Canon EOS M100: stylové mini-CSC
1.11.2018, Milan Šurkala, recenze
Dnes se budeme věnovat nejlevnějšímu CSC fotoaparátu v nabídce značky Canon. Jde o skladný EOS M100, který je vybaven o 180° otočným dotykovým displejem. Nechybí mu ani technologie Dual Pixel AF CMOS.
Kapitoly článku:
Dále se budeme věnovat náročnému focení v protisvětle. Fotoaparát nabízí technologii Priorita zvýraznění tónů i hardwarové HDR. To ale trochu zužuje úhel záběru.
expoziční čas 1/60 s, clona F4,5, citlivost ISO 400, ohnisko 15 (24) mm, klikněte pro zvětšení
Vypadá to, že ve stínech je hodně silné odšumování, ale v RAWu je patrné, že za mnohé může i slabší kresba objektivu v rohových oblastech. Po prosvětlení stínů čekejte vzrůst šumu, a to trochu i toho barevného.
expoziční čas 1/400 s, clona F10, citlivost ISO 100, ohnisko 15 (24) mm, klikněte pro zvětšení
Zde bylo více přicloněno, takže objektiv kreslil velmi slušně i v rozích obrazu. Jak je opět vidět v RAWu, ze stínů lze vytáhnout kresbu, ale za cenu vzrůstajícího šumu, a to jak jasového, tak i barevného. Odšumování je v JPEGu zbytečně silné.
expoziční čas 1/60 s, clona F11, citlivost ISO 160, ohnisko 15 (24) mm, klikněte pro zvětšení
U této scény se hodil výklopný displej, díky němuž se od země mnohem lépe komponuje. Opět mi přišlo, že fotoaparát dost odšumuje a zbytečně potlačuje kresbu detailů. V RAWu se můžete podívat na dynamický rozsah senzoru. Stíny prosvětlíte, ale v jasech už toho moc nezachráníte.
expoziční čas 1/640 s, clona F9, citlivost ISO 100, ohnisko 15 (24) mm, klikněte pro zvětšení
Expozice bývá u některých snímků v protisvětle zbytečně dost tmavá. Znovu je vidět silné rozmývání kresby ve stínech. RAW dovolí dodat stínům mnohem více kresby, počítejte však se šumem.
expoziční čas 1/500 s, clona F9, citlivost ISO 100, ohnisko 15 (24) mm, klikněte pro zvětšení
S Prioritou zvýrazněných jasů fotoaparát zvolil světlejší expozici, ta vypadá o něco lépe. I ve stinných částech je tak snímek lépe prokreslen.
expoziční čas 1/250 s, clona F13, citlivost ISO 100, ohnisko 15 (24) mm, klikněte pro zvětšení
V HDR režimu jsou snímky obvykle o něco tmavší s málo výraznou saturací barev. Také musíte počítat s o něco užším úhlem záběru. Na druhou stranu skládání tří snímků dohromady snižuje šum a i jemná tráva vypadá, že je v ní kresba. Ani stíny nejsou tak rozmydlené. Celková ostrost je sice nižší, ale je rovnoměrná.