www.digimanie.cz
>
>
>
>

Canon EOS RP: levný full frame šikula

Canon EOS RP: levný full frame šikula
, , recenze
Canon se pustil do třídy full frame CSC fotoaparátů a základním modelem je poměrně levný EOS RP. Na něj se právě dnes podíváme. Jak si povede tento fotoaparát, který nabídne 26MPx snímač a 4K video?
K oblíbeným
reklama
V této kapitole se podíváme na úroveň šumu. Uvidíme zde ukázky výřezu z JPEG snímků a pak také z RAWů, které byly převedeny pomocí Adobe Camera Raw s odšumováním stáhnutým na minimum.
 
 
ISO 100 (JPEG)
 
 
ISO 100 (RAW)
 
Vůbec nepřekvapí, že nejnižší citlivost ISO 100 dává krásně čistý obraz bez šumu.
 
 
ISO 200 (JPEG)
 
 
ISO 200 (RAW)
 
Také citlivost ISO 200 je čistá, ani v RAWu neuvidíte výraznější šum. Od full frame senzoru bychom ale ani nic jiného nečekali.
 
 
ISO 400 (JPEG)
 
 
ISO 400 (RAW)
 
Ani citlivost ISO 400 se moc nezhoršuje, jasový šum je jen velmi mírný a ničemu nevadí.
 
 
ISO 800 (JPEG)
 
 
ISO 800 (RAW)
 
ISO 800 lehce zvyšuje jasový šum, v JPEGu pak lze vidět vlivy odšumování na lehce neostré kresbě. Pořád jde ale o solidní výsledek.
 
 
ISO 1600 (JPEG)
 
 
ISO 1600 (RAW)
 
U citlivosti ISO 1600 začíná být jasový šum v RAWu trochu více viditelný, stále to ale stačí na velmi kvalitní snímky. JPEGy by mohly trochu ubrat na odšumování, obraz je možná až moc hladký.
 
 
ISO 3200 (JPEG)
 
 
ISO 3200 (RAW)
 
Dostáváme se k ISO 3200 a v RAWu je trochu více vidět i barevný šum. Nadále ale nejde o nějak velký problém a obrazová kvalita je nadále slušná. JPEGy jsou poněkud rozmyté, zde bych čekal méně agresivní přístup.
 
 
ISO 6400 (JPEG)
 
 
ISO 6400 (RAW)
 
V RAWu je i ISO 6400 stále přijatelné, i když vidíme docela dost jasového i barevného šumu. JPEG engine hodně odšumuje a kresba je tak poměrně neostrá.
 
 
ISO 12800 (JPEG)
 
 
ISO 12800 (RAW)
 
Dostáváme se k hranici použitelnosti full frame snímače v EOS RP. ISO 12800 se s citlivou prací s RAWem určitě dá ještě použít, vysoce kvalitní obraz ale nečekejte. V případě JPEGů bych řekl, že už jste za hranicí. Canon hodně vyhlazuje, takže ztrácí detaily i barvy.
 
 
ISO 25600 (JPEG)
 
 
ISO 25600 (RAW)
 
Citlivost ISO 25600 je už hodně vysoká. V RAWu je vidět spoustu jasového i barevného šumu, JPEGy jsou hodně rozmyté a saturace barev je nízká.
 
 
ISO 40000 (JPEG)
 
 
ISO 40000 (RAW)
 
Nejvyšší citlivosti ISO 40000 bych se vyhýbal. Na to už snímač opravdu nestačí, barevného šumu je opravdu mnoho. Podívejme se nyní na tytéž výřezy, ale ze snímků konvertovaných do rozlišení 12 MPx pro možnost vzájemného porovnání mezi recenzemi.
 
Canon EOS RP ISO šum autíčka 12MPx
 
výřezy ze snímků konvertovaných do 12 MPx (vlevo JPEG, vpravo RAW)
 
Opravdu vidíme, že se v RAWu můžeme těšit na solidní výsledky až do poměrně vysokých citlivostí, ještě ISO 6400 je solidní. Pak už začíná jít do tuhého a na ISO 12800 bych už moc často nechodil. JPEGy jsou viditelně odšumované i při nižších citlivostech.
 
Canon EOS RP ISO šum zajíc 26MPx
 
výřezy z 26MPx snímků (vlevo JPEG, vpravo RAW)
 
Velmi slušná kvalita obrazu, do citlivosti ISO 1600 včetně jsme v podstatě bez problémů. ISO 3200 začíná s trochou šumu i odšumování, ale i ISO 6400 je stále dost dobré. Při citlivosti ISO 12800 už začíná být šumu trochu více, je to ale použitelné, pokud netrváte na nějak extrémně dobré kvalitě obrazu.
 
Canon EOS RP ISO šum zajíc 12MPx
 
výřezy ze snímků konvertovaných do 12 MPx (vlevo JPEG, vpravo RAW)
 
Ve 12MPx rozlišení (pro srovnání stejných výstupů napříč recenzemi) vypadá být per-pixel kvalita pochopitelně o něco lepší. ISO 3200 je stále slušné, nicméně i při ISO 12800 jde stále o použitelný snímek. Podíváme se také na snímky bílé plochy, kde bude dobře patrné případné barevné odšumování.
 
Canon EOS RP ISO šum bílá plocha 20MPx
 
výřezy ze snímků ve 26 MPx (vlevo JPEG, vpravo RAW)
 
Barevný šum se zlehka začíná objevovat při ISO 3200 v RAWu, výraznější je pak od ISO 6400 výše. Pokud jde o JPEGy, tak tam není ani na vyšších citlivostech. Odšumování ho spolehlivě odstraní.

Nejnovější články
Metabones SpeedBooster Ultra 0.71× pro Fujifilm GFX Metabones SpeedBooster Ultra 0.71× pro Fujifilm GFX
SpeedBoostery od společnosti Metabones nemusí být určeny jen pro malé senzory, kde chceme dosáhnout výkony velkých senzorů. Nová verze je dokonce pro středoformát Fujifilm GFX a dovoluje montáž objektivů Hasselblad V.
Včera, aktualita, Milan Šurkala
Fotografie zachycují paddleboarding mezi aljašskými ledovci Fotografie zachycují paddleboarding mezi aljašskými ledovci
Aljaška představuje díky své krásné přírodě ráj pro krajinářské fotografy. To si o této zemi myslí i Toby Harriman a Jussi Ruottinen, kteří vytváří fotografie a videa při paddleboardingu po ledovcových jezerech. 
Včera, aktualita, Kateřina Hoferková
Yongnuo YN 35mm F1.4C DF UWM s ultrazvukovým motorkem Yongnuo YN 35mm F1.4C DF UWM s ultrazvukovým motorkem
Čínská společnost Yongnuo vylepšila svůj 35mm F1.4 objektiv a uvedla jeho novou verzi YN 35mm F1.4C DF UWM. Ta se může chlubit především rychlým a tichým ultrazvukovým zaostřovacím motorkem UWM.
20.8.2019, aktualita, Milan Šurkala
Jedna cena EISA 2019 pro Huawei, Panasonic a Skylum Jedna cena EISA 2019 pro Huawei, Panasonic a Skylum
Poslední tři společnosti, které ještě získaly ocenění v letošní anketě EISA Awards 2019, jsou Huawei, Panasonic a Skylum, všechny shodně po jednom. Dostalo se na smartphone, CSC fotoaparát a software.
20.8.2019, aktualita, Milan Šurkala
Canonu unikla videa o EOS 90D a EOS M6 Mark II Canonu unikla videa o EOS 90D a EOS M6 Mark II
Na internet unikla dvě prezentační videa společnosti Canon, která ukazují dva připravované fotoaparáty, zrcadlovku EOS 90D a CSC fotoaparát EOS M6 Mark II. Oba dva budou mít nový 32,5MPx APS-C snímač.
20.8.2019, aktualita, Milan Šurkala4 komentáře