Canon EOS 60D: na pomezí dvou světů
Dnes zamíříme do trochu vyšší třídy zrcadlovek než obvykle a rukama nám projde Canon EOS 60D. Tato zrcadlovka nabízí 18MPx APS-C snímač, Full HD video, stavový displej a hodně zajímavý bude i objektiv. K testu jsme totiž použili pevný objektiv EF 35mm f/1,4L.
Kapitoly článku:
Měření rychlosti
Digitální zrcadlovka Canon EOS 60D je vybavena procesorem DIGIC 4. K testu jsme použili SDHC kartu SanDisk Extreme s přenosovými rychlostmi až 30 MB/s.
- První snímek - 0,6 sekundy
- Snímek bez namáčknutí - 0,2 sekundy (při výrazném přeostřování do cca 0,5 sekundy)
- Odezva na spoušť - OK
- Prodleva mezi snímky JPEG - 0,25 až 0,3 sekundy
- Prodleva mezi snímky RAW - 0,25 až 0,3 sekundy (po 17 snímcích 1,2 sekundy)
- Prodleva mezi snímky RAW+JPEG - 0,35 sekundy (po 14 snímcích 1,55 sekundy)
- Prodleva mezi snímky s bleskem - 0,65 sekundy
- Sekvenční snímání L JPEG - 2,85 fps
- Sekvenční snímání L RAW - 2,8 fps (po 19 snímcích 0,8 fps)
- Sekvenční snímání L RAW+JPEG - 2,9 fps (po 13 snímcích 0,65 fps)
- Sekvenční snímání H JPEG - 4,85 fps (po 50 snímcích 1,25 fps)
- Sekvenční snímání H RAW - 4,9 fps (po 16 snímcích 0,85 fps)
- Sekvenční snímání H RAW+JPEG - 4,85 fps (po 8 snímcích 1,75 fps a po dalších 7 snímcích 0,6 fps)
Canon EOS 60D je skutečně velmi rychlým fotoaparátem. Prodlevy mezi snímky jsou neuvěřitelně krátké a potěší i dostatečný RAW buffer, které při běžném focení pobere okolo 16 RAWů. Sekvenční snímání má přiměřenou rychlost, za údaji výrobce jsme zaostali jen o kousek.
Vyvážení bílé, barvy
Vyvažování bílé barvy funguje většinou slušně, problémem jsou interiéry při žárovkovém osvětlení. Fotoaparát má tendenci ladit snímky trošku do žluta, ale není to nijak tragické. Problém spíše nastává tehdy, když se v záběru objeví nějaká obrazovka (např. televize), která výrazně ovlivní vyvažování a snímky jdou až do červena. Nechybí možnost vyladit jednotlivá vyvážení na barevné ose.
Automatické vyvážení bílé |
Denní světlo (5200K) |
Stín (7000K) |
Zataženo (6000K) |
Wolframové světlo (žárovka 3200K) |
Bílé zářivkové osvětlení (4000K) |
Blesk |
Vlastní |
2500 K |
10000 K |
Dále je tu několik stylů (tzv. Picture Style).
standardní |
portrét |
krajina |
neutrální |
věrný |
černobílý |
V automatických režimech lze nastavit několik dalších barevných ladění snímků.
standardní |
živé |
měkké |
teplé |
ostré |
chladné |
světlejší |
tmavší |
monochromatické |
monochromatické (modré) |
monochromatické (sépie) |
Jako poslední tu máme kreativní filtry, které lze aplikovat na vyfocené snímky.
bez úprav |
černobílé zrno |
měkké ostření |
fotoaparát na hraní |
efekt miniatury |
U Picture Style můžete dále nastavovat ostrost, kontrast, saturaci a tón barvy.
Optický a digitální zoom
Objektiv má jen pevné ohnisko, takže se podíváme na úhel záběru, který poskytuje na APS-C zrcadlovce.
S APS-C čipem má objektiv přepočtené ohnisko 56 mm, takže nejde ani o širokoúhlé ani o teleohnisko. Na kontrastních hranách si lze všimnout chromatické aberace. K dispozici máte i RAW snímek. V něm uvidíte lepší detailnost, ale od pevného ohniska bych čekal lepší ostrost.
I zde si můžete všimnout trochu chromatické aberace, za horší ostrost může počasí (slabý smog).
Protisvětlo
V protisvětle vyzkoušíme vlastnosti čipu i objektivu. Na obou totiž výrazně závisí focení v protisvětle.
Stíny jsou hodně tmavé, slunce se přepaluje. V RAWu si můžete zkusit, co vše lze ze snímku vytáhnout. Stíny lze prosvětlit, ale počítejte s výrazným šumem.
Na některých hranách je vidět chromatickou aberaci. Scéna byla expozičně opravdu hodně náročná, a tak není divu, že si s ní čip neporadil. Ani z RAWu se už moc nedá zachránit, docela slušně se dá pracovat se stíny, ale ne se světly.
Toto byla už expozičně zajímavější scéna, kdy je obloha rozumně tmavá a krajina se netopí úplně ve stínu. Na větvích si lze všimnout chromatické aberace. I zde si lze stáhnout RAW snímek.
Vzhledem ke špatnému počasí a stavu ovzduší se těžko fotila scéna, kde by se prokázala účinnost funkce Automatická optimalizace jasu. Toto je aspoň jedna z nich.
Se zapnutou funkcí optimalizace jasu je přepal v obloze o něco nižší, krajina je prosvětlená, ale kresba má trochu vyšší šum. Ke stažení přidávám i RAW snímek.