Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Canon EOS 60D: na pomezí dvou světů

1.3.2012, Milan Šurkala, recenze: specifikace produktu
Dnes zamíříme do trochu vyšší třídy zrcadlovek než obvykle a rukama nám projde Canon EOS 60D. Tato zrcadlovka nabízí 18MPx APS-C snímač, Full HD video, stavový displej a hodně zajímavý bude i objektiv. K testu jsme totiž použili pevný objektiv EF 35mm f/1,4L.
Samozřejmě nebudou chybět ilustrační snímky. Několik dalších snímků můžete vidět i v recenzi objektivu Canon EF 35mm f/1.4L USM.




expoziční čas 1/250 s, clona F6,3, citlivost ISO 100, ohnisko 35 (56) mm, korekce +1,3 EV, klikněte pro zvětšení



Snímek má ve většině plochy slušnou kresbu, stromy v pozadí se ale mažou a na některých hranách uvidíte chromatickou aberaci. K dispozici dávám i RAW snímek.




expoziční čas 1/500 s, clona F2,5, citlivost ISO 100, ohnisko 35 (56) mm, klikněte pro zvětšení



Makro 35mm objektivu není nikterak úžasné, pro základní potřeby detailů větších předmětů docela postačí. Dojmu makra pomůže nízká hloubka ostrosti.




expoziční čas 1/250 s, clona F6,3, citlivost ISO 100, ohnisko 35 (56) mm, korekce +0,7 EV, klikněte pro zvětšení



Kresba je slušná, trochu horší napravo. Na drátech, ale i jiných kontrastních hranách je vidět trochu chromatické aberace. Můžete si stáhnout RAW.




expoziční čas 1/50 s, clona F4,5, citlivost ISO 1000, ohnisko 35 (56) mm, klikněte pro zvětšení



Při citlivosti ISO 1000 pochopitelně lehce roste šum, stále však jde o kvalitní a detailní snímek. Zde se nedalo spoléhat na autofokus, který se hodně snažil ostřit na horní nejbližší kolečko, takže celý zbytek fotoaparátu byl rozostřený. Musel jsem tedy manuálně zaostřit na objektiv, což při nízké cloně dostalo většinu fotoaparátu do plné hloubky ostrosti. Objektiv Canon EF 35mm f/1,4L USM očividně dost aberuje.




expoziční čas 1/100 s, clona F7,1, citlivost ISO 100, ohnisko 35 (56) mm, korekce +1 EV, klikněte pro zvětšení



Volil jsem korekci expozice do plusu, aby byl sníh bílý. To se ale negativně projevilo na ztrátě kresby v tenkých větvích. Chromatická aberace je opět poněkud problémem. I zde lze stáhnout RAW snímek.




expoziční čas 1/50 s, clona F2, citlivost ISO 200, ohnisko 35 (56) mm, klikněte pro zvětšení



Snímek vypadá jako trochu více odšuměný, než bych čekal při citlivosti ISO 200. V bokehu je chromatická aberace, malá hloubka ostrosti je ale příjemná.




expoziční čas 1/50 s, clona F2, citlivost ISO 200, ohnisko 35 (56) mm, klikněte pro zvětšení



Hloubka ostrosti je při cloně F2 opravdu maličká. Vyvážení bílé ladilo snímky moc do fialovozelené nepřirozené barvy, a tak jsem raději volil manuální vyvážení.




expoziční čas 1/125 s, clona F10, citlivost ISO 100, ohnisko 35 (56) mm, korekce +1,3 EV, klikněte pro zvětšení



Opět mi přijde být odšumování ve stromech poněkud agresivní. Kresba se ztrácí. Nicméně je vidět, že ani v RAWu není kvůli smogu nějak přehnaně výrazná, takže za velký problém bych to neviděl.




expoziční čas 1/125 s, clona F4, citlivost ISO 100, ohnisko 35 (56) mm, korekce +0,7 EV, klikněte pro zvětšení



Zde se mi charakter bokehu docela líbil, až na pravou stranu snímku. Foceno bylo přes sklo, i přesto je ale kresba slušná.




expoziční čas 1/60 s, clona F1,4, citlivost ISO 1600, ohnisko 35 (56) mm, klikněte pro zvětšení



Při citlivosti ISO 1600 je už šum výraznější, objevují se i barevné fleky. V rozumných rozlišeních jsou ale snímky stále velmi dobře použitelné. Plně otevřená clona způsobuje chromatickou aberaci v bokehu. To je ale záležitostí konkrétního objektivu, nikoli fotoaparátu.




expoziční čas 1/50 s, clona F2,2, citlivost ISO 500, ohnisko 35 (56) mm, klikněte pro zvětšení



Na tomto snímku se mi líbí chladivější barevné ladění a malá hloubka ostrosti daná nízkou clonou F2,2.




expoziční čas 1/1000 s, clona F6,3, citlivost ISO 100, ohnisko 35 (56) mm, korekce +1,3 EV, klikněte pro zvětšení



V JPEGu vidíte spoustu přepalů v mracích, i přesto je snímek celkově dost tmavý. Sami si můžete zkusit, kolik toho ještě získáte z RAWu.




expoziční čas 1/400 s, clona F7,1, citlivost ISO 100, ohnisko 35 (56) mm, korekce +0,67 EV, klikněte pro zvětšení



Až na trochu chromatické aberace nemám žádné výhrady. Kresba je ve většině plochy docela slušná, byť bych od pevného ohniska čekal trochu lepší výsledek.




expoziční čas 1/800 s, clona F3,2, citlivost ISO 100, ohnisko 35 (56) mm, korekce +0,7 EV, klikněte pro zvětšení



S objektivem se snadno fotilo s rozmazaným pozadím. Někdy bylo lepší i přiclonit, aby hloubka ostrosti nebyla příliš malá. V zaostřené ploše je kresba slušná.

Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.