Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Canon EOS M: první pokus

18.4.2013, Milan Šurkala, recenze: specifikace produktu
Prvním CSC fotoaparátem od značky Canon je EOS M. Ten disponuje 18MPx APS-C čipem a potěší i dotykový displej. V dnešní recenzi se podíváme, jak se ovládá i jaké pořizuje snímky. Test proběhl s 18-55mm STM objektivem.

Měření rychlosti


Fotoaparát využívá služeb procesoru DIGIC 5. K testu byla využita SDHC karta Transcend s UHS-I rozhraním a přenosovým rychlostem při zápisu až 45 MB/s.
  • První snímek - 2,1 sekundy
  • Snímek bez namáčknutí wide - 0,9 sekundy
  • Snímek bez namáčknutí tele - 0,95 sekundy
  • Odezva na spoušť - celkem OK
  • Prodleva mezi snímky JPEG - 2,2 sekundy (1,3 sekundy při MF)
  • Prodleva mezi snímky RAW - 2,2 sekundy (1,3 sekundy při MF)
  • Prodleva mezi snímky RAW+JPEG - 2,55 sekundy (1,8 sekundy při MF)
  • Prodleva mezi snímky s bleskem - 2,7 sekundy
  • Sekvenční snímání JPEG - 4,1 fps (po 15 snímcích klesá na 1,6 fps, při vypnuté korekci optických vad 5,5 fps na první tři snímky, pak 2,2 fps)
  • Sekvenční snímání RAW - 4,2 fps (po 6 snímcích klesá na 1,1 fps)
  • Sekvenční snímání RAW+JPEG - 3,75 fps (po 3 snímcích klesá na 0,85 fps)
  • Expoziční bracketing - 4,0 fps

V rychlosti Canon EOS M rozhodně nezáří. Náběh je pomalejší než u mnoha kompaktů, ostření je rovněž jedno z nejpomalejších (mezi moderními CSC nic pomalejšího není, trvá mu to skoro dvakrát tolik, co druhém nejpomalejšímu se setovým objektivem). Prodlevy mezi snímky jsou rovněž strašně dlouhé (kvůli pomalému autofokusu) a dobrý výsledek dosáhnete jen s manuálním ostřením. Sekvenční snímání sice nabídne více než 4 fps (což ale dnes není moc), buffer ale dochází poměrně rychle, pojme jen 6 RAWů. Pokud necháte zapnutou korekci optických vad, pak se připravte na sekvenční snímání s rychlostí jen 2,2 fps od třetího snímku v sérii.


Vyvážení bílé, barvy


K vyvažování bílé barvy nemám větších námitek, většinou pracuje spolehlivě a nějakých vyložených nesmyslů se nedočkáte. Jediné, co je tu hodně komplikované, je uživatelské nastavení vyvážení bílé. Proč kompakty Canonu umožňují přímé změření malé šedivé plošky a automatické nastavení změřeného a zrcadlovky a CSC fotoaparáty téhož výrobce musí vyfotit celoplošně bílý/šedý snímek, pak to v menu přilinkovat k sobě a toto nově vyrobené vyvážení bílé ještě ručně nastavit? Zbytečně příliš komplikované.


auto



denní světlo
 

stín



zataženo
 

wolframové světlo



bílé zářivkové světlo
 

blesk

uživatelské nastavení

Dále tu najdete několik obrazových stylů (Picture Style), u kterých lze nastavit ostrost, kontrast, saturaci a tón barvy. U černobílého lze nastavit ostrost, kontrast, efekt barevného filtru a efekt tónování (např. sépiové ladění).


automaticky



standardní
 

portrét



krajina
 

neutrální



věrný
 

černobílý
 

Jako poslední jsou tu i moderní obrazové efekty (kreativní filtry).


vypnuti



Č/B zrno
 

měkké ostření



efekt objektivu rybí oko
 

efekt olejová malba



efekt akvarel
 

efekt levného fotoaparátu

efekt miniatury



Optický a digitální zoom


Základní setový objektiv má typický 3,1× optický zoom v rozsahu od 18 do 55 milimetrů. Při crop faktoru 1,6 to znamená přepočtené ohniskové vzdálenosti 29 až 88 milimetrů.




expoziční čas 1/250 s, clona F10, citlivost ISO 100, ohnisko 18 (27) mm, klikněte pro zvětšení



Díky trochu většímu crop faktoru Canonů než je u APS-C čipů zvykem (1,6 proti typickým 1,5), je úhel záběru o trochu menší. Kresba objektivu je zejména uprostřed slušná, nicméně mě zklamalo poněkud agresivnější odšumování ve stínech, které bych u Canonu nečekal.




expoziční čas 1/250 s, clona F9, citlivost ISO 100, ohnisko 55 (88) mm, klikněte pro zvětšení



Maximální přiblížení stačí pro běžné focení. Kresba je v této třídě tak akorát, není ani špatná, ani nadprůměrně dobrá.


Protisvětlo


V této kapitole se podíváme na náročné focení v protisvětle.




expoziční čas 1/400 s, clona F11, citlivost ISO 100, ohnisko 18 (29) mm, klikněte pro zvětšení



Toto byla expozičně velmi náročná scéna. Stíny jsou docela nevýrazné, odšumování je dále ještě rozmázlo. Odlesky objektivu jsou minimální. K dispozici je snímek v RAWu. Dynamický rozsah je spíše podprůměrný. Při prosvětlování stínů poměrně brzy vylezou různé barevné fleky i jasový šum.




expoziční čas 1/500 s, clona F7,1, citlivost ISO 100, ohnisko 18 (29) mm, klikněte pro zvětšení



Se širšími ohniskovými vzdálenostmi a trochou opatrnosti můžete fotit hardwarové HDR i z ruky. Dává vcelku reálný obraz, což je velký rozdíl proti kompaktům Canonu (ty používají HDR s větší váhou na lokální kontrast). Stíny jsou příjemně prosvětlené, jen některé větve stromů mají slabší kresbu. Trochu mohou zamrzet nepříliš reálné barvy mraků. Každopádně, slušný výsledek.




expoziční čas 1/160 s, clona F8, citlivost ISO 100, ohnisko 18 (29) mm, klikněte pro zvětšení



Objektiv ve spolupráci s čipem a zpracováním obrazu se vcelku snaží zachovat viditelnost tenkých větviček v protisvětle. V RAWu opět vidíte dosti slabý dynamický rozsah. Při prosvětlení stínů hodně rychle vylezou různé zelené a fialové fleky, naopak velký přepal v obloze celý nezachráníte.

Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.