se dají pořizovat vcelku dobré makro fotografie díky výraznému přiblížení danému vysokou ohniskovou vzdáleností. Navíc to umožní více rozmazávat pozadí.


Makro režim


Se širokým ohniskem skutečně mnoho makro fotek nevyfotíte. Malá ohnisková vzdálenost a relativně velká snímací vzdálenost se podepíší na velmi malém zvětšení objektu. S největším zoomem je sice zachována snímací vzdálenost, ale přiblížení je díky většímu ohnisku výraznější.


expoziční čas 1/60 s, clona F5,6, citlivost ISO 500, ohnisko 55 (88) mm, klikněte pro zvětšení

Jak vidíte, makro to skutečně není. Většinu snímků jsem pořizoval bez odšumování, takže na snímku je při ISO 500 trochu více barevného šumu, nicméně jasový je nevýrazný a vzhledem k velkému rozlišení se jím rozhodně nemusíte znepokojovat. Vzhledem k tomu, že EXIF nepodává informaci o odšumování, nelze spolehlivě říci, u kterých snímků byla tato funkce zapnuta, a kde ne.


Nastavení expozice, automatika


Zrcadlovky mívají obvykle rozsáhlé možnosti nastavení expozice a ani EOS 500D na tom není špatně. Vedle automatického režimu je zde i prioritní režim clony a času, nechybí ani plný manuál. Citlivosti lze v základním rozsahu nastavit mezi ISO 200 až ISO 3200, přičemž automatika jde maximálně po ISO 1600. Pokud však zapnete režim rozšíření ISO citlivostí a nemáte zapnutou prioritu zvýraznění tónu, můžete navolit i nižší ISO 100 a vyšší ISO 6400 a H, což značí ISO 12800. Rozsah je tedy nebývale rozsáhlý a každý si přijde na své. Díky ISO 100 lze pořizovat snímky bez šumu, na ISO 12800 zase vyfotíte snímky i v opravdu hodně špatných světelných podmínkách.

Pochopitelně pak nemůžete počítat s dobrou kvalitou, ale jako nouzovka to postačí (obzvlášť, když zmenšíte rozlišení). U fotoaparátu této kategorie bych možná očekával možnost trochu více mluvit automatice do rozsahu ISO citlivostí, které může volit. Např. snížit nebo zvýšit hraniční ISO citlivost. Připravte se na to, že díky většímu čipu si fotoaparát může dovolit vyšší ISO při nižším šumu ve srovnání s kompakty, stejně tak díky malé hloubce ostrosti musí více clonit. Výsledkem je, že i za dne často zvyšuje ISO citlivost.

Rozsah expozičních časů je od 1/4000 sekundy až po 30 sekund, v manuálním režimu nastavení expozice můžete použít i bulb režim. Rozmezí clon je dáno světelností objektivu, takže na nejširším ohnisku můžete zvolit hodnoty od F3,5 až po F22, na nejdelším od F5,6 do F36. Průběh světelnosti je víceméně lineární, jak ostatně dokazuje následující graf.



Zajímavou možností je "programový posuv", kdy změříte expozici namáčknutím spouště, ale nevyhovuje vám clona nebo čas. Hlavním voličem tedy potočíte tak, aby se způsob dosažení expozice změnil, ale samotné množství světla bude totožné. Tímto lze regulovat např. hloubku ostrosti. Rovněž nechybí možnost korigovat expozici, a to v rozsahu -2 EV až +2 EV. Na zrcadlovku je to poměrně malý rozsah.

Nechybí možnost expoziční bracketingu, a to v rozmezí 4 EV. Tedy nejen od -2 EV do +2 EV, ale také od -4 EV do +0 EV a od +0 EV do +4 EV. To ale neznamená, že by byly jen tyto tři možnosti, začít můžete v podstatě kdekoli, kroky mezi snímky mohou být od 1/3 EV až po 2 EV (po 1/3 EV nebo 1/2 EV krocích). Tyto tři snímky lze vyfotit zvlášť, takže u každého stisknutí spouště se nastaví jiná korekce expozice, nebo lze navolit sekvenční snímání a fotoaparát už sám na jedno dlouhé stisknutí spouště pořídí tři snímky s rozdílnou expozicí.


Stabilizace obrazu


Canon EOS 500D není vybaven stabilizací, tu mohou obsahovat pouze objektivy. Tak tomu bylo i v našem případě, kdy objektiv 18-55 mm IS obsahoval účinnou optickou stabilizaci. Ta se dá zapnout na objektivu posuvným tlačítkem. Fotografie byly pořízeny s citlivostí ISO 200 při času 1/6 sekundy, cloně F10, ohnisku 55 mm (přepočteném 88mm) a na vzdálenost zhruba 2 metry.


bez stabilizace


s optickou stabilizací


se stativem

Jak je vidět ze snímků, výkon stabilizace je opravdu velmi dobrý. I při poměrně dlouhých časech se s ní dají fotit rozumně ostré snímky (minimálně pro rodinné použití). Stativ je pochopitelně při ještě delších časech nenahraditelný.


Expoziční a fotografické režimy


Hlavní ovládací kolečko je vyvedeno ve stříbrné barvě a obsahuje opravdu velké množství nejrůznějších voleb fotografických režimů.



V podstatě zde jsou základní fotografické režimy, veškeré scénické režimy včetně plné automatiky, a jako bonus zde najdete i videosekvence. Nyní se tedy ve zkratce na všechny podíváme.
  • A-DEP - Automatický režim, který se snaží zachovat na snímku pokud možno všechno ostré. Proto má tendenci volit vyšší clony a dosahovat fotografií jako z kompaktů, které mají velkou hloubku ostrosti.
  • M (Manual) - Manuální režim expozice. Uživatel může nastavit čas 1/4000 s až 30 sekund nebo bulb režim. Clona může být dle světelnosti od F3,5 na nejkratším ohnisku a F5,6 na nejdelším po F22, resp. F36. Čas se nastavuje jednoduše hlavním voličem, pro nastavení clony musíte ještě k tomu držet tlačítko Av, což je trochu méně pohodlné. Druhou možností je aktivovat rychloovladač (stavový LCD displej aktivovat tlačítkem SET a dostat se na nastavení clony), pak už vám postačí jen točení hlavního voliče. Pokud byla ISO citlivost nastavena na automatiku, sama se přenastaví na ISO 400.
  • Av (Priorita clony) - V tomto režimu nastavujete clonu, expoziční čas se dopočítá. ISO citlivost lze nechat na automatice nebo ji zadat ručně. Lze využít korekci expozice v rozmezí -2 EV až +2 EV. Je dobré, že manuální režim není propojen s prioritními, tedy co nastavíte v prioritě clony se nepřenese do manuálního režimu a naopak.
  • Tv (Priorita času) - Fotograf nastavuje čas, automatika dopočítá clonu, pokud není nastaveno ISO, vypočítá i citlivost. I zde lze využít korekci expozice.
  • P (Program AE) - Automatika se stará o expozici, fotograf však může ručně nastavit ISO citlivost. Rovněž může využít korekci expozice a programový posuv. Otočením hlavního voliče tedy upravuje vypočtenou scénu, takže může i v tomto automatickém režimu ovlivňovat hloubku ostrosti nebo expoziční čas.
  • CA (Creative Auto) - Plná automatika s možností mírných zásahů. Fotograf může leda zapnout samospoušť, blesk, barevný styl a rozlišení. V hlavním menu to pak rovněž výrazně prořídne. Rychloovladač ale dostane dvě nové položky, první se věnuje ostrosti pozadí, takže vlastně ovlivnění clony, druhá pak korekci expozice. Obojí je ale vedeno přístupně i pro neznalé uživatele.
  • Plná automatika - Zde můžete zapnout samospoušť a upravit rozlišení. Vše ostatní je na fotoaparátu.
  • Portrét
  • Krajina
  • Detail
  • Sport
  • Noční portrét
  • Blesk vypnutý - Vhodný např. do muzeí, kde se nesmí fotit s bleskem.
  • Videosekvence



Videosekvence


Canon EOS 500D je zrcadlovkou, která podporuje i natáčení videosekvencí. Ty je možno pořizovat dokonce ve Full HD rozlišení 1920×1080 pixelů, ale bohužel jen při 20 snímcích za sekundu, což není pro dobré použití. 30 snímků však lze použít v HD rozlišení 1280×720 pixelů a VGA 640×480 pixelů. Ostření můžete nechat na své ruce, tedy na manuální formu, nebo můžete nechat ostřit automatiku. Jak jsme ale již mluvili o ostření v režimu Live View, je to velmi pomalé a u 18-55mm objektivu i velmi hlučné.



V průběhu natáčení videosekvence lze pořídit i statický snímek, což se projeví krátkým zásekem ve videu. Smear efekt fotoaparát nezná, přicloňování je plynulé, odlesky objektivu spíše dotvářejí správnou atmosféru, než by vadily. Zvuk je jen průměrný.
  • 1920×1080 pixelů / 20 fps - cca 5000 kB/s
  • 1280×720 pixelů / 30 fps - cca 3500 kB/s
  • 640×480 pixelů / 30 fps - cca 2300 kB/s

Pro vlastní posouzení kvalit si můžete stáhnout 21sekundovou ukázku s manuálním ostřením ve Full HD rozlišení (98 MB) a pak ještě krátkou 12sekundovou ukázku v HD rozlišení s Live View ostřením (39 MB).


Fotografování portrétů, blesk


Široké ohnisko zhruba 29 mm (po přepočtu na kinofilm) nabízí možnost snímání větších skupinek lidí, maximální ohnisko 88 mm (opět po přepočtu) je použitelné i pro osobní portréty. Jen si nebudete moci dovolit portréty z větších vzdáleností.


expoziční čas 1/125 s, clona F7,1, citlivost ISO 100, ohnisko 55 (88) mm, klikněte pro zvětšení

Zrcadlovky mají menší hloubku ostrosti a zde to jde názorně vidět. Nicméně nesnímal jsem z příliš krátké vzdálenosti a ani na nejmenší clonu, takže hlava je z větší části prokreslena poměrně ostře a detailně. Ve stínech trochu raší barevný šum, ale celkově zde není problém. Osvětlení způsobilo, že se jedna polovina tváře utápí ve stínu. Proto je zde technologie optimalizace jasu.


expoziční čas 1/125 s, clona F8, citlivost ISO 100, ohnisko 55 (88) mm, klikněte pro zvětšení

Za cenu mírně většího barevného šumu došlo k rozumnému prosvětlení stínů, kvalita snímku zůstává i nadále dobrá.


expoziční čas 1/200 s, clona F11, citlivost ISO 400, ohnisko 55 (88) mm, klikněte pro zvětšení

Blesk má inteligentní řízení expozice, takže rozumně prosvětluje snímek bez toho, aby jeho účinek byl na snímku přehnaně poznat. Stíny zmizely, škoda zbytečně vyšších volených citlivostí, které přináší občasné zelené a fialové flíčky. Snímek je i zde dostatečně ostrý, ale jak uvidíme dál, RAW dokáže přinést i ostřejší snímky.

Výklopný blesk má velmi inteligentní řízení síly svého záblesku, takže přidání expozice skutečně expozici přidá (u kompaktů se to obvykle řeší prostým navýšením citlivosti, +0 EV je většinou maximální záblesk). Zde jde vidět, že fotoaparát volí sílu blesku přesně dle toho, jak mu jí nastavíte, a to ať při nastavení citlivosti ISO natvrdo (první řádek) nebo na automatiku (druhý řádek).


blesk -2 EV (ISO 100)


blesk +0 EV (ISO 100)


blesk +2 EV (ISO 100)


blesk -2 EV (ISO 400)

blesk +0 EV (ISO 400)

blesk +2 EV (ISO 400)


reklama
Nejnovější články
Leica uvádí Vario-Elmarit-SL 24–70 f/2.8 ASPH., je to převlečená Sigma Leica uvádí Vario-Elmarit-SL 24–70 f/2.8 ASPH., je to převlečená Sigma
Společnost Leica uvedla nový objektiv Vario-Elmarit-SL 24–70 f/2.8 ASPH. Ten je ale svým způsobem již nějakou dobu na trhu, neboť opticky jde o Sigmu, která se už vyrábí pro L-Mount a FE-Mount.
Včera, aktualita, Milan Šurkala2 komentáře
Další kameraman roztavil dron při filmování sopky, tentokrát cíleně Další kameraman roztavil dron při filmování sopky, tentokrát cíleně
Na Islandu už několik týdnů chrlí lávu sopka v Geldingadaliru u hory Fagradalsfjall. Máme odsud už mnoho působivých záběrů včetně minimálně jednoho roztaveného dronu. Nyní přibyl další a tentokrát to bylo záměrně.
6.5.2021, aktualita, Milan Šurkala1 komentář
Vloggerské Sony A6700 má být prý už koncem května s 32MPx snímačem Vloggerské Sony A6700 má být prý už koncem května s 32MPx snímačem
Opět se objevují zprávy o novém high-endovém APS-C fotoaparátu společnosti Sony. Novinka by měla pravděpodobně nést jméno A6700 a s velkou pravděpodobností bude představena do konce tohoto měsíce.
4.5.2021, aktualita, Milan Šurkala10 komentářů
Lovec bouřek točil tornádo, dron to nepřežil Lovec bouřek točil tornádo, dron to nepřežil
Lovec bouřek Brian Emfigner natáčel pomocí svého dronu tornádo ve státě Mississippi. Bohužel před ním nestačil uletět, a tak o dron přišel. Na druhou stranu získal působivé záběry, kterými se nyní může chlubit.
4.5.2021, aktualita, Milan Šurkala
Micro Four Thirds s 8K na 33MPx snímači: Bosma G1 Micro Four Thirds s 8K na 33MPx snímači: Bosma G1
Už nějakou dobu je jasné, že si to 8K zamíří i na 4/3" formát. Po kameře od Sharpu tu máme další podobný produkt. Je jím 8K videokamera Bosma G1 DC0200. Její snímač přináší vysoké 33MPx rozlišení.
3.5.2021, aktualita, Milan Šurkala1 komentář