Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Canon EOS M50: levné 4K od Canonu

6.12.2018, Milan Šurkala, recenze
Podíváme se na zoubek CSC fotoaparátu Canon EOS M50, který se může pochlubit elektronickým hledáčkem. Nově přináší také podporu 4K videosekvencí a zpomalené video. Těšit se můžeme na zaostřování pomocí duálních pixelů.
Tato kapitola se podívá na úroveň šumu. Fotoaparát má 24MPx APS-C CMOS snímač a my se podíváme, jak bude šumět i odšumovat při různých citlivostech. Věnovat se budeme JPEGu i RAWu s vypnutým odšumováním (převedeny přes Camera Raw).
 
 
ISO 100 (JPEG)
 
 
ISO 100 (konverze z RAWu)
 
Zejména RAW vypadá při nejnižší citlivosti opravdu velmi pěkně a detailně.
 
 
ISO 200 (JPEG)
 
 
ISO 200 (konverze z RAWu)
 
Ani u citlivosti ISO 200 není žádný problém, jasový šum v RAWu je mírný, JPEGy jsou čisté.
 
 
ISO 400 (JPEG)
 
 
ISO 400 (konverze z RAWu)
 
Při citlivosti ISO 400 jasový šum jen lehce roste, nadále jde o velmi kvalitní snímky.
 
 
ISO 800 (JPEG)
 
 
ISO 800 (konverze z RAWu)
 
ISO 800 začíná do obrazu přidávat trochu barevného šumu. JPEGy jsou stále docela slušné.
 
 
ISO 1600 (JPEG)
 
 
ISO 1600 (konverze z RAWu)
 
Tady už začíná být barevný šum docela silný a projevuje se to i v JPEGu, který už lehce ztrácí barevnost. Hrany se také poněkud třepí.
 
 
ISO 3200 (JPEG)
 
 
ISO 3200 (konverze z RAWu)
 
ISO 3200 znovu zvyšuje úroveň barevného šumu, toho je už poměrně dost. Naopak JPEGy působí poněkud bezbarvě.
 
 
ISO 6400 (JPEG)
 
 
ISO 6400 (konverze z RAWu)
 
Dostáváme se opravdu na hranu, nebo už spíše za ni. Barevný šum je opravdu hodně vysoký a JPEGy jsou celé hrudkované a s velmi nevýraznými barvami.
 
 
ISO 12800 (JPEG)
 
 
ISO 12800 (konverze z RAWu)
 
Nepřekvapí, že ISO 12800 je na tom ještě hůře. V RAWu je barevný šum v podstatě všude a odšumování v JPEGu udělá ze snímku spíše šedivou, nepříliš ostrou patlaninu. Na tuto citlivost už snímač opravdu nestačí.
 
 
ISO 25600 (JPEG)
 
 
ISO 25600 (konverze z RAWu)
 
I přesto Canon nabízí ještě vyšší citlivosti. ISO 25600 je na tom opravdu hodně špatně. Už pomalu přestává být vidět, co na obrazu vlastně bylo.
 
 
ISO 51200 (JPEG)
 
 
ISO 51200 (konverze z RAWu)
 
V režimu rozšíření je k dispozici i citlivost ISO 51200, ale jak sami vidíte, jen těžko najde uplatnění. Podívejme se také na snímky konvertované na 12MPx rozlišení, což nám dovolí vzájemné srovnání snímků při stejně velkém výstupu.
 
Canon EOS M50 ISO autíčka šum 12MPx
 
výřezy z 12MPx snímků (vlevo JPEG, vpravo RAW)
 
Zmenšení rozlišení pochopitelně vylepší per-pixel vnímání. Zde ještě ISO 3200 vypadá docela pěkně (byť s barevným šumem), pak už to výše i při 12 megapixelech vypadá hůře. Přes ISO 6400 bych nechodil. Podíváme se také na snímky plyšového zajíce, kde bude dobře vidět míra zachování detailů při různě nastavených citlivostech.
 
Canon EOS M50 ISO zajíc šum 24MPx
 
výřezy z 24MPx snímků (vlevo JPEG, vpravo RAW)
 
V plném rozlišení je kvalita rozumná do ISO 1600. Tam se v RAWu začíná objevovat trochu šumu a JPEG snímky lehce rozmývá, je to ale určitě použitelné. ISO 3200 je tak horní rozumná hranice, výše už dochází k silnému rozmývání.
 
Canon EOS M50 ISO šum zajíc 12MPx
 
výřezy z 12MPx snímků (vlevo JPEG, vpravo RAW)
 
Zmenšení rozlišení snímkům na pixelové úrovni pochopitelně pomohlo. ISO 3200 vypadá poměrně dobře, teprve výše je to o dost horší. Nyní se podíváme na úroveň barevného šumu na snímcích bílého papíru.
 
Canon EOS M50 ISO šumí bílá plocha 24MPx
 
výřezy z 24MPx snímků (vlevo JPEG, vpravo RAW)
 
Barevný šum začíná být patrný od citlivosti ISO 1600, pak jeho výraznost postupně roste. V JPEGu je velmi účinně odstraňován, neexistuje ani na nejvyšší citlivosti.

Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.