www.digimanie.cz
>
>
>
>

Canon EOS M50: levné 4K od Canonu

Canon EOS M50: levné 4K od Canonu
, , recenze
Podíváme se na zoubek CSC fotoaparátu Canon EOS M50, který se může pochlubit elektronickým hledáčkem. Nově přináší také podporu 4K videosekvencí a zpomalené video. Těšit se můžeme na zaostřování pomocí duálních pixelů.
K oblíbeným
reklama

Zaostřování

 
Fotoaparát Canon EOS M50 je vybaven technologií duálních pixelů (Dual Pixel AF), má tedy fázové snímače přímo na senzoru. Touto technologií Canon boduje, zajišťuje totiž rychlé přeostřování, které je dobře použitelné i pro zaostřování se sledováním. K dispozici je tu jednorázové zaostřování One Shot a průběžné Servo, které funguje dosti slušně. I když se občas stane, že zastávkuje a ostření v podstatě vzdá, ve většině případů je schopno se i ze středně rozostřeného obrazu hodně rychle vzchopit a správně zaostřit.
 
Pokud jde o výběr zaostřovacích bodů, je zde jednobodové ostření (velmi snadno je polohovatelné dotykem na displeji), dále tu máme zónové ostření, kdy si vybíráte větší oblast a v ní už si fotoaparát volí sám, co chce. Nakonec je tu ještě automatika se sledováním. Ta funguje dobře, většinou vybírá body tak, jak potřebujete. Pochopitelně, občas je dobré přejít k bodovému ostření nebo se pokusit pomoci fotoaparátu dotykem (tím také vyberete objekt ke sledování). Sledování objektu funguje dobře, přežije i zoomování, je rychlé a moc se neztrácí.
 
Ne vše je ale růžové a místy vás překvapí nižší úspěšnost. I když se má fotoaparát očividně čeho chytit, občas prostě ukáže červený čtvereček a musíte to zkusit znovu. Někdy se to stává i u dostatečně kontrastních scén. U málo kontrastních patří spíše k podprůměru. Citlivost je za špatného světla poměrně slušná. Canon tvrdí, že je fotoaparát schopen ostřit od -2 EV a v praxi někdy příjemně překvapuje a někdy zas trochu naopak, v zásadě si ale nelze stěžovat. Horší je to s těmi méně výraznými plochami obecně.
 
Co se týče manuálního ostření, to se zapíná levným tlačítkem na čtyřsměrném ovladači. Zvětšení náhledu si vynutíte na displeji, počítejte však se silným barevným odšumováním a šumem obecně. Musím říci, že jsem viděl i snazší manuální ostření. Nechybí však možnost si přidat focus peaking. Ten se ukazuje jen na hodně kontrastních hranách, takže v některých případech už moc nepomůže.
 
 

Nastavení expozice, automatika

 
Pokud jde o nastavování expozice, fotoaparát ničím zvlášť nepřekvapí. Máme zde automatiku, prioritu clony, času a plně manuální nastavení. Měření expozice může být celoplošné se zdůrazněným středem, bodové, částečné a poměrové. Přijdou mi ale být poněkud citlivější, než by bylo ideální. Při větším podílů stínů tak fotoaparát jde s expozicí hodně nahoru, aby stíny prosvětlil a výsledný JPEG se pak začíná přepalovat. Naopak v protisvětle expozici spíše stahuje a snímky jsou obvykle dost tmavé (není to ale pravidlem).
 
Expoziční časy mají rozsah od 1/4000 sekundy do 30 sekund, závěrka je pouze mechanická. S kratšími časy tak nelze počítat. Citlivosti pak mohou být od ISO 100 do ISO 25600, v režimu rozšíření se lze dostat na ISO 51200. Při automatické ISO citlivosti můžete nastavit maximum (na ISO 400 až ISO 25600), fotoaparát se pak vždycky snaží držet čas na 1/60 sekundy nebo kratších hodnotách. Za slabšího světla tak jde citlivost rychle nahoru a chcete-li se spoléhat na optickou stabilizaci, bude to chtít vzít do vlastních rukou.
 
Canon EF-M 15-45mm průběh světelnosti
 
Najdete zde funkci Bezpečný posun, která zajišťuje, že nedojde ke špatně exponovanému snímku kvůli agresivnímu nastavení expozice. Pokud tedy nastavíte dlouhý čas, který by vedl k přeexpozici, fotoaparát toto ignoruje a nastaví si svůj vlastní. Funkce je uživatelsky nastavitelná. Pokud jde o nastavení clony, to do značné míry ovlivňuje použitý objektiv. Musím říci, že se fotoaparát nebojí rozumně clonit a nesedí tvrdošíjně na velmi nízkých hodnotách, což je fajn.
 
Korekce expozice má spíše nižší rozsah -3 EV až +3 EV, pro většinu situací to bude ale stačit a pokud ne, je tu manuální nastavení expozice. Na rozdíl od základního modelu EOS M100 je zde i expoziční bracketing pro 3 snímky s rozdíly až 2 EV mezi expozicemi a líbila se mi i možnost používat korekci expozice a bracketing najednou.
 
 

Videosekvence

 
Canon EOS M50 je poněkud netradičním fotoaparátem Canonu co se týče videa. Zavádí totiž podporu UHD 4K do podstatně lidovějších cenových tříd. Pojďme si však rozdělit Full HD a 4K video zvlášť, protože se tu mnoho věcí liší. Začněme tedy Full HD videosekvencemi s rozlišením 1920×1080 pixelů. Ty jsou k dispozici maximálně při 50p (v PAL normě).
 
Canon EOS M50 videosekvence
 
Ve Full HD je vše v pořádku, videa mají přiměřené detaily (řekl bych však, že z Full HD jde vymáčknout i více), jsou plynulá a těšit se lze také na solidní stabilizaci v případě 15-45mm objektivu. Lze zvolit i digitální stabilizaci, v takovém případě se ale připravte na mírné zúžení úhlu záběru (asi 1,12× crop). Pro zaostřování tu máte duální pixely, které ostří plynule a rozumně rychle (ani příliš rychle, ale ani pomalu). Spolu s dotykovým displejem je možné vybírat zaostřovací body, a to dokonce i při koukání do hledáčku. Také sledování objektů je slušné, takže zde budu určitě jen chválit. U testovaného 15-45mm objektivu se mi jen nelíbilo to, že měl docela tuhý chod a rád se kousal.
 
Při natáčení v běžných režimech přes červené tlačítko si bohužel nesáhnete na expoziční nastavení a maximem je Full HD rozlišení. Pokud ale nastavíte speciální režim videa (na horním kolečku), můžete už využít manuální režim videa (priority zde nejsou). Pak můžete nastavit clonu i čas. Pokud jde o citlivost, tu lze nechat na automatice i manuálu. Potěší jack pro externí mikrofon.
 
Ve speciálním režimu se také objeví možnost natáčení zpomaleného videa v HD rozlišení 1280×720 pixelů a 100 fps (4krát zpomalené). To ale není všechno, objeví se i možnost natáčení UHD 4K videosekvencí s rozlišením 3840×2160 pixelů a maximálně 25 snímky za sekundu. Při uvedení jsme tak jásali, že Canon dal konečně 4K video i do fotoaparátu pro běžné smrtelníky. Bohužel je ale potřeba říci, že je zde docela dost omezení, která využitelnost 4K videa limitují.
 


Ukázky 4K videosekvencí pořízených fotoaparátem Canon EOS M50 a objektivem Canon EF-M 15-45mm 1:3.5-6.3 IS STM.
 
Pojďme se tedy podívat na problémy. První, na co narazíte, je výrazný crop faktor. Naměřil jsem zhruba 1,56× crop (z úrovně Full HD videa bez digitální stabilizace), jde totiž o 4K (8,3MPx) výřez z 24MPx senzoru. Jinak řečeno, 15mm objektiv se nestává 24mm po přepočtu, ale dokonce 37mm objektivem. Máme zde ještě dvě úrovně digitální stabilizace, které crop dále zvyšují. U té první jsem už naměřil zhruba 1,68× výřez (40 mm po přepočtu).
 
Nakonec je tu ještě "vylepšená" digitální stabilizace, což je čistý 2,0× crop, takže se natáčí přibližně okolo 3000×1700 pixelů, a to se zvětší na 4K. V řeči ohniskových vzdáleností se 15-45mm objektiv normálně projevuje jako 24-72mm, jenže ve 4K s nejvýkonnější stabilizací jste až na 48-144 mm. Neexistuje tak širokoúhlý objektiv, abyste mohli natočit opravdu širokoúhlé video (i EF-M 11-22mm objektiv bude ve 4K začínat na přepočtených 28 mm a využijete-li maximální stabilizaci, půjde dokonce o 35mm přepočtenou ohniskovou vzdálenost).
 
Výrazný rolling shutter efekt také nepotěší. Canon navíc ve 4K režimu nepoužívá duální pixely. Výrobce je tu ani nechtěl, jde totiž o marketingové rozhodnutí, jak vyplývá z rozhovoru pro Dpreview.com. Velmi volně přeloženo, EOS M50 není EOS 5D Mark IV a z důvodu jeho pozice na trhu není vítané, aby nabízel 4K a Dual Pixel AF. Canon tak EOS M50 dle svých vlastních slov vyladil co nejlépe tak, aby odpovídal své cenové kategorii a sem 4K s fázovým ostřením patrně nepatří. Výsledkem je, že AF běží ve 4K režimu jen na bázi kontrastu a je zde krásně vidět, jak je např. Panasonic se svým kontrastním DFD daleko.
 
U některých scén se sice Canon EOS M50 chytá dobře, ale občas udělá opak toho, co by měl. Když chcete přeostřit, někdy zůstává na místě, a naopak občas při záměru nechat zaostření tak, jak je, přeostřuje. Nezřídka začíná natáčet video rozostřeně a je nutno chvíli počkat, než doostří.
  • 4K (3840×2160 pixelů) / 25p - cca 14700 kB/s (118 Mbps)
  • Full HD (1920×1080 pixelů) / 50p - cca 7450 kB/s (60 Mbps)
  • Full HD (1920×1080 pixelů) / 25p - cca 3700 kB/s (30 Mbps)
  • HD (1280×720 pixelů) / 50p - cca 3250 kB/s (26 Mbps)
  • slow-motion HD (100p) / 25p - cca 1600 kB/s (13 Mbps)
K posouzení kvality a schopností videa dávám ke stažení tři videosekvence. Máme tu 4K video (10 sekund, 143 MB), Full HD video (12 sekund, 86 MB) a slow-motion HD video (29 sekund, 45 MB).

Nejnovější články
Limitovaná edice Leica M Monochrom Drifter Lennyho Kravitze Limitovaná edice Leica M Monochrom Drifter Lennyho Kravitze
Lenny Kravitz je nejen hudebník, ale velmi rád i fotografuje, má rád fotoaparáty Leica a černobílé snímky. Není divu, že ve spolupráci s ním uvádí Leica už druhou limitovanou edici některého svého fotoaparátu.
Včera, aktualita, Milan Šurkala
Lomography uvedlo objektiv Petzval 55mm f/1.7 s tvarovanými clonami Lomography uvedlo objektiv Petzval 55mm f/1.7 s tvarovanými clonami

V nabídce společnosti Lomography se po šesti letech vývoje objevuje nový pevný objektiv Petzval 55mm f/1.7 Mk II. Ten se vyznačuje nastavitelným bokehem díky různě tvarovaným otvorům clony.

24.5.2019, aktualita, Milan Šurkala
Fujifilm GFX 100: nový středoformát se 102 MPx Fujifilm GFX 100: nový středoformát se 102 MPx
Společnost Fujifilm představila nový středoformátový fotoaparát GFX 100, který už podle svého názvu zaujme jednou svou vlastností. Velmi vysokým rozlišením 102 MPx. Dále tu najdeme např. podporu 4K videa.
24.5.2019, aktualita, Milan Šurkala16 komentářů
Odolný Olympus Tough TG-6 vylepšuje focení pod vodou Odolný Olympus Tough TG-6 vylepšuje focení pod vodou
Společnost Olympus představila novou generaci outdoorového kompaktu Tough TG-6. Ten proti svému předchůdci přichází s vylepšenými režimy pro focení makra a pod vodou. I nadále má objektiv se světelností F2,0.
23.5.2019, aktualita, Milan Šurkala1 komentář
Sony zvyšuje svůj tržní podíl na 24 % Sony zvyšuje svůj tržní podíl na 24 %
Společnosti Sony se na trhu fotoaparátů docela daří a podle posledních zpráv se jí podařilo zvýšit tržní podíl na velmi slušných 24 %, čímž se dostává na druhou pozici. V mnoha sledovaných kategoriích fotoaparátů dokonce vede.
22.5.2019, aktualita, Milan Šurkala1 komentář