Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Canon EOS 550D: třídní premiant

19.10.2010, Milan Šurkala, recenze: specifikace produktu
Testem dnes prošla zrcadlovka Canon EOS 550D, která do své třídy přinesla pokročilé technologie jako Full HD video nebo CMOS snímač s velmi vysokým rozlišením 18 MPx. Fotoaparát jsme si zapůjčili s objektivem 18-135 mm IS.
Nyní se můžete podívat na několik ilustračních snímků.


expoziční čas 1/250 s, clona F10, citlivost ISO 100, ohnisko 18 (29) mm, klikněte pro zvětšení


Díky vysokému rozlišení fotoaparát nabízí velké množství detailů, nicméně je vidět, že objektiv by na tom určitě mohl být i lépe. Zejména na levé straně si můžete všimnout chromatické aberace. K dispozici dávám i RAW snímek.


expoziční čas 1/100 s, clona F5,6, citlivost ISO 500, ohnisko 64 (102) mm, klikněte pro zvětšení


Zde jsem použil vyvážení bílé na stín, abych dostal poněkud teplejší barvy. Automatika dělala snímky dosti studené. Při citlivosti ISO 500 není šum problém. Nepříliš dobrá světelnost se projevila jen v lehce rozmazaném pozadí.


expoziční čas 1/500 s, clona F14, citlivost ISO 200, ohnisko 42 (67) mm, klikněte pro zvětšení


Na středních ohniscích kreslí objektiv pěkně, ostrost je rozumná, detaily dostatečné.


expoziční čas 1/100 s, clona F5,6, citlivost ISO 100, ohnisko 18 (29) mm, korekce -0,3 EV, klikněte pro zvětšení


Zde je sice ostrost také poměrně dobrá, ale silné protisvětlo nemá fotoaparát ve spolupráci s objektivem moc rád, a tak zde vzniká příliš velké množství chromatické aberace. Můžete zkusit, co dostanete z RAW verze snímku.


expoziční čas 1/200 s, clona F5,6, citlivost ISO 5000, ohnisko 106 (170) mm, korekce -0,3 EV, klikněte pro zvětšení


Na nejdelším ohnisku fotoaparát nejde přes 1/200 s, takže navýšil citlivost až na ISO 5000 (maximum jsem pro automatiku nastavil na ISO 6400). Na snímku lze vidět ustřelené pixely a silnější barevný šum, nicméně po odstranění barevného šumu některým z odšumovacích programů může být výsledkem stále dobře použitelná fotografie. Zajímavý barevný nádech jsem snímku dal vyvážením bílé do stínu, jinak byly snímky docela studené. S teplotou jsem to ale tak přehnat nemusel.


expoziční čas 1/15 s, clona F6,3, citlivost ISO 200, ohnisko 135 (216) mm, klikněte pro zvětšení


Výhodou dlouhých ohnisek a bohatých expozičních nastavení je možno fotit panning prakticky za všech okolností (a pokud nedostačuje clona, lze našroubovat ND filtr). Vzhledem ke hmotnosti přístroje a objektivu se snímky tohoto typu fotí velmi snadno.


expoziční čas 1/320 s, clona F8, citlivost ISO 100, ohnisko 87 (139) mm, korekce -0,3 EV, klikněte pro zvětšení


Zatímco na nejširším ohnisku může být chromatická aberace velký problém, na delších ohniscích tato vada klesá. Zde se lehce objevuje na sloupech vpravo, v jiných oblastech snímku je minimálně. Detaily jsou slušné, ale ne vynikající. 18 megapixelů je sice velké rozlišení, ale objektiv přeci jen ještě není natolik dokonalý, aby je zvládl výborně vykreslit. K dispozici je i RAW snímek.


expoziční čas 1/125 s, clona F5,6, citlivost ISO 125, ohnisko 85 (136) mm, klikněte pro zvětšení


Focení detailů s rozmazaným pozadím je díky tradiční světelnosti F5,6 občas poněkud problematické. Na výrazné rozmazání pozadí to nestačí. Je to znatelně lepší než u kompaktů, ale je jasné, že pevná 85ka by zde udělala lepší službu.


expoziční čas 1/500 s, clona F14, citlivost ISO 200, ohnisko 35 (56) mm, korekce -0,3 EV, klikněte pro zvětšení


Byla zde použita funkce Priorita zvýraznění tónu, která lépe zachází s přepaly a stíny. Ty jsou trochu světlejší, kresba ale není úplně nejostřejší a na hladině si můžete všimnout lehkého barevného šumu.


expoziční čas 1/60 s, clona F8, citlivost ISO 1600, ohnisko 106 (170) mm, korekce -0,6 EV, klikněte pro zvětšení


Zde jsem proklínal kontrastní ostření Live View, který nebyl schopen správně zaostřit. Jednak mu to trvalo celkem dlouho (asi 2 sekundy), jednak ostřil vždy mírně za hlavu. Nakonec jsem tedy musel využít manuální ostření a zvětšeného živého náhledu. Clonu F8 jsem zvolil, abych lehce zvýšil hloubku ostrosti a hlavu lépe trefil. Spíše jsem počítal s ořezem.


expoziční čas 1/250 s, clona F14, citlivost ISO 640, ohnisko 135 (216) mm, korekce -0,3 EV, předsádka
Raynox DCR-150, klikněte pro zvětšení

Tento snímek byl pořízen s makropředsádkou Raynox DCR-150. Bez ní tedy vážku takto ani náhodou nevyfotíte. Je zde nevýhoda, že předsádka hodně vinětuje, a to i na nejdelším ohnisku. Lze si však všimnout zajímavého jevu, že čím dál zaostříte, tím menší je vinětace a tím větší zvětšení vznikne (změnou ostření se při použití předsádky ohnisko na "nejdelším ohnisku 135 mm" mění doslova brutálně). Nastavíte-li ohnisko na 135 mm a zostříte na nejkratší vzdálenost (cca 5 cm), je zvětšení menší, než když zaostříte na nekonečno a jste od objektu něco přes 10 cm.


expoziční čas 1/200 s, clona F9, citlivost ISO 200, ohnisko 18 (29) mm, klikněte pro zvětšení


V trochu prosvětlených stínech je lehce slabší kresba, stále ale mnohem lepší než to, co dostanete z běžných kompaktů. Na kontrastních hranách je výrazná aberace, a to nejen ve větvích, ale i na hladině. Na nejširším ohnisku tato chyba docela potrápí.


expoziční čas 1/125 s, clona F5,6, citlivost ISO 1000, ohnisko 100 (160) mm, klikněte pro zvětšení


Zde se opět projevila clona F5,6, která nedovoluje na větší ostřící vzdálenost více rozostřené pozadí. Při citlivosti ISO 1000 považuju obrazovou kvalitu za dobrou, což umocňuje i vysoké rozlišení. V některých místech bych uvítal slabší doostřování, které umí být někdy patrné (zde v podstatě na všech vodorovných ostrých liniích stébel).
Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.