Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Canon EOS M: první pokus

18.4.2013, Milan Šurkala, recenze: specifikace produktu
Prvním CSC fotoaparátem od značky Canon je EOS M. Ten disponuje 18MPx APS-C čipem a potěší i dotykový displej. V dnešní recenzi se podíváme, jak se ovládá i jaké pořizuje snímky. Test proběhl s 18-55mm STM objektivem.

Noční scéna


Canon EOS M umožňuje fotit až s půlminutovou expozicí, můžete ale využít i bulb režim. Autofokus je poměrně spolehlivý, takže ani zde nejsou větší problémy.




expoziční čas 30 s, clona F13, citlivost ISO 100, ohnisko 33 (53) mm, klikněte pro zvětšení



Detailům není moc co vytýkat, v RAWu vypadají ještě o něco lépe. Dále se můžete podívat na snímky při různých citlivostech, vlevo je JPEG, vpravo konverze z RAWu.




ISO 100 (JPEG / konverze z RAWu)



Nejnižší citlivost je v podstatě bez šumu, JPEGy jsou přiměřeně odšuměné, méně výrazné detaily jsou trochu bez kontrastu.




ISO 200 (JPEG / konverze z RAWu)



ISO 200 lehce navyšuje šum, JPEGy jsou dobré, jen bych uvítal trochu vyšší kontrast ve stínech.




ISO 400 (JPEG / konverze z RAWu)



Citlivost ISO 400 je jen lehce zašuměná, JPEGy jsou nadále docela slušné.




ISO 800 (JPEG / konverze z RAWu)



U citlivosti ISO 800 se lehce začíná objevovat barevný šum, JPEGy jsou přijatelné.




ISO 1600 (JPEG / konverze z RAWu)



U citlivosti ISO 1600 se barevný šum znatelně zvětšuje. JPEGy už jsou dost rozmazané a začínají ztrácet barvy.




ISO 3200 (JPEG / konverze z RAWu)



ISO 3200 dále navyšuje šum, JPEGy ztrácí detaily.




ISO 6400 (JPEG / konverze z RAWu)



U citlivosti ISO 6400 se připravte na další zhoršení obrazu, JPEGy jsou už prakticky bez barev.




ISO 12800 (JPEG / konverze z RAWu)





ISO 12800 (multiexpozice)



ISO 12800 při multiexpozici nemá ani barvy ani detaily, a totéž platí i pro klasické snímky v JPEGu.




ISO 25600 (JPEG / konverze z RAWu)



Nejvyšší citlivost je už vyloženě zbytečná, detaily neexistují a RAW hraje všemi barvami.


Standardní scéna


Dále se můžete podívat na dva standardní snímky.




expoziční čas 1/250 s, clona F11, citlivost ISO 100, ohnisko 37 (59) mm, klikněte pro zvětšení



Po stránce objektivu a jeho kresby nejsou žádné námitky, je tu jen trošku chromatické aberace. Větší problém je s výkonem čipu a procesoru. Odšumování je zejména ve stínech hodně silné, stromy jsou dost rozmyté. Můžete se podívat na RAW, kde vytáhnete trochu lepší kresbu, bohužel omezený dynamický rozsah vám nedovolí si hrát až tolik, kolik byste chtěli (stíny začnou velmi rychle chytat barevné fleky).




expoziční čas 1/250 s, clona F11, citlivost ISO 100, ohnisko 30 (48) mm, korekce +1 EV, klikněte pro zvětšení



Jak již bylo řečeno, při focení ve sněhu je +1 EV maximální korekce, kterou si můžete dovolit, jinak už riskujete hodně přepalů. Kresba je celoplošně poměrně dobrá.

Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.