Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Canon EOS 60D: na pomezí dvou světů

1.3.2012, Milan Šurkala, recenze: specifikace produktu
Dnes zamíříme do trochu vyšší třídy zrcadlovek než obvykle a rukama nám projde Canon EOS 60D. Tato zrcadlovka nabízí 18MPx APS-C snímač, Full HD video, stavový displej a hodně zajímavý bude i objektiv. K testu jsme totiž použili pevný objektiv EF 35mm f/1,4L.

Měření rychlosti


Digitální zrcadlovka Canon EOS 60D je vybavena procesorem DIGIC 4. K testu jsme použili SDHC kartu SanDisk Extreme s přenosovými rychlostmi až 30 MB/s.
  • První snímek - 0,6 sekundy
  • Snímek bez namáčknutí - 0,2 sekundy (při výrazném přeostřování do cca 0,5 sekundy)
  • Odezva na spoušť - OK
  • Prodleva mezi snímky JPEG - 0,25 až 0,3 sekundy
  • Prodleva mezi snímky RAW - 0,25 až 0,3 sekundy (po 17 snímcích 1,2 sekundy)
  • Prodleva mezi snímky RAW+JPEG - 0,35 sekundy (po 14 snímcích 1,55 sekundy)
  • Prodleva mezi snímky s bleskem - 0,65 sekundy
  • Sekvenční snímání L JPEG - 2,85 fps
  • Sekvenční snímání L RAW - 2,8 fps (po 19 snímcích 0,8 fps)
  • Sekvenční snímání L RAW+JPEG - 2,9 fps (po 13 snímcích 0,65 fps)
  • Sekvenční snímání H JPEG - 4,85 fps (po 50 snímcích 1,25 fps)
  • Sekvenční snímání H RAW - 4,9 fps (po 16 snímcích 0,85 fps)
  • Sekvenční snímání H RAW+JPEG - 4,85 fps (po 8 snímcích 1,75 fps a po dalších 7 snímcích 0,6 fps)

Canon EOS 60D je skutečně velmi rychlým fotoaparátem. Prodlevy mezi snímky jsou neuvěřitelně krátké a potěší i dostatečný RAW buffer, které při běžném focení pobere okolo 16 RAWů. Sekvenční snímání má přiměřenou rychlost, za údaji výrobce jsme zaostali jen o kousek.


Vyvážení bílé, barvy


Vyvažování bílé barvy funguje většinou slušně, problémem jsou interiéry při žárovkovém osvětlení. Fotoaparát má tendenci ladit snímky trošku do žluta, ale není to nijak tragické. Problém spíše nastává tehdy, když se v záběru objeví nějaká obrazovka (např. televize), která výrazně ovlivní vyvažování a snímky jdou až do červena. Nechybí možnost vyladit jednotlivá vyvážení na barevné ose.


Automatické vyvážení bílé



Denní světlo (5200K)


Stín (7000K)



Zataženo (6000K)


Wolframové světlo (žárovka 3200K)



Bílé zářivkové osvětlení (4000K)


Blesk



Vlastní


2500 K

10000 K

Dále je tu několik stylů (tzv. Picture Style).


standardní



portrét


krajina



neutrální


věrný

černobílý

V automatických režimech lze nastavit několik dalších barevných ladění snímků.


standardní



živé


měkké



teplé


ostré



chladné


světlejší



tmavší


monochromatické



monochromatické (modré)


monochromatické (sépie)
 

Jako poslední tu máme kreativní filtry, které lze aplikovat na vyfocené snímky.


bez úprav



černobílé zrno


měkké ostření



fotoaparát na hraní


efekt miniatury
 

U Picture Style můžete dále nastavovat ostrost, kontrast, saturaci a tón barvy.


Optický a digitální zoom


Objektiv má jen pevné ohnisko, takže se podíváme na úhel záběru, který poskytuje na APS-C zrcadlovce.




expoziční čas 1/200 s, clona F8, citlivost ISO 100, ohnisko 35 (56) mm, klikněte pro zvětšení



S APS-C čipem má objektiv přepočtené ohnisko 56 mm, takže nejde ani o širokoúhlé ani o teleohnisko. Na kontrastních hranách si lze všimnout chromatické aberace. K dispozici máte i RAW snímek. V něm uvidíte lepší detailnost, ale od pevného ohniska bych čekal lepší ostrost.




expoziční čas 1/125 s, clona F11, citlivost ISO 100, ohnisko 35 (56) mm, klikněte pro zvětšení



I zde si můžete všimnout trochu chromatické aberace, za horší ostrost může počasí (slabý smog).


Protisvětlo


V protisvětle vyzkoušíme vlastnosti čipu i objektivu. Na obou totiž výrazně závisí focení v protisvětle.




expoziční čas 1/8000 s, clona F4,5, citlivost ISO 100, ohnisko 35 (56) mm, klikněte pro zvětšení



Stíny jsou hodně tmavé, slunce se přepaluje. V RAWu si můžete zkusit, co vše lze ze snímku vytáhnout. Stíny lze prosvětlit, ale počítejte s výrazným šumem.




expoziční čas 1/500 s, clona F8, citlivost ISO 100, ohnisko 35 (56) mm, klikněte pro zvětšení



Na některých hranách je vidět chromatickou aberaci. Scéna byla expozičně opravdu hodně náročná, a tak není divu, že si s ní čip neporadil. Ani z RAWu se už moc nedá zachránit, docela slušně se dá pracovat se stíny, ale ne se světly.




expoziční čas 1/800 s, clona F11, citlivost ISO 100, ohnisko 35 (56) mm, klikněte pro zvětšení



Toto byla už expozičně zajímavější scéna, kdy je obloha rozumně tmavá a krajina se netopí úplně ve stínu. Na větvích si lze všimnout chromatické aberace. I zde si lze stáhnout RAW snímek.




expoziční čas 1/400 s, clona F7,1, citlivost ISO 100, ohnisko 35 (56) mm, klikněte pro zvětšení



Vzhledem ke špatnému počasí a stavu ovzduší se těžko fotila scéna, kde by se prokázala účinnost funkce Automatická optimalizace jasu. Toto je aspoň jedna z nich.




expoziční čas 1/400 s, clona F8, citlivost ISO 100, ohnisko 35 (56) mm, klikněte pro zvětšení



Se zapnutou funkcí optimalizace jasu je přepal v obloze o něco nižší, krajina je prosvětlená, ale kresba má trochu vyšší šum. Ke stažení přidávám i RAW snímek.

Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.