Canon EOS RP: levný full frame šikula
8.8.2019, Milan Šurkala, recenze
Canon se pustil do třídy full frame CSC fotoaparátů a základním modelem je poměrně levný EOS RP. Na něj se právě dnes podíváme. Jak si povede tento fotoaparát, který nabídne 26MPx snímač a 4K video?
Kapitoly článku:
V této kapitole se podíváme na úroveň šumu. Uvidíme zde ukázky výřezu z JPEG snímků a pak také z RAWů, které byly převedeny pomocí Adobe Camera Raw s odšumováním stáhnutým na minimum.
ISO 100 (JPEG)
ISO 100 (RAW)
Vůbec nepřekvapí, že nejnižší citlivost ISO 100 dává krásně čistý obraz bez šumu.
ISO 200 (JPEG)
ISO 200 (RAW)
Také citlivost ISO 200 je čistá, ani v RAWu neuvidíte výraznější šum. Od full frame senzoru bychom ale ani nic jiného nečekali.
ISO 400 (JPEG)
ISO 400 (RAW)
Ani citlivost ISO 400 se moc nezhoršuje, jasový šum je jen velmi mírný a ničemu nevadí.
ISO 800 (JPEG)
ISO 800 (RAW)
ISO 800 lehce zvyšuje jasový šum, v JPEGu pak lze vidět vlivy odšumování na lehce neostré kresbě. Pořád jde ale o solidní výsledek.
ISO 1600 (JPEG)
ISO 1600 (RAW)
U citlivosti ISO 1600 začíná být jasový šum v RAWu trochu více viditelný, stále to ale stačí na velmi kvalitní snímky. JPEGy by mohly trochu ubrat na odšumování, obraz je možná až moc hladký.
ISO 3200 (JPEG)
ISO 3200 (RAW)
Dostáváme se k ISO 3200 a v RAWu je trochu více vidět i barevný šum. Nadále ale nejde o nějak velký problém a obrazová kvalita je nadále slušná. JPEGy jsou poněkud rozmyté, zde bych čekal méně agresivní přístup.
ISO 6400 (JPEG)
ISO 6400 (RAW)
V RAWu je i ISO 6400 stále přijatelné, i když vidíme docela dost jasového i barevného šumu. JPEG engine hodně odšumuje a kresba je tak poměrně neostrá.
ISO 12800 (JPEG)
ISO 12800 (RAW)
Dostáváme se k hranici použitelnosti full frame snímače v EOS RP. ISO 12800 se s citlivou prací s RAWem určitě dá ještě použít, vysoce kvalitní obraz ale nečekejte. V případě JPEGů bych řekl, že už jste za hranicí. Canon hodně vyhlazuje, takže ztrácí detaily i barvy.
ISO 25600 (JPEG)
ISO 25600 (RAW)
Citlivost ISO 25600 je už hodně vysoká. V RAWu je vidět spoustu jasového i barevného šumu, JPEGy jsou hodně rozmyté a saturace barev je nízká.
ISO 40000 (JPEG)
ISO 40000 (RAW)
Nejvyšší citlivosti ISO 40000 bych se vyhýbal. Na to už snímač opravdu nestačí, barevného šumu je opravdu mnoho. Podívejme se nyní na tytéž výřezy, ale ze snímků konvertovaných do rozlišení 12 MPx pro možnost vzájemného porovnání mezi recenzemi.
výřezy ze snímků konvertovaných do 12 MPx (vlevo JPEG, vpravo RAW)
Opravdu vidíme, že se v RAWu můžeme těšit na solidní výsledky až do poměrně vysokých citlivostí, ještě ISO 6400 je solidní. Pak už začíná jít do tuhého a na ISO 12800 bych už moc často nechodil. JPEGy jsou viditelně odšumované i při nižších citlivostech.
výřezy z 26MPx snímků (vlevo JPEG, vpravo RAW)
Velmi slušná kvalita obrazu, do citlivosti ISO 1600 včetně jsme v podstatě bez problémů. ISO 3200 začíná s trochou šumu i odšumování, ale i ISO 6400 je stále dost dobré. Při citlivosti ISO 12800 už začíná být šumu trochu více, je to ale použitelné, pokud netrváte na nějak extrémně dobré kvalitě obrazu.
výřezy ze snímků konvertovaných do 12 MPx (vlevo JPEG, vpravo RAW)
Ve 12MPx rozlišení (pro srovnání stejných výstupů napříč recenzemi) vypadá být per-pixel kvalita pochopitelně o něco lepší. ISO 3200 je stále slušné, nicméně i při ISO 12800 jde stále o použitelný snímek. Podíváme se také na snímky bílé plochy, kde bude dobře patrné případné barevné odšumování.
výřezy ze snímků ve 26 MPx (vlevo JPEG, vpravo RAW)
Barevný šum se zlehka začíná objevovat při ISO 3200 v RAWu, výraznější je pak od ISO 6400 výše. Pokud jde o JPEGy, tak tam není ani na vyšších citlivostech. Odšumování ho spolehlivě odstraní.