Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Canon EOS 550D: třídní premiant

19.10.2010, Milan Šurkala, recenze: specifikace produktu
Testem dnes prošla zrcadlovka Canon EOS 550D, která do své třídy přinesla pokročilé technologie jako Full HD video nebo CMOS snímač s velmi vysokým rozlišením 18 MPx. Fotoaparát jsme si zapůjčili s objektivem 18-135 mm IS.
Canon EOS 550D má klasický APS-C CMOS snímač s crop faktorem 1,6, tedy s rozměry 22,3×14,9 mm. To je trochu méně než u konkurence, která mívá crop faktor 1,5. Je to zhruba milimetr v každém směru. Rozlišení snímače je velmi vysoké, činí 18 megapixelů, což se při uvedení v modelu EOS 7D zdálo jako mnoho a nepříznivá zpráva pro šum. V praxi se však ukázalo, že čip má šum překvapivě malý a my se nyní podíváme, zda je to pravda i u EOS 550D. Jedná se o výřezy ze snímků. RAWy byly konvertovány v DPP bez odšumování.


ISO 100 (JPEG)



ISO 100 (konverze z RAWu)


Při citlivosti ISO 100 šum neexistuje, detaily jsou výborné, v JPEG je aplikováno jemné doostření.


ISO 200 (JPEG)



ISO 200 (konverze z RAWu)


Ani ISO 200 na tom není jakkoli hůř. Výsledek je skvělý.


ISO 400 (JPEG)



ISO 400 (konverze z RAWu)


Při citlivosti ISO 400 najdete v RAWu velmi jemný šum, který je v JPEGu jemně odstraněn, jasový šum je velmi slabý.


ISO 800 (JPEG)



ISO 800 (konverze z RAWu)


ISO 800 podává také dobré výkony, RAW občas jemně jasově ustřeluje, naopak v JPEGu je spíše patrný barevný šum. Detaily jsou i nadále výborné.


ISO 1600 (JPEG)



ISO 1600 (konverze z RAWu)


ISO 1600 v JPEGu lépe odstraňuje barevný šum, a tak proti ISO 800 není kvalita o mnoho horší, spíše je srovnatelná. Velmi dobrý výsledek.


ISO 3200 (JPEG)



ISO 3200 (JPEG se silnějším odšumováním)



ISO 3200 (konverze z RAWu)


ISO 3200 už výrazněji ztrácí ostrost a přináší i jasový šum. Se zapnutým silnějším odšumováním barevný šum mizí, trochu s tím i ostrost.


ISO 6400 (JPEG)



ISO 6400 (JPEG se silnějším odšumováním)



ISO 6400 (konverze z RAWu)


V RAWu je vidět silný jasový i barevný šum. JPEG ztrácí ostrost a nechává barevné fleky, se silnějším odšumováním ale fleky poněkud mizí.


ISO 12800 (JPEG)



ISO 12800 (JPEG se silnějším odšumováním)



ISO 12800 (konverze z RAWu)


Citlivost ISO 12800 je už ale nepoužitelná. Šum je výrazný a jeho odstraňování se projevuje v nízké ostrosti. Nicméně do ISO 3200 se fotoaparát dá použít dobře a s ISO 1600 v podstatě problémy nejsou. Nyní se podíváme na výřezy ze snímku pořízeného s horším osvětlením. Na něm posoudíme zejména úroveň detailů.


ISO 100 (JPEG)



ISO 100 (konverze z RAWu)

ISO 200 (JPEG)



ISO 200 (konverze z RAWu)

ISO 400 (JPEG)



ISO 400 (konverze z RAWu)

ISO 800 (JPEG)



ISO 800 (konverze z RAWu)

ISO 1600 (JPEG)



ISO 1600 (konverze z RAWu)

ISO 3200 (JPEG)



ISO 3200 (konverze z RAWu)

ISO 6400 (JPEG)



ISO 6400 (konverze z RAWu)

ISO 12800 (JPEG)

ISO 12800 (konverze z RAWu)

Do citlivosti ISO 800 se šumu v podstatě nemusíte bát. ISO 1600 už přináší výraznější rozdíl mezi JPEG a RAW verzí snímku. RAW má jasový šum, ale stále v normě, JPEG je pak hladší, ale stále detailní. Při ISO 3200 už ale detaily začínají poněkud mizet, špatné výsledky ale získáte až při citlivosti ISO 6400 a ISO 12800.


ISO 100 (JPEG)



ISO 100 (konverze z RAWu)

ISO 200 (JPEG)



ISO 200 (konverze z RAWu)

ISO 400 (JPEG)



ISO 400 (konverze z RAWu)

ISO 800 (JPEG)



ISO 800 (konverze z RAWu)

ISO 1600 (JPEG)



ISO 1600 (konverze z RAWu)

ISO 3200 (JPEG)



ISO 3200 (konverze z RAWu)

ISO 6400 (JPEG)



ISO 6400 (konverze z RAWu)

ISO 12800 (JPEG)

ISO 12800 (konverze z RAWu)

Snímky bílého papíru začínají vykazovat vyšší jasový šum u ISO 1600. Barevný šum roste pozvolna už od nejnižších citlivostí, ale v zásadě lze říci, že do ISO 800 se šumu bát nemusíte a i některé vyšší citlivosti jsou stále použitelné.
Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.