Canon EOS 550D: třídní premiant
Testem dnes prošla zrcadlovka Canon EOS 550D, která do své třídy přinesla pokročilé technologie jako Full HD video nebo CMOS snímač s velmi vysokým rozlišením 18 MPx. Fotoaparát jsme si zapůjčili s objektivem 18-135 mm IS.
Kapitoly článku:
- Canon EOS 550D: třídní premiant
- Autofokus, ostření, makro, expozice, foto režimy
- Videosekvence, stabilizace obrazu portréty a blesk
- Výbava, výdrž, software a displej
- Digitální šum
- Optické vlastnosti objektivu
- Rychlost, zoom, barvy, protisvětlo
- Noční a standardní scéna
- Galerie ilustračních snímků
- Závěr
Sférické zkreslení
V otázce zkreslení objektiv příliš nenadchne. Na nejširším ohnisku vykazuje poměrně znatelné sférické zkreslení prakticky v celé ploše obrazu. Na nejdelším ohnisku se naopak objevuje poduškovité zkreslení, zhruba průměrné. Focení do RAWu a následná úprava přes software DPP vás dokáže nádherně zbavit jak zkreslení, tak i vinětace.
18 (29)mm ohnisko |
135 (216)mm ohnisko |
18 (29)mm ohnisko (po úpravě v DPP) |
135 (216)mm ohnisko (po úpravě v DPP) |
Vinětace
Na následující grafu vidíte, že s plně odcloněným objektivem snímky opravdu hodně trpí na vinětaci, a to prakticky v celém průběhu ohnisek. Pokud budete fotit do RAWu, lze v DPP tuto chybu odstranit. S přicloněním na F8 se v první polovině ohnisek vinětace výrazně sníží, v druhé polovině vzroste, ale přeci jen je o něco slabší. S přicloněním na maximum je pak vinětace nízká téměř v celém rozsahu s výjimkou nejširšího ohniska.
Kresba (nejen) v rozích
Otestujeme objektiv v disciplíně věnující se úrovni ostrosti i vinětace v rozích. Vzhledem k tomu, že při 18mm ohnisku mi terčík nevykreslil celý záběr, využil jsem až 28mm ohnisko, které zvládlo vykreslit jak prostředek, tak i roh obrazu. Na tomto ohnisku je tedy plocha rozdělena jen na čtyři plošky (prostředek, levá a horní hrana a levý horní roh).
28mm ohnisko, clona F4 |
28mm ohnisko, clona F5,6 |
28mm ohnisko, clona F8 |
28mm ohnisko, clona F11 |
28mm ohnisko, clona F16 |
28mm ohnisko, clona F22 |
28mm ohnisko, clona F29 |
Na 28mm ohnisku tedy objektiv výborně kreslí uprostřed, ale v rozích to není ideální. Od clony F11 začínají být rohy docela dobré, ale ostře působí až při F16. Na druhou stranu se zde už začíná projevovat difrakce.
50mm ohnisko, clona F5 |
50mm ohnisko, clona F5,6 |
50mm ohnisko, clona F8 |
50mm ohnisko, clona F11 |
50mm ohnisko, clona F16 |
50mm ohnisko, clona F22 |
50mm ohnisko, clona F32 |
Ohnisko 50 mm vykazuje mírnou neostrost prakticky se všemi clonami, bohužel je zde i chromatická aberace a s otevřenou clonou i vinětace.
85mm ohnisko, clona F5,6 |
85mm ohnisko, clona F8 |
85mm ohnisko, clona F11 |
85mm ohnisko, clona F16 |
85mm ohnisko, clona F22 |
85mm ohnisko, clona F32 |
Na ohnisku 85 milimetrů se situace v podstatě opakuje. Mírná neostrost v rozích, vinětace s otevřenými clonami a chromatická aberace.
135mm ohnisko, clona F5,6 |
135mm ohnisko, clona F8 |
135mm ohnisko, clona F11 |
135mm ohnisko, clona F16 |
135mm ohnisko, clona F22 |
135mm ohnisko, clona F32 |
I nejdelší ohnisko se projevuje naprosto stejně. Nyní totéž zkusíme při ostření na delší vzdálenost a tentokrát i s nejširším ohniskem 18 mm.
18mm ohnisko, clona F3,5 |
18mm ohnisko, clona F4 |
18mm ohnisko, clona F5,6 |
18mm ohnisko, clona F8 |
18mm ohnisko, clona F11 |
18mmohnisko, clona F16 |
18mm ohnisko, clona F22 |
Výsledky jsou zde poměrně dobré, ostrost v rozích lze považovat za dobrou a ani vinětace jej v tomto případě tolik netrápí (rohy jsou však trochu tmavší než při vyšších clonách).
33mm ohnisko, clona F4,5 |
33mm ohnisko, clona F5,6 |
33mm ohnisko, clona F8 |
33mm ohnisko, clona F11 |
33mm ohnisko, clona F16 |
33mm ohnisko, clona F22 |
33mm ohnisko, clona F29 |
Středně krátké ohnisko 33 milimetrů se jeví velmi dobře. Ostrost v rozích je velmi dobrá, bohužel nechybí vinětace na nižších clonách.
69mm ohnisko, clona F5,6 |
69mm ohnisko, clona F8 |
69mm ohnisko, clona F11 |
69mm ohnisko, clona F16 |
69mm ohnisko, clona F22 |
69mm ohnisko, clona F32 |
Při cloně F5,6 rohy nejsou špatné, ale chybí jim ostrost, kterou získají u F8. Tam je v podstatě ostrost v celé ploše obrazu dobrá. Na nejvyšších clonách se projevuje difrakce.
135mm ohnisko, clona F5,6 |
135mm ohnisko, clona F8 |
135mm ohnisko, clona F11 |
135mm ohnisko, clona F16 |
135mm ohnisko, clona F22 |
135mm ohnisko, clona F32 |
Nejdelší ohnisko se projevuje horší ostrostí v rozích, s vyššími clonami nastupuje pochopitelně difrakce.
Chromatická aberace
Nyní následuje test, který se zaměří na chromatickou aberaci při různých clonách. Rovněž můžete vidět, jakou kresbu má objektiv v rozích obrazu.
18 (29)mm ohnisko, clona F3,5
18 (29)mm ohnisko, clona F8
18 (29)mm ohnisko, clona F22
Na nejširším ohnisku se chromatická aberace bohužel vyskytuje a barevné lemování kontur nemizí ani se zacloněním. Docela slušně však lze tento problém odstranit v softwaru Digital Photo Professional, který je k fotoaparátu dodáván.
36 (58)mm ohnisko, clona F4,5
36 (58)mm ohnisko, clona F11
36 (58)mm ohnisko, clona F29
Středně krátké ohnisko 36 milimetrů trpí na aberaci podstatně méně, i když na plně otevřené cloně si ji ještě všimnete. S přicloněním příjemně klesá.
64 (102)mm ohnisko, clona F5,6
64 (102)mm ohnisko, clona F11
64 (102)mm ohnisko, clona F36
Na středně dlouhém ohnisku 64 mm (102 mm po přepočtu) se situace opakuje. S plně otevřenou clonou opět dochází k zabarvování hran, ale s přicloněním tato vada rychle klesá do ztracena.
135 (216)mm ohnisko, clona F5,6
135 (216)mm ohnisko, clona F11
135 (216)mm ohnisko, clona F36
Na nejdelším ohnisku se fialových kontur nezbavíte ani cloněním. Spíše jen zvýšíte difrakci, která je při maximální cloně F36 opravdu hrozivá.